Onderzoekje paardendekens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:38

Betere schoudervrijheid in dekens.
Meer keus in dekens met vaste hals.
Dekens met buikflap, kan ook erg handig zijn in de winter!

Stef_dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 19:39

Hallo allemaal,

jullie geven zeer goede feedback! Om een opsomming te noemen tot nu toe:
Soorten dekens:
* vliegendeken met en zonder hals
* outdoordeken waterdicht in verschillende diktes 0,100,200,300,400 gram, met en zolder hals
* eczeemdeken stevig met hals

alle dekens moeten voldoen aan:
* dekens voor brede paarden
* maten die om de 5cm gemaakt zijn
* vaste en afneembare hals, ook voor brede paarden (afneembaar, goede aansluiting op deken, waterdicht)
* stevige stof (hufterproof)
* zachte afwerking binnenkant
* goede afwerking randen
* schoftbeschermer
* afgeschermde sluitingen
* hoge loopsplit
* lange staartflap
* in verschillende kleuren en/of prints
* buikflap voorin de deken ivm koker
* goede prijs/kwaliteit verhouding

Mochten jullie nog aanvullingen hebben hoor ik ze graag!

Mvg Stef
Laatst bijgewerkt door Stef_dekens op 07-03-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:45

Meer mini dekens met leuke printjes, ondermaten 95, 90 en 95.
Vind vaak geen leuke printjes en 100 grams ect

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:50

Wesco schreef:
Dekens voor paarden met een brede borst en hals. En dan stevige dekens met een hoog waterdicht heids niveau voor een normale prijs.

Dit en met snelsluiting zoals rambo en amigo.
Of zoals Kramer.nl heeft de sluiting aan de zijkant.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:53

SandravdB schreef:
Sluitingen die niet binnen een seizoen stuk zijn

En die je niet steeds moet vet houden omdat er anders geen beweging meer in zit.

Voor de rest ga ik mee met de rest. Ook hier een paard met brede borst.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:58

rayoow schreef:
Meer mini dekens met leuke printjes, ondermaten 95, 90 en 95.
Vind vaak geen leuke printjes en 100 grams ect

Ik zoek maat 110, ook al zo'n onmogelijke minimaat :')
Ja dat om de vijf cm zou ook al helpen, net als dekens die bij de kleinere pony's niet als soepjurk vallen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:16

Vliegendekens met halzen die lang genoeg zijn om tijdens het grazen nog steeds de oren te raken, maar ook voldoende singels etc hebben, en een losse buikflap. Ik heb er nu een die een vaste buikflap heeft; daar krijg ik bij mijn ruin het klittenband niet goed van vast (buikflap is dus te kort).

Zweetdeken met lange (afneembare) hals.

Keuze welke singels je wel / niet wil.

Ik zoek verder juist een deken die een kortere halslijn heeft (van schoft naar borstsluiting); mijn ruin heeft voor de lengte een 195 nodig, maar de borstsluiting zakt dan af óf de hele deken trekt naar achter (achter de schoft). Ik heb bij de vliegendeken de halslijn ca 5-6 cm korter gemaakt aan beide kanten.

Stapmolendeken 0 grams in kleinere maten.

Dekens met schoudervrijheid, dus meer als een stapmolendeken, maar dan wel met stof die ook over de schouder valt (maar losser zit / meer ruimte geeft dan normaal; idee à la pofbroek).

[eigenlijk zou je dekens gewoon op maat moeten kunnen maken voor een leuke prijs]

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:47

Schiet me ineens te binnen;Ik heb van iemand die reuma heeft vernomen dat de kliksysteem sluitingen of te fijne gespen vaak problemen geven om dicht te krijgen als de vingers stram en dik zijn door de reuma. En....er zijn natuurlijk genoeg mensen met paarden die reuma zullen hebben.

Echter....mijn bedenking....alleen klittenbandsluitingen zullen al vrij vlot niet meer goed kleven door haren ed.

