Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:19

Ik was mijn dekjes echt niet elke week. Alleen met de hitte, toen wel.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 10:18

Charaz schreef:
Heb je nu maar 1 dekje dan? Ik heb een Cal rei dekje en die zijn inderdaad duur, maar zeker hun geld waard.
Anders het liefst een dun katoenen dekje en regelmatig in de was.



Ik heb inderdaad nu maar 1 dekje ja. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, dus een zadel kopen was main priority, en heb er dus een katoenen dekje onder gedaan. Maar gewoon elke week wassen en een schuimlaag is dus geen probleem? Want dat maakt zoeken een stuk makkelijker.

KellyR schreef:
Ik weet niet wat je budget is.
Maar deze dekjes zijn heel fijn.
https://horsestuffandmore.com/product/z ... po-zadels/

Kleuren zijn zelf samen te stellen.


Helaas ook veeel te duur. Mijn budget ligt rond de 60 euro, maar zit na te denken of ik in een cal rei dekje ga investeren.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-08-18 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd met de wijzig knop

Marije_jiplover

Berichten: 25420
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:30

Je kunt je dekje na het rijden ook even afspoelen onder de slang en uithangen.
Dan is het schuim enzo er weer af en droogt die niet hard op, maar hoeft die niet onmiddellijk de wasmachine weer in.

Dat gezegd hebbende, gaan mijn dekjes soms na 1 keer rijden alweer de was in, pony heeft een prima conditie maar zweet snel en veel (Koudbloed die voor endurance getraind wordt).
Na een flinke training in het bos is mijn dekje vaak alweer zo vies dat ik hem weer was.
Hebben we een keer een wat minder pittige training dan gebruik ik hem wel vaker.
En soms spoel ik het dekje dus even uit met de slang, omdat ik de wasmachine even niet bescheiden omdat ik andere dingen aan het wassen ben bijvoorbeeld.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 10:35

Marije_jiplover schreef:
Je kunt je dekje na het rijden ook even afspoelen onder de slang en uithangen.
Dan is het schuim enzo er weer af en droogt die niet hard op, maar hoeft die niet onmiddellijk de wasmachine weer in.

Dat gezegd hebbende, gaan mijn dekjes soms na 1 keer rijden alweer de was in, pony heeft een prima conditie maar zweet snel en veel (Koudbloed die voor endurance getraind wordt).
Na een flinke training in het bos is mijn dekje vaak alweer zo vies dat ik hem weer was.
Hebben we een keer een wat minder pittige training dan gebruik ik hem wel vaker.
En soms spoel ik het dekje dus even uit met de slang, omdat ik de wasmachine even niet bescheiden omdat ik andere dingen aan het wassen ben bijvoorbeeld.



Bedankt voor de tip, dat ga ik eens proberen! Meerdere dekjes zou ook wel makkelijk zijn ;)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:03

Is een wollen dekje niet iets?
Ik waste mijn dressuurdekjes ook echt elke week toen ik nog engels reed maar sinds mijn overstap op western heb ik een wollen pad en die was ik maar 1x per jaar. Vaker is gewoon zonde van mijn pad omdat die krengen echt duur zijn(100/200 euro is peanuts) en je de wol kapot maakt van te vaak wassen.

Ik merk nooit dat mijn paard overmatig zweet, hij is wel nat onder zijn zadel/pad maar niet zeiknat of zo. Wol zorgt voor goede vochtopname en ik vind het fijn materiaal. Even afborstelen als het droog is en good to go.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:25

lotthje schreef:
Maanlicht schreef:
Lemieux is heel fijn!


Ineke2 schreef:
Lemieux dekjes hoor ik hele goede verhalen over. Zelf geen ervaring mee nog, maar mijn paard zweet niet overmatig.


Super! Heb naar anky, pk en eurostar gekregen maar anky heeft idd het zelfde model als de puffpad wat echt niet goed ligt, en van eurostar en pk kan ik weinig op de markt vinden, moet misschien even beter zoeken :') Lemieux vind ik zelf heel mooi, ga daar ook naar kijken! Bedankt!

Ik heb niet alles gelezen maar misschien dat dit je toch helpt. Ik heb een dekje van qhp, zo’n puffpad en ik heb er een aantal van Anky, en die van Anky (zeker het nieuwere model met die anti slip letters) zijn een stuk dunner, en bij mij glijden ze niet, qhp pad glijd hier meer dan de Anky, ook heeel minimaal maar er zit verschil in. Je zou het dus nog kunnen proberen, mijne neemt wel mooi het zweet op namelijk.

Misschien dat je hier de dikte een beetje kan zien?

Afbeelding

En ik heb deze van eskadron:

Afbeelding
Is een redelijk dik dekje, maar met wafelstof aan de onderkant en die absorbeert het zweet ook heel fijn

Afbeelding

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:22

Nielojram schreef:
Waarom zweet je paard zoveel?

