Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Re: Bit voor sterk paard wat bit vast neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 19:30

Ik had de hackamore inderdaad al geprobeerd. Een bloemhackamore en dat werkte niet, de hackamore die ik nu heb is een andere en deze werkt wel. Paard hoort inderdaad op mij te wachten en begint dit in de jumping nu ook zeer goed te doen. In de eventing had ik met de hack enkel problemen op lange galopstukken waar ik hem in rengalop zette om wat tijd in te halen (dom van mij om dat te doen maar het is nu eenmaal gebeurt) Voor de hindernis ook geen problemen meer gehad dus daar wacht hij wel degelijk op mij. Ik snap dat jullie vanaf het schermpje niet kunnen oordelen en dat advies geven heel moeilijk is als je het paard in kwestie niet kent. Ik ben het alleen beu dat er steeds weer gedramt wordt op lessen terwijl ik net zeer veel lessen heb en ook dagelijks begeleidt wordt dmv pixiocamera (waarbij de beelden elke les worden geanalyseerd). Het enige wat ik vraag is advies mbt het bit. Uiteraard wil ik het liefst een zo zacht mogelijk bit waar hij gewoon fijn op loopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 00:37

Sorry, maar dat zegt me helemaal niks. Het is algemeen geaccepteerd dat problemen worden opgelost met bitten, bijzetteugels, sporen, zweepjes etc.
Het feit dat iemand lang rijdt, werkt in de paarden etc, zegt ook niks over de kwaliteit. De kwaliteit van trainers in Nederland is echt niet heel goed.
Als je dusdanig veel ervaring hebt, weet je zelf ook alles over paarden en waar dit soort problemen vandaan komen. NOOIT uit de mond dus.

Misschien een eye opener om dan eens bij iemand anders te gaan lessen, nieuwe dingen te leren en te gaan ontwikkelen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:14

Lightninggg schreef:
Ik had de hackamore inderdaad al geprobeerd. Een bloemhackamore en dat werkte niet, de hackamore die ik nu heb is een andere en deze werkt wel. Paard hoort inderdaad op mij te wachten en begint dit in de jumping nu ook zeer goed te doen. In de eventing had ik met de hack enkel problemen op lange galopstukken waar ik hem in rengalop zette om wat tijd in te halen (dom van mij om dat te doen maar het is nu eenmaal gebeurt) Voor de hindernis ook geen problemen meer gehad dus daar wacht hij wel degelijk op mij. Ik snap dat jullie vanaf het schermpje niet kunnen oordelen en dat advies geven heel moeilijk is als je het paard in kwestie niet kent. Ik ben het alleen beu dat er steeds weer gedramt wordt op lessen terwijl ik net zeer veel lessen heb en ook dagelijks begeleidt wordt dmv pixiocamera (waarbij de beelden elke les worden geanalyseerd). Het enige wat ik vraag is advies mbt het bit. Uiteraard wil ik het liefst een zo zacht mogelijk bit waar hij gewoon fijn op loopt.

Als je zo'n super begeleiding hebt, en je wil niet verder kijken, waarom vraag je dan niet gewoon aan je instructeur wat een geschikt bit zou kunnen zijn? Als je zegt dat je alles voor handen hebt, waarom kom je hier dan om advies vragen?

Ik geef je advies mbt het bit alleen het is niet het advies wat je wil horen, mijn advies hang er een normale trens in en ga daar mee oefenen, zoek manieren dit rijtechnisch op te lossen, dan ben je in mijn ogen een paard aan het opleiden. Maar als jij meteen de makkelijkste weg kiest is dat helemaal aan jou ;) En daarnaast in iedere nieuwe post blijf je jezelf tegen spreken, in je OP zei je nog dat je paard niet te sturen of remmen is in de lijn na de hindernis, en nu opeens alleen in de cross..

En ik ben absoluut niet tegen grote of scherpe bitten, als er echt geen andere mogelijkheid is.. Maar als je op B/L niveau al naar grote bitten moet grijpen gaat er in je training iets mis ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:19

Lightninggg schreef:
Zoals hierboven reeds gemeld wordt er al veel les genomen. 2x per week heb ik dressuurles van een grand prix ruiter en 1x per week springles, ook van een grand prix ruiter. Rijtechnisch wordt er alles aan gedaan om hem op een simpel trensje te kunnen rondsturen, wat op training ook altijd goed lukt. Enkel op wedstrijd is hij te enthousiast (en ik wil graag VEILIG kunnen crossen). Voor diegene die twijfelen aan mijn rijkunst, ik heb al meer dan 50 paarden zadelmak gemaakt en opgeleid tot L eventing en M - Z springen. Gelukkig hoef ik niet te investeren in bitten maar kan ik ze gewoon zo uitproberen, dit dankzij mijn groot bestand van tevreden klanten.
Met de hackamore had ik tot nu toe het beste gevoel, dus ja ik rij ook zonder bit. Op wandeling of als we gewoon wat losrijden rij ik hem op neckrope of touwhalster dus ik kan hem prima rijden op enkel mijn zit.

Wat ik zou doen in zo'n geval, is hem even een tijdje niet mee nemen op wedstrijd. Maar situaties op gaan zoeken waarin hij heet word.

