Tong over bit? Toch maar ander bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:37

paardje schreef:
De hoogte van het bit kan je het beste bekijken als de teugels niet zijn aangenomen en zo'n foto zie ik niet in het profiel. Daarnaast gaat het op de goede hoogte hangen wat verder dan dit alleen van een foto af bekijken. De juiste hoogte is ook van de mond en het gebit afhankelijk.

Ja, vandaar ook 'wat in je profiel staat' aan foto's en filmpjes. Daaruit lijkt het goed te hangen. Maar ik mag toch aannemen dat de trainer daar ook op let, toch? Anders wordt het tijd voor eentje die op meer dingen let...

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 11:34

Ik zal proberen alles zo goed mogelijk te beantwoorden.

@Zefiros, als ik gewoon met haar aan de gang blijf dan ontstaat het probleem inderdaad niet, ik vind het alleen stom dat ik niet gewoon een paar minuutjes stil kan staan met een losse teugel zonder dat zij haar tong er overheen wurmt, zeker omdat ze dit eerst niet deed.

@senna21, ruwvoer is niks aan veranderd, ze staat wel meer op de wei nu dat eindelijk lekker kan, maar ik zie niet in hoe dat een reden kan zijn voor haar om haar tong er overheen te gooien? Tandvlees en tong zal ik vanmiddag nog even specifiek bekijken maar is me de afgelopen tijd niks specifiek opgevallen.

@Kidde & _Dracarys, ik heb nog een ongebroken bit met een tongboog lighen, die zou ik eventueel ook nog kunnen proberen.

@YellowGray, wat je zegt klopt helemaal, strakke neusriem vind ze niet zo prettig (welk paard wel?), ik heb hem daarom op het loste gaatje zitten.

@Cheminee, ik geloof dat een goede basis en rechtrichten ook enorm belangrijk zijn voor een paard om goed door zijn lijf te blijven lopen en goed in zijn vel te zitten. Ik heb daarom al van het begin af aan een héle ervaren instructeur die les geeft in een combinatie van de klassieke rijkunst (met rechtrixchten etc daar uiteraard bij inbegrepen) en dat dan toepast op de huidige dressuur. Ik sta 100% achter zijn manier van lesgeven en hij denkt altijd vanuit het welzijn van het paard, we zijn ook nooit bang om een stapje terug te doen dus ik denk haast dat dat wel goed zit.

@Floortz, ik ben het met je eens dat met bit rijden nmwat ouderwets is, her heeft ook zeker niet mijn voorkeur, maar zoals ik al aangaf heb ik bitloos écht bij haar geprobeerd (ook verschillende optomingen die ik gelukkig van vriendinnen mocht lenen) maar ze heeft heel duidelijk aangegeven dit niet fijn te vinden, terwijl ze nooit nukkig doet of chagrijnig met een bit in, dan is ze het altijd oortjes er op en lekker aan het werk. Ik vrees dat bitloos in dit geval niet de oplossing zal zijn.

@Runa, ze heeft zowel in de weide als op stal onbeperkt toegang tot vers, koel water. Als ze daar niet van zou drinken dan is ze gewoon een stomme doos :D

__
Voor de anderen, ik zal vanmiddag even een foto maken van hoe ik mijn optoming altijd had zitten in gewoon losse stand. Ik heb wel nog deze foto van een fotoshoot laatst (is wel zonder teugels).

Afbeelding

senna21

Re: Tong over bit? Toch maar ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:39

@senna21, ruwvoer is niks aan veranderd, ze staat wel meer op de wei nu dat eindelijk lekker kan, maar ik zie niet in hoe dat een reden kan zijn voor haar om haar tong er overheen te gooien? Tandvlees en tong zal ik vanmiddag nog even specifiek bekijken maar is me de afgelopen tijd niks specifiek opgevallen.

Het eten van bijvoorbeeld boterbloem of een allergische reactie op een kruid, kan wel irritatie in de mond geven.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:43

Lastig te zien, maar bit lijkt zo op de foto wat an de lage kant. Je mag in de mondhoek wel 2 "rimpels" zien wanneer het bit los hangt, dus dat het bit de mondhoek iets omhoogtrekt zonder in de mond tegen de tanden aan te komen. Ik zou 1/2 gaatjes hoger proberen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 11:44

@senna21, Okay! Onze stalhouder is wel altijd heel druk bezig met weidemanagement, maar ik loop vanmiddag het weiland even na! Ik zal ook even specifiek haar mond nakijken op irritaties of plekjes oid.

@Eef_Bam,ik ben altijd zo bang dat ik hem oncomfortabel hoog hang :') ik zal hem vanmiddag 1 a 2 gaatjes hoger doen en dan van alle 3 de standen een foto maken, dan kunnen jullie met me mee kijken

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:45

DreamGuide schreef:
Voor de anderen, ik zal vanmiddag even een foto maken van hoe ik mijn optoming altijd had zitten in gewoon losse stand. Ik heb wel nog deze foto van een fotoshoot laatst (is wel zonder teugels).

