Welk zadel helpt doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:47

Utixo schreef:
Ik vermoed dat de oude HB die ik nu gebruik ook een WB4 is, het zadel zelf zit echt wel fijn een mijn houding is prima hierin. Alleen mis ik de steun met doorzitten. Terwijl ik met lichtrijden en galop deze steun niet nodig heb. Het is zo lastig.

Ik ben ook lang met ook nog eens lange benen en ik kon heel netjes doorzitten in een Hulsebos Dynamic 3 met alleen een dijbeenwrong. Zo'n wrong had ik meer steun aan dan een normale lange wrong. Misschien is dat iets voor je.

melanie0906

Re: Welk zadel helpt doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:15

Is anatononica niks?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:16

anatomica ligt het erg aan het model en je postuur of je er steun aan hebt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:19

Sinds ik mijn custom icon flight heb zit ik als een huis! Terwijl ik op mijn vorige zadel absoluut niet kon zitten en op mijn springzadel moet ik heel veel moeite doen :Y)

Ik snap je probleem maar ik denk dat het zoeken is. Echt de say Yes to the saddle gevoel :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:24

Anatomica cygnus short roll?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:49

Sinds wanneer helpen zadels bij doorzitten? Misschien ben ik ouderwets aan het worden maar naar mijn mening los je daar het probleem niet mee op.

Ik adviseer goede zitlessen. Is waarschijnlijk ook goedkoper dan een nieuw zadel

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:58

No_No schreef:
Sinds wanneer helpen zadels bij doorzitten? Misschien ben ik ouderwets aan het worden maar naar mijn mening los je daar het probleem niet mee op.

Ik adviseer goede zitlessen. Is waarschijnlijk ook goedkoper dan een nieuw zadel

Nee hoor, wat jij noemt is de oplossing. Maar tegenwoordig kan alles met geld en hulpmiddelen ‘opgelost’ worden. Zie je ook veelvuldig in de training van paarden. Alles snel, de kosten maken niet uit.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 07:59

c_alsemgeest schreef:
Je zou even een rondje op mijn empire moeten proberen :P
Kost een rib uit je lijf maar dan heb je ook wat :+

Ik zat er wel aan te denken om te vragen of jij je Orion al verkocht had. Maar jij bent wel een stuk korter dan ik ben.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 08:01

S-Bravour en NoNo, ga ff lekker ergens anders je mening verkondigen. Ik vind het bijzonder dat jullie een mening kunnen vormen zonder ook maar enige weet van mijn rijkunsten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:04

Utixo schreef:
c_alsemgeest schreef:
Je zou even een rondje op mijn empire moeten proberen :P
Kost een rib uit je lijf maar dan heb je ook wat :+

Ik zat er wel aan te denken om te vragen of jij je Orion al verkocht had. Maar jij bent wel een stuk korter dan ik ben.

Ja die is net verkocht, maar had voor jou wel goed geweest denk ik, want de orion is juist voor lange benen. Ik heb die toen puur gekocht voor de perfecte ligging en mogelijkheid tot zeer hoog opvullen door Uni zijn mega schoft :') Maar zelf nooit fijn op gezeten aangezien mijn benen feitelijk te kort waren voor dit zadel :+

No_No schreef:

Zadels zijn niet meer de platte ruime kuipjes waar we vroeger in zaten zoals de stübbens of de oude kieffers.
Veel zadels hebben een bepaalde zit, zwaartepunt op een andere plek of dwingen je in een bepaalde houding door de ligging van je been of kanteling van je heupen te beïnvloeden.
Daardoor kunnen zadels veel goed doen, maar ook veel kwaad.

Mijn vorige paard zat vreselijk in draf :') hij had een apart zweefje erin waardoor hij je elke pas een stukje naar voren en omhoog afschoot. Ik had eerst een euroriding titan II, waar ik perfect in zat, maar daar groeide hij helaas qua model uit. Dit was niet meer aan te passen door zijn lastige rug. Daarna had ik een anatomica omdat dit op zijn rug perfect lag, echter heb ik er zelf nooit goed op kunnen zitten. Zelfde paard, zelfde draf en zelfde ruiter. Maar in de uitgestrekte draf donderde ik er altijd bijna vanaf als ik hem niet een beetje in hield :')
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 06-06-18 08:06, in het totaal 3 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:05

Sorry? Wat is dat voor een reactie?
Volgens mij denk ik met je mee. Maar goed, succes!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:12

