YellowCorn schreef:Altijd en overal grazen is het natuurlijke gedrag van paarden en vooral koudbloeden, dit is hoe ze overleven in het wild. Een paard pijn doen door bijvoorbeeld te gaan jassen aan een sterkere optoming of te gaan meppen met een zweep omdat hij zijn instinct volgt vind ik oneerlijk. Leren hoeft namelijk helemaal niet samen te gaan met pijn. Wat je beter zou kunnen doen is als je merkt dat hij tijd heeft voor eten een overgang maken, zodat hij zich daarop moet focussen. Of een gang harder gaan, zoals mystery1980 zei, zodat hij eten tijdens werken gaat associëren met harder werken.
Neen, pijn doen is laatste wat ik wil
. Dat is oneerlijk, dan rij ik liever niet 
Ja duidelijk zijn, maar zit ook met een handpaard af en toe. Daarom dacht ik om zelf een soort licht beugeltje te maken.
Ik heb nog nooit een paard gewrten die zo eetverslaafd is als zij....
Wil werken aan een duidelijke verstandhouding, commando laatste hap kent ze en dan loopt ze wel weer door, maar de verleiding is zo groot dat plots out of the bleu haar hoofd de grond inboort zonder dat ik iets kan doen.
Wil nu aanleren dat ze enkel op commando mag eten. Dat beugeltje is een tussenstap...