Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lightninggg schreef:Ik had de hackamore inderdaad al geprobeerd. Een bloemhackamore en dat werkte niet, de hackamore die ik nu heb is een andere en deze werkt wel. Paard hoort inderdaad op mij te wachten en begint dit in de jumping nu ook zeer goed te doen. In de eventing had ik met de hack enkel problemen op lange galopstukken waar ik hem in rengalop zette om wat tijd in te halen (dom van mij om dat te doen maar het is nu eenmaal gebeurt) Voor de hindernis ook geen problemen meer gehad dus daar wacht hij wel degelijk op mij. Ik snap dat jullie vanaf het schermpje niet kunnen oordelen en dat advies geven heel moeilijk is als je het paard in kwestie niet kent. Ik ben het alleen beu dat er steeds weer gedramt wordt op lessen terwijl ik net zeer veel lessen heb en ook dagelijks begeleidt wordt dmv pixiocamera (waarbij de beelden elke les worden geanalyseerd). Het enige wat ik vraag is advies mbt het bit. Uiteraard wil ik het liefst een zo zacht mogelijk bit waar hij gewoon fijn op loopt.
Lightninggg schreef:Zoals hierboven reeds gemeld wordt er al veel les genomen. 2x per week heb ik dressuurles van een grand prix ruiter en 1x per week springles, ook van een grand prix ruiter. Rijtechnisch wordt er alles aan gedaan om hem op een simpel trensje te kunnen rondsturen, wat op training ook altijd goed lukt. Enkel op wedstrijd is hij te enthousiast (en ik wil graag VEILIG kunnen crossen). Voor diegene die twijfelen aan mijn rijkunst, ik heb al meer dan 50 paarden zadelmak gemaakt en opgeleid tot L eventing en M - Z springen. Gelukkig hoef ik niet te investeren in bitten maar kan ik ze gewoon zo uitproberen, dit dankzij mijn groot bestand van tevreden klanten.
Met de hackamore had ik tot nu toe het beste gevoel, dus ja ik rij ook zonder bit. Op wandeling of als we gewoon wat losrijden rij ik hem op neckrope of touwhalster dus ik kan hem prima rijden op enkel mijn zit.
Elisa2 schreef:Lightninggg schreef:Zoals hierboven reeds gemeld wordt er al veel les genomen. 2x per week heb ik dressuurles van een grand prix ruiter en 1x per week springles, ook van een grand prix ruiter. Rijtechnisch wordt er alles aan gedaan om hem op een simpel trensje te kunnen rondsturen, wat op training ook altijd goed lukt. Enkel op wedstrijd is hij te enthousiast (en ik wil graag VEILIG kunnen crossen). Voor diegene die twijfelen aan mijn rijkunst, ik heb al meer dan 50 paarden zadelmak gemaakt en opgeleid tot L eventing en M - Z springen. Gelukkig hoef ik niet te investeren in bitten maar kan ik ze gewoon zo uitproberen, dit dankzij mijn groot bestand van tevreden klanten.
Met de hackamore had ik tot nu toe het beste gevoel, dus ja ik rij ook zonder bit. Op wandeling of als we gewoon wat losrijden rij ik hem op neckrope of touwhalster dus ik kan hem prima rijden op enkel mijn zit.
Wat ik zou doen in zo'n geval, is hem even een tijdje niet mee nemen op wedstrijd. Maar situaties op gaan zoeken waarin hij heet word.
Dus bijvoorbeeld op ander terrein een oefencross gaan rijden op trens, waarbij je dus een wedstrijdsituatie nabootst. Alleen kun je in dit geval dus gewoon dressuurmatig corrigeren tussendoor.
Dan kijken waar en wanneer je de controle verliest, en zoeken naar manieren om hem bij je te houden voordat dat gebeurd. {meestal werkt het goed om ophoudingen te maken op de kant die een paard niet graag aanneemt, de holle kant} Ook kun je dat eventueel doorzetten in een volte. Op die manier leer je hem "voor" te zijn en hij leert iniatief nemen en tempo overnemen af.
trysteffy schreef:Ik zou is een bit fitter laten langs komen die hebben meestal wel een bijpassende bit voor je die geschrikt is voor jou paard.