Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:04

Shenavallie schreef:
Wat al geopperd is: een eigen tweedehands machine kopen. Soms bieden mensen ze ook aan in een weggeefhoek. Of kijk eens bij een kringloopwinkel: daar vind je vaak ook goede machines voor weinig! :j

Maar ze heeft ook al geschreven dat daar geen plek voor is.

Dan blijft er weinig over dan het benzinestation of de handwas, denk ik.

daantjuhhh

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:19

Bij ons was een stalgenootje die draaide je wasje in haar oude apparaat voor 2,50€
Dan gaf ik haar een stuk of 6 dekjes en kreeg ik ze 3 dagen later schoon weer.

Toen ik de paarden nog aan huis had deden mijn ouders nooit ergens moeilijk over. Maar ja mijn vader en moeder waren net zo gek met die beesten als ik.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:27

Ik denk dat overleggen of jullie een gezamenlijke wasmachine op stal mogen hebben nog best een goede oplossing is. Iedereen mikt wat in de pot als borg.en als ze vertrekken dan krijgen ze het weer terug. Als je dan het stal geld omhoog gooit met een paar euro pp kom je denk ik ook al een heel eind in de verbruikskosten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:27

marlonFloris schreef:
Veulen84 schreef:
Handwassen kan natuurlijk altijd. Grote tobbe met wasmiddel en soppen. Maar als dat te veel werk is kan je ook eens kijken naar een reiswasmachine of mini-wasmachine. D'r past waarschijnlijk maar 1 dekje in. Maar ze nemen niet veel ruimte in en ze zijn ook niet duur.

(Overigens heb je voor de haren in je wasmachine ook gewoon een zakje met poeder die de haren oplost)

Wat is dat voor zakje dan?? Heb 2 katten en daar zit alles al door onder het haar.

Ts ik weet zat er ook wasbolletjes zijn van een soort klittenband waar haren aan vast gaan plakken tijdens het wassen, misschien is dat een optie voor je? Bij kattenharen hielp het helaas niet genoeg maar paardenharen zijn een stuk stugger.

Mijn ervaring met die wasbolletjes voor paardenhaar is ook niet denderend. Er blijft wel iets aanzitten, maar alsnog los haar in en om de machine. Het werkt wel goed voor mijn eigen (lange) haar.

Gootsteenontstopper (natronloog/caustic soda) lost haar op. Maar of het een goed idee is om dat in de wasmachine te gooien? In elk geval doen met een lege machine.

Mijn broer laat na de hondenwas gewoon de machine drogen en gaat dan met de stofzuiger door de trommel. Werkt prima.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:35

Oooh, chique. Lingerie voor paarden.

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:41

Voorheen mocht ik ze ook in de wasmachine wassen, nu niet meer. Ik spaar 4 a 5 dekjes op en gooi ze dan in zo'n grote wasmachine bij een tankstation. Zeker met een wat groter aantal dekjes valt dat nog mee qua kosten. In de machine thuis paste er immers maar 1 dekje per keer in. Wat ik ook nog wel eens doe is op stal over een stoel hangen met een tuinslang, shampoo en een harde borstel schoon schrobben. Ideaal is het niet, maar moet toch iets ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:51

Ik heb voor 20 euro jaren geleden een oude wasmachine gekocht en die gebruik ik nog wekelijks voor mijn dekjes en ander dierenspul. Heb 1 keer een deken met de hogedruk gedaan, kon de deken niet hebben, helemaal kapot :P De echt oude wasmachines kun je goedkoop krijgen via marktplaats ;) Hier werd ik ook niet goed van de haren in mijn kleding en handdoeken ( na douchen afdrogen en helemaal onder het haar door de handdoeken :P )

Sorry, ik reageer en lees dan pas :( Helaas geen ruimte voor. Dan misschien idd vragen of er op stal iets geregeld kan worden of dat je bij iemand anders mag wassen. Ik was mijn dekjes ook vaak, vind ik fijn en mooier.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:06

