Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:34

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:

Dit. Ik heb er laatst mee gereden en 3 dagen last van m'n rug gehad door die gedwongen houding, vre-se-lijk... En inderdaad, alsof men in een "normaal" zadel niet meer (netjes) kan zitten?
Geef mij maar een springzadel met zo mij mogelijk poespas :)

Draai het eens om? Iemand die makkelijker zit met zo'n gedwongen houding, zou je die verplichten in een normaal zadel te gaan zitten? Waardoor mogelijk ruiter én paard rugklachten krijgen???

Ga je zelf op een zak stro liggen slapen als er een M-line matras naast ligt? Ontwikkeling staat nooit stil ;)
Het is niet zo dat het één beter is dan het ander, maar het is toch mooi dat we tegenwoordig te keuze hebben? Eentje die zowel bij het lichaam van ons paard past als bij dat van ons?

_/-\o_

Ik heb van die enorme kniewrongen en een diepe zit, maar ik krijg juist rugpijn als ik in een vlak zadel rijdt. Het helpt mij om mijn hobby pijn vrij uit te kunnen voeren, dat heeft voor mijn gevoel niks met niet kunnen rijden te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:36

Anoniem schreef:
Maar waarom die enooorme kniewrongen enzo? Het gaat mij om het extreme.
Bij sommige denk ik wel is "als dat paard nu valt zit je letterlijk vast", waarom zo klem zitten in een zadel?
En dan niet de uitzondering op de regel die dat fysiek nodig heeft als ruiter wegens beperking of blessure, maar gewoon de mensen voor wie het dan "makkelijker" is, ofzo? Inderdaad, leer zitten.

En grote kniewrongen en diepe zit hebben niks met het paard te maken hoor, die voelt daar niks van :)

Heel fijn dat er keus is ja, maar sommige vind ik echt veelte extreem.

Wat dacht je van een ruiter die snel last van de heupen heeft. Daar kunnen die wrongen een enorme uitkomst voor zijn. Zonder zoiets zal zo'n ruiter dingen in zijn/haar lichaam gaan forceren. En wat je met je eigen lichaam doet, breng je over op je paard.

Ís het extreem, of VIND je het extreem? JIJ hebt het idee dat zo iemand vast zit.
De betreffende persoon kan het als een stuk vrijheid ervaren. Want alle zeilen moeten bijzetten om balans te houden terwijl je zit op een manier die niet eigen is voor jouw lichaam en niet eigen te maken is, is een hele hoop vrijheid verliezen. Jezelf én je paard beperken omdat je bepaalde connecties in het lichaam niet kan maken.

Ik kwam ooit bij Divoza en zag daar een 2e hands zadel liggen voor lange mensen. Nou, dat moest ik proberen. Ik ging zitten en overstrekte mijn heupen meteen enorm. Begreep niet hoe iemand hier in kon zitten. Maar kennelijk was dat zadel gewoon niet geschikt voor mijn lichaam.
Het is écht heel erg moeilijk om te oordelen over hoe iemands lichaam werkt en voelt, zeker op een paard.

Kaus

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:38

Ik, en ik denk velen met mij, heb op de manege geleerd dat 'als de singel niet dicht wil moet je zadel verder naar voren'. Dus singel rechtstreeks achter de oksels. Ja, dan ligt je zadel veel te ver naar voren.

Pas toen ik een eigen paard kreeg leerde ik dat de singel helemaal niet zo dicht tegen het voorbeen hoefde te liggen en dat het zadel ook niet op de schoft ligt maar erachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:47

Volgens mij staat er heel duidelijk "ik vind" ;) En ja IK heb het idee en gevoel dat iemand zo vast zit. Volgens mij is dat precies wat ik zeg? :') IK snap het niet, zeg nergens dat een ander ook zo moet denken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:52

Ik heb geleerd een hand achter de oksel gemiddeld zo n beetje maar is afhankelijk van bouw van paard. Mijn oude merrie Karuna met een schouderprobleem daar kon alleen een dressuurzadel op, al de andere modellen kwamen teveel daarbij in de buurt bij bewegen.

Maar helaas ik zie idd ook veel helemaal verkeerd liggende zadels, of te lange die dan tever naar voren gelegd worden enz,

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:52

Anoniem schreef:
Volgens mij staat er heel duidelijk "ik vind" ;) En ja IK heb het idee en gevoel dat iemand zo vast zit. Volgens mij is dat precies wat ik zeg? :') IK snap het niet, zeg nergens dat een ander ook zo moet denken...