DreamGuide

Re: Onderzoekje paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:16

Ik weet niet hoe het verwezenlijkt kan worden, maar een deken die niet (snel) opzij schuift, of schuin gaat zitten zou erg fijn zijn.
Ik vind het nieuwe systeem van Horsewear met die disc-sluiting ideaal! is het enige wat goed blijft zitten qua sluiting bij mijn paard.

Daarnaast, om fashion redenen, zou ik het zelf wel fijn vinden als van 1 type deken meerdere kleurvarianten beschikbaar zijn.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:34

Een eczeem deken die niet over het hoofd hoeft, maar nog belangrijker die de gehele nek en achter de oren beschermd. Nu heb ik een bucas sweet itch zebra, duur grapje en heb altijd een stuk onbedekt achter de oren. Dus een die zowel goed It als het hoofd omhoog of omlaag beweegd.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:14

Naast hufterproof zou ik graag eens een deken willen hebben die niet op de schoft/hals drukt. Tot nu toe trekken bijna alle dekens enorm om zijn schoft of hals. Bij de meeste is dat dekens zo erg dat ik er bijna geen vinger meer onder kan krijgen. Ik wissel nu maar steeds de deken om de paar dagen af zodat het drukpunt weer een tijdje net op een andere plek zit. De enige deken die niet knelt/drukt bij zijn schoft regent enorm in aan de voorkant.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 06:07

Niet alleen stevige stof ivm hufterproef, ook stevige sluitingen :j die kun je namelijk bij sommige dekens ook stuk trekken als je maar hard genoeg je best doet. En laat ons paard dat nu net een leuk spelletje vinden. Gelukkig gaat het met de meest ouderwetse sluiting bijna altijd goed. Maar de nieuwe bucas sluiting met die magneetjes had hij zo gesloopt. Grappig weetje, die sluiting is ook aangepast inmiddels omdat hij niet sloopbestendig was. Alleen toen kwamen ze met een nieuwe variant, en die maakt wondjes na trekken aan de voorkant van de deken, omdat dan het metaal om de borst van het paard kan komen.

Mijn tip: GEEN klittenband aan de voorkant zoals bij bucas, maar een dubbele voorsluiting met stevige gespen. Daaronder kan dan wel klittenband. Zoals bijvoorbeeld bij deze deken:

https://www.dochorse.nl/qhp-stable-rug- ... gLYUfD_BwE

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:20

Onderdekens voor paarden met een hogere schoft en een smalle borst :) Ik loop er nu steeds tegen dat mijn dekens vooraan eigenlijk te groot zijn en dus op de schoft gaan liggen.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:46

Ik treed mijn voorganger bij. Dekens voor paarden met hoge schoft, alle dekens trekken bij haar op de schoft met wonden tot gevolg. Ik heb er nu een van BR om en die heeft een hogere aansluiting op de nek, nog geen higneck maar ertussen in en deze heeft op de schoft en grotere bontje van een 10x10cm en dit zorgt ervoor dat haar schoft niet open schuurt, dus mocht je dit in het assortiment hebben aan een betaalbare prijs zou ik zeker kandidaat zijn :)

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:51

Betaalbare dekens met 150 grams vulling. En dekens met bevestigingen voor een hals.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:03

Grof katoenen zomerdeken met voering waardoor hij net iets warmer is dan de gangbare Zomerdeken, omdat mijn paard er vaak net tussen in zit, bv met dit weer...overdag zonder en op stal en nacht met deken.

De staldeken van 150 is nu te warm, zonder is nu te koud...

