Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:31

JHRox schreef:
Ik vind het bizar dat het bestaat. Het paard wordt dan dus belemmerd in zijn natuurlijke beweging, want hij kan dus ook niet zijn hals strekken om te ontspannen.

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling levenslang met zo'n teugel te rijden. Als het paard doorheeft dat eten niet de bedoeling is, kan de hulpteugel er ook weer af.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:38

Mizora schreef:
Haarbal schreef:

Dat is een strotouwtje dat tussen de bovenlip en de tanden gedaan wordt, en dan achter de oren langs en dan aan het zadel. Als paardlief hoofd dan laat zakken trekt ie zichzelf aan zijn tandvlees. Niet de meest vriendelijke oplossing maar wel effectief... Ik heb ergens (geen idee waar) een boek waar dat instaat, heb er zelf verder geen ervaring mee.

Dat is de monty roberts buck stopper en niet de anti-graasteugel, wat simpelweg een riempje van kopstuk naar zadel (indien van strotouw aan het bokriempje).

https://www.montyroberts.com/monty-blog ... k-stopper/

Dat filmpje heb ik toch beste vraagtekens bij. Een ruw touw onder de bovenlip op het tandvlees leggen en dan beweren dat hij er nog nooit een paard mee pijn heeft gedaan. Fijn zal dat wel niet voelen. Dan kan je vinden wat je wil van een bit maar dat is dan vriendelijker.

Ff weer on topic. Het enigste wat goed gaat helpen is voorkomen. Iedere pony geeft tekenen af voordat ze iets gaan doen en zodra je dat merkt als been geven en hoofd hoog houden. Wil ze alsnog stoppen dan een tik. En ervoor zorgen dat ze er geen beloning van krijgt. Hoofd naar je toe halen en gras eruit halen. Daarbij misschien toch met bit of sterkere optoming gaan rijden als je zelf al aangeeft dat je niet veel kracht hebt. Als je lichtjes aan een hackamore "trekt" heeft dat vaak meer zin als wanneer je met je hele gewicht aan een sidepull hangt. Niet dat ik nu zeg dat je maar een hackamore moet gaan gebruiken maar je moet ervoor zorgen dat je pony ten eerste beter gaat luisteren en ten tweede als ze zich misdraagt dat je minder kracht nodig bent.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:42

JHRox schreef:
Ik vind het bizar dat het bestaat. Het paard wordt dan dus belemmerd in zijn natuurlijke beweging, want hij kan dus ook niet zijn hals strekken om te ontspannen.

Dat valt reuze mee hoor, er zit gelukkig nog best wel een ruimte tussen niet kunnen grazen en ontspannen hals. Doordat je het aan het kopstuk zet in plaats van aan het bit/neusriem, blokkeer je de hoofdhouding ook niet. Je zit namelijk niet aan de neus, dit in tegenstelling tot een bijzet. Je kan het nog het beste vergelijken met een chambon, maar dan met een ander horizontaal punt (chambon heeft dat punt tussen de voorbenen, de grasteugel op de schoft). Het horizontale punt is waar het kopstuk het verst weg van de romp kan zijn, daarna wordt het korter. In het geval van de grasteugel komt dat neer op dat de nek met het hoofd op romphoogte de maximale lengte heeft. En als hij nog wat zakt is er ook geen probleem, pas als hij zijn kop bijna bij de grond wil doen, wordt hij geblokkeerd.

http://goodwoods.com.au/images/thumbnai ... 1520828335
Deze zit al iets aan de strakke kant, hoewel het ook vertekent doordat hij aan een d-ring zit in plaats van echt boven de schoft. Hoe beter boven de schoft, hoe losser hij kan.

mystery1980

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:47

wat is er mis mee om dit gewoon met de benen op te lossen ipv met teugels? Gewoon voorwaarts drijven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:46

mystery1980 schreef:
wat is er mis mee om dit gewoon met de benen op te lossen ipv met teugels? Gewoon voorwaarts drijven.

Bij sommige beesten kun je dan blijven schoppen en dan komt er nog geen reactie.

