Welk zadel is echt fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:59

Wat ik een erg fijn zadel vind is de Wintec pro endurance. Het is een zadel waar je ook de beugelophanging kunt verstellen, dat kan een hoop schelen met hoe je gewrichten een rit beleven, zeg maar :))
Massimo trail is ook een fijn en comfortabel zadel, maar dat moet je natuurlijk wel passen, is minder aan te passen.

Petrichor

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 22:23

Iemand ook ervaringen met freemax western zadels? Of van een ander merk..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:35

Ik heb zelf een flexible saddle. Dit is 1 van de zachtste zadels waar ik ooit op gereden heb. Het is een semi boomloos zadel met een boterzachte zitting waarbij je na paar uur nog geen kont pijn hebt. Ook zijn de wrongen verplaatsbaar (bij zowel het bascule(spring) model als de Inspiration(dressuur)) waardoor je de wrongen gedwongener kan maken of juist evt helemaal weg kan laten.
Ik rijdt nu ook weer wat langere ritten en krijg echt geen last van mijn kont terwijl ik op veel zadels dat wel krijg. Kwaliteit van de zadels is ook heel hoog.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:17

Westernzadels >>>>>>>>> alle andere zadels :P
Zit me toch een partij lekker!! Vooral met een zadelbontje er bovenop :~

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:55

Petrichor schreef:

Heel beperkt. Twee vrij korte ritten erop gedaan (jong paard) en dat beviel op zich uitstekend. Zat erg goed en ook heel stabiel op het paard. Enige minpunt was wat mij betreft de zadelknop, maar goed, ik heb sowieso niet echt wat met westernzadels (ja, diverse gehad en uiteindelijk zit het mij niet goed).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:58

Petrichor schreef:

Vond ik erg fijn, paard deed het er ook goed op.
Voelde wat meer als een boomzadel dan als een boomloos.

Als je het in die hoek aan het zoeken bent zou ik een boomloos zadelpasservice laten komen, kan je kijken wat past voor jou en je paard en kan je tips krijgen zonder dat je elke keer een ander zadel hoeft te kopen en zelf aan te passen zonder ervaring ermee.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 11:19

Het Wintec western zadel is die boomloos? Het lijkt namelijk wel zo maat kan er niets over vinden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:06

Petrichor schreef:
Het Wintec western zadel is die boomloos? Het lijkt namelijk wel zo maat kan er niets over vinden.

Dit is gewoon een boomzadel wat ik kan vinden als je informatie opzoekt. Inprincipe is Wintec natuurlijk ook echt een boomzadel merk.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 15:09

Ik zie bij western zadels heel veel 15.5 a 16 inch. Is dat net als bij dressuur zadels een kleine maat of is dat bij western anders? Ik heb namelijk dressuur 17.5 a 18 inch, ik heb verder een normaal postuur maar een behoorlijk achterwerk/heupen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:14

Ik hoor meerdere mensen de Massimo Trail noemen, dat die zo lekker zacht zit. Ik moet toch zeggen, na een uurtje of 3 rijden op mijn Massimo heb ik toch een aardige houten kont hoor, ik heb wel eens op zachtere zadels gezeten. Dus ook dat is subjectief.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:20

Westernzadel heeft inderdaad een andere inchaat. Geloof dat 16 inch daar zo een beetje overeen komt met 17/17,5 inch maar pin me er niet op vast.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:38

Is extreem persoonlijk. Massimo is niets, fryso super bij mij dan. En mijn bijrijder beweert voorover te vallen in mijn fryso wat ik me dus niet kan voorstellen zeg maar.
Voor langere ritten zou ik toch graag een zadel echt testen. De knoeterharde stubbens zijn in dressuur fijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:42

Pensionklant van mij heeft zaldi endurance. Ziet er wel een fijn en comfortabel zadel uit.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:46

Ik zou voor je enkels misschien ook kijken naar de juiste beugels? Ik heb gehoord dat dat ook veel uit kan maken. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 22:42

Nou ik heb een Nevada zadel aangeschaft, morgen kan ik hem ophalen. Ben zo benieuwd hoe het gaat bevallen, vind het wel spannend deze overstap!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 18:03

En hier is ie dan! :D

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:06

En hoe bevalt ie? Ik vind barefoot altijd echt heerlijk zitten, maar m'n houding is dan wel om te janken :')

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 18:11

Ik heb er nog niet echt op gereden maar wel stiekem even in mijn nette kleding er opgezeten, omdat ik natuurlijk nieuwsgierig was.

In stap vind ik het een heerlijk zadel super zacht. Wel wennen aan de fenders want dat is toch anders dan dressuur beugels. Toen de draf, best lastig dat lichtrijden, maar goed ik had dan ook geen rijlaarzen niks aan. Daarna de galop dat was drama, mijn paard gooit echt heel hoog op dus kon dat bijna niet opvangen. Dat wordt dus heel veel oefenen, maar al met al wel heel tevreden!

Morgen gaan we echt aan de slag. :)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:39

Ja het is zeker wel wennen! Maar als je eenmaal aan boomloos gewend bent wil je echt niks anders meer ;)