Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:30

Ik heb een custom liggen die ik wilde gaan gebruiken. Paard wordt in juni 2 jaar dus ga pas over een halfjaar beginnen met longeren. Heb dus nog wel even.

Maar ik bedoel een drukmeting waar gekeken wordt naar film en drukmeting. Dus wat je aan het rijden bent wordt gefilmd en tegelijkertijd wordt een drukmeting gemaakt. Tevens kijkt de zadelpasser ook naar de bewegingen van het paard. Zo kan je de drie waarnemingen vergelijken. Een drukmeting zonder film zegt weinig. Misschien ging je net een stukje wijken en dan is de druk niet mooi verdeeld. Dat is dan ook logisch.

Wijziging: ik ken de passervice van country Mill niet.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:45

SBravour schreef:
BrittS schreef:
Ik zat toevallig met hetzelfde probleem, ben nu ook bezig met mijn jonkie zadelmak te maken. Ik heb er in ieder geval voor gezorgd dat hij wat op zijn rug kende, eerst met de barebackpad en singeltje en zodra dat ging heb ik 2 of 3 keer het (te grote) zadel van mijn andere paard er op gelegd (ging bij mij dan wel om een westernzadel). Doordat ik met de barebackpad en het losse andere zadel al wel vrij 'wild' had geoefend met er op en af doen, maakte hij niets van het zadelpassen, mijn zadelmaker deed wel voorzichtig en gaf hem wel de tijd, maar het ging prima.

Doordat we niet onder de man konden kijken hoe het zadel lag was het wel wat lastiger. Maar met stappen en een stukje draven aan de hand lag hij prima. Voor nu gaan we dus verder zadelmak maken met dit zadel en over 3 maanden komt de zadelmaker terug om te checken hoe hij dan ligt en dan is het de bedoeling dat we ook onder de man kunnen kijken hoe het ligt.

Omdat ik met mijn andere paard veel ellende met zadels heb gehad, wilde ik mijn jonge paard niet verder zadelmak maken met een zadel wat hem niet goed paste.

Wat voor zadel heb je nu? :)

Een gewoon westernzadel :D

Sonja_vR

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:01

Voor puur zadelmak maken hoeft een zadel niet perfect te liggen
Zolang het maar niet knijpt of klappert
Als je er op gaat dan zal het iets meer moeten passen
Boomloos kan een Optie zijn
Maar mijn jongedame vond het helemaal Niks(flink protest tot Met het achterbeen naar het ruiterbeen slaan etc aan toe)

Daarna wintecje van stalgenoot er op
Ook niet ideaal passend
Maar ze liep er netjes onder
Dalijk Met verder door rijden heb ik een Stubben er op Die goed past
Maar dat konden we pas echt goed checken/passen na dat ze enigszins berijdbaar was

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:09

Het is een heel ander idee, maar ik heb mijn pony eerst ingereden en daarna voor het eerst een zadel er op gelegd. Dat was een keertje even wennen met de singel, toen ben ik er ook nog niet op gaan zitten. Daarna was het allemaal prima. Misschien is dat een optie? Dan zou je meteen een zadelpasser kunnen laten komen.
Blijft het misschien wel aan te raden om naar een boomloos zadel te kijken, in verband met spieropbouw en groei enzo. Maar dan heb je iets meer "testmogelijkheid", ook voor boomloos. :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:16

'Zadelmak' maken kan prima met een barebackpad. Ruitermak maken ook als je een klein beetje handig bent met erop klimmen en een beetje stevig zit. Het hoeft geen stress te geven als je het goed doet, dus dan is een bbp prima.
Ik rijd zelf met een ghost zadel, dat past op veel paarden en is voor zadelmak/ ruitermak maken een fijn zadel. Ik rijd er gewoon graag op ook, dat scheelt, dus hebt het gewoon als 'normaal zadel'.

Er zijn altijd voor en tegenstanders van diverse manieren, maar dit werkt voor mij, en voor vriendinnen werkt boomloos met jonge paarden ook fijn - niet iedereen hetzelfde merk alleen.