Hals onder in te stellen met klein ritsje zodat de deken niet knelt met eten bij zware halsaanzet en bovenop zodat hij verder terug open kan om de laatste rest manen bij barokke hals te sparen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:12

Dekens die niet als een enorme soepjurk vallen.
Goede waterdichtheid, ook bij bv een hele dag in de regen.
Geschikt voor brede borst en lage hals inzet, die niet gaan hangen op de hals.
Gladde binnenvoering.
Mogelijkheid om er een hals aan te bevestigen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:07

Inderdaad dekens met een smalle halsopening, voor pony's zoals de mijne die een fijne bouw hebben met een hoge schoft. Alleen de Horseware dekens passen, maar dan nog steeds met vrij veel druk op de schoft. Evt. Schoftbescherming zou wat mij betreft in een heel zachte, dikke gladde stof moeten of via een soort steunsysteem aan de zijkanten. En het liefst geen ringetjes of ander hard of stug materiaal rondom de schoft om onderdekens en halzen te bevestigen, hoewel het wel fijn is als er halzen en onderdekens kunnen worden gecombineerd. Alleen hoe is de vraag. En evt. Loopsplitten moeten op de goede plek zitten, dus goed ver naar voren, niet halverwege de schouder zoals je nu vaak ziet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:13

Misschien is dat dan wel een idee.
Echt een duidelijke kleding lijn maken maar dan in dekens.
1 voor het smalle paard, 2 voor het normale paard en 3 de plus size voor het brede paard.
Wat dan ook duidelijk aangegeven staat per deken zodat mensen niet alles hoeven uit te proberen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:22

Pony dekens in 100 gram met losse hals, of 200 grams met losse hals. De keuze beperkt je echt tot een deken of 3, of ga je richting prijzen ruim over 200 euro...

Losse hals graag met klitteband bevestiging a la horseware zodat het goed op elkaar blijft. Niet met ringetjes en Musketon want die waaien omhoog of zakken naar achter.

pdwreeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:02

Als er iemand is, met veel ervaring m.b.t. paardendekens, zijn wij het :+

Het is simpelweg onmogelijk om een deken te maken die naar ieders wens voldoet, mits je natuurlijk aan maatwerk doet, maar aangezien het vaak allemaal weinig tot niets mag kosten, zul je daarmee maar een hele kleine doelgroep aanboren.

Wanneer je je gaat focussen op een specifiek model, bijv. voor brede paarden, smalle paarden of kleine pony's heb je wederom een relatief kleine doelgroep. Een kleine doelgroep = kleine productie = hoge eenheidsprijs = hoge verkoopprijs. Dit geldt natuurlijk ook voor de keuze uit diverse kleuren / printen.

Wanneer iedereen voor kwaliteit zou willen betalen, zou je goed zitten. Echter zoals je zelf al kunt lezen, worden er veel eisen gesteld maar mag het allemaal niet teveel kosten. Dit maakt het gewoon onmogelijk om dé perfecte deken te maken voor weinig geld.

Ook de verwachtingen vliegen de pan uit. Wanneer een outdoordeken van 200 gram voor 7 tientjes na een aantal weken intensief gebruiken ( want dat is het, dekens worden veelal 24-7 gedragen en valt dus onder intensief gebruik! ) bijv. losse stiknaden, bijthappen of geroeste gespen vertoont dan moet je ze eens horen. Niet alleen het merk krijgt het te horen maar ook de verkopende partij, "wat een bagger kwaliteit verkopen ze daar" is iets wat wij ook vaak te horen krijgen. Op de een of andere manier vinden mensen het héérlijk om hun dekenfrustraties aan ons te uitten :+ en dus daarom weten wij als geen ander wat er gewenst wordt, en welke dekenmerken daar vooral niet aan voldoen :+

Je moet het in verhouding zien en dat wordt veelal vergeten. En nee, duurkoop is niet altijd goed, er zitten nu eenmaal gigantische 'marge pakkers' tussen maar over het algemeen genomen = goedkoop vaak duurkoop. Niet alleen met paardendekens maar met alles.

Enige poos geleden zijn wij namelijk ook in dit gat gestapt, simpelweg omdat wij zo vaak te horen kregen dat mensen ontevreden zijn over de reeds aangeschafte dekens. We hebben 2 jaar lang om foto's gevraagd, want we zagen mankementen aan dekens voorbij komen dat we dachten 'hoe dan' ? :?

We kwamen tot de conclusie dat het in 90% van de gevallen de deken simpelweg of te groot of te klein was. Ook de keuze van de dekens voor het gebruiksdoel kwam vaak niet overeen.