Slecht in conditie?
Overvraag je hem teveel?


Bij fatsoenlijk trainen zweten paarden, net als mensen die naar de sportschool gaan, die zweten bij de training.

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:32


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:50

Ik ging ook Cal Rei zeggen maar las dat dat voor nu nog even boven het budget ligt.

Ik heb ook een zweter, maar ik rijd boomloos dus heb ook geen Cal Rei dekje. Wel heb ik voor Burioni met sympanova onderzijde gekozen en daar merk ik wel heel goed verschil op tov mijn pad zonder sympanova! Het enige probleem is dat niet elk paard goed is met sympanova, er zijn paarden waarbij de vacht daar minder goed op reageert... Nu, Bij kiffra kan je wel een testpad vragen. de Burioni pads kunnen ook onder boomzadels.

Zelf heb ik een Tora Bora, maar die ligt boven jouw budget. Maar deze zijn budgetvriendelijker:

https://www.kifrahorse.nl/Burioni-TexTech-Sympanova

https://www.kifrahorse.nl/Burioni-Sympanova-Zadelvorm

Sussie85

Berichten: 1529
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:22

Bij een paard dat overmatig zweet zou ik juist geen Cal Rei dekje nemen. Het zweet gaat dwars door het dekje heen en trekt in je zadel. Het leer van je zadel en de wollen vulling van de kussen krijgt het dan zwaar te verduren. Dan beter een dekje wat het zweet goed opneemt.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:23

Nielojram schreef:
Waarom zweet je paard zoveel?

Slecht in conditie?
Overvraag je hem teveel?

dit vind ik een beetje een overhaaste conclusie. Mijn paard zweet als een malle, is 100% fit en heeft een goede conditie, word niet overvraagt. Sommige paarden zweten meer dan andere. Is bij mensen toch ook zo? De ene is bij gewoon stilstaan al bezweet bij een wat hogere temperatuur terwijl de ander nog amper zweet na een ronde hardlopen.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:42

Sussie85 schreef:
Bij een paard dat overmatig zweet zou ik juist geen Cal Rei dekje nemen. Het zweet gaat dwars door het dekje heen en trekt in je zadel. Het leer van je zadel en de wollen vulling van de kussen krijgt het dan zwaar te verduren. Dan beter een dekje wat het zweet goed opneemt.



Dit is wel een goede om overna te denken, want ik zat dus te denken om een cal rei te halen maar het zweet trekt in je zadel probleem wou ik juist voorkomen, omdat ik dit laatst had met het katoenen dekje (waardoor ik ook besloot een nieuw dekje te halen). Dan zou cal rei namelijk wel een grote miskoop zijn geweest.

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:13

Le mieux is heel fijn :j

Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:16

Jeetje, Ik was mijn dekje na 2-3 keer rijden. Heb ook een zweter. Je doet zelf neem ik aan ook iedere dag schone onderbroeken en sokken aan toch? Halsters gaan hier ook in de was. Dekje Goed schoonborstelen met zo'n borsteltje van Kieffer (bij divoza) en dan in de machine....

Ben zelf heel tevreden over lemieux dekjes. Heb er 3 die met suède. Blijven als nieuw....
Niet in droger en op 30graden wassen....als je ze regelmatig wast worden ze ook niet zo vies en je machine dus ook niet....

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:40

SuperAssie schreef:
Is een wollen dekje niet iets?
Ik waste mijn dressuurdekjes ook echt elke week toen ik nog engels reed maar sinds mijn overstap op western heb ik een wollen pad en die was ik maar 1x per jaar. Vaker is gewoon zonde van mijn pad omdat die krengen echt duur zijn(100/200 euro is peanuts) en je de wol kapot maakt van te vaak wassen.

Ik merk nooit dat mijn paard overmatig zweet, hij is wel nat onder zijn zadel/pad maar niet zeiknat of zo. Wol zorgt voor goede vochtopname en ik vind het fijn materiaal. Even afborstelen als het droog is en good to go.


Helaas zijn dekjes van puur natuurlijke materialen zoals wol en katoen tegenwoordig moeilijk te vinden nog. (Voor Engelse zadels.) Kwam er laatst online een tegen bij westeind ruitersport. Die mag je overigens helemaal niet wassen.

