Welk bit voor het buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:45

Garbiloke schreef:
mensen die zeggen basis dit, basis dat, zitten niet helemaal juist. tuurlijk is een goede basis belangrijk,
maar om een paard te leren braaf te zijn tijdens het buiten rijden, moet je daadwerkelijk naar buiten gaan. en dan gaat veiligheid voorop.

Veiligheid hoeft het gemak van het paard niet te annuleren. Het paard voelt zich overduidelijk ongemakkelijk buiten, is daar niet graag. Zelfs aan de hand vindt die het daar niet fijn. Hij wil daar weg. Buitenrijden is voor hem op dit ogenblik niet plezierig.
Wat denk je dat een sterker bit doet? De rit aangenamer maken? Ervoor zorgen dat het paard ineens plezier krijgt? Dat de euro ineens valt dat buitenrijden wel plezierig is en dat die best rustig kan blijven?

Dit paard zegt zelfs als TS op de grond staat: fiets you, I'm out of here. Ook met hengstenketting zegt het paard 'doei, ga maar alleen'. Zo een paard vertrouw je toch niet om daar op te kruipen en een buitenritje te maken? Om dan als enige oplossing er een strenger bit in te hangen. Ben je dan veilig? Terwijl het paard nul komma nul gehoorzaamheid toont en het dus eigenlijk puur gokken is of die zich laat intimideren door het bit. Hopen van wel, want er is niets anders om op terug te vallen,

Garbiloke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:38

Gini schreef:
Garbiloke schreef:
mensen die zeggen basis dit, basis dat, zitten niet helemaal juist. tuurlijk is een goede basis belangrijk,
maar om een paard te leren braaf te zijn tijdens het buiten rijden, moet je daadwerkelijk naar buiten gaan. en dan gaat veiligheid voorop.

Veiligheid hoeft het gemak van het paard niet te annuleren. Het paard voelt zich overduidelijk ongemakkelijk buiten, is daar niet graag. Zelfs aan de hand vindt die het daar niet fijn. Hij wil daar weg. Buitenrijden is voor hem op dit ogenblik niet plezierig.
Wat denk je dat een sterker bit doet? De rit aangenamer maken? Ervoor zorgen dat het paard ineens plezier krijgt? Dat de euro ineens valt dat buitenrijden wel plezierig is en dat die best rustig kan blijven?

Dit paard zegt zelfs als TS op de grond staat: fiets you, I'm out of here. Ook met hengstenketting zegt het paard 'doei, ga maar alleen'. Zo een paard vertrouw je toch niet om daar op te kruipen en een buitenritje te maken? Om dan als enige oplossing er een strenger bit in te hangen. Ben je dan veilig? Terwijl het paard nul komma nul gehoorzaamheid toont en het dus eigenlijk puur gokken is of die zich laat intimideren door het bit. Hopen van wel, want er is niets anders om op terug te vallen,

Tuurlijk moet het paard leren te vertrouwen als hij buiten is. maar dan moet je toch ook echt buiten komen. Anders kan je er ook niet aan werken. Het paard moet leren zelf als hij het spannend vind, bij je te blijven. en veiligheid staat dan echt voor gemak. het is ook niet de bedoeling dat je constant met strakke teugel rijdt. dus gewoon ontspanning als het paard braaf is, wil hij gek worden kan je het er bij pakken zonder dat je hem direct kwijt bent. dan KAN je er namelijk ook pas aan gaan werken.

sommige problemen kan je niet met grondwerk thuis en rijden thuis oplossen. Om dit probleem op te lossen moet je het liefst zo vaak mogelijk naar het bos gaan. je kan het bos wel altijd blijven vermijden maar daar leert hij ook niks van.

