Kort zadel veel vrijheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:43

De Thorowgood Endurance is nog een flink stuk korter dan de normale VZ en is geschikt voor paarden die in het arabische type staan. Heeft een dressuurblad maar is ook geschikt voor een klein sprongetje.

Of een zadel geschikt is voor wedstrijden lijkt me behoorlijk irrelevant. Tegen de tijd dat een paard goed in de spieren zit is het toch alweer uit het zadel gegroeid, hij krijgt immers ook nog schoft groei de komende 3 jaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 19:59

Zadelfrustraties... Waarom is het allemaal zo moeilijk :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:09

Het is niet moeilijk. Je belt gewoon een goede zadelmaker, maakt een afspraak en geeft van te voren aan ik ben zo lang en weeg dit, heb normaal een zoveel inch zadel en heb een groene pony van zo groot en met een korte onbespierde rug. Dan kan hij zijn bus volladen met evt geschikte zadels en evt eentje ter plekke passend maken. Hoop toch niet dat je zelf op de gok iets op internet gaat bestellen en zelf gaat beoordelen of het padt voor je paard met al een moeilijke rug.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:16

Massimo dressuur 2 met Franse kussens is in Mt 17,5 ook maar 41 cm lang. Wel diepe zit, niet teveel wrong.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 20:17

Dát is het probleem.
Die vlakbij zit zegt dat ze een zadel niet kan nakijken als het paard niet bereden kan worden.

Heb een discussie gevoerd gehad of een jong paard dan met een zadel bereden moet worden dat goed lijkt te liggen maar achteraf toch niet geschikt blijkt te zijn.

Ze zei dan wel de pasvorm te kunnen nakijken maar ook daarvoor liefst een paard ook bereden ziet.
Dusja lastig...
Huidige zadel ligt goed (schoftbreedte klopt lengte klopt, klappert of kiept niet, schuift niet, etc) maar heb mijn bedenkingen erbij voor écht verdere doorrijden. Is namelijk een tweedehandsje en best oud.

Vandaar ook de keuze een nieuwe eventueel tweedehandsje te kopen máár met nakijken van zadelmaker erbij.
Ik ga ook Björn V eens contacteren. Die schijnt goed te zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:19

Art_Ificious schreef:
Dát is het probleem.
Die vlakbij zit zegt dat ze een zadel niet kan nakijken als het paard niet bereden kan worden.

Heb een discussie gevoerd gehad of een jong paard dan met een zadel bereden moet worden dat goed lijkt te liggen maar achteraf toch niet geschikt blijkt te zijn.

Ze zei dan wel de pasvorm te kunnen nakijken maar ook daarvoor liefst een paard ook bereden ziet.
Dusja lastig...
Huidige zadel ligt goed (schoftbreedte klopt lengte klopt, klappert of kiept niet, schuift niet, etc) maar heb mijn bedenkingen erbij voor écht verdere doorrijden. Is namelijk een tweedehandsje en best oud.

Vandaar ook de keuze een nieuwe eventueel tweedehandsje te kopen máár met nakijken van zadelmaker erbij.

Met die laatste heb ik dan weer een slechte ervaring.. nu is dat natuurlijk allemaal relatief, ze hebben allemaal wel eens wat voor, maar als je meer wil weten vertel ik je dat graag via PB. Ik wil je hem daarmee niet afraden, maar even wijzen op een bepaald risico dat voor jou van belang is (ik ken je situatie van vorige topics).
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 08-05-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:21

Een zadel kan voor het oog nog zo perfect liggen.
Kaar zoals de zadelmaker zegt, het nakijken kan alleen als het paard ook bereden word.

Dus heb nu een keer geduld en neem advies aan van een zadelmaker. Die weet toch echt waar hij het over heeft.

Degene die jou een zadel verkopen zonder proef rijden, daar zou ik hard bij wegrennen!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:28

Ik ben zelf ook geen fan van de zadels van Topreiter :+ maar uiteraard is dat heel erg persoonsgebonden.

Zelf heb ik ook een Westeind zadel! Wel tweedehands gekocht maar ben er erg tevreden over :j

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:29

Een paard hoeft niet verder doorgereden te zijn voor een zadel check. Dat je er gewoon een stukje op kunt stappe draven en galopperen is ruim voldoende. Dus zorg nou eerst dat je tot dat nveau komt als je huidige zadel zoals je zelf zegt redelijk goed lijkt te liggen. Evt met bontje of gelpad. Als je dan een stukje rechtuit of volte kan in stap en draf (en evt galop) kun je de zadelmaker laten komen. Nu een zadel kopen is weer een impuls en het verkeerde moment. Zit je straks als je wel zover bent dat je gaat doorrijden met iets dat dikke kans niet past.

