Super zacht bitje of toch maar bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 22:22

Careri18 schreef:
jij hebt aanleuningsproblemen, die los je niet op door bitloos te gaan rijden.

Ik geloof dat ik die niet begrijp. Ik kan haar prima in de bak nageeflijk rijden, lang en laag en hoger instellen met een licht contact teugeltje.
Waarom heb ik dan aanleuningsproblemen en hoe los ik dat dan op?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:27

felicity schreef:
Careri18 schreef:
jij hebt aanleuningsproblemen, die los je niet op door bitloos te gaan rijden.

Ik geloof dat ik die niet begrijp. Ik kan haar prima in de bak nageeflijk rijden, lang en laag en hoger instellen met een licht contact teugeltje.
Waarom heb ik dan aanleuningsproblemen en hoe los ik dat dan op?

Dit heeft niets met je aanleuning te maken. Misschien een gebrek aan nageeflijkheid, ja (en dus even geen aanleuning), maar als ze gewoon nageeft in de rijbak is het aan de opwinding te wijten en heeft aanleuning er niets mee te maken. Daarbij is aanleuning bij het buitenrijden niet je prioriteit! Goed bevestigde nageeflijkheid is handig uiteraard, want enkel dan komen je hulpen door, maar probeer je nu maar op gehoorzaamheid te focussen en niet op de technische, rijkunstige kant van het verhaal.

Het moet niet moeilijker gemaakt worden dan nodig is :+

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:39

Allemaal heel mooi hoor die mensen die het zo goed weten allemaal met de dood doener het bit is zo zacht als de ruiterhand.
Snap best dat die zin lekker klinkt maar in de praktijk zijn er heel veel verschillende paardenmonden en niet in iedere mond ligt hetzelfde bit comfortabel.
Vind het dus ook nogal wat om door zon reactie de schuld bij de ruiter te leggen zonder gezien te hebben wat er gebeurt.
Zo heb ik bij 1van mijn paarden waarvan ik dmv regelmatige controles van dierenarts/ tandarts weet dat alles in orde is, ooit eens een Miler bit geprobeerd. Paard ging al voordat ik er aanzat stuiterend als een hert door de baan. En ja dit kwam echt door het bitje. Hang je er een dubbelgeboken bitje in probeert ze die continu te pakken en bij een enkel gebroken bitje steekt ze haar neus tussen de voorbenen. En dit is allemaal aan een gewoon nette contactteugel.
We hebben nu een ongebroken TRUST bustrens en dat gaat goed. Zou voor het mooie qua pasvorm wat dunner mogen maar paard vind het echt het fijnste dat we tot nog toe tegen zijn gekomen.
Tuurlijk is het niet oké als het paard zoveel ongemak ervaart door teugeldruk van de ruiter en ik ben het ermee eens dat als dat de oorzaak is dat je dat eerst op moet lossen maar het is dus niet bij alle paarden de oorzaak.

germie

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 06:33

Ik lees hier weer veel onzin. Er zijn echt paarden die liever bitloos gereden worden. Zelf heb ik ook zo eentje. Met bit zonder aanleuning prima, maar ga je vragen irritatie, en dan dwingt ze je met een hardere hand te rijden. Het moment waarop je los kunt laten komt laat. 20-30 minuten is normaal. En dit verandert niet en ook niet bij andere ruiters, bij mij gaat het zelfs het snelst. Bitloos en vragen en los. Paard gewoon blijer.
Ligt niet aan tandarts, nooit enig verschil gemerkt, maar ze houdt niet van druk op de tong. Tongboog is op de lagen weer niet fijn. Is gewoon heel gevoelig dier en daarmee niet gemakkelijk. Maar als bitloos op de pinken kan, waarom dan met bit rijden?
Ik kan ook niet op hakken lopen. Zou bij mij ook irritatie en verzet opleveren. Zo is het ook met een paard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 20:45

Verrassend ritje vandaag.

In plaats van haar eigen hoofdstel ingedaan te hebben heb ik hoofdstel van mijn andere paard gebruikt.

Normaal heeft ze een hoofdstel met hoge neusriem en een dubbelgebroken golden brass bit.
Vandaag gereden met een simpel hoofdstel zonder neusriem maar met een ongebroken kunststof kneveltrens.

Ben vandaag ook alleen het bos in geweest. Ze was enthousiast wilde graag vooruit. Oortjes erop en gaan.
Maaaaaar ze was gewoon weer relaxed op zit terug te rijden en op de momenten dat ze toch net te enthousiast was makkelijk met een kneepje in de teugel terug te krijgen. En geen geirreteerd paard die boss werd.

Weet nu niet of het bit / hoofdstel de uitkomst was of dat we alleen waren of dat het gewoon geluk was.
Maar we hebben heerlijk relaxed kunnen rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:50

Mooi. Geeft weer aanknopingspunten :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:58

Gewoon in verschillende situaties het andere hoofdstel uitproberen, dan weet je het :)

Wat je eerder beschreef qua gedrag herken ik van mijn paard. Als zijn vriendinnetje eerder mag aandraven dan hij, wil hij gelijk mee. Dat mag niet van mij, hij moet wachten op mijn hulp. Dat wil hij uiteraard niet, dus dribbelen, rollkür (zonder teugelcontact), bit proberen door te knagen etc. Ik blijf diep zitten en adem diep door, wacht tot hij rustiger wordt. Ik sluit mijn hand en geef weer ruimte zodra hij reageert. Als hij fatsoenlijk aan een lange teugel kan stappen (dus niet dribbelen), dán mag hij aandraven, op een normaal tempo en niet als een raket uit de startblokken. Als hij rustig kan draven, dán mag hij wat harder draven, maar moet hem dan wel weer makkelijk terug kunnen rijden naar een rustiger tempo.
Met mijn stalgenootje oefen ik hier regelmatig op; de ene draaft een stukje weg (op arbeidstempo of eronder), de andere pony moet zich dan gedragen. En de aanhouder wint, mijn ruin gedraagt zich een stuk beter sinds we dit regelmatig oefenen. Ik ga nu niet meer overdwars in mislukte piaffe over het ruiterpad :+