Beste is even zonder sperriem o.i.d. Dan nog is het vanaf een foto niet heel goed te beoordelen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:46

DreamGuide schreef:
@senna21, Okay! Onze stalhouder is wel altijd heel druk bezig met weidemanagement, maar ik loop vanmiddag het weiland even na! Ik zal ook even specifiek haar mond nakijken op irritaties of plekjes oid.

@Eef_Bam,ik ben altijd zo bang dat ik hem oncomfortabel hoog hang :') ik zal hem vanmiddag 1 a 2 gaatjes hoger doen en dan van alle 3 de standen een foto maken, dan kunnen jullie met me mee kijken

Te laag kan ook heel onprettig zijn voor het paard. Komen de bakstukken iets slapper te hangen als je de teugels aanneemt?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 17:19

Bij deze de foto's met her dubbel gebroken bit er weer in, waar ik dus altijd mee reed:

Mond zonder bit:
Afbeelding

Zoals mijn bit normaal gesproken hangt (neusriem zat even over haar oor):
Afbeelding

1 gaatje strakker:
Afbeelding

2 gaatjes strakker dan normaal:
Afbeelding

En zoals mijn bit normaal hangt maar dan met de neusriem er om heen:
Afbeelding

Het zou voor mij natuurlijk geen zak uit maken als in een gaatje ergens tussen moest prikken, maar ik wil natuurlijk niet dat haar bit continu in haar mondhoeken trekt...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:37

Normaal gesproken is 1 of 2 plooitjes meer dan genoeg. Constant glimlachend is te strak. (let even op haar ogen ;) )

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 17:40

Floortz schreef:
Normaal gesproken is 1 of 2 plooitjes meer dan genoeg. Constant glimlachend is te strak. (let even op haar ogen ;) )

Hoe bedoel je let op haar ogen? Ze stond te pitten in het zonnetje :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:53

Het wordt wat verstopt door de neusriem, maar zo te zien trekt het bit in de mondhoeken. Kan het zijn dat wanneer het bit correct hangt voor de lagen, het toch trekt in haar mondhoeken? Heb je al eens met een andere neusriem geprobeerd? Waarom zeker geen tonglepel? Dat kan toch vermijden dat het een gewoonte wordt totdat je de oorzaak + oplossing gevonden hebt. Uiteraard niet te gebruiken om het probleem te camoufleren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:36

Is een bitfitter geen optie?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 05:20

Ts: zoals je bit normaal zit vind ik echt te los/laag. 1 gaatje strakker lijkt zo op de foto het best. Zou dat eerst eens proberen, gebeurt het nog steeds kan je er 2 doen. Vind je het te strak lijken, steek je vinger dan eens tussen het bit en de mondhoek, als dat simpel gaat valt het wel mee. Bit mag/moet echt wel contact maken en een plooi maken in de mondhoek.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:36

Ik zou ook even 1 gaatje strakker dan normaal proberen. Even kijken hoe je paard daarop reageert.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:42

Ik zou 'm een gaatje strakker doen dan hoe je 'm had.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 22:22

Excuus voor mijn late antwoord, heb het een beetje druk gehad.

Ik heb haar afgelopen vrijdag met mijn dressuurtraining gereden met (volgens mij) een gaatje hoger. Ik geef eerlijk toe dat ik de afgelopen dagen nu zoveel heb zitten prutsen met gaatje hoger/lager doen dat ik niet precies meer weet waar ik hem nou precies had zitten. Helaas, toen we halverwege training even stilstonden om wat uitleg te krijgen over buiging floepte ze hem toch weer over haar bit.
Echter, vandaag gingen we wat sprongetjes maken (wat ze erg leuk vind om te doen) en toen heeft ze geen moment geprobeerd haar tong er overheen te doen, terwijl ze verder wel tevreden op haar bitje knabbelde. Vind het toch maar lastig om precies de oorzaak uit te vlooien.

@Sclimpre, het bit hing al aardig los, als ik het nog losser hang korter bijna tegen haar voortanden aan, ik heb naar de kiezen toe nog wel heel veel ruimte maar dan trek ik inderdaad wel veel in de mondhoeken, lijkt inderdaad alsof de ideale plek binnen de mond, anders is dan de ideale plek buiten de mond. Tonglepel heeft niet mijn voorkeur omdat ik hoopte de oorzaak te kunnen vinden en die op te lossen.
Mijn trainer gaf wel aan dat als al het andere niet werkt, we misschien een klein rubberen tonglepeltje kunnen proberen. Maar ik wil eerst kijken of het misschien aan iets anders ligt.

@_Dracarys, bitfitter is zeker een optie, ik ben wat geld opzij aan het zetten om van de zomer een nieuw zadel voor haar te laten aanmeten bij country mill, en ik wilde daar dan eigenlijk ook meteen een bitfitsessie doen.