Anoniem

Re: Kort zadel veel vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:28

In welke regio zit je ts?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 21:31

Regio Hasselt Belgisch Limburg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:33

Art_Ificious schreef:
Hm trekker vind ik qua zicht eigenlijk niks :') vooral die boog vooraan, denk dat het zelfs niet toegestaan is op wedstrijden.

Ah, ik wist niet dat jullie al richting wedstrijden trainden. Dan is een Trekker net als de oude Ghost met voorboogje inderdaad niet toegestaan in de wedstrijdring. Als je echter nog moet beginnen met inrijden dan zou ik me vooral niet druk maken over de vraag of een zadel wel bij de springwedstrijden die je pas over een jaar zult rijden, want als het goed is is je paard tegen die tijd al 3x uit zijn boommaat gegroeid en ben je dus over het algemeen al een paar zadels (of in elk geval kopijzers) verder. Persoonlijk zou ik dus voor boomloos gaan, dat kan je een hoop geld schelen, al was het alleen maar omdat boomloze zadels redelijk waardevast en makkelijk te vinden zijn tweedehands terwijl je geluk moet hebben dat precies jouw maat vaste boom tweedehands voorbij komt, en als je zo'n zadel nieuw koopt dan is de tweedehands verkoopprijs bij de meeste boomzadel helaas vrij laag.

Als je toch een boomzadel zoekt dan zou ik gewoon de vrouw langs laten komen die zei dat ze het niet volledig kan beoordelen als de ruiter niet rijdt. Daarin heeft ze namelijk gewoon 100% gelijk. Ik zou juist op mijn hoede zijn als een zadelpasser zegt 'geen probleem dat je er niet op kunt zitten, zo op het oog zie ik ook wel of hij jou en je paard perfect in alle gangen past'...
Iemand die zegt dat dat niet kan heeft zelfkennis en vakkennis, maar kan jou zonder te rijden wel vertellen of de lengte van je zadel goed is, of de kamer- en voorboogbreedte klopt, of de kussens goed gevuld zijn, of je de juiste singel hebt en of je een frontriser nodig hebt of juist een dun dekje en kan je paard met zadel op in alle drie de gangen aan de longeerlijn beoordelen. Plus dat jij zelf op de zadelbok verschillende zadels kunt uittesten om te kijken of het eigenlijk wel klopt wat je zelf denkt over je zitmaat en voorkeuren. Lijkt me alleen maar leerzaam, zulk praktisch advies, want anders loop je weer het risico dat je weer alles gaat theoretiseren allemaal obscure merken gaat bedenken zonder dat je ooit echt in zo'n zadel hebt gezeten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 21:48

Springwedstrijden nog niet hoor.
Maar als de training/inrijden vlot gaat met mijn hulp die vandaag geweest is, dan zie ik haar limo in de zomer of het najaar toch al wel eens uitbrengen op dressuur puur voor de ervaring.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:03

Wat dacht je van een massimo? Hier een trail zadel op een tinker met extreem korte rug liggen :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:09

Art_Ificious schreef:
Maar als de training/inrijden vlot gaat met mijn hulp die vandaag geweest is, dan zie ik haar limo in de zomer of het najaar toch al wel eens uitbrengen op dressuur puur voor de ervaring.

Klinkt heftig, zeker als je paard nog maar drie is en met zo'n geestelijke en lichamelijke achterstand begon. Van wanneer is die foto met de Ghost op de eerste pagina van dit topic? Toch niet van dit jaar hoop ik?

Massimo is trouwens inderdaad een merk dat beroemd is om zijn korte zadels, prijzig maar erg goede kwaliteit. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 23:13

xyzutu2 schreef:
Art_Ificious schreef:

Klinkt heftig, zeker als je paard nog maar drie is en met zo'n geestelijke en lichamelijke achterstand begon. Van wanneer is die foto met de Ghost op de eerste pagina van dit topic? Toch niet van dit jaar hoop ik?