Die daisy rein vind ik helemaal niet zo onvriendelijk mits het paard zijn hals ontspannen kan houden. Zelf loste ik dit op met de zweep. Liever 1 x streng zijn, dan eindeloos moeten herhalen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:49

Peluchy schreef:
Mijn merrie is een ongelofelijke schrokop.
Ik rij bitloos en zij heeft een korte nek, dicht bij de grond, waardoor ze er telkens in slaagt vliegensvlug haar hoofd de grond in te boren om te eten.
Ik heb letsel aan mijn arm waardoor ik niet zo veel macht heb om dit tegen te houden. Zit ook met een handpaard telkens ik ga rijden...
Ik zoek een systeem om tijdens buitenrit te beletten dat ze telkens kan eten. Vroeg me af of dit bestaat?
Ik heb weleens een graasmasker kort aangedaan, maar dit doe ik niet meer omdat ik het echt zielig vind voor haar en is ook niet ok om dit aan te hebben op buitenrit vind ik...

Dat systeem bestaat al eeuwenlang, het zal je misschien verbazen maar ik verwacht van niet; Het bit! ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:05

Het bit voorkomt niet dat ze bij de grond kunnen. Het aantal keren dat ik door de (manege)haflinger zo ongeveer uit het zadel ben getrokken als beginnende manegeruiter bij een buitenrit om een hap gras te nemen zijn enkele tientallen keren geweest minimaal, ik ben echter slechts een keer of 6 op buitenrit geweest in de periode. Er werd gewoon met een (dunne) enkelgebroken bustrens met lage neusriem gereden.

Bit geeft wel wat stuurbekrachtiging, vergeleken met de meeste hoofdstellen, hoewel paarden (gemiddeld gesproken) niet een duidelijke voorkeur hebben voor de neus of de mond als het gaat om dezelfde druk per vierkante cm (N/cm2). De meeste bitten zijn echter hard en smaller dan de meeste bitloze hoofdstellen.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:14

Paardje van een vorige baas van mij was ook zo,n eetverslaafde. Wij reden altijd met een touwhalster en lang teugeltje. Zij heeft het hem afgeleerd door steeds als hij met zijn hoofd naar de grond ging hem op zijn hals te blijven tikken. Hoeft niet hard maar gewoon een ritme en blijven tikken totdat hij zijn hoofd weer omhoog deed om van het irritante getik af te Komen. Hoofd omhoog stop je met tikken, hoofd weer naar beneden was weer tikken. Misschien sta je de eerste keren 10 minutes te tikken maar dit paard heeft het na een week consequent zijn nooit meer gedaan.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:40

Bij een echte vraatzuchtige sta je dan jaren te tikken denk ik. :') Lijkt mij dat het veel sneller kan. Misschien minder vriendelijk maar 1 keer duidelijk lijkt mij logischer voor een paard dan 10 minuten in z’n hals porren.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:59

Altijd en overal grazen is het natuurlijke gedrag van paarden en vooral koudbloeden, dit is hoe ze overleven in het wild. Een paard pijn doen door bijvoorbeeld te gaan jassen aan een sterkere optoming of te gaan meppen met een zweep omdat hij zijn instinct volgt vind ik oneerlijk. Leren hoeft namelijk helemaal niet samen te gaan met pijn. Wat je beter zou kunnen doen is als je merkt dat hij tijd heeft voor eten een overgang maken, zodat hij zich daarop moet focussen. Of een gang harder gaan, zoals mystery1980 zei, zodat hij eten tijdens werken gaat associëren met harder werken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:09

Weet je, ik ben niet zo van de zachte oplossingen.
Die van mij kreeg gewoon een roei op z'n kop, 2x en nooit meer gedaan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:05

Jouw paard heeft je prima opgevoed TS, chapeau.