Grote waszak is ideaal

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:16

Onthaar je dan de dekjes niet voor je ze in de machine doet? Wij hebben een oude machine thuis waar ik de dekjes in was maar zelfs dan maak ik het dekje eerst volledig haarvrij met een rubberen borstel en plakroller van de EJ. Dan zit er eigenlijk zo goed als geen haar in je wasmachine en dat ontharen kan je gewoon op stal doen zodat het thuis ook niet overal rondvliegt. Ik kan ze hier ook binnen doen bij winkels zoals Aveve en Horta (tuin/dierwinkel) maar ik denk niet dat die er zijn in Nederland. Daar kost het 12 euro voor een deken en een dekje kost iets van een 5/6 euro denk ik.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:18

marlonFloris schreef:
Veulen84 schreef:
Handwassen kan natuurlijk altijd. Grote tobbe met wasmiddel en soppen. Maar als dat te veel werk is kan je ook eens kijken naar een reiswasmachine of mini-wasmachine. D'r past waarschijnlijk maar 1 dekje in. Maar ze nemen niet veel ruimte in en ze zijn ook niet duur.

(Overigens heb je voor de haren in je wasmachine ook gewoon een zakje met poeder die de haren oplost)

Wat is dat voor zakje dan?? Heb 2 katten en daar zit alles al door onder het haar.

Ts ik weet zat er ook wasbolletjes zijn van een soort klittenband waar haren aan vast gaan plakken tijdens het wassen, misschien is dat een optie voor je? Bij kattenharen hielp het helaas niet genoeg maar paardenharen zijn een stuk stugger.

Dat heet vamoosh: https://ruitersportimport.nl/reiniging/ ... mover.html

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:25

Ik snap je moeder wel, het is niet fris en ook niet goedkoop, al dat ge-was. Ik zou ook naar de wasserette gaan of met de hand wassen. Al gok ik wel dat je acuut wat minder vaak gaat wassen als je er veel moeite voor moet doen :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:29

daantjuhhh schreef:
Toen ik de paarden nog aan huis had deden mijn ouders nooit ergens moeilijk over. Maar ja mijn vader en moeder waren net zo gek met die beesten als ik.

Dus als je je wasmachine niet wil verkrachten met paardenwas ben je niet gek op beesten?

Ik ben stapelgek op beesten maar die troep komt mijn (nieuwe) wasmachine niet in hoor

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:34

Polly schreef:
daantjuhhh schreef:

Dus als je je wasmachine niet wil verkrachten met paardenwas ben je niet gek op beesten?

Ik ben stapelgek op beesten maar die troep komt mijn (nieuwe) wasmachine niet in hoor

Nee. Zo bedoelde ik het helemaal niet.

Ik bedoelde alleen te zeggen mijn ouders waren net zo gek als ik.

Nergens maar ook nergens zeg ik dat als je je wasmachine niet daarvoor wilt gebruiken je niet gek bent op je dier.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:35

Toen ik thuis woonde deed ik het ook altijd en me moeder deed er niet moeilijk over maar leuk was anders. Maar nu bij me eigen wasmachine komt het er niet meer in hoor :+ vieze troep bah! Ik breng het idd naar een grote bii een tankstation

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:38

Maar waarom mag het dan niet meer?
Is het vanwege geur? Of haren?
Ik maak mijn dekjes ook altijd haarvrij dan nog een keer extra met de stofzuiger er overheen en in een oude kussensloop met een elastiekje en daar op een knoop. Vervolgens wasmiddel en een flinke scheut azijn. Dan ruikt de wasmachine ook niet naar paard en gaat het ook niet stuk. Wel is het belangrijk dat je steeds maar 1 dekje per keer wast.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:51

Er zijn speciale wasbakken, die zijn geweldig, er komt geen haartje in je machine. Niet goedkoop, maar ze gaan lang mee, ik gebruik hem vaak.