Dus bijvoorbeeld op ander terrein een oefencross gaan rijden op trens, waarbij je dus een wedstrijdsituatie nabootst. Alleen kun je in dit geval dus gewoon dressuurmatig corrigeren tussendoor.
Dan kijken waar en wanneer je de controle verliest, en zoeken naar manieren om hem bij je te houden voordat dat gebeurd. {meestal werkt het goed om ophoudingen te maken op de kant die een paard niet graag aanneemt, de holle kant} Ook kun je dat eventueel doorzetten in een volte. Op die manier leer je hem "voor" te zijn en hij leert iniatief nemen en tempo overnemen af.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:55

Ik zou is een bit fitter laten langs komen die hebben meestal wel een bijpassende bit voor je die geschrikt is voor jou paard.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 11:31

Elisa2 schreef:
Lightninggg schreef:
Zoals hierboven reeds gemeld wordt er al veel les genomen. 2x per week heb ik dressuurles van een grand prix ruiter en 1x per week springles, ook van een grand prix ruiter. Rijtechnisch wordt er alles aan gedaan om hem op een simpel trensje te kunnen rondsturen, wat op training ook altijd goed lukt. Enkel op wedstrijd is hij te enthousiast (en ik wil graag VEILIG kunnen crossen). Voor diegene die twijfelen aan mijn rijkunst, ik heb al meer dan 50 paarden zadelmak gemaakt en opgeleid tot L eventing en M - Z springen. Gelukkig hoef ik niet te investeren in bitten maar kan ik ze gewoon zo uitproberen, dit dankzij mijn groot bestand van tevreden klanten.
Met de hackamore had ik tot nu toe het beste gevoel, dus ja ik rij ook zonder bit. Op wandeling of als we gewoon wat losrijden rij ik hem op neckrope of touwhalster dus ik kan hem prima rijden op enkel mijn zit.

Wat ik zou doen in zo'n geval, is hem even een tijdje niet mee nemen op wedstrijd. Maar situaties op gaan zoeken waarin hij heet word.

Dus bijvoorbeeld op ander terrein een oefencross gaan rijden op trens, waarbij je dus een wedstrijdsituatie nabootst. Alleen kun je in dit geval dus gewoon dressuurmatig corrigeren tussendoor.
Dan kijken waar en wanneer je de controle verliest, en zoeken naar manieren om hem bij je te houden voordat dat gebeurd. {meestal werkt het goed om ophoudingen te maken op de kant die een paard niet graag aanneemt, de holle kant} Ook kun je dat eventueel doorzetten in een volte. Op die manier leer je hem "voor" te zijn en hij leert iniatief nemen en tempo overnemen af.

Hier heb ik wat aan. Ga ik zeker proberen. Het is nu niet zo dat ik op wedstrijd enkel aan prestatie denk. Voor jonge paarden zie ik het vooral als training, zo rij ik op wedstrijd evenzeer een volte als ik vind dat het nodig is, maar inderdaad eens de situatie opzoeken op training zou niet slecht zijn. Thuis rij ik hem overigens altijd met een ongebroken appelbitje.

trysteffy schreef:
Ik zou is een bit fitter laten langs komen die hebben meestal wel een bijpassende bit voor je die geschrikt is voor jou paard.

Is er een bitfitter in de buurt van Geel? Heb al aan het zoeken geweest maar kan er geen vinden.

Dat ik mezelf tegenspreek.
Tja er word nu eenmaal op die problemen getraind waardoor we nu op een punt zijn aangekomen dat hij deze problemen enkel nog maar in de eventing vertoont

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:34

Succes! goed dat je er zo in staat, en als je zo gaat trainen kun je net wat meer bereiken dan op cc is mijn ervaring.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:25

Sanne_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:35

Buiten het rijtechnische aspect, waar je al uitgebreid op in gaat,

Heb je zo'n bit weleens geprobeerd? Door de rolletjes kan het paard het bit niet vastpakken en persoonlijk vind ik hem een stuk vriendelijker dan een aantal andere opties die hierboven besproken worden.

Afbeelding

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 12:03

Gisteren heb ik hem heel fijn kunnen rondrijden op trainingsjumping met een hackamore. Hij was heel ontspannen. Ik had de fries mee genomen als gezelschap op de trailer en hij kwam al helemaal relax van de trailer af. Ben nu aan het denken om een shetlander bij hem te zetten aangezien hij ook niet alleen op stal kan (heeft heel veel stress als hij alleen is). De fries blijft voorlopig meegaan maar kan niet bij in de stal en kan ook niet mee als ik een 2de paard start. Als hij al ontspannen kan starten is hij veel makkelijker te rijden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:41

Ik heb een heel fijn springpaard, met verlatingsangst helaas. Heb er dus inderdaad een Shetlander bij voor in de trailer etc en heb een veel fijner en blijer paard op concours :j

Afbeelding

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 16:02

Dacht ook aan een shetlander maar momenteel doet de fries het ook goed als gezelschap. Is uiteraard maar tijdelijk want 2 grote paarden in 1 stal is nogal krap. Ik dacht er aan om een shetlander (ruin) te adopteren