Even heel, heel duidelijk zijn dat er dus niet gegeten wordt onder het zadel is ook natuurlijk hè, dat weet je? Paarden in de natuur zijn ook niet zo van het vriendelijk vragen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:02

Dit is gewoon een gebrek aan respect. Sorry, maar daar moet gewoon consequent ingegrepen worden en niet vriendelijk. Been, tik met de zweep, hand omhoog. Brul erbij, hand omhoog lukt niet? Dan opzij. Je paard moet echt leren dat dit niet mag. Mijn paard is ook ontzettend op eten, maar ze laat het wel uit haar hoofd om tijdens het rijden een hap te nemen.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:07

YellowCorn schreef:
Altijd en overal grazen is het natuurlijke gedrag van paarden en vooral koudbloeden, dit is hoe ze overleven in het wild. Een paard pijn doen door bijvoorbeeld te gaan jassen aan een sterkere optoming of te gaan meppen met een zweep omdat hij zijn instinct volgt vind ik oneerlijk. Leren hoeft namelijk helemaal niet samen te gaan met pijn. Wat je beter zou kunnen doen is als je merkt dat hij tijd heeft voor eten een overgang maken, zodat hij zich daarop moet focussen. Of een gang harder gaan, zoals mystery1980 zei, zodat hij eten tijdens werken gaat associëren met harder werken.

Neen, pijn doen is laatste wat ik wil ;-). Dat is oneerlijk, dan rij ik liever niet ;-)
Ja duidelijk zijn, maar zit ook met een handpaard af en toe. Daarom dacht ik om zelf een soort licht beugeltje te maken.
Ik heb nog nooit een paard gewrten die zo eetverslaafd is als zij....
Wil werken aan een duidelijke verstandhouding, commando laatste hap kent ze en dan loopt ze wel weer door, maar de verleiding is zo groot dat plots out of the bleu haar hoofd de grond inboort zonder dat ik iets kan doen.
Wil nu aanleren dat ze enkel op commando mag eten. Dat beugeltje is een tussenstap...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:19

Misschien niet helemaal on topic, maar als je met eten niet de kracht hebt om je paard te corrigeren. Hoe doe je dat dan wanneer er paniek in de tent komt en ze aan de kletter gaan? Zeker als je ook nog een hand paard mee neemt? Het klinkt me redelijk gevaarlijk in de oren eerlijk gezegd. Zeker omdat je paard dus in het zadel geen respect voor jou heeft en doet en laat wat en wanneer hij wil.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je ontkomt er denk ik niet aan om een keer streng op te treden. Dus ofwel je been aanleggen (of schop geven) en voorwaarts oplossen. Ofwel een zweep mee en op die manier je correctie kracht bij zetten.
De daisy rein is een vriendelijke oplossing en het graasmasker vind ik ook een prima oplossing. Echter is het symptoombestrijding. Je paard heeft geen greintje meer respect voor jou, alleen je zorgt er voor dat hij dat niet meer kan laten zien.

In elk geval succes! En denk aan de veiligheid.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:51

Jasmijn159 schreef:
Misschien niet helemaal on topic, maar als je met eten niet de kracht hebt om je paard te corrigeren. Hoe doe je dat dan wanneer er paniek in de tent komt en ze aan de kletter gaan? Zeker als je ook nog een hand paard mee neemt? Het klinkt me redelijk gevaarlijk in de oren eerlijk gezegd. Zeker omdat je paard dus in het zadel geen respect voor jou heeft en doet en laat wat en wanneer hij wil.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je ontkomt er denk ik niet aan om een keer streng op te treden. Dus ofwel je been aanleggen (of schop geven) en voorwaarts oplossen. Ofwel een zweep mee en op die manier je correctie kracht bij zetten.
De daisy rein is een vriendelijke oplossing en het graasmasker vind ik ook een prima oplossing. Echter is het symptoombestrijding. Je paard heeft geen greintje meer respect voor jou, alleen je zorgt er voor dat hij dat niet meer kan laten zien.

In elk geval succes! En denk aan de veiligheid.