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:08

Ben gelukkig eigen baas over wasmachine. Dekjes was ik wel thuis. Per 2 in 9kg machine. Dan van tevoren inderdaad wel helemaal haar vrij maken met rubber borstel.
Dekens was ik in wasmachine bij carwash. Waste ze eerder wel zelf in oude Mieke bovenlader.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:10

wat Jester zegt :')

Ik deed thuis ook altijd alles in de machine, ookal vond mijn moeder dat ook echt niet grappig. Dekjes, beschermers, vliegendekens, onderdekens, zweetdekens etc. Nu ik op mezelf woon komt het er ook niet meer in _O-

Ik was het nu met de hand en spoel het daarna goed uit met de hoge druk of tuinslang en hang dan alles weg te drogen. Ben wel aan het rondkijken voor een tweedehands machine, is toch makkelijker.. :P

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:27

Kun je ze niet naar iemand toe brengen die er geen problemen mee heeft, of een tweede wasmachine heeft. Bijvoorbeeld een stalgenootje of een vriend(in). En dan meedragen aan de kosten, is niet erg duur dan denk ik.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:46

punk143 schreef:
wat Jester zegt :')

Ik deed thuis ook altijd alles in de machine, ookal vond mijn moeder dat ook echt niet grappig. Dekjes, beschermers, vliegendekens, onderdekens, zweetdekens etc. Nu ik op mezelf woon komt het er ook niet meer in _O-

Ik was het nu met de hand en spoel het daarna goed uit met de hoge druk of tuinslang en hang dan alles weg te drogen. Ben wel aan het rondkijken voor een tweedehands machine, is toch makkelijker.. :P

Precies dit haha. Dan zit ik in me gewone kleren en ruik ik alsnog naar een vliegendeken. Nee dankje haha

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:44

troi schreef:
Ik snap je moeder wel, het is niet fris en ook niet goedkoop, al dat ge-was. Ik zou ook naar de wasserette gaan of met de hand wassen. Al gok ik wel dat je acuut wat minder vaak gaat wassen als je er veel moeite voor moet doen :P

... en/of geld voor moet betalen. Wordt het toch een stuk minder leuk van om elke week zo'n 5 dekjes te wassen :P .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:53

Maar sowieso elke week wassen is toch overbodig... Ik zorg gewoon dat ik twee dekjes op stal heb. En ik train echt wel gewoon bijna elke dag met als resultaat elke dag wel een nat dekje. Gewoon openhangen en de volgende dag al meteen afborstelen zodat het droge zweet en vuil er af is en dan het andere dekje gebruiken. Dan gaan ze echt zeker twee of drie weken mee. En dan moet je na die twee weken ook maar twee dekjes wassen, dus dat kan in dezelfde machine. Dan zit je op 15 euro per maand ofzo, dat is veel beter te doen dan elke week meerdere dekjes gaan wassen.

Tenzij je natuurlijk van die hele dure zweetlappen hebt van 80 euro, die wil je niet graag weken gebruiken waardoor ze helemaal vies zijn en misschien ook niet helemaal proper worden. Mijn dekjes zijn nooit duurder dan 40 euro, voor mij zijn het niet meer dan zweetlapjes, ik heb geen felle kleurtjes of hippe printjes (alles donkerblauw) dus is voor mij geen issue om ze smerig te laten worden.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 03-06-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:54

Wassen kost gelukkig geen 7,50 per keer hoor.
Dan zou ik ondertussen failliet zijn :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:54

Wij hebben hier een ruiterwinkel die paardendekens wast, als je dat ook in de buurt hebt kun je eens vragen of ze dekjes ook wassen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:56

De meeste wassen ook dekjes (gaan gewoon in dezelfde wasmachine).
Ik geef ook nog weleens mijn winterjas mee met de dekens; die krijg ik dan schoon en waterdicht weer terug.