Zadel voor rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Zadel voor rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:44

Mijn ervaring is dat Wintec juist niet geschikt is voor een rechte rug. Kussens bij mijn merrie met rechte rug prikte juist in jaar rug.
Cob model van K&M paste wel qua vorm kussens, maar schoof naar voren op haar schoft, dus viel ook af.

Ts ik had je een pb gestuurd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:54

Wintec paste hier ook niet op een rechte rug

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:01

Grappig ik had een stubben Avalon, die niet paste omdat mijn paard een wekere rug had, en zadel meer geschikt zou zijn voor Rechteren paarden ik heb nu een mfsc zadel wat op mijn vorige paard met wat wekere en korte rug als op mijn huidige bredere en Rechteren rug prima ligt.
Zelf ben ik ook fan van anatomica orion

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:19

Janneke2 schreef:
Odetje92 schreef:
Vanochtend heb ik de zadelpasser op bezoek gehad, een andere dan voorheen ivm verhuizen. Ik heb naar tevredenheid van mijzelf een Stubben Avalon, maar de conclusie van de zadelpasser, dit zadel is niet geschikt voor mijn paard met rechte rug, daarvoor lopen de kussens van de Stubben te bol en is het dus een zadel voor een iets wekere rug, ontzettend balen want ik zit er super in.

...wanneer precies lopen de kussens te bol...?
Ik kan mij voorstellen dat een dier last heeft van kussens die te dicht bij de wervelkolom komen.
Ik snap dat als de kussens geen correct contact met de licht opgebolde rug van een rijpaard maken er gedoe komt zoals een schuivend zadel etc.

Maar ik ben geneigd om te denken 'te bolle kussens moet je platter maken'...

In de basis van de harde delen is het een curve, waardoor het drukpunt in het midden ligt en de voor en achterzijde de druk niet kunnen mee verdelen. En daar kun je niet andere kussens oid op gaan zetten, dat was niet de oplossing

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:19

kiki1976 schreef:
Mijn ervaring is dat Wintec juist niet geschikt is voor een rechte rug. Kussens bij mijn merrie met rechte rug prikte juist in jaar rug.
Cob model van K&M paste wel qua vorm kussens, maar schoof naar voren op haar schoft, dus viel ook af.

Ts ik had je een pb gestuurd

Wintec is te recht, prikt achter op de rug, al geprobeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:30

Tekna?
Mijn paard heeft ook een lastige rug maar Tekna ligt perfect. Ik heb een springzadel maar er zijn ook wel dressuurzadels van. Ik heb ook korte pootjes (ben 1.60 en heb een 17 inch zadel, vooral omdat paardlief zo' korte rug heeft).

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:32

Amy schreef:
Tekna?
Mijn paard heeft ook een lastige rug maar Tekna ligt perfect. Ik heb een springzadel maar er zijn ook wel dressuurzadels van. Ik heb ook korte pootjes (ben 1.60 en heb een 17 inch zadel, vooral omdat paardlief zo' korte rug heeft).

Vind ik vreselijk zitten, sorry :o
Mijn zafelpasser gaf ook aan dat je daar wel lekker in moet zitten, veel mensen gaan in een Tekna heel ver hun bekken kantelen, wat ik heel herkenbaar vond

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:48

Mijn paard is zo recht als een plank (kijk maar op mijn profiel ;) )
Ik heb voor haar een Rossner Montreal, betaalbaar zadel, prima kwaliteit, zit prima en hij ligt haar ook prima. Er moet wel voldoende vulling in de kussens, maar dat kan een zadelmaker gemakkelijk regelen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:48

De Kent and Masters S-Serie is ook vrij recht.

Maar aangezien je ook het Cob model gepast hebt:
De S-serie past vaak mooier op een smal model paard; de Cob op een ronder model.
Dat kan de reden zijn dat deze niet geschikt is.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:50

driebergen schreef:
De Kent and Masters S-Serie is ook vrij recht.

Maar aangezien je ook het Cob model gepast hebt:
De S-serie past vaak mooier op een smal model paard; de Cob op een ronder model.
Dat kan de reden zijn dat deze niet geschikt is.

De reden dat de Cob specifiek vermeld is is vanwege de kussens, de andere modellen zijn te lang

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:51

DreamGuide schreef:
Mijn paard is zo recht als een plank (kijk maar op mijn profiel ;) )
Ik heb voor haar een Rossner Montreal, betaalbaar zadel, prima kwaliteit, zit prima en hij ligt haar ook prima. Er moet wel voldoende vulling in de kussens, maar dat kan een zadelmaker gemakkelijk regelen.

Die suggestie deed de zadelpasser ook, ook al durfde ze het niet te garanderen omdat ze er weinig ervaring mee heeft

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 18:49

Vandaag zelf in een Rossner Montreal gezeten, maar daar kieperde ik in naar voren, Passier Grand Gilbert kon ik mijn benen niet in kwijt, maar wel in het Hubertus model! Alleen tweedehands amper te vinden. Welke modellen van Passier zijn nog meer minder stijl dan de Gilbert zoals de Hubertus?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:06

Durf ik niet te zeggen, dat zou je even aan een passier dealer moeten vragen, de Hubertus is weer een nieuwere lijn, maar vaak is de voorganger qua opbouw redelijk gelijk maar anders genoemd, de Lenox was de voorganger van de patron dacht ik. niet 't zelfde maar het lijkt wel behoorlijk

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:12

IDeal al na gekeken?
Titan moet je niet willen die dwingt je echt in een houding heb m zelf en vind dat ook prettig maar je moet er echt van houden

Wintec en dergelijke zou ik niet aan beginnen

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:30

Gentlegiant schreef:
IDeal al na gekeken?
Titan moet je niet willen die dwingt je echt in een houding heb m zelf en vind dat ook prettig maar je moet er echt van houden

Ideal is zeker geschikt, alleen voorlopig boven budget

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:02

Odetje92 schreef:
Gentlegiant schreef:
IDeal al na gekeken?

Ideal is zeker geschikt, alleen voorlopig boven budget

Wat is je budget niet geheel onbelangrijk

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 22:20

Afhankelijk van wat ik voor mijn anderhalf jaar oude Stubben nog ga terugkrijgen vind ik 1000 wel mooi zat

shakeshania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:19

knollentuin schreef:
Durf ik niet te zeggen, dat zou je even aan een passier dealer moeten vragen, de Hubertus is weer een nieuwere lijn, maar vaak is de voorganger qua opbouw redelijk gelijk maar anders genoemd, de Lenox was de voorganger van de patron dacht ik. niet 't zelfde maar het lijkt wel behoorlijk

Ik heb de Passier patron en ben er echt wel heel tevreden van. Nu ik niet meer kan rijden bena met men paard staat die wel te koop maar is een heel fijn zadel om mee te rijden :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:28

Een WOW zadel met een flat Y-bar (boom) zeer geschikt voor de rechte ruggen en goed aanpasbaar