Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:34

Ik vind het echt niet kunnen. Reed in m’n tienerjaren ook af en toe recreatieritjes in het bos op een IJslander die was 142 en woog 68 maar zelfs daarbij merkte je dat hij er in verhouding meer moeite mee had dan onder m’n vriendin die 50 woog. 90 kg op zo’n klein ding is in mijn ogen dierenmishandeling, en als jullie echt vriendinnen zijn moet je prima kunnen zeggen dat ze beter eerst wat aan haar gewicht kan doen of een groter paard moet zoeken. Of een paard nou 15% of 20% van zn gewicht kan dragen, 90 zit er hoe dan ook ver boven.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:35

Jester_ schreef:
Er niet meer op gaan zitten met dat gewicht


Precies dit

Alja

Berichten: 25677
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:35

Ik denk idd dat alle mannen op IJsland de fiets pakken als ze te lang of te zwaar zijn voor hun ijslander

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:37

Alja schreef:
Ik denk idd dat alle mannen op IJsland de fiets pakken als ze te lang of te zwaar zijn voor hun ijslander

De fiets is wel handig om dan af te vallen :)*
Maar de vierwieldrive auto of sneeuwscooter kan ook een hoop.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:58

Een Piet Hoyos zadel misschien? Zelf een topruiter en een stevige man. Als ik zo’n zadel op de 2ehands markt zie langskomen is het vaak een 18 inch.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:02

Melewel94 schreef:
Gedeeltelijk off topic, maar als leek in IJslanders heb ik wel altijd begrepen dat IJslanders sterk genoeg zijn voor (normale) volwasse mensen. En een volwasse persoon, om even een volwassene man van 1,80 te nemen met normaal/gespierd postuur zit ook al gauw aan de 80-90 kilo. Zoals ik de geschiedenis heb begrepen was/is een IJslander toch “gemaakt”/gebruikt voor transport in IJsland? Ongeacht leeftijd/geslacht?

Correct me if im wrong, er zullen vast wel mensen zijn met de nodige kennis over IJslanders :j

On topic: grote inch en korte rug is echt een speld in een hooiberg. Vaak gaat die combi niet samen.


Die grote volwassenen op die kleine paardjes ziet er toch gewoon niet uit? :+ TS, je vriendin is te zwaar. Ze kan er beter helemaal niet op gaan zitten. Denk aub aan het dier en niet alleen aan dr eigen plezier. Koop een passend paard.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:04

TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:06

Jennanne schreef:
TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.


Allemaal personen die te zwaar en/of groot zijn voor hun paard en dat prima vinden? Kan je trots op zijn :Y)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:10

antje_vip schreef:
Jennanne schreef:
TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.


Allemaal personen die te zwaar en/of groot zijn voor hun paard en dat prima vinden? Kan je trots op zijn :Y)


Het is gewoon een andere wereld... ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:12

antje_vip schreef:
Jennanne schreef:
TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.


Allemaal personen die te zwaar en/of groot zijn voor hun paard en dat prima vinden? Kan je trots op zijn :Y)

Fijn clubje om bij te horen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:12

Jennanne schreef:
antje_vip schreef:

Allemaal personen die te zwaar en/of groot zijn voor hun paard en dat prima vinden? Kan je trots op zijn :Y)


Het is gewoon een andere wereld... ;)


Dat maakt het nog niet oké.

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:14

Ik zou iemand van 90 kilo niet eens op mijn Gelderse kwpn willen hebben van 163. Ben bang dat ze een passend zadel niet gaat vinden, en een zadelmaker ook ongeveer hetzelfde zegt. Zo zit je het dier alleen maar in de weg en vind dit persoonlijk best wel sneu en Dit gaat ten koste van het diertje.
Ik ben zelf 15 kilo afgevallen en ik merk best veel verschil met lichamelijke inspanningen (rijden, skeeleren, traplopen). Was 86 en nu 71 kilo. Achteraf vind ik het dus ook sneu dat ik mijn paard daar extra mee heb opgezadeld.
Laatst bijgewerkt door xLianneeee op 22-05-18 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:16

antje_vip schreef:
Jennanne schreef:
TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.


Allemaal personen die te zwaar en/of groot zijn voor hun paard en dat prima vinden? Kan je trots op zijn :Y)

Fijn clubje om bij te horen.[/quote]

Ja, ik vind het een hele fijne club mensen. En ja, ik vind ook dat men moet oppassen met het gewicht op IJslanders. Het zijn sterkere paarden, maar er zit uiteraard ook een grens. Maar dat betekent niet dat de TS niet serieus genomen mag worden. En bij de IJslander pagina op Facebook krijgt ze wellicht betere/vriendelijkere tips :)

Lukasje
Berichten: 11394
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:16

Mijn insteek is toch eerst een zadel vinden dat het paard/pony goed past en dan een kont die erin kan....

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:27

Ik ben ook een IJslander ruiter, maar als je al zo'n groot zadel nodig hebt (wat dus nooit zal gaan passen op een korte rug) moet je er niet op gaan zitten.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:27

Jennanne schreef:
antje_vip schreef:


Fijn clubje om bij te horen.