Massimo is trouwens inderdaad een merk dat beroemd is om zijn korte zadels, prijzig maar erg goede kwaliteit. :j

Hoezo heftig?
Hij wordt zondag 4 trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:38

Dan is hij al iets ouder dan ik dacht, dat valt mee. Van wanneer is die foto met de Ghost dan?
Als die van dit jaar is dan vind ik het idee dat je daarmee deze zomer al een volledig dressuurproefje met hem denkt te kunnen rijden in stap, draf en galop best heftig. Een paard heeft daar behoorlijk veel spierkracht voor nodig en om die spierkracht in goede banen te leiden zijn sterke pezen en sterke botten nodig. Die hebben maanden (eerder richting een half jaar) nodig om sterk genoeg te worden voor dat soort belasting. Als een paard al sterk en goed bespierd is op het moment dat je gaat inrijden dan heb je al wel een voorsprong, maar als een paard nog zo iel is als op de foto met de Ghost dan vind ik drie gangen zo goed erop zetten dat je er in de zomer een complete dressuurproef mee uit kunt rijden behoorlijk snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:18

Benader Marjolijn van den hoeven van saddlesonly.nl eens, zij heeft mij onwijs geholpen!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:20

Art_Ificious schreef:
Dát is het probleem.

Dusja lastig...

Ik heb voor mijn vorige paard een zadel gekocht, bij een zadelmaker
3 zadels gepast, alle 3 lagen op het oog goed.
onder zadel 1 liep mijn paard prima, onder zadel 2 ging ze erg kort lopen in de wendingen. Onder zadel 3 kwam er ineens meer ruimte in haar bewegingen.
Alle 3 lagen op het zicht dus prima volgens de zadelmaker, maar daar was mijn paard het dus echt niet mee eens.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 10:40

oji schreef:
Een paard hoeft niet verder doorgereden te zijn voor een zadel check. Dat je er gewoon een stukje op kunt stappe draven en galopperen is ruim voldoende. Dus zorg nou eerst dat je tot dat nveau komt als je huidige zadel zoals je zelf zegt redelijk goed lijkt te liggen. Evt met bontje of gelpad. Als je dan een stukje rechtuit of volte kan in stap en draf (en evt galop) kun je de zadelmaker laten komen. Nu een zadel kopen is weer een impuls en het verkeerde moment. Zit je straks als je wel zover bent dat je gaat doorrijden met iets dat dikke kans niet past.

Maar dat wil zeggen dat we dus moeten stappen draven en galopperen aanleren met een zadel die wel goed ligt maar voor mijn gevoel niet hét ideale is.

Boomloos of flexibel zadel is dan wel een grote optie omdat dit zadel "meegroeit" met het paard.

De foto met de Ghost is van vorig jaar toen hij net 3 was.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 09-05-18 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:57

Hoi, ik heb pas geleden de Trekker True Talent gekocht. Geweldig zadel. Kort (kussens 42 cm), veel schoudervrijheid, zit heerlijk, is compleet aanpasbaar en betaalbaar. Mijn kruising Fjord heeft ook zo'n extreem korte rug en ik heb ruim 10 jaar gezocht naar een goed zadel. Ghost, Barefoot, Massimo, veel te lang allemaal....

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:04

Sinds een paar maanden heb ik een heerlijk zadel voor mijn paard. Het is een zadel met flexibele boom dus semi-boomloos dacht ik. De kussens zijn te bestellen in verschillende maten. Ik dacht dat ik 40cm of 42cm heb. Het is de Hidalgo venice 2. Geeft ook erg veel schoudervrijheid in vergelijking met andere zadels die ik erop heb gehad. Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 11:42

Iedereen bedankt.
Mijn keuze is gevallen op boomloos, meer bepaald de Barefoot RWC dressage.
Een zadel dat ik vorig jaar al enorm interessant vond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:45

Art_Ificious schreef:
Iedereen bedankt.

Ik zou wel even uitkijken daarmee, hij is uit de handel gehaald omdat de pasvorm niet makkelijk bleek.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:17

Azmay schreef:
Art_Ificious schreef:
Iedereen bedankt.

Ik zou wel even uitkijken daarmee, hij is uit de handel gehaald omdat de pasvorm niet makkelijk bleek.

Ze heeft hem van mij gekocht. Ik zie niet waar die pasvorm lastig is, ik vond hem juist ideaal vanwege alle aanpassingsmogelijkheden. Hij lag bij mij goed op alle paardjes waar ik hem op geprobeerd heb: een smalle kleine ijslander, een grote brede ijslander, een echt bolle brede andalusier en een normaal postuur welsh c.
Hij is totaal anders dan de andere Barefoots, misschien zit het hem daar in? Hij is niet te vergelijken.