Ik vind wassen na 2-3 x rijden echt extreem vaak. Al moet ik zeggen dat ik mijn dekjes tegenwoordig ook wel vaker was dan vroeger, om te voorkomen dat het een harige bende wordt in de machine.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:46

Als je een minder budget hebt zou je ook even op bokt markt of marktplaats kunnen zoeken naar die dekjes maar dan 2e hands. Schilt vaak toch wel wat en zo kun je bijvoorbeeld 2 verschillende merken aanschaffen ipv 1 nieuwe uit de winkel. En mocht 1 je dan goed bevallen kun je later van dat merk 'wel nieuwe' kopen zonder dat je je eigen dadelijk miskoopt op een dekje wat jij niet fijn vind of niet aan je eisen voldoet.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:20

xtessax83 schreef:
Als je een minder budget hebt zou je ook even op bokt markt of marktplaats kunnen zoeken naar die dekjes maar dan 2e hands. Schilt vaak toch wel wat en zo kun je bijvoorbeeld 2 verschillende merken aanschaffen ipv 1 nieuwe uit de winkel. En mocht 1 je dan goed bevallen kun je later van dat merk 'wel nieuwe' kopen zonder dat je je eigen dadelijk miskoopt op een dekje wat jij niet fijn vind of niet aan je eisen voldoet.



Ja dit was ik ook van plan, ik heb zoveel verschillende tips gekregen! Ik denk dus dat ik een aantal tweedehands ga kopen en dan kijken welke het best bevalt, en daar dan misschien een nieuwe van halen. Ik denk dat ik een Lemieux of een anky dekje ga proberen. We zullen zien.

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:45

Ik zal volgende keer eens kijken na het rijden maar volgens mij is mijn zadel niet nat na het rijden met Cal rei dekje.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:50

Charaz schreef:
Ik zal volgende keer eens kijken na het rijden maar volgens mij is mijn zadel niet nat na het rijden met Cal rei dekje.


Ik heb eens een informatiefilmpje gezien over de werking en ik herinner mij toch ook dat dat normaal niet zou gebeuren. Voor die prijs kan je ook wel verwachten dat het wel wat anders in elkaar steekt :+

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 22:04

Ilsey schreef:
Charaz schreef:
Ik zal volgende keer eens kijken na het rijden maar volgens mij is mijn zadel niet nat na het rijden met Cal rei dekje.


Ik heb eens een informatiefilmpje gezien over de werking en ik herinner mij toch ook dat dat normaal niet zou gebeuren. Voor die prijs kan je ook wel verwachten dat het wel wat anders in elkaar steekt :+



Oh nou, dan ga ik denk ik eerst kijken of ik er een kan lenen van iemand in de buurt haha, 100 euro is best wat als je niet zeker weet of het/ hoe het werkt. Ga me er eens in verdiepen.

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:17

Wat ik doe is na het rijden me dekje helemaal afspuiten met de tuinslang en dan weer laten drogen. Zo is het zweet eruit maar hoef je hem niet gelijk te wassen.

Kidde
Berichten: 3482
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:41

Ilsey schreef:
Charaz schreef:


Ik heb eens een informatiefilmpje gezien over de werking en ik herinner mij toch ook dat dat normaal niet zou gebeuren. Voor die prijs kan je ook wel verwachten dat het wel wat anders in elkaar steekt :+



Oh nou, dan ga ik denk ik eerst kijken of ik er een kan lenen van iemand in de buurt haha, 100 euro is best wat als je niet zeker weet of het/ hoe het werkt. Ga me er eens in verdiepen.


Je hebt een veelzijdigheidszadel zag ik, zou een dressuurdekje daar tijdelijk onder passen? Dan kan je hem namelijk bij Dochorse een week proberen: https://www.dochorse.nl/cal-rei-dressuu ... ester.html

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 23:25

Kidde schreef:
Ilsey schreef:


Oh nou, dan ga ik denk ik eerst kijken of ik er een kan lenen van iemand in de buurt haha, 100 euro is best wat als je niet zeker weet of het/ hoe het werkt. Ga me er eens in verdiepen.


Je hebt een veelzijdigheidszadel zag ik, zou een dressuurdekje daar tijdelijk onder passen? Dan kan je hem namelijk bij Dochorse een week proberen: https://www.dochorse.nl/cal-rei-dressuu ... ester.html



Hey super! Ja nouja hij zal een beetje lang zijn en niet ideaal maar waarschijnlijk past het wel. Dankje voor de link!

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:17

Of gewoon wat dekjes gebruikt kopen? Ik doe dat wel eens, betaal nog geen 5 euro per stuk. Ze zijn dan niet kapot, maar niet laatste mode. Maar werken prima. Dan heb ik tijd genoeg om af en toe wat te wassen en nog te gebruiken. Ik kijk niet naar kleur, alleen naar functie.

Dorine92
Berichten: 5372
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:40

Zinzi_jewel schreef:
Regelmatig wassen, toch zeker 1 keer per week
En uiteindelijk is t behoud van je spullen
Zweet is zout en vreet aan de kleuren.

Ik ken maar 1 ding die aan kleuren vreet en dat is toch echt de wasmachine.. ook slijten dekjes enorm van wassen. Ik was ze vrijwel nooit en al mijn dekjes zijn nog als nieuw. Ook is wasmiddel niet per se goed voor je paard.
@TS ik denk dat die eskadron bicolor dekjes prima zijn voor je. Die laten het zweet niet door naar je zadel en zijn niet mega warm en dik