Een zadel kopen, of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:10

Mag je wel een ander zadel erop leggen van de eigenaar? Boomloos zadels zijn makkelijk aan te passen en zou je ook voor je toekomstige eigen paardje kunnen gebruiken. Maar ligt er ook aan of het paard het fijn vind.

Roodvos

Berichten: 6745
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:19

KarinLF schreef:
En daarom hier nooit meer een WOW zadel, heb er zelf 1 gehad vond het persoonlijk net een stuiterbal.
Dan was die zeer waarschijnlijk voor jou te hard gevuld. Ja, dan is het net een skippybal. Ook voor het paard niet fijn :( .

Nirvana_ schreef:
Er zitten luchtkussens in het nieuwe zadel begrijp ik?
Dan is het inderdaad zo dat de hoeveelheid lucht wordt afgestemd aan de ruiter, en dan met name zijn/haar gewicht. Echter maakt een kilo of 10 meer of minder echt niet uit. 20 wordt pas discutabel, en zelfs dat zou ik voor 2x in de week best aandurven. .

Ik ga hierin mee. Ik heb nu een jaar of 8 een Wow zadel. Ik ben niet zo groot en een stuk lichter van gewicht dan de gemiddelde Nederlander. Maar er rijden gerust ook anderen op mijn paard en met mijn zadel die met zekerheid zwaarder zijn dan ik. Dat is echt geen probleem hoor.
Hooguit als jij duidelijk lichter van gewicht bent dat de eigenaar dat je het effect krijgt wat Karin hierboven noemt.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:25

Maanlicht schreef:
Ik zou graag vanaf nu alleen tips horen over zadels, niet over de eigenaresse en haar zadel. Daar valt nu toch niets aan te veranderen.

Het belangrijkst is natuurlijk om te weten welke maat je paard heeft.
Allereest heb je de zittingmaat, deze is altijd uitgedrukt in inches ( " ). De maat van de zitting wordt bepaald door je achterwerk en je bovenbenen. De boommaat is de breedte maat van het zadel. De boombreedte is afhankelijk van de bouw van het paard. Het gaat om een fries dus waarschijnlijk heb je dan een brede boom nodig. De exacte boommaat weet de eigenaresse wel neem ik aan. Ik zou dus hier naar gaan zoeken op marktplaats en gaan kijken naar zadels in de buurt. Deze zadels kun je dan passen met iemand die er verstand van heeft op stal bijvoorbeeld. Als het in de buurt is kan de eigenaar van het zadel meestal wel het zadel brengen en kan je het gelijk passen. Zo heb ik het gedaan. Zou ook kijken naar zadels die vaak goed liggen op friezen. Om dit met een zadelmaker te doen ben je heel veel geld kwijt (neemt niet weg dat dit nog de beste manier is)

Marjo

Berichten: 37342
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:30

Vervelend dat je niet op het "goede" zadel mag rijden van de eigenaresse. Ik zou toch echt met haar in gesprek gaan, zij wilt toch ook dat jij fijn kan rijden? Als jij rugpijn krijgt van het zadel en ook geen plezier hebt in het rijden moet er toch iets gebeuren.
En dat hoeft niet zozeer te zijn dat je met dat zadel gaat rijden maar misschien wilt zij wel meekijken naar een geschikt zadel voor jou.

Wat je kan doen is een zadel met verwisselbare boom kopen. Die kunnen op de meeste paarden aangepast worden namelijk en zul je dus wellicht nog wat aan hebben bij volgende paarden.

Ik heb vroeger een paard bijgereden dat geen eigen zadel had. Voor haar heb ik toen voor €500,00 een Wintec CAIR zadel aangeschaft. Heel fijn ding was dat en de boom was gemakkelijk te verstellen. Wellicht dat je daar iets aan hebt?

Toch zou ik dit alles goed in overleg doen, en ook duidelijk aangeven waarom jij niet verder wilt met het huidige zadel :)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:34

Fennadev schreef:
bruintje123 schreef:
Heb jij deze vraag niet al eens eerder gesteld of was dat een andere bokker?

Een zadelmaker kan best wel een passend ouder zadel hebben voor niet teveel. Misschien toch eens navragen bij een passer in de buurt.