Het gaat je om het extreme schreef je, dus ik vraag me af of jij die extremen als een feit of subjectiviteit bestempeld. Is gewoon een retorische vraag, hoef je niet op te antwoorden hoor ;)

Persoonlijk vind ik dergelijke retorische vragen vaak wel prettig, om het op een andere manier te bekijken, het inzichtelijk te krijgen hoe iets op een andere manier ervaren kan worden.
Het was niet bedoeld om je aan te vallen hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:54

Janine1990 schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....

Ook dat vind ik altijd grappige opmerkingen. Het is natuurlijk mooi als mensen op dergelijke platte zadeltjes kunnen blijven zitten.

Maar als ik me niet vergis zijn die ouderwetse zadels helemaal niet geschikt voor met name het vrouwelijk lichaam... En dat heeft meen ik me vaag te herinneren niet alleen te maken met de twist...

Nee, ook met het zitvlak wat te lang is en te ver naar achter ligt voor een vrouw, waardoor vrouwen idd met een holle rug gaan zitten. Moderne zadels zijn meer gemaakt voor vrouwen, en die diepere zit sluit beter aan bij hoe het bekken van een vrouw gebouwd is. Een diepere zit, smalle twist en een breder, maar korter zitvlak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:57

Maar voor mij, voor ik echt gammel werd hoe platter hoe beter, een gedwongen zit was gegarandeerd uit evenwicht raken, pijn en niet lekker zitten.

Mijn boomloosje nu geeft wel een volledig gesloten zit met wrongen voor en achter. Maar dat ia zodat benen geen eigen leven leiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:59

Het was inderdaad een oprechte vraag. Ik snap ik waarom het zo extreem moet. Dat het vrij extreme (misschien niet helemaal het juiste woord dan, maar iig behoorlijk aanwezigen) kniewrongen zijn is volgens mij wel een feit, zeker als je het gaat vergelijken met hoe het eerst was.

Maar ja, ik was best benieuwd naar de redenen erachter waarom men ervoor kies, omdat ik zelf echt niet snap hoe je erin kan zitten :€
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-18 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:01

Dat kan, is voor iedereen verschillend. Ik zit in een mannenzadel gegarandeerd met een holle rug, en die rechttrekken geeft spanning. Mijn bovenbeen sluit prima aan, als ik mijn rug hol trek en wat naar voren zit, ga ik rechtop zitten, en trek ik mijn rug recht, sluit het niet meer fijn aan, en merk ik spanning in mijn bovenbenen.
Anoniem schreef:
Het was inderdaad een oprechte vraag. Ik snap ik waarom het zo extreem moet.
Dus ja, was best benieuwd naar de redenen erachter :)

Wat wijzer nu? :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:02

Wat ook een mooi controle puntje is kijk als het zadel op je paard ligt waar het diepste punt ligt als het zadel te ver nasr voren ligt lift de voorkant eigenlijk altijd waardoor het diepste punt te ver naar achteren ligt en je dus achterin je zadel zit niet heel fijn voor je paard en je eigen houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:03

Ik kan inderdaad wat beter begrijpen hoe het mensen met klachten kan helpen ja :j
Hier om mij heen heb ik het puur en alleen gehoord zodat men "beter zit" en het "allemaal niet zo zwaar meer is" zodat ze "niet meer uit het zadel gegooid werden". En dit waren geen mensen met fysieke klachten/beperkingen, vandaar mijn opmerking 'leer zitten' :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:04

@TS: Liggen de betreffende zadels te ver naar voren? Heb je dat zelf gecontroleerd? Gevoeld waar de punt van het schouderblad zit?
Of kreeg je de indruk dat de zadels te ver naar voren lagen?
Want dat zit natuurlijk een belangrijk verschil.

Gelukkig is er tegenwoordig meer kennis en begrip van en voor zadels. En blijken veel paarden korter in de rug en langer in de lendenen te zijn dan men vroeger dacht. Om de lendenen vrij te houden kan/moet een zadel korter worden. Eventueel in combinatie met een korter kussen, waardoor het mogelijk ook al lijkt of het zadel meer naar voren ligt. Een soort optisch bedrog. Het ligt niet verder naar voren maar het steekt minder uit naar achteren.

