Eerste spullen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:21

zweetdeken,
voertonnen,
voerschep,
misschien een aantal curverbakjes om voer klaar te zetten voor de staleigenaar,
een aparte voerbak voor wanneer je hem een bakje slobber wilt voeren? die kun je makkelijk uitspoelen. ik gebruik hier gewoon een simpel teiltje voor van de action,
evt een supplement die hij erbij kan krijgen als boost na de lange reis? de wintermix van de paardendrogist bijvoorbeeld?
een geschikte zadelkast, dekenkist, opbergbakken

san4nie

Re: Eerste spullen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:33

Je zegt over een paar maanden. Wanneer komt ie precies en waar komt ie vandaan? Als ie midden in de winter vanuit een warm land hier heen komt, zal ik zorgen dat je meteen een deken hebt liggen bijvoorbeeld.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:44

Een zweetdeken

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:30

Zweetdeken voor bijvoorbeeld in de trailer, ok. Maar als het is om je paard op te laten drogen en tegen het afkoelen na beweging, zou ik het niet doen. Hier een linkje met het verhaal waarom niet:
https://www.paardenambitie.com/deken-uitstappen/

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:40

Trek kammetje
Antiklitspray/magicgel
Toiletteerschaar
Zweet deken
Winter deken
Regendeken
Labeltje voor aan je hoofdstel met jouw gegevens voor als je gaat buitenrijden( is in sommige gemeente verplicht).
Een goede singel.
Ik zou ook meerdere dekjes voor onder je zadel kopen. Dan kun je gerust eentje mee naar huis nemen om te wassen.

Het wordt ook koud weer dus voor jezelf zou ik goede rijhandschoenen aanschaffen.

Een uitrijdeken als je paard een warmbloed is. Tegen het te snel afkoelen of juist om rustig op te kunnen warmen.

Edit: zadel hoes, leervet, zadelzeep, sponsjes.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 10:28

san4nie schreef:
Je zegt over een paar maanden. Wanneer komt ie precies en waar komt ie vandaan? Als ie midden in de winter vanuit een warm land hier heen komt, zal ik zorgen dat je meteen een deken hebt liggen bijvoorbeeld.

Komt gewoon van onze zuiderburen ergens bij Antwerpen dus het verschil zal wel mee vallen maar hij komt eind December begin Januari dus dan moet ik sws deken hebben indd

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 10:31

Absolem schreef:
Trek kammetje
Antiklitspray/magicgel
Toiletteerschaar
Zweet deken
Winter deken
Regendeken
Labeltje voor aan je hoofdstel met jouw gegevens voor als je gaat buitenrijden( is in sommige gemeente verplicht).
Een goede singel.
Ik zou ook meerdere dekjes voor onder je zadel kopen. Dan kun je gerust eentje mee naar huis nemen om te wassen.

Het wordt ook koud weer dus voor jezelf zou ik goede rijhandschoenen aanschaffen.

Een uitrijdeken als je paard een warmbloed is. Tegen het te snel afkoelen of juist om rustig op te kunnen warmen.

Edit: zadel hoes, leervet, zadelzeep, sponsjes.

Thanks haha, voor mezelf heb ik alles al rij al langere tijd zelf maar ben nu zover dat ik een eigen paardje kan betalen. Thanx, dat labeltje wist ik niet!

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 10:32

Ik lees jullie berichtjes allemaal wel hoor maar heb niet veel tijd om te reageren

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:17

Vergeet vooral niet de kleine dingen: een bit, teugels, beugels en beugelriemen. Ook zou ik zeker 2-3 halstertouwen voor de zekerheid hebben voor als er 1 kapot gaat. Meerdere dekjes inderdaad ook zodat je de vieze kan wassen en, afhankelijk wat voor singel je neemt, ook 2 singels. Ik rij bijvoorbeeld met de wollen singels van BR maar deze moeten dus ook gewassen worden en zijn niet op 1 2 3 droog. Dan kan er afgewisseld worden.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:03

Staat ie überhaupt onder een deken? Gezonde paarden kunnen normaal ook zonder deken buiten staan in de winter. Daar bespaar je meteen een hoop kosten en gedoe mee.
Uiteraard kun je niet halverwege de winter de deken eraf halen.
Zweetdeken is ook niet nodig, gewoon goed in en uit stappen.

Verder denk ik dat je t meeste al weet, de rest koop je gaandeweg.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:09

Ja, waarom een deken...? Paarden zijn niet van suiker...

(Mits ze niet geschoren zijn natuurlijk)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:16

Ik zou eerst eens kijken of hij dekens gewend is, misschien is het wel helemaal niet nodig.
Toen mijn paard uit Engeland kwam in december had ik letterlijk 1 halster en dat was ook nog eens te klein :+ Oh, en een emmer paardensnoepjes.
Hij had een halster en een touw mee toen hij kwam dus dat heb ik gebruikt tot ik zelf een mooier had gevonden :o
Al de rest heb ik gaandeweg aangeschaft. Zadels eerst geleend en getest voor ik er een kocht, was toen ook gelijk gewoon een goed passend zadel. Hoofdstel pas gekocht toen ik zijn hoofd heb kunnen meten (speciale maten, altijd leuk :roll: )
Ik had ook gewoon het idee hem eerst een paar weken te laten wennen in de groep voor ik die spullen überhaupt nodig ging hebben dus had daar totaal geen haast in.