Recent zijn wij begonnen met dekenpasservice aan huis, met een select aantal dekens welke wij verkopen. Dit zijn enkel a-kwaliteit dekens, simpelweg om bovengenoemde reden.

We passen dekens op paarden 'met een extreem brede borst' , hoge schoft of smalle boeg en komen nog altijd uit de voeten met de dekens die wij hebben liggen. Kwestie van de juiste maat en het juiste model deken. Leuk om te zien hoe verbaasd de klant is.

Sommige klanten zeggen zelfs "oh dat merk hoef je niet mee te nemen, dat ligt voor geen meter op mijn paard". 3 keer raden welk deken ze uiteindelijk kopen ;-)

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:26

Wat ik graag zou zien in een deken voor mijn barokke paard:
Lage halsinzet (misschien met iets rekbaars er in verwerkt-> minder druk op slokdarm).
Grote plooien aan de voorkant voor genoeg schoudervrijheid.
Gesloten voorkant (minder kans op stukgaan sluiting, en geen drukplek extra, + meer ruimte bij boeg)
Eventueel stelbare halsopening à la adjust-a-fit van stormshield.
Schoftpadding en fitted v-free (is gepatenteerd) à la Stormshield, vanwege minder druk rond schoft.
minstens 1680 deniers (liefst nog meer) ballistic nylon of iets dergelijks.
Een waterkolom van minstens 10.000 en dan niet verkregen via een teflonlaag aan de buitenkant, want die is bij mijn paard in een paar maanden beschadigd door het vele rollen, en het robuuste spel in de wei. Dus graag aan de binnenkant van de deken verwerkt vanwege minder kans op beschadiging waterdichtheid.
Deken zonder hals maar wel met halsdeken mogelijkheid.
Geen buikflap, gewoon buiksingel systeem + bilriemen.
Tussenmaat systeem: geschikt voor vierkant type paard.
PS: ik heb hier best een goede prijs voor over.
Mijn paard staat 24/7 buiten en gebruikt zijn dekens goed, en daardoor is pasvorm nog belangrijker. Als het zou kunnen zou ik een op maat gemaakte ook een optie vinden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:43

shetlander maatjes in minimaal 1200D,waterdicht en betaalbaar.
Ik vond de rhino(ivm meerder lagen) tot nu toe het beste kwa slijtvast en waterdichtheid alleen klopt de sluiting niet aan de voorkant bij de kleintjes(sluiting te laag) na aanpassing was hij perfect alleen jammer dat hij van mij pony af gesloten is.

wat ik ook fijn vind is het liner systeem en een losse hals.

dus als je het mij vraagt een betaalbare rhino met correcte pasvorm voor shetten(dromen mag toch :+ )

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:46

Wesco schreef:
Dekens voor paarden met een brede borst en hals. En dan stevige dekens met een hoog waterdicht heids niveau voor een normale prijs.

Master dekens.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:53

Een fijne sterke eczeemdeken (zoals Rambo Sweet Itch) maar dan met buikflap (zoals Shires Sweet Itch) en een beetje meer ruimte op de schoft (schoftvrijheid zoals bijvoorbeeld Master of Trust Tetris) Ik heb een merrie met een enorm boeg en een grote afstand van borstbeen naar schoft waardoor veel deken strak trekken op de schoft. Eigenlijk alle eczeemdekens schuren bij haar op de schoft (qua ruimte komt die van Shires nog het meeste in de buurt, maar ook die geeft afgeschuurde manen net voor de schoft en kale plekken bovenop de schoft)

Een pyjama zoals de deken van Pagony oid past haar wel, maar ook die trekken wat om de schoft en die bedekken om de oren niet (boven op de nek en tussen de oren) Het bijbehorende eczeemmasker schuurt ze af dus die optie werkt niet, ze wil niet te veel om het hoofd hebben.

En nee, het hoeft echt niet super goedkoop te zijn. Voor een echt goed passende deken met schoftvrijheid ben ik best bereid om te betalen...