Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nicky schreef:Heb je een QHP pad of dekje? Aan Anky pads hangt altijd een kaartje er daarop staat dat ze njet met wasverzachter gewassen mogen worden. Omdat de stof zo’n beetje hetzelfde is als een Anky pad weet ik niet of dat misschien met een QHP pad ook zo is.
ingvdh schreef:nardxash schreef:Zouden Peesbeschermers en kogelbeschermers ook in de wasmachine kunnen? Zo ja wat raden jullie aan
Ja hoor, doe ik ook regelmatig.
Met borsteltje wel het ergste vuil en haren weghalen. Dan klitteband dicht en wassen maar op 30 graden.
Women2 schreef:Even afborstelen en de stofzuiger er over heen en alles op 30 graden met een heel klein beetje wasmiddel. Nooit met wasverzachter.
Grotere deken even op extra spoelprogramma.
En aan de lucht laten drogen
Chessie schreef:Ik was m'n dekjes meestal eerst een beetje in bad om de ergste haren eruit te krijgen. Daarna in een waszak (voor dekens/dekjes, houdt mooi de haren uit de machine) in de wasmachine op 30 graden. Blijven mooi, maar idd wel netjes uithangen bij het drogen
fjordjes schreef:Ik was alles in m'n wasmachine qua paarden spullen. Is altijd goed gegaan. Peesbeschermers kun je prima wassen in de wasmachine. Ik deed er vaak wel handdoeken tussen om gebonk van de trommel te voorkomen. Wel eerst zoveel mogelijk zand eraf halen, al het klittenband dicht doen en dan met wat waspoeder op 30 graden wassen.
ingvdh schreef:Ik was altijd op 30 - 40 graden.
Omdat mijn wasmachine niet al te groot is was ik een dekje per keer, anders wordt het niet goed schoon.
Ik gebruik niet al te veel wasmiddels en gooi een flinke schoonmaak azijn in het wasverzachterbakje.
Mliiesje schreef:ingvdh schreef:Ik was altijd op 30 - 40 graden.
Omdat mijn wasmachine niet al te groot is was ik een dekje per keer, anders wordt het niet goed schoon.
Ik gebruik niet al te veel wasmiddels en gooi een flinke schoonmaak azijn in het wasverzachterbakje.
Waarom doe je er schoonmaakazijn bij als ik vragen mag?
Kkkaren schreef:Ik was ze altijd 2x. Een keer met wasverzachter zonder te centrifugeren, en meteen daarna zonder wasverzachter. Zo worden ze niet keihard en is de wasverzachter er al meer uit. Altijd op een kortprogramma 40 graden. En spoelfunctie allebei de keren.
josie schreef:Schoonborstelen, wassen op 30 graden, bij kleur een bontwasmiddel, bij witte dekjes een wasmiddel voor witte was, ik zou witte / blanke natuurazijn gebruiken als je dat al wil gebruiken, geen schoonmaakazijn (chemisch).
Zit er wol in, dan op een wolprogramma met een speciaal wolwasmiddel.
Ik gebruik geen wasverzachter en het gaat niet in de droger.
KatooG schreef:Ik ben iemand die redelijk vaak mijn dekjes wast. Een paar zweettrainingen en hij gaat al in de was. Ik was er twee per keer op 30° met vloeibaar wasmiddel. Mijn machine maakt soms van die lelijke witte strepen op donkere dekjes met waspoeder. Uitrijdekens heb ik geen ervaring mee maar als het fleece is kan dat gewoon ook op 30°.
Dispar_Vulgo schreef:Ik was ook bijna alles in de wasmachine. Dekjes, fleecedekens, borstels, halsters, beenbeschermers etc. Ik zorg dat alle sluitingen altijd dicht zijn.
Tip: Bonkende of harige spullen stop ik in een oude kussensloop (goed dichtknopen).
Anders zit je wasmachine vol met paardenhaar. En het bonkt minder.
Ik doe 30-40 graden, zonder wasverzachter, want heb eens gelezen dat dat kan jeuken bij paarden.