Qua medicijnen heb ik altijd pas gekocht als het nodig was, in nood kon ik altijd wel wat lenen van stal, nooit een probleem van gemaakt. Ondertussen heb ik een tweede paard en met hem heb ik mijn medicijnkist aardig moeten uitbreiden _O-

Kammetjes en scharen etc vond ik echt bijzaak :o

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:21

RiverHunter schreef:
ow ja dat valt nog mee en ik doe toch recreatief op dit moment natuurlijk dus om de week kan ook idd

Volgens mij zijn de meeste dingen al wel gezegd, maar hier wil ik nog wel even op inhaken. Is dit je eerste eigen paard? Er is echt niets zo belangrijk als les. Zeker niet met een jong paard. Ook als je enkel 'recreatief' rijdt. Een paard iets goed aanleren is zo moeilijk niet. Een paard iets afleren dat hij verkeerd heeft aangeleerd is dat wel!!

Je schreef hierboven 'er zijn wel goedkope instructeurs'... Je zou een instructeur niet moeten uitkiezen op prijs, maar op kwaliteit. En dan vooral je keuze baseren op: kan hij/zij jou helpen jezelf en je paard te verbeteren? Als je een goedkope instructeur hebt die jou verkeerde dingen aanleert, of waar je geen klik mee hebt, ben je uiteindelijk heel veel meer geld kwijt aan het 'herstel'... Wil niet zeggen dat alle 'goedkope' instructeurs slecht zijn hè! Maar prijs zou van ondergeschikt belang moeten zijn in je keuze.

Een paard kost eenmaal geld en les is daarbij echt onmisbaar :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:33

RiverHunter schreef:
wat ik al heb:
- Mooi halster
- Weggooi halster :P
- Longeerlijn
- Poetstas
- poetspullen ofc :P
- Halstertouw

Wat ik moet hebben:
- Dekje
- Zadel
- Hoofdstel
- Winter deken
- Regen deken
- Peeskappen ( niet echt nodig maar wel leuk)
edit:
- EHBO setje

Verder weet ik t ff niet, so fill me in

Nog wat meer dekjes (1 in de was en een paar in de kast)
Zweetdeken
Een extra halstertouw en een leadrope is ook wel fijn.
Een bit natuurlijk (tenzij je bitloos gaat)
Peeskappen zou ik wel als noodzakelijk zien ook als je paard geen ijzers heeft. Springschoenen hoeft niet altijd, tenzij je paard zich 'inloopt'.
Bij je zadel natuurlijk ook een singel en stijgbeugels/riemen (beetje flauw :+ )
Longeersingeltje, bijzetteugeltje of touwtjes of chambon
Tzt een zomerdeken en indien nodig vliegendeken
Hoevenvet of -creme
Leervet voor je zadel en je laarzen
Shampoo om je paard eens te wassen als dat nodig is. Eens spons is ook wel handig
En na het wassen/afsponsen om de zweetplekken te verwijderen natuurlijk droogmaken met een zweetmes

Wat gaat er in jouw EHBO-setje?
- thermometer
- bethadine shampoo, bethadine tinctuur
- Acederm
- Traumeel gel of calendula gel

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:17

Jeetje wat een overbodige dingen zie ik allemaal..
Peeskappen, hulpteugels en touwtjes, tig dekjes, hoefcreme.

Basis die je nodig hebt is touw en halster, eventueel longeerlijn en zweep, verzorgingsspullen. Eventueel hooinet oid.
Hoofdstel, zadel en twee dekjes en een singel.
Van daaruit merk je wat je nog extra nodig gaat hebben, is namelijk allemaal paard afhankelijk en van jouw wensen afhankelijk.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:20

Beter te veel dan te weinig :P Je zal het maar eens nodig hebben, verrekte handig als je het dan gewoon in je kast hebt hangen/liggen :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:23

Yellowbird schreef:

Basis die je nodig hebt is touw en halster, eventueel longeerlijn en zweep, verzorgingsspullen. Eventueel hooinet oid.
Van daaruit merk je wat je nog extra nodig gaat hebben, is namelijk allemaal paard afhankelijk en van jouw wensen afhankelijk.

Eens.. ik begon met een halster, touw & borstels/hoevenkrabber. De rest kom je vanzelf tegen of je het nodig hebt of niet.
EHBO heb ik vaker van stalgenoten geleend/overgenomen/nieuwe gehaald als het op was.

En natuurlijk komen er steeds dingen bij, maar er zijn zat dingen waarvan ik nog steeds het nut niet van in zie :).