Verder zijn er dan nog technieken om een zadel meer schoudervrijheid te geven die je niet ziet op een foto. Mijn Wow heeft geen takken in de boom en flexibele voorboom. Die kan gerust wat verder naar voren liggen zonder het paard te hinderen. Maar ook met bijv een dropped panel kan ruimte worden gemaakt.

En dan zijn er nog zadels waarbij de voorste stoot verder naar voren ligt zodat de singel op zijn plek kan liggen zonder het zadel naar voren te trekken. Handig bij een paard met de singelgroeve vrij ver naar voren.

Kortom, op basis van slechts een foto is er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:07

Een zitles zou voor veel mensen ook een eye-opener zijn dan voel je wat er gebeurt als je niet goed zit omdat je zadel niet goed ligt. En vooral belangrijk wat voelt je paard van jouw verkeerde houding.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:14

Hmm niet helemaal eens hoor, 9 van de 10 x als een traditioneel zadel te ver naar voren ligt ben je alle schoudervrijheid kwijt. Ik had ooit een oude Kieffer met een teruggesneden zweetblad, maar alsnog kon je het ding niet verder naar voren leggen, want dan blokkeer je de schouder. Geen takken in de boom is natuurlijk fatastisch, bij veel zadels zitten die er wel, en wijzen ook nog naar voren, waardoor het paard bij elke pas in de schouder geprikt wordt, zelfs als het zadel op de goede plek ligt.
Ik heb echt wel ruiters zien rijden met een zadel dat veel te ver naar voren ligt, en de meeste mensen kunnen gerust een zadel op een rug leggen, maar goed zadelen is nog wel een ander verhaal. Dekje optrekken in de kamer: nooit van gehoord..... zulke dingen.
Andere issues zijn steeds maar bij laten vullen zonder ooit de vulling te vervangen. Kussens heten kussens met een reden, die horen niet keihard te zijn, maar zijn het vaak wel.

Ietswat offtopic: ik vind de WoW een waanzinnig zadel, wil ik voor mijn jonge paard. Het hele concept is geweldig, en zowel voor paard als ruiter een oplossing voor zoveel problemen!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:15

Ik ben misschien zelfs wel een beetje obsessief met het opzadelen. Ik doe het liever zelf dan dat een ander het voor me doet omdat ik dan altijd vind dat het zadel niet helemaal lekker ligt.

Ook ik zie vaak dat zadels te veel naar voren liggen helaas.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:20

wat vind jij extreem dan dreamer? Ik heb namelijk sinds kort dit zadel:
Afbeelding
en ik zocht bewust naar een zadel met een diepe zit en het liefst redelijk wat wrong. Omdat ik in mijn vorige zadel een enorm holle rug kwam, nou was dit een combinatie van een te wijd zadel voor het paard en niet optimaal voor mijn bouw. De zitting was te breed en ik kon er gewoon niet lekker in zitten. Ik heb van mezelf een holle rug maar niet zo extreem als in dit zadel.

Maar ik vond dat dit zadel toch flink wat wrong heeft, bovenop het zweetblad. Maar nou was ik laatst bij een vriendin, en die rijd internationaal, en ik zat eventjes in dat zadel maar daar is mijn kniewrong schattig bij, ik schrok best van hoe enorm, en vond dat ook niet heel lekker zitten omdat je totaal geen bewegingsvrijheid hebt. Ik vraag me af waar jij de grens extreem trekt. Want eerlijk is eerlijk, ik vond die kniewrong wel erg dwingend, maar als zij dat fijn vind, ja wie ben ik dan om te zeggen dat t niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:28

Jou kniewrong vind ik persoonlijk vrij groot ja, maar dit is niet wat ik bedoel, zal is kijken of ik er ergens een foto van kan vinden :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:31

Ik vermoed dat bij jou je been achter de wrong blijft liggen en er niet tegenaan komt? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:31

Myrthe3 schreef:
Ik heb bij een topruiter gewerkt en kreeg regelmatig moppers dat ik het zadel te ver naar achteren legde. Singel moest 1 cm achter de voorbenen liggen volgens hun... :=

Jep idem..,. Ik leg t nu wel ver naar voren omdat ze t zo willen....., maar als t mijn paard was ging die meer naar achter.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:32

Laatst van mijn zadelmaker als handig controleer puntje 2 vingers net naast schouderblad daar moet het zadel liggen. Gaat wel over dressuurzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:34

Ik bedoel echt dit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die enorme blokken aan de voorkant, en een zit zo diep dat het net lijkt (voor mij dan) alsof je in een emmer gaat zitten...