Een jaar geleden ongeveer heeft ze dezelfde vraag gesteld inderdaad [VP] Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken




Nou inderdaad, ik dacht gelijk toen ik het las, hey dit heb ik eerder gelezen!

Lynnepinny

Berichten: 2711
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:37

Een tweedehands boomloos zadel anders? Die passen op vrijwel iedere rug (met verstelbare pommel) en zitten naar verhoren erg comfortabel. Hoeft ook niet gek duur te zijn.

Marjo

Berichten: 37342
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:40

Lynnepinny schreef:
Een tweedehands boomloos zadel anders? Die passen op vrijwel iedere rug (met verstelbare pommel) en zitten naar verhoren erg comfortabel. Hoeft ook niet gek duur te zijn.

Ligt er maar net aan wat je gewend vind.. Ik vind het echt rotdingen _O-

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 17:42

Ze weet dat ik het oude zadel niet goed vind, en ik mag er een ander zadel opleggen, mits passend en gecheckt door de staleigenaresse en liever nog door een zadelmaker. Bedankt voor de goede tips! Ik denk dat een 17/17,5" voor mij perfect zou zijn, en inderdaad moet het zadel een brede boom hebben.

Ik weet niet of boomloos echt mijn ding is.. Lijkt me moeilijk om mijn balans daarin te vinden. Maar dat is meer omdat ik er ook nooit mee heb gereden en dat van veel mensen hoor.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:45

Ik heb destijds wel een zadel gekocht voor mijn (nog groeiende) verzorgpaard. Ik heb toen gekozen voor een tweedehands boomloos zadel, zodat hij a) met haar mee kon groeien en b) ik hem in principe bij een volgend paard ook weer kon gebruiken. Het heeft mij toen heel wat plezier opgeleverd en bij de overstap naar een eigen paard heb ik er ook nog een tijdje mee gereden.
Als je wat tweedehands rondkijkt hoeft het inderdaad niet gek duur te zijn en sommige boomloze zadels rijden weinig anders dan "regulier". Sommige zijn inderdaad heel los en lastig om je balans in te vinden, maar andere geven juist veel stabiliteit. Sinds ik een Ghost heb (google maar even) zou ik niet meer anders willen! Ik zou het zeker overwegen, als ik jou was. :)

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:49

Heey Jip, je kan een zadelmaker laten komen met tweedehands zadel en het 1 en ander passen, en uitproberen.


Jammer dat ik laatst mijn oude zadel al weggedaan had, anders kon je die proberen. Heb nog wel een ander oud zadel maar die is sowieso te klein, ook voor je buurpaard Eros

Anoniem

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:57

Wat zou je kwijt willen dan?

Misschien is tekna wat? Niet duur en aanpasbaar.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:00

Ik vind het idd wel erg banketstaaf dat je niet met het goede zadel mag rijden, al helemaal omdat dat zadel wel goed ligt en het zadel waar jij mee moet rijden niet. Ga eens met haar praten, en maak kenbaar dat dit zadel gewoon echt niet goed is en zeg dat je als je met dat goede zadel mag rijden er netjes mee om gaat etc. Als ze dan nog steeds zo egoïstisch is (ja ik vind haar behoorlijk egoïstisch) zou ik weggaan.

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 18:02

Ik denk dat ik voor een oudje ga kijken. Een merkzadel, 2e of 3e hands.

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:06

Voor een fries kun je ook kijken naar thorowgood. Ik heb een kent en masters (de luxere lijn van thorowgood) op mijn fries liggen. De boom is verwisselbaar en ze zijn 2ehands wel in je budget te vinden. K&M kan je natuurlijk ook naar zoeken. Zadels zijn gewoon goed aanpasbaar, verwisselbare boom/kopijzer en levenslange garantie op de boom, ook als je hem 2ehands hebt gekocht.

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 18:15

Dank je wel, goede tip!

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:22

Ik snap dit topic niet zo goed. Als je er een ander zadel op mag leggen, en je hebt dat er persoonlijk voor over; Wat is het probleem dan?
Bel een zadelmaker, regel een pas sessie en koop het of ga vervolgens zelf op zoek naar een soortgelijk zadel als hij geen in je budget passende optie heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110919
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:30

Wat ik niet zo goed snap is dat je dus blijkbaar gewoon door bent blijven rijden met een zadel dat niet goed past op het paard. Als het echt niet goed ligt, dan ga je er toch uberhaupt niet op zitten?

