welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:05

Ik ben zeer benieuwd hoe je paard nu staat.

De hoeven zijn veel te lang. Ondergeschoven. En een veel te lange teen.
Ik heb vrijwel geen verstand van ijzers. Maar wel van het bekappen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:18

Ik volg!
Rij geen jacht maar cross met een Iers paard.
Zelfde probleem (heel andere hoeven) maar die verliest ook met regelmaat een ijzer.
Ik kreeg als advies al “textiel tape” maar nog niet geprobeerd.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:19

Askja schreef:
Ballenboots vallen over de takken van het ijzer heen

Als het goed is niet. Als het goed is valt dat kleine randje aan de onderkant tussen het ijzer en de hoef. Maar doordat de achterkant wat dikker is steken de takken niet meer zo uit. Ik zou niet weten hoe ik een ballenboot over de takken zou moeten bevestigen. Dan zit er ook heel veel ruimte tussen dat driehoekje en de straal.

Ik weet niet of ze bij hoge verzenen en grotere voeten goed zullen passen, en mijn ervaring is dat ze bij blubberige ondergronden al snel om de koten zitten (en ik doe ze echt wel strak genoeg) en niet meer om de hoef. Ik heb G-boots, Magic boots, en die goedkopere van Horze en Krämer gehad maar ze doen dat allemaal dus ik gebruikte ze alleen nog op de ovaalbaan of als ik over gladde paden ging. Maar vraag idd gerust Ijslandersport om advies!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:41

Zo bedoelde ik het ook. Ze steken wat verder uit dan de takken.
Naar mijn ervaring blijven de boots van Topreiter super goed zitten, ook in blubber of zwaar zand, en dan doe ik ze niet eens strak.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:02

Die van Topreiter zijn idd de Magic boots en die blijven bij mij ook het beste zitten, maar ook die belanden bij veel modder ook om de koot uiteindelijk. Zal absoluut ook afhangen van de vorm van de hoef hoe goed ze blijven zitten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:38

Eindhoven-Veghel is niet zo heel ver. In Veghel zit Yoni Blom met de IJslander stal. Bel hen eens op om te vragen ofwel daar eens wat ballenboots uit kan proberen.

En verder, wat ik me nog kan herinneren van mijn tijd in Engeland; de jachtpaarden hadden daar allemaal een dubbel omgeslagen ijzer (als ik het even cru mag omschrijven; kijk je er van achteren tegenaan dan is het een n vorm, doorlopend tot het eind) en de achterkant was omhoog geslagen. In eerste instantie dacht ik dat je zo juist een ijzer sneller af trapt, maar omdat de achterhoef er eerder tegen trapt dan er op bleven ze juist wel zitten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:13

Hm ik weet niet of Yoni en haar familie daarop zitten te wachten. Yoni zit daar zelf overigens niet meer met haar paarden.
Gewoon even een IJslandershop bellen voor advies is het gemakkelijkst. Naast IJslandersport heb je online o.a. nog Atorka en Westeind ruitersport.
Of je licht opsteken op FB in de groep IJslandse paarden.

yvetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 13:27

Taucha schreef:
Eindhoven-Veghel is niet zo heel ver. In Veghel zit Yoni Blom met de IJslander stal. Bel hen eens op om te vragen ofwel daar eens wat ballenboots uit kan proberen.

En verder, wat ik me nog kan herinneren van mijn tijd in Engeland; de jachtpaarden hadden daar allemaal een dubbel omgeslagen ijzer (als ik het even cru mag omschrijven; kijk je er van achteren tegenaan dan is het een n vorm, doorlopend tot het eind) en de achterkant was omhoog geslagen. In eerste instantie dacht ik dat je zo juist een ijzer sneller af trapt, maar omdat de achterhoef er eerder tegen trapt dan er op bleven ze juist wel zitten.

heb je daar toevallig een foto van? kan me er niet heel veel bij voorstellen O:)