Ledervet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Re: Ledervet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:57

Maak je je leer nou schoon met vet? Dat werkt toch niet?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:21

Rena100 schreef:
Maak je je leer nou schoon met vet? Dat werkt toch niet?

Mij is deze toen aangeraden door een aantal verschillende bokkers omdat hun er zo tevreden over zijn.
Ik zag ook door de vele producten niet goed welk product ik moest gebruiken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:33

upendo schreef:
Nachtje weken in zonnebloemolie. Doet bij mij bij elk soort leer wonderen. :)

Dit dus vooral niet doen. Dan zuigt het leer zich vol en daar wordt het slap van.

Oud, droog leer moet je gewoon héééééél veel keer DUN invetten. En dan niet met zonnebloemolie maar met een product wat voor het invetten van leer bedoeld is.

Rena100 nee je maakt leer schoon met een sponsje met een heel klein beetje warm water en eventueel zadelzeep. En daarna vet je het in met vet/olie/balsem. Maar je moet het eerst schoonmaken. Alleen invetten geeft een plakzooi. Toen ik mijn paard kocht zaten er een zadel en hoofdstel bij die jarenlang wel waren ingevet maar nooit waren schoongemaakt. Er heeft Biotex aan te pas moeten komen om het nog enigszins schoon te krijgen :o

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:25

Koper, dat is ook mijn gedachte, eerst schoonmaken met zeep en daarna invetten. Maar zoals hierboven is dus iemand die het leer schoonmaakt met vet...lijkt me echt voor geen meter werken. Wordt er toch ook niet schoon van lijkt me...

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:39

Even als tip; wanneer je je zadel ingevet hebt, helpt het een berg om het na het intrekken netjes uit te wrijven. Dan haal je het overtollige vet van het zadel af en heb je ook niet meer dat het vettig aanvoelt + het gaat mooi glanzen. Wel een zachte, pluisvrije doek gebruiken.

Ontopic: ik gebruik ook de producten van Rapide of Passier.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:49

Inderdaad en als het nog afgeeft heb je het niet goed gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:02

Century schreef:
Welk vet/olie raden jullie aan voor heel oud tuig dat ik graag wat op wil knappen? Het hoeft er niet als nieuw uit te zien, maar er zitten nu barsten in het leer en het is erg droog. Ik wil het dus graag voeden en het wat soepel krijgen.

Poetsen met lederzeep en dan neatsfoot oil. Neatsfoot is super voor heel droog leer!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:17

Koper schreef:
upendo schreef:
Nachtje weken in zonnebloemolie. Doet bij mij bij elk soort leer wonderen. :)

Dit dus vooral niet doen. Dan zuigt het leer zich vol en daar wordt het slap van.

Oud, droog leer moet je gewoon héééééél veel keer DUN invetten. En dan niet met zonnebloemolie maar met een product wat voor het invetten van leer bedoeld is.

Rena100 nee je maakt leer schoon met een sponsje met een heel klein beetje warm water en eventueel zadelzeep. En daarna vet je het in met vet/olie/balsem. Maar je moet het eerst schoonmaken. Alleen invetten geeft een plakzooi. Toen ik mijn paard kocht zaten er een zadel en hoofdstel bij die jarenlang wel waren ingevet maar nooit waren schoongemaakt. Er heeft Biotex aan te pas moeten komen om het nog enigszins schoon te krijgen :o

Als je kurkdroog leer hebt moet het eerst wat soepeler worden, dus dan werkt zonnebloemolie zeker wel.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:22

Ik gebruik altijd gewoon die grote pot van EJ eigen merk. Al jaren enorm tevreden mee. Trekt snel in, houdt het leer lang soepel en is gewoon enorm prettig in gebruik! Menig half dood in de kast hangend leer mee mooi en soepel gekregen. Ik heb echt trauma's aan beschimmelde lederzeep dus dat koop ik niet meer.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:33

Ik gebruik glycerine zeep om schoon te maken en duo hoef om in te smeren :).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:00

Upendo, tis wel een aanslag op je stiksels , als je leer Met katoenen stiksels hebt een grote afrader
Dat lost de boel op den duur gewoon op

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:39

Ik ga straks eens langs de paardenwinkel en kijk wat ze hebben wat ook niet al te duur is :) Ik ben erg benieuwd hoe veel mooier het kan worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:47

Laurievc schreef:
Ik denk dat dat ook nog afhangt van merk tot merk en van olie tot olie. Ik was ook helemaal niet voor olie, maar met mijn nieuwe zadel toch aangeraden gekregen en mijn leder is super soepel, heel zacht en plakt/glijdt totaal niet :)

Soort olie zal zeker meespelen, maar ga toch geen fles meer kopen... Ik had trouwens lederolie van Rapide.

Eigenlijk vet ik niet zog vaak in, denk maar ene paar keer per jaar en tussendoor vochtige spons met glycerinezeep erover, dat voedt en hydrateert ook wel wat.