Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
upendo schreef:Nachtje weken in zonnebloemolie. Doet bij mij bij elk soort leer wonderen.
Century schreef:Welk vet/olie raden jullie aan voor heel oud tuig dat ik graag wat op wil knappen? Het hoeft er niet als nieuw uit te zien, maar er zitten nu barsten in het leer en het is erg droog. Ik wil het dus graag voeden en het wat soepel krijgen.
Koper schreef:upendo schreef:Nachtje weken in zonnebloemolie. Doet bij mij bij elk soort leer wonderen.
Dit dus vooral niet doen. Dan zuigt het leer zich vol en daar wordt het slap van.
Oud, droog leer moet je gewoon héééééél veel keer DUN invetten. En dan niet met zonnebloemolie maar met een product wat voor het invetten van leer bedoeld is.
Rena100 nee je maakt leer schoon met een sponsje met een heel klein beetje warm water en eventueel zadelzeep. En daarna vet je het in met vet/olie/balsem. Maar je moet het eerst schoonmaken. Alleen invetten geeft een plakzooi. Toen ik mijn paard kocht zaten er een zadel en hoofdstel bij die jarenlang wel waren ingevet maar nooit waren schoongemaakt. Er heeft Biotex aan te pas moeten komen om het nog enigszins schoon te krijgen
Laurievc schreef:Ik denk dat dat ook nog afhangt van merk tot merk en van olie tot olie. Ik was ook helemaal niet voor olie, maar met mijn nieuwe zadel toch aangeraden gekregen en mijn leder is super soepel, heel zacht en plakt/glijdt totaal niet