Bitloos hoofdstel te groot??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:02

Sidepulls zijn vaak erg onstabiel en daarom ook in veel gevallen geen prettig optoming, zeker niet als je er met teveel contact mee rijdt. Een sidepull ( overigens elke bitloze optoming en in principe ook als je met bit rijdt) is geschikt als je met zit ( gewichtshulpen) en beenhulpen kan rijden en de teugels enkel en alleen gebruikt ( zoals het hoort) als communicatie middel en niet als controlemiddel/ rem. Elke ( bitloze) optoming hoort zonder constant teugelcontact gebruikt te worden, daar zijn die dingen niet geschikt voor; een neusbeen is net zo gevoelig, misschien nog wel gevoeliger dan de lagen van een paard en een paard kan zich aan deze druk nauwelijks onttrekken. Om te longeren zijn die dingen al helemaal niet geschikt door die onstabiele liggen, gebruik daar een goed passend kaptoom voor.
En zoek iemand die je les kan geven en kennis heeft van dergelijke dingen of ga gewoon op een goed passend bit rijden en leer jezelf en je paard daarmee om te gaan. Allerlei extra riemen en ander geknutsel zullen niet bijdragen aan het comfort voor het paard!

Anoniem

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:13

Een goed zittende kaakriem die een niet passende sidepull passend maakt lijkt me wel degelijk bijdragen aan het comfort van het paard, en het zorgt er bovendien voor dat je de neusriem losser kunt laten zonder dat de boel gaat schuiven. Ook dat is voor paarden erg prettig.
Voor gymnasticerend longeren zijn sidepulls trouwens ook gewoon geschikt, zolang ze maar stabiel zitten (bijvoorbeeld door die kaakriem) en je een ring midden onder de kin hebt om de longeerlijn aan te bevestigen. Een kaptoom heeft ook een hoop nadelen, dus als je paard blij is met zijn sidepull/halster met longeren en jij bent in staat om je paard dressuurmatig aan de longe te scholen zonder steeds aan de longeerlijn te hoeven zitten dan kan een halster/sidepull zomaar fijner zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 20:08

Zo zit die nu:
De keelriem twijfel ik nog over of ik die eraan ga laten. Sperriem als kaakriem gebruikt.

Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:20

Nogsteeds neusriem omhoog

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:39

Volg de neusgaten omhoog. Daar waar ze de schedel in gaan (en je dus niet meer de neusgaten in kunt drukken), daar moet de neusriem minimaal boven liggen.
Dan moeten vervolgens de jukbeenderen vrij liggen; er mogen geen riempjes of ringen op of tegenaan liggen.

Ik heb zo’n vermoeden dat dit hoofdstel misschien gewoon niet goed gaat passen, omdat de schuine riempjes van het bakstuk over of tegen het jukbeen liggen als de neusriem op de goede plaats ligt. Dat is op die donkere foto voor mij helaas niet te zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 20:44

Echt nog hoger? Dit zijn 3 smalle vingers onder jukbeen. :?

Limo reageert hier juist super op.
Maar goed kan morgen proberen wat het geeft als ik 1 gaatje hoger ga.

Dit is de voorkant:
Afbeelding

Tevens probeer ik net zo min mogelijk met teugels te rijden en zoveel mogelijk met zit en beenhulpen. Alleen moet limo dat allemaal nog leren dus is teugelhulp soms nodig ter verduidelijking van de vraag.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:09

Ja doe ze maar op t hoogste gaatje

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:10

Ik denk niet dat de neusriem nog hoger moet hoor, dan ligt ie wel erg hoog.

Tevens schrok ik wel van de afdruk in de neus

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:02

Hij mag echt niet hoger, zit het ding straks op jukbeen en op de zenuwknopen. Een side pull is nou eenmaal instabiel daar verander je niks aan. Je kan dit ding niet gebruiken met constante druk, alleen signalen geven, dan "bollen" de bakstukken ook niet op. Ik rijd zelf op een bosal en ook daar rijd je niet met constante teugeldruk maar het voordeel van een bosal is dat de ligging beter is ( van de goede tenminste) en dat deze altijd vanzelf naar de nul positie teruggaat en goed en duidelijk de teugelhulpen doorgeeft met een goede release. Signaal geven en loslaten, rijden met zit en benen ( gewichtshulpen) anders heeft het geen enkele zin en loopt je paard er straks dwars doorheen.