Ja, ik vind het een hele fijne club mensen. En ja, ik vind ook dat men moet oppassen met het gewicht op IJslanders. Het zijn sterkere paarden, maar er zit uiteraard ook een grens. Maar dat betekent niet dat de TS niet serieus genomen mag worden. En bij de IJslander pagina op Facebook krijgt ze wellicht betere/vriendelijkere tips :)


Kan goed zijn dat het sterkere paarden zijn. Maar teveel is teveel, en in dit geval is het wel duidelijk denk ik... Dat het echt wel veel te veel is. En hoe kunnen de leden uit de 'Ijslanderclub' het daar dan eens mee zijn???
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 22-05-18 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:27

Lukasje schreef:
Mijn insteek is toch eerst een zadel vinden dat het paard/pony goed past en dan een kont die erin kan....


_/-\o_ :')

Koper

Berichten: 30481
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:28

MiReRe schreef:
Een Piet Hoyos zadel misschien? Zelf een topruiter en een stevige man. Als ik zo’n zadel op de 2ehands markt zie langskomen is het vaak een 18 inch.

Ja, en niet écht fijn om die man op een IJslander te zien rijden. Ook al rijdt hij goed, en ook al zijn zijn paarden supergetraind. Van de vriendin van TS en haar paard weten we niets, wie weet draaien zij ook wel mee aan de wereldtop... maar wie weet ook niet. En ook voor een IJslander geldt dat hij best wat meer kan dragen dan een theoretisch percentage van zijn eigen gewicht... maar dat dat wel afhankelijk is van de bouw, trainingsniveau en handigheid van de ruiter.

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:35

Er zijn speciale zadels voor IJslanders.
Het is niet echt chique om met een gewicht te gokken van een ander.
‘Flink’ zou ook helder zijn.

Jessix

Berichten: 16508
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:54

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de draagkracht van de ijslander? Waarom zou die dan zoveel groter zijn dan van een andere d-pony? Wat hebben hun in de rug dat een ander paard niet heeft?

Buiten het te zwaar gedeelte zit je ook met de lengte van je zadel. Ik heb geen beeld bij het paard waar je het over hebt, maar als 18 of 18,5" te groot is dan past het gewoon niet....

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:51

Jennanne schreef:
TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.

Grappig, want ik heb zelf een IJslander :D
Maar ook ik vind het toch echt niet kunnen om allerlei toeren te gaan uithalen om een passend zadel te moeten gaan vinden als je er als ruiter niet in/op past.

Als het niet past moet je er niet op gaan zitten.

Kidrauhl
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:48

Als zij een 18 inch nodig heeft, maar een 18 inch niet op de rug van de pony past, dan kom je niet ver. Lekker afvallen totdat zij zelf op een zadel past wat ook op de rug van die pony past.

hagelslag
Berichten: 9250
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Stevige ruiter met kort paard (IJslander). Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:09

Thorowgood cob model zou eventueel ook kunnen.

dianaw33

Berichten: 1891
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:12

Zeker niet gaan klooien met een warmbloedzadel maar zoeken naar ijslandermodellen. Voor de speciale gangen heb je in 9 van de 10 gevallen een ander balanspunt in je zadel nodig en loopt de ijsco ook met zijn terugliggende schoudertje klem op het zadel. Ik zag al PS, en Prydi, maar bijvoorbeeld HGG Trieb heeft ook hele fijne degelijke ijslanderzadels die niet heel lang zijn en is een Oostenrijks merk (KN komt daar ook vandaan), een vriendin heeft die ook in 18,5 inch op een ijslander van 1.40. En denk aan Massimo tolt, en Tekna icelandic, te verkrijgen op Franse kussens. De kussens van ijslanderzadels vallen altijd korter dan die van reguliere merken zodat een grotere zitting vaak nog wel past op een kortere rug, en er is ontzettend veel keus.

En, ik durf het bijna niet te zeggen maar... Het is zeker zo dat een ijslander wat meer gewicht kan hebben dan de gemiddelde pony, maar afvallen is denk ik voor beide een stuk gezonder. ;) Wij zorgen dat we zelf onder de 65 kilo blijven voor onze 1.35 grote (of kleine) ijslander.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:59

Ineke2 schreef:
Jennanne schreef:
TS, ik zou dit soort vragen niet meer op Bokt stellen maar bijvoorbeeld in de groep IJslandse paarden op Facebook. Dan krijg je wat meer behulpzame reacties van mensen die snappen waar je over praat.

Grappig, want ik heb zelf een IJslander :D
Maar ook ik vind het toch echt niet kunnen om allerlei toeren te gaan uithalen om een passend zadel te moeten gaan vinden als je er als ruiter niet in/op past.

Als het niet past moet je er niet op gaan zitten.


Ben ik het ook mee eens (zie mijn andere Posts). Maar denk dat de reacties wat milder en aardiger, en dus behulpzamer zullen zijn. Ik vrees dat de vriendin TS na het lezen van deze berichten niet opeens gaat afvallen of haar paard gaat verkopen. Maar wellicht als de reacties iets opbouwender zijn in kritiek, beter verwoord en onderbouwd dat het dan stof geeft tot nadenken. En tot die tijd kan ze wellicht toch een fijn passend zadel voor paard en ruiter vinden!

Hoop dat ik zo beetje duidelijk ben :)