Maar wat ik vooral zocht, is dat ik laatst toen ik mee op wedstrijd was, 2 ruiters zag rijden met zelfs nog een wrong/blokje achter de benen?

Ik bedoel er verder ook niks mee hoor, ieder z'n ding :D Ben gewoon benieuwd, ook omdat ik juist met een permanente blessure moeilijk kan begrijpen hoe je zo fijn kan zitten als je zo "gedwongen" wordt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-18 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:35

Cioccolato schreef:
Vergeet niet dat er niet voor niks verschillende soorten zadels zijn, met andere vormen etc etc.
Ik denk dat veel mensen denken goed te kunnen oordelen wanneer een zadel goed ligt, maar het uiteindelijik bij het verkeerde eind hebben.

Als je alleen al kijkt naar een spring en dressuurzadel.. Als je een dressuurzadel op de schouder legt, zit je op de schouder. Als je een springzadel richting de schouder legt, zit je alsnog niet op de schouder omdat je anders erin zit.
Om het even overdreven te nemen.

Daarbij is de bouw van het paard ook een factor die het beeld anders voor kan laten doen.

Ik denk dat de top zeker wel op kan zadelen. Mensen zoals hier op bokt, zoals ik, zoals wij dus kunnen vast goed verkijken. Of het is niet duidelijk waar het zadel moet liggen, of je zadelt perongelukk eens verkeerd op. OVerkomt mij ook wel, kom ik in de rijbaan en dan vraag ik mezelf af hoe vaak ik paarden op zadel omdat het zadel bijna op de nek ligt.
Foutje maar daarin snap ik goed je punt. Ik denk alleen niet dat de top zomaar foutjes maakt met opzadeln of het zadel verkeerd legt. Ik denk ook niet dat paarden op dat niveau kunnen presteren als ze belemmerd worden in hun rug, schouder etc. In de basissport, oke. Ze krijgen een witte plek op de schoft of ze lopen niet lekker soepel. Maar een paard over 1,60 die zijn schouder niet kan bewegen?

En er zullen heus wel mensen tussen zitten, op elk niveau, die het misschien toch anders bekijken dan ons en het niet zo nauw nemen met welzijn. Maar ik denk dat dat een klein deel is.

Hier moest ik heel erg om lachen.

De paarden van mijn werk lopen allemaal in de top. Paarden van rond de 2 ton (of meer) En ze worden allemaal met dezelfde 2-4 zadels gereden :+ zat ook met witte plekken op de rug hoor.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:38

Avalanche81 schreef:
Ik vermoed dat bij jou je been achter de wrong blijft liggen en er niet tegenaan komt? :)

ik heb momenteel mijn beugels een gaatje korter, dan kom ik er net tegenaan. Maar over het algemeen ligt mijn been er inderdaad achter.

Anoniem schreef:
Ik bedoel echt dit:
[ [url=m/6NGpwC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wajtDu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/84mIUp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die enorme blokken aan de voorkant, en een zit zo diep dat het net lijkt (voor mij dan) alsof je in een emmer gaat zitten...

Maar wat ik vooral zocht, is dat ik laatst toen ik mee op wedstrijd was, 2 ruiters zag rijden met zelfs nog een wrong/blokje achter de benen?

oja precies, jeez die 3e, gewoon een heel gat voor dr been. Het zadel van die vriendin van mij lijkt wel wat op de 2e. Die blokken achter de benen heb ik inderdaad ook wel eens voorbij zien komen, ik ben het met je eens dat het dan zeker weinig moeite kost om je been stil te houden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:49

Op een gewoon dressuur paard zegge kwpner, ben ik van mening dat zadel met een gewone wrong voldoende zou moeten zijn.

Rij je een tuiger of een Fries of een hackney of zulks, of ben je idd ergens in je lichaam niet goed. Dan kan ik het heel goed begrijpen waarom je een zadel neemt die zo voorgevormd is.

De passen van die paarden zeker als ze wat enthousiast worden zorgen er gewoon voor dat je letterlijk er uit gelanceerd wordt. En echt maar heel heeel heeeeel weinig mensen die dat uit kunnen zitten en bijna perfect mee kunnen gaan met zulke paarden in een regulier dressuur zadel.

Dat is echt gewoon hele andere koek.