Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbrly

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 01:52

En wat is de ervaring nu met de stijgbeugels :) ?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 02:03

Kmbrly schreef:
En wat is de ervaring nu met de stijgbeugels :) ?

Mijn bijrijpaard is een poos kreupel geweest, dus zelf nog niet kunnen testen. Maar ik geef mijn oppaskind van 10 les op een d-e pony, met mijn zadel en zij vind het mega makkelijk. Het stapt gewoon makkelijker op, ook voor een kind dat anders maar moeilijk bij de beugels kan. De eerste keer moest ze erbij nadenken, maar nu is het al automatisme geworden. Het is echt een makkelijk systeem.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 07:43

Ik heb er ook naar gekeken aangezien mijn paard 1,85 is.. maar ook al klap ik het uit dan is het nog best hoog :D De lenigheid gaat snel achteruit als je richting de 40 gaat. Dus ik stap altijd op met krukje of alles wat voorhanden is. Ik heb veel geoefend zodat ik hem zo,n beetje naast alles kan zetten zodat ik op kan stappen als ik geen krukje voorhanden heb. Ik kan hem zo naast een boomstam,parkbankje of iets anders zetten. Op stappen via de beugel is voor elk paard een belasting maar zeker als hij zo groot is. dus gewoon oefenen en geduld.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 15:34

mvermeulen1 schreef:
Ik heb er ook naar gekeken aangezien mijn paard 1,85 is.. maar ook al klap ik het uit dan is het nog best hoog :D De lenigheid gaat snel achteruit als je richting de 40 gaat. Dus ik stap altijd op met krukje of alles wat voorhanden is. Ik heb veel geoefend zodat ik hem zo,n beetje naast alles kan zetten zodat ik op kan stappen als ik geen krukje voorhanden heb. Ik kan hem zo naast een boomstam,parkbankje of iets anders zetten. Op stappen via de beugel is voor elk paard een belasting maar zeker als hij zo groot is. dus gewoon oefenen en geduld.

Ik snap wat je bedoeld, maar Winnie is geen gewoon paard, ze heeft angst stoornissen dus “gewoon even oefenen” is niet gewoon en zeker niet even. Het heeft mij 5 maand gekost om haar te leren dat een halster over de oren aan en af doen niet eng is. Nog eens een maand extra om haar te leren dat teugels over het hoofd halen niet betekend dat de wereld vergaat. Als ze niet regelmatig gereden wordt vervalt ze steeds verder terug in gevaarlijk gedrag. Ik zie er best wel tegenop om nu na 2 maand er weer op de moeten, omdat er een goede kans is dat ik er binnen enkele minuten naast lig. We gaan het dan ook beetje bij beetje weer oppakken, met twee personen.

Op het moment dat ik weer ‘veilig’ zelfstandig met haar aan het werk kan, dan is het belangrijker dat ze gereden wordt, dan dat er met een krukje opgestapt wordt.
Oefenen met alleen opstappen met een krukje gaat ook beter als ze al even flink gereden is, vaak deed ik dat aan het eind, na het uitstappen oefenen en zelfs dan is het 50/50% of het wel of niet lukt.

Dus de Rambo uitklap beugel stelt mij hopelijk in staat om zelfstandig op te stappen op een vlotte manier en meteen veilig te zitten (zonder de beugelriem meteen korter toe moeten maken).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 12:29

Vorige week het rijden weer opgepakt, en gister voor t eerst weer alleen opgestapt met behulp van de uitklapbeugel. In één woord IDEAAL!
Ik kwam er heel vlot op, het is even nadenken bij been over het zadel slaan, omdat je inderdaad een stukje lager in het opstapje van de beugel staat met dressuurlengte beugels, maar het wilde prima en zodra het been over het zadel is, zwaaide ik mezelf als het ware in het zadel. Het ging in een fractie van een seconde, dus kan het moeilijk uitleggen, alleen dat het prima te doen is, ook met de beugels op dressuur lengte. Ik raakte bij de zwaai wel het opstapje van de beugel kwijt, maar door de vorm hangen de beugels zo dat je ze makkelijk vind met je voet. De klik van het inklappen was bijna niet hoorbaar.

Ik ben echt zo ontzettend blij met deze oplossing!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:12

Dat klinkt goed! Fijne update dat het echt goede oplossing is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:43

Ineke2 schreef:
Jammer dat het geen veiligheidsbeugels zijn.

Dat zijn ze wel, ze zijn a-symmetrisch gevormd, waardoor je voet niet (veel minder snel) blijft haken in het geval dat je valt. Mijn instructeur zei van de week meteen, “Oh je hebt eindelijk veiligheidsbeugels”, ook zij was erg blij met de vorm en het gemak van opstappen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:47

Veiligheidsbeugels zijn toch beugels die open kunnen? Dan wel een kliksysteem of met elastiek?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 11:06