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 05:19

Als je kijkt naar een 2e hands zadel, let even op dat er geen dwarse 'vouw' zit in het zitvlak. Kan zijn dat het leer daar inderdaad bijv iets ingedeukt is, maar kan ook een breuk in de boom zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:30

Bij zowel huidig als vorig bijrijdpaard had ik een eigen zadel. Bij het vorige paard kocht de eigenaresse een nieuw zadel omdat zij er niet goed in zat. Echter lag dit zadel wel goed en ik zat er wel goed in. Dus nam ik hem over en kocht zij een nieuw. Toen ik daar gestopt ben heb ik zadel weer verkocht. Geen verlies op gedaan. Was een kieffer. Dacht rond de 800 voor betaald.

Bij mijn huidig paard lag het zadel niet goed. Eigenaresse reed niet meer dus heb ik zelf eentje nieuw gekocht. Dat was 7 jaar geleden denk ik. Nog veel plezier van. Zadelmaker laten komen voor een pas sessie en zo gekozen. Nieuwprijs lag ook hoger dan jouw budget. Ik heb bij dit paard uiteindelijk alle spullen van mij.

250 vind ik erg weinig als budget wel. Een goed zadel is mij veel waard.

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 08:22

poes schreef:
Bij zowel huidig als vorig bijrijdpaard had ik een eigen zadel. Bij het vorige paard kocht de eigenaresse een nieuw zadel omdat zij er niet goed in zat. Echter lag dit zadel wel goed en ik zat er wel goed in. Dus nam ik hem over en kocht zij een nieuw. Toen ik daar gestopt ben heb ik zadel weer verkocht. Geen verlies op gedaan. Was een kieffer. Dacht rond de 800 voor betaald.

Bij mijn huidig paard lag het zadel niet goed. Eigenaresse reed niet meer dus heb ik zelf eentje nieuw gekocht. Dat was 7 jaar geleden denk ik. Nog veel plezier van. Zadelmaker laten komen voor een pas sessie en zo gekozen. Nieuwprijs lag ook hoger dan jouw budget. Ik heb bij dit paard uiteindelijk alle spullen van mij.

250 vind ik erg weinig als budget wel. Een goed zadel is mij veel waard.


Dan moet je daar net wel het inkomen voor hebben, en dat heb ik niet op moment. 800 euro is voor een zadel op zich niet veel, maar dan moet je wel het geluk hebben dat je hem ook weer kwijt kunt. Het is niet mijn eigen paard, en ik weet ook niet hoe lang ik hem nog rijd, dus een investering van 800 euro vind ik dan erg veel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:25

Snap ik. Maar mij was het wel zoveel waard. Dat heeft deels met inkomen maar ook met prioriteit te maken. Ik denk dat je met 450-500 veel meer keuze zult hebben.

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 08:29

Dat begrijp ik, maar dat ga ik niet doen. Heb genoeg merkzadels gezien die er niet zo geweldig mooi meer uitzien maar nog heel degelijk zijn voor mijn budget. Wanneer ik een eigen paard komt komt er ook een duurder zadel. Ik betaal voor het bijrijden alleen al 80 euro in de maand, heb voor de rest ook al alles zelf, ik vind het eigenlijk wel mooi zo.

Isabel

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:31

Ik heb een Eric Thomas dressuurzadel liggen, 17,5 inch. Heeft op een hele brede Fries gelegen maar het zadel is helaas te breed voor mijn huidige paard. Als het zadel past op je bijrijdpaard mag je die wel hebben voor een klein prijsje? Ik weet niet of je in de buurt woont ivm passen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:35

Zou je bvb met je eigenaresse kunnen afspreken dat je een kwartaal minder bijdraagt maar dit geld in het zadel investeert? Zij kan dan ook het ander zadel verkopen en zo haar verlies dekken en jij hebt 120-240 euro budget bij?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:42

Verder kun je natuurlijk altijd gewoon enkele zadelmakers/passers benaderen met je verhaal en budget. Een tweedehands wintec moet in dit verhaal bvb wel kunnen. Ik weet niet of je zelf lekker op zoiets zit natuurlijk.

Ik ben zelf lang en altijd premiumzadels gewend dus bij lager budget kocht ik idd ook gewoon een ouder zadel. Wel goed laten checken en passen.