@de anderen, morgen doe ik hem nog 1 of 0,5 (prik ik even een gaatje bij) hoger, en dan hoop ik stiekem dat dat helpt, nog hoger dan dat wil ik niet gaan want dan trekt het echt te veel in de mondhoek...
Mocht dat ook niet werken, dan heb ik ook nog een ongebroken trens met een tongboog, daar liep ze als jonkie op en ik denk dat ze daar haar tong ook niet overheen zal kunnen krijgen.

Ik vind het allemaal maar lastig en vervelend hoor jongens :( kon ze nou maar gewoon praten om te vertellen waarom ze dit doet....

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:50

Niet om flauw te doen hoor, maar je paard wil volgens mij gewoon jouw volledige aandacht. En gaat lopen klooien met haar tong als je stilstaat met lange teugel. Het is al door een paar anderen ook gesuggereerd.

Je kan natuurlijk gaan prutsen met gaatjes erbij of andere bitjes of wat dan ook, maar als ze er fijn op loopt, waarom zou je? Ik zie dit gedrag ook bij amazones die bijvoorbeeld met hun telefoon zitten te prutsen of stilstaan bij de ingang. Paard verveelt zich en voelt zich (terecht) genegeerd en gaat dan iets voor zichzelf doen...

Misschien ben ik ouderwets, maar als je er op zit, moet je je volgens mij met je paard bezig houden...

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 23:03

jillaroo schreef:
Niet om flauw te doen hoor, maar je paard wil volgens mij gewoon jouw volledige aandacht. En gaat lopen klooien met haar tong als je stilstaat met lange teugel. Het is al door een paar anderen ook gesuggereerd.

Je kan natuurlijk gaan prutsen met gaatjes erbij of andere bitjes of wat dan ook, maar als ze er fijn op loopt, waarom zou je? Ik zie dit gedrag ook bij amazones die bijvoorbeeld met hun telefoon zitten te prutsen of stilstaan bij de ingang. Paard verveelt zich en voelt zich (terecht) genegeerd en gaat dan iets voor zichzelf doen...

Misschien ben ik ouderwets, maar als je er op zit, moet je je volgens mij met je paard bezig houden...

Tja, maar ik moet toch zeker wel gewoon mijn teugel los kunnen laten? Ze doet het soms ook bij het uitstappen, ik moet toch gewoon aan een lange teugel uitstappen? Daarnaast is het niet zo dat ik op mijn telefoon zit te prutsen, maar ik als ik stil sta aan een lange teugel is dat meestal omdat ik a) instructie krijg van mijn instructeur of omdat ik b) even een belangrijke zaak heb om met iemand te overleggen.
Daarnaast doet ze dit van het ene op het andere moment, vroeger deed ze dit nooit.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:10

DreamGuide schreef:
Ik vind het allemaal maar lastig en vervelend hoor jongens :( kon ze nou maar gewoon praten om te vertellen waarom ze dit doet....

Het is ook lastig. Denk wel dat he op de goede weg bent door de stappen te doorlopen die je noemt. Ben benieuwd wat uiteindelijk de oplossing is.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:46

DreamGuide schreef:
jillaroo schreef:

Tja, maar ik moet toch zeker wel gewoon mijn teugel los kunnen laten? Ze doet het soms ook bij het uitstappen, ik moet toch gewoon aan een lange teugel uitstappen? Daarnaast is het niet zo dat ik op mijn telefoon zit te prutsen, maar ik als ik stil sta aan een lange teugel is dat meestal omdat ik a) instructie krijg van mijn instructeur of omdat ik b) even een belangrijke zaak heb om met iemand te overleggen.
Daarnaast doet ze dit van het ene op het andere moment, vroeger deed ze dit nooit.

Ok, ik ben het wel met je eens dat je met een lange teugel zou moeten kunnen uitstappen. Ik had begrepen dat het alleen gebeurde als je een tijdje stilstond om met iemand te praten. Maar als je verder fijne aanleuning hebt met je huidige bit zou ik wel voorzichtig zijn met dingen wijzigen.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:13

DreamGuide schreef:
jillaroo schreef:

Ik zou persoonlijk toch gewoon contact houden, je kan met uitstappen natuurlijk wel contact houden zonder dat ze persé in aanleuning hoeft te lopen. Of mooi lang laag. Figuurtjes blijven rijden zodat je haar aandacht houdt. Ook als je met je instructrice praat kan je m.i. contact blijven houden.

Als ze dan niet haar tong er overheen gooit zou ik zeggen dat het met aandacht en contact te maken heeft. Ik zou dan de momenten van wel&geen contact gaan uitbreiden en zo toe werken naar wat je eigenlijk naar toe wil.

Als dat niet helpt zou ik verder uitzoeken waar het dan aan ligt..

Succes!