Ik had zelf op mijn reus van >1.80 een prestige top dressage liggen, was een wat ouder model. Geen gedwongen zit en niet al te veel wrong. Ik ben zelf 1.77 met lange benen. Moet ook wel zeggen dat zitlessen mij ontzettend veel geholpen hebben om echt een onafhankelijke zit te krijgen. Doorzitten hing ook af hoe goed ik hem voor elkaar had als hij ook maar iets te weinig zijn buikspieren aanspande kon ik niet meer zitten en ging ik hobbelen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:16

Je wilt geen monoblad als ik het goed begrijp op de vorige pagina? Waarom niet? Die geven vaak juist veel steun.
Zelf ben ik ook lang en ik zit erg prettig is Adam Ellis, Ideal en Schutte.
Maar of je slanke benen hebt of niet is ook belangrijk naast je lengte.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 08:19

Niet willen is een groot woord, ik denk dat ze iets te gevoelig is daarvoor, alles komt wat duidelijker door dan, dus ook mijn fouten. Maar het is een optie om te proberen.

Ik heb dikkere benen dan jaren terug, maar echt dik zijn ze niet. Maatje 40 op 1.80m. Gewoon normaal denk ik?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:22

Ok, nee dan is de Empire die ik heb ook niet geschikt, want dat is ook echt een monoblad zadel.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:31

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:32

Ik merk bij mijn paard geen verschil met mono of gewoon blad, dus misschien gewoon een keer proberen.
Ik denk dat de merken die ik noemde dan wel kunnen, heb zelf ook niet de slankste benen, maar ook niet heel dik. Bijna zelfde maatje.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:35

Mijn paard is overigens ook heel gevoelig, maar het monoblad heeft juist geholpen meer rust te brengen. Ik rij nu op een Sommer Remos Eterna en daar moesten we wel even aan wennen. Later kwam er meer rust omdat de hulpen die ik doorgaf verfijnder konden zijn en directer doorkwamen. En ja op fouten reageerde hij ook wel maar dat hielp mij er ook bewust van te worden en ze per direct af te leren ;)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:42

Op mijn grote paard maakte het niet uit welk zadel ik er op legde, de grote bewegingen maakten dat ik niet kon doorzitten. Een andere instructrice maakte uiteindelijk het verschil. Pas doorzitten nadat het paard echt aan elkaar liep, was de oplossing. Alleen de uitgestrekte draf, bleef wel een uitdaging.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:48

maralyn schreef:
Thorowgood. Is kunststof. Maar vind het zelf geen b zadel.

Qua drukverdeling en ligging is het n onwijs fijn zadel. Makkelijk aan te passen.

De kent n masters is de luxere variant. En daarboven staat de Fairfax.

Ik heb de Thorowgood t8, die heeft een leren zit, ik vind het echt een mooi zadel en zeker geen B zadel.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:02

Wat mij enorm geholpen heeft is een seizoen rijden op een oud, hard Stübben springzadel. Ik kon namelijk ook niet zitten op mijn paard en heb 16 zadels geprobeerd voor ik mij realiseerde dat ik helaas door de zure appel heen moest.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:11

Utixo schreef:
S-Bravour en NoNo, ga ff lekker ergens anders je mening verkondigen. Ik vind het bijzonder dat jullie een mening kunnen vormen zonder ook maar enige weet van mijn rijkunsten.

Zo zo ts... Jij bent fel op de tong.

Beetje jammer.

Eigenlijk hebben ze gelijk.

Een goede ruiter leert zitten door het zitten. Niet door n badkuip die je vastzet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:14

barbar schreef:
maralyn schreef:
Thorowgood. Is kunststof. Maar vind het zelf geen b zadel.

Qua drukverdeling en ligging is het n onwijs fijn zadel. Makkelijk aan te passen.

De kent n masters is de luxere variant. En daarboven staat de Fairfax.

Ik heb de Thorowgood t8, die heeft een leren zit, ik vind het echt een mooi zadel en zeker geen B zadel.

Nee... Ts vind het absoluut geen a merk.
Vast te goedkoop...of omdat t (deels) kunststof is...

Beetje jammer dat mensen alleen kijken naar het uiterlijk :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:22

Kom ik toch weer even mijn mening verkondigen. Precies, Volgensmij is TS niet op zoek naar het beste. Maar naar het mooiste en makkelijkste. Ook een thorowgood kan perfect liggen, maar heeft natuurlijk niet de gewonnen zit als een Custom.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 11:36

Ik ben zeker niet op zoek naar het mooiste of makkelijkste. Maar ik ben wel op zoek naar een bepaalde levensduur, kwaliteit en uiterlijk telt mee. Thorowgood valt daar pertinent niet onder. Leuk als je lekker zit op kunstof en dit voor jou het ideale zadel is, ik heb er helemaal niets mee, en dat is mijn goed recht.