Ennuh.. check marktplaats.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 21:20

Babootje schreef:
RiverHunter schreef:
wat ik al heb:
- Mooi halster
- Weggooi halster :P
- Longeerlijn
- Poetstas
- poetspullen ofc :P
- Halstertouw

Wat ik moet hebben:
- Dekje
- Zadel
- Hoofdstel
- Winter deken
- Regen deken
- Peeskappen ( niet echt nodig maar wel leuk)
edit:
- EHBO setje

Verder weet ik t ff niet, so fill me in

Nog wat meer dekjes (1 in de was en een paar in de kast)
Zweetdeken
Een extra halstertouw en een leadrope is ook wel fijn.
Een bit natuurlijk (tenzij je bitloos gaat)
Peeskappen zou ik wel als noodzakelijk zien ook als je paard geen ijzers heeft. Springschoenen hoeft niet altijd, tenzij je paard zich 'inloopt'.
Bij je zadel natuurlijk ook een singel en stijgbeugels/riemen (beetje flauw :+ )
Longeersingeltje, bijzetteugeltje of touwtjes of chambon
Tzt een zomerdeken en indien nodig vliegendeken
Hoevenvet of -creme
Leervet voor je zadel en je laarzen
Shampoo om je paard eens te wassen als dat nodig is. Eens spons is ook wel handig
En na het wassen/afsponsen om de zweetplekken te verwijderen natuurlijk droogmaken met een zweetmes

Wat gaat er in jouw EHBO-setje?
- thermometer
- bethadine shampoo, bethadine tinctuur
- Acederm
- Traumeel gel of calendula gel

thanx! Die dekjes worden er ook wel zeker meer dan 1 hoor haha, kan er niet genoeg van krijgen al die leuke kleurtjes :roll:

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 21:20

LoveBodin schreef:
Yellowbird schreef:

Eens.. ik begon met een halster, touw & borstels/hoevenkrabber. De rest kom je vanzelf tegen of je het nodig hebt of niet.
EHBO heb ik vaker van stalgenoten geleend/overgenomen/nieuwe gehaald als het op was.

En natuurlijk komen er steeds dingen bij, maar er zijn zat dingen waarvan ik nog steeds het nut niet van in zie :).

Ennuh.. check marktplaats.

thank youu

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:12

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:31

Heb al vele jaren paarden en als ik kijk naar wat echt basis is gebruik ik de helft minder hier dan wat de meeste aangeven dat je nodig hebt.
Halster ( + 1 reserve),
touw ( + 1 reserve),
hoofdstel compleet en zadel compleet,
3 dekjes per zadel,
Borstels, ben zelf gek van de ouderwetse plastic borstels waar je modder mee afkrijgt, loszittende haren en andere borstels mee schoon maakt.
Qua shampoo, gewoon een fles vloeibare groene zeep
Dekens gebruik ik er maar voor 1 als die geschoren is, rest staat buiten zonder deken. Indien bezweet na rijden goed uitstappen en drogen doet ze vanzelf wel.
Longeerlijn, longeerstukje en singel

Qua ehbo, betadine shampoo, honingzalf, thermometer, hoefzak, biotex handwaspoeder en ik heb dan nog een stethoscoop maar die heb ik overgehouden na een cursus.

Voor de ruiter, tich paar handschoenen voor elk weertype maar ik heb dan ook zeer snel koude handen, thermokleding en thermolaarzen ( simpele groene rubberen van Cranenbroeck), winterjas, regenkleding

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:28

Alle spullen die je nodig hebt, heb je zo gekocht....
Ik raad je aan om juist niet teveel aan te schaffen.
Ik heb een hoop weg moeten gooien wat over datum ging of spullen die niet handig waren voor mijn eerste pony.

Maar les is idd wel erg belangrijk.
Niks is zo stom wanneer er een combinatie aan komt die er helemaal volgens de laatste mode bij loopt, maar er Rij-technisch niet uit ziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:16

Yellowbird schreef:

Dat heb jij niet nodig. Wil niet zeggen dat een ander dat niet nodig heeft. Ligt er maar helemaal aan wat je wil doen met je paard. Als je paard een beetje ruime beweging heeft zijn peeskappen absoluut noodzaak (ook als je paard geen ijzers heeft).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:26

Persoonlijk zou ik je eigen advies opvolgen en je aan je lijstje houden en de rest gaandeweg aankopen. Ik zie hier namelijk dingen voorbij komen die ik nog nooit nodig heb gehad of pas gekocht heb nadat ik zeker wist dat ik het ook daadwerkelijk ging gebruiken (kaptoom bv. dat is echt niet iets wat je meteen moet hebben.). EHBO kist zou ik ook niet te uitgebreid maken: wat ontsmetting, een wondzalfje, thermometer.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:00

Babootje als je de rest van mijn post dan ook mee quote, zie je dat daar ook staat dat de rest paard afhankelijk is en ruiter afhankelijk is.