Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowo schreef:Als er gaten of bulten in de vulling zitten, moet er sowieso een zadelpasser komen om de kussens gelijk te maken.
Ik zie nu inderdaad ook dat de singelgroeve van je paard redelijk ver naar voren zit, dan kan het zadel ook naar voren gaan schuiven. Een anatomische singel kan dan veel verschil maken.
En je zadel ligt wat ver naar voren, de hele boom moet achter het schouderblad zitten.
(kon net op mijn laptop het wat moeilijk zien door de gedraaide foto, mijn mobiel draait makkelijker:P)
fjordnina schreef:Dit zadel is aangemeten door iemand met onvoldoende kennis, in ieder geval van ronde paarden. Van een foto af zeggen dat een zadel goed ligt kan bijna niet, maar van een foto af bepalen dat het niet goed ligt is wel te doen.
Het tussenkanaal heeft veel te veel ruimte. Dat betekent over het algemeen een te smalle boom. Wanneer het zadel aangemeten is zonder te singelen, kom je nooit achter de ligging tijdens het daadwerkelijke gebruik. Veel fjorden hebben de singelgroeve naar voren liggen. Dat valt op te vangen door gebruik te maken van een anatomische of banaansingel in combinatie met dressuursingelstoten waarvan de voorste wat meer naar voren geplaatst is. Op die manier voorkom je dat het zadel opwipt aan de achterkant.
Wat verder opvalt is dat de vorm van de kussens de rug totaal niet volgt.
Ik zou het zadel inderdaad terug brengen en contact opnemen met een goede zadelmaker. Je hebt een op 2 plekken gehoekte boom nodig ipv een omgekeerde V boom, die is te puntig op de schoft. Prima voor een paard met schoft, waardeloos voor een paard zonder omdat het kopijzer nergens steun vindt.
Naast Massimo, Zaldi, Thorowgood, Bates en wintec kun je ook kijken ijslanderzadels en naar Startrekk. Deze heeft ook verwisselbare bomen en ik heb er nu een op mijn fjord liggen in combinatie met een anatomische singel van Rossner. Ik las dat Britt hier op bokt er eentje te koop heeft. Ze zijn niet zo makkelijk te krijgen en nieuw redelijk aan de prijs.
evelien352 schreef:Dankjewel, maar wat is een op 2 plekken gehoekte boom?
fjordnina schreef:evelien352 schreef:Dankjewel, maar wat is een op 2 plekken gehoekte boom?
Het verschil kun je hier goed zien:
http://www.sigi-the-horselady.de/sattel ... -6-11.html
Je hebt de voorste variant nodig.
dieseltje09 schreef:Nee dit zadel ligt in mijn optiek niet zoals zou moeten, kussen steken af daarbij is er zeer weinig draagvlak.
Je zal naar een ander zadel moeten. Kieffer is niet gemaakt voor ronde tonnentjes helaas.
Ik heb heel wat zadel ellende achter de rug ondertussen. Merken die kunnen passen op een fjord zijn thorowgood/kent en master cob (al ging dat bij mij ook aan de wandel en klapperde dat), massimo, ruiz diaz, wow, black county(met u boom), barnsby kanter. Ik heb er ondertussen zelf een equestor opliggen met U boom en wide panels. 1e zadel dat blijft liggen als een huis en nergens naar toe gaat.
Andere optie is boomloos te gaan, zelf goede ervaringen met Ghost maar miste uiteindelijk in het Z dressuur stevigheid van de wrongen dus overgegaan naar een boomzadel