Ten einde raad, singelwondjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:17

Je kunt ter hoogte van het wondje een stuk uit je singel knippen. Dan kan het herstellen en kun je toch blijven rijden.
Bij de Fjord die we hadden hielp een singelbontje goed.

Nickeltje

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:00

Ik sluit me aan bij de mensen die hier een ouderwetse touwsingel aanraden. Dat was voor mijn merrie ook de oplossing. Zeker in de periodes dat ze verhaarde, reed ik heel snel wonden op de singelplaatsen.
Met de touwsingel heb ik dit echt nooit meer voorgehad. Ook niet bij urenlange zweterige bosritten.

Maar... Waar kopen jullie touwsingels? Ik heb een inmiddels nogal oude waar ik heel zuinig op ben, maar de gespen zijn wel aan het roesten en ik zou hem best een keer willen vervangen... (voor een engels zadel bedoel ik he?)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:03

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:01

:+ dat meen je... Ik zoek al best lang... Maar op de noemer touwsingen vind je niet zo veel...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:34

:+ nee op touwsingel vind je ze niet.
Een dressuur variant vind ik dan alleen in het buitenland, dus hopelijk heb je die niet nodig :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:46

Die ga ik ook uit het buitenland bestellen... Dankjewel!!

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:54

Ik herken het van mijn PRE hengst heb nu een Prestige A52 RP(bij het gareel in schijndel hebben ze hem) geen wondjes meer bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:46

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:58

Ik had ook het probleem en heb een singel gekocht met uitsparing bij de elleboog. Deze weg bij country Lochem. Sinds ik deze heb nooit meer last

Mijn beugel hangt er beetje voor maar je ziet dat ie daar smaller is. Als je wil kan ik vanavond een betere foto maken
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:04

Wat voor paard heb je want 50cm is kort. Mijn a pony had 40cm icm een dressuurzadel.....

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:52

Of het kort is verschilt per paard en zadel. Voor mijn tinker had ik 60 cm. Later 55 en zat op het bovenste gaatje van mijn stoten. Nu 50 cm wow H singel voor mijn Lipizzaner en weer bovenste gaatje vast.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:11

BravoT schreef:
Ik had ook het probleem en heb een singel gekocht met uitsparing bij de elleboog. Deze weg bij country Lochem. Sinds ik deze heb nooit meer last

Mijn beugel hangt er beetje voor maar je ziet dat ie daar smaller is. Als je wil kan ik vanavond een betere foto maken
[ [url=m/dkuyam.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is wel heel mooi smal.
Welke singel is dat?
Hier een schimmel arabiertje, dunne vacht, dunne huid en rondgeribt.
Dus af en toe groot drama ;(

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:32

Wondjes in ieder geval behandelen met of aloegel, met hoog aloe percentage, of honingzalf.

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:45

--
Laatst bijgewerkt door Syzygy op 12-11-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:56

Ik ken nu al meerder mensen die echt vanalles hebben geprobeerd (ook echt hele dure singels), maar uiteindelijk met de meest simpele neopreen singel geholpen zijn. Maar wat sommige mensen soms vergeten is dat je je singel moet wassen. Zweet en ander vuil droogt op en wordt hard, dat schuurt dan waardoor er wondjes ontstaan.
Dus ik zou vooral als tip geven: zorg dat je singel schoon is, want anders gaat iedere singel schuren (hoe duur en goed de singel ook is).

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:22

frisian_love schreef:
BravoT schreef:

[ [url=m/dkuyam.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke singel is dat?

Merk weet ik zo niet, dan zou ik dinsdag moeten kijken of dit erop staat. Zal dan even een duidelijke foto maken, los van het paard en als ik hem eraan heb. Maar als je naar de country Lochem gaat en je vraagt het kunnen ze je geheid helpen. Was ook niet duur dacht iets van 65 euro ofzo. Heb hem nu 1 jaar en super blij mee, lekker zacht leer ook onder de buik, is het soort kussentje achtig.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:33

En voor de huid zelf helpt het om goed te smeren met vitamine E creme, dit maakt de huid sterker. Na het rijden goed sponzen met koud water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:41

Anatomische singel?

MykeLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:45

Naast alle tips over de singels, kun je Johannesolie smeren. Goed voor de huid! Dus niet als je de singel omdoet, maar na het rijden (bv). Wordt de huid gezond en sterk van.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:26

Welke singel is dat?
Dus af en toe groot drama ;([/quote]

Merk weet ik zo niet, dan zou ik dinsdag moeten kijken of dit erop staat. Zal dan even een duidelijke foto maken, los van het paard en als ik hem eraan heb. Maar als je naar de country Lochem gaat en je vraagt het kunnen ze je geheid helpen. Was ook niet duur dacht iets van 65 euro ofzo. Heb hem nu 1 jaar en super blij mee, lekker zacht leer ook onder de buik, is het soort kussentje achtig.[/quote]

Dank je wel! Ik zal eens contact met ze opnemen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:27

Ik gebruikte destijds eem C/banaan singel maar dan verkeerdom. Dus de ronde kant naar achter. Dit hielp maar je moet dan wel opletten dat zadel niet tegen de schouders wordt getrokken.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:46

Deze vorm heb ik, kwam hem net op fb tegen Dus even de foto gebruikt. Dit merk heb ik niet maar als je dit tegen country Lochem zegt of laat zien komt het goed.
Afbeelding

frisian_love schreef:
Welke singel is dat?

Merk weet ik zo niet, dan zou ik dinsdag moeten kijken of dit erop staat. Zal dan even een duidelijke foto maken, los van het paard en als ik hem eraan heb. Maar als je naar de country Lochem gaat en je vraagt het kunnen ze je geheid helpen. Was ook niet duur dacht iets van 65 euro ofzo. Heb hem nu 1 jaar en super blij mee, lekker zacht leer ook onder de buik, is het soort kussentje achtig.[/quote]

Dank je wel! Ik zal eens contact met ze opnemen[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:02

Ik ga met de rest mee dat 50cm voor een tinker wel erg kort lijkt. Mijn shetlander van 90 cm heeft al een 40/ 45 cm singeltje bij lange singelstoten, ik vermoed dan ook dat je in lengte van de singel al een hoop kan winnen.
Heb je een foto van je singel op je paard?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:43

De lengte van de singel hangt ook af van de bouw van je zadel en je paard. Dat een shet 40cm heeft betekent vooral dat de lengte van de singelstoten anders is dan die van een bv 18 inch zadel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:38

Ik mis in je verhaal of je ook de huid de tijd geeft om te herstellen, door bv een tijd niet of zonder zadel te rijden of alleen te longeren.

Daarnaast werkte bij die van mij een bontje goed maar dan wel icm dikke laag vaseline voor het rijden erop.