Ik rij normaal gezien in een bos (Limburg), daar is bijna geen gras en daar gaat het prima. Ik heb er al twee trektochten van elk drie dagen opzitten, waarvan een 20/30 km per dag.
Daarbij gaan we vooral in bos, maar ook op straat. Paarden zijn heel intensief gegrondwerkt bij Jossy Reynvoet, alleen...mijn merrie waar ik mee rijd heeft ongelofelijke fixatie op eten.
Ik heb vergeleken met haar weinig macht (ze heeft enorme nek en is heel handig in het plots pijlsnel haar hoofd de grond in te boren als ik ook maar 10 gram aandacht verlies), maar over het algemeen meer macht dan een doorsnee vrouw. Ik hou gewoon niet van sleuren én heb last van ontsteking in arm. Is ook heel erg slecht voor de atlas en axis van je paard dat sleuren, dat moet je echt ten allen tijde vermijden.
Is makkelijk om op een forum te zeggen : doe het zo of zo, deze merrie heeft gewoon heel erge fixatie op eten. Voor de rest is zij zo ontzettend cool dat aan de kletter gaan nog nooit gebeurd is. Met mijn andere paarden heb ik dat probleem niet.
Gebied waar ik nu naartoe ga zijn geen openbare wegen. Ik laat het handpaard voor het grootste deel gewoon los meelopen.
De weide zelf is ook al 50 hectares omheind, we gaan daarin ook rijden, dus veel kan er niet gebeuren...
Doordat ik dus in de weide ga rijden , staat er ook gras. Daarom wordt het voor mij iets moeilijker dan in bos.
Ik wil eerst in de omheinde weide van 50 hectares oefenen, om de jonge paarden op te leren als handpaard.
Ga soort heel lichte beugel maken (daarom opende ik dit topic om te vragen of er zo iets bestond) die haar absoluut niet hindert, lijkt me het beste, in combi met het aanleren van wanneer ze wel mag grazen.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:08

Een bit is natuurlijk uitgesloten. Geen ijzer in de mond en geen gesleur aan de teugels. Desnoods volg ik cursus clickertraining.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:20

Jasmijn159 schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Precies.
Met getut en gemuts los je niets op.
Been eraan, even een keer een brul en een tik erbij. Geeoon even doorpakken en je bent er zo vanaf.
Zoals een ander al zei; jouw paard heeft jou keurig opgevoed.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:37

Goof schreef:
Jasmijn159 schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Precies.
Been eraan, even een keer een brul en een tik erbij. Geeoon even doorpakken en je bent er zo vanaf.

Dat helpt niet. Als ze de kans ziet duwt ze toch hoofd naar beneden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:41

Peluchy schreef:
Goof schreef:
Precies.

Dat helpt niet. Als ze de kans ziet duwt ze toch hoofd naar beneden.
Dan reageert ze óf niet op je drijvende hulp (en zit daar dus het probleem), óf je let niet op en loopt steeds achter de feiten aan (en dat heeft niets met kracht in je armen te maken maar alles met timing), óf je hebt een paard dat zelfs rennend kan grazen, wat best knap is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:44

Dan reageer je dus te laat en inadequaat. Snel zijn en doorpakken.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:45

Citaat:
Dan reageert ze óf niet op je drijvende hulp (en zit daar dus het probleem), óf je let niet op en loopt steeds achter de feiten aan (en dat heeft niets met kracht in je armen te maken maar alles met timing), óf je hebt een paard dat zelfs rennend kan grazen, wat best knap is.

Wij stappen meestal, is idd in stap dat ze graast.
Als ik 100 procent oplettend ben, doet ze het niet, dan kan ik met heel fijn contact corrigeren, maar als ik bezig ben met handpaard of bijrijder (praten), dan voelt ze dat de focus weg valt en dan heb ik het zitten.
Ze is echt extreem extreem....zo gefixeerd op eten, niet normaal....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:01

Dat zijn heel veel pony's. Streng zijn werkt het beste. Hoef je daarna lang niet meer te herhalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:03

Ik hoef het al 16jr niet te herhalen na max 2x een hele stevige correctie (maar zo te lezen wil TS dat niet)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:09

Peluchy schreef:
Neen, pijn doen is laatste wat ik wil ;-). Dat is oneerlijk, dan rij ik liever niet ;-)
Ja duidelijk zijn, maar zit ook met een handpaard af en toe. Daarom dacht ik om zelf een soort licht beugeltje te maken.
Ik heb nog nooit een paard gewrten die zo eetverslaafd is als zij....
Wil werken aan een duidelijke verstandhouding, commando laatste hap kent ze en dan loopt ze wel weer door, maar de verleiding is zo groot dat plots out of the bleu haar hoofd de grond inboort zonder dat ik iets kan doen.
Wil nu aanleren dat ze enkel op commando mag eten. Dat beugeltje is een tussenstap...

Wat voor beugeltje bedoel je?