Ik heb voor mijn paard een tijdje een bokkebit gebruikt, ook omdat hij zich opeens heel sterk kon maken en geen houden meer aan was in het bos. nu kan ik gewoon op een normaal trensje of zelfs bitloos naar buiten, en blijft hij ook bij mij zonder het bokkebit, omdat hij nu meer gewend is om in het bos te lopen.

dus het kan echt wel als oplossing werken, zolang je het ook daadwerkelijk alleen gebruikt daar waar het nodig is.

denice

Re: Welk bit voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:17

Dankje garbiloke, allemaal goed en wel maar ik denk dat het eerder een opvoedingsprobleem is dan een kwestie van nul vertrouwen en mijn slechte leiderschap. Ongetwijfeld valt daar wat aan te verbeteren, maargoed. Het wordt ook weer allemaal zo dramatisch afgeschilderd door enkelen. Daar baal ik van.

Dit probleem is er. Ik wil er vanaf. Door dit eruit te rijden wil ik een noodrem. Schrikken en honderden meters doorrennen terwijl er geen kip te bekennen is is gewoon aamstellerij. Vind ik. Hij luistert dus gewoon niet. Hij mag best schrikken. Maar niet zo overdreven reageren. En dat hij het met wandelen doet is natuurlijk heel vervelend, maar dat doe ik echt niet met hem hier. Het stikt hier van de auto's en vrachtwagens. Waar hij overigens weer niet bang van is.. Het zal 10 keer goed gaan en de 11e keer krijgt hij het op zijn heupen. Het is ook net hoe zn pet staat, of de wind hard waait etc. Het is een snelle schrikken en vlucht dan.

Sta ik me toch weer uit te leggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:27

Ik wil het echt niet per se dramatischer voorstellen dan het is. Maar met uitspraken als 'je komt gegarandeerd alleen thuis als je met hem gaat wandelen', 'zelfs met hengstenketting is er geen houden aan' en 'hij dendert een km lang door', heb ik niet het beeld voor mij van een doodmak paard dat even schrikt en een huppeltje maakt. Als ik de situatie dus erger heb ingeschat dan die daadwerkelijk is, vergeef me.

Citaat:
Schrikken en honderden meters doorrennen terwijl er geen kip te bekennen is is gewoon aamstellerij.

Geen aanstellerij, maar 100% paard. In theorie weet iedereen dat een paard een vluchtdier is, als het dan in de praktijk eens echt gebeurt is het paard een aansteller.

Dat het een opvoedingsprobleem is, daar ben ik het zeker mee eens. Dat de oplossing enkel in een strenger bit gezocht moet worden, daarover niet. Dat kan, dat mag. Let's agree to disagree. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:35

Waar ik dan wel benieuwd naar bed, wat raad je me dan aan? Hoe zou ik het beter kunnen aanpakken?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:01

Herkenbaar probleem.

Paard wat ik rijd had ook vaak paniek buiten. Ineens uit het niets schrikken, slechte ervaring gehad met een trekker in het verleden en daar angst voor hebben en het op een rennen zetten.
Alleen gaan was niet een optie, dan was het na paar 100 meter, kop er op en rennend naar huis (zonder aanleiding). Dus altijd met een maatje naar buiten, incl bokkebit en zelfs een martingaal, deze combi gewoon als rem/noodstop. Vrijwel altijd een losse teugel, maar had iets achter de hand.
Want als hij het op zijn heupen kreeg, had ik hem met deze combi zo terug.
Tijd zo gereden. Vertrouwen geven, ging steeds beter.
Toen kreeg hij een blessure en moest hij veel lange lijnen maken en mocht niet te veel in de bak.
Bijna dagelijks hetzelfde rondje gereden met een maatje en daarna deze ronde alleen gaan rijden (met heel veel belonen), na een tijdje martingaal er af gehaald en ook bokkebit eruit en inmiddels kunnen we met een dubbelgebroken myler alleen naar buiten.
Soms is er nog paniek, maar is goed corrigeerbaar.

Naar een “scherper” bit grijpen hoeft niet altijd slecht te zijn vind ik. Het is maar net hoe je er mee om gaat.
Dus doe wat goed voelt voor jou en waar jij vertrouwen in hebt.

Ik heb veel baat gehad bij een bokkebit, op een pelham werd hij onrustig, naar scharen happen omdat die losbungelen.
Loopt jou paard goed op zijn menhoofdstel, die in doen en kilometers maken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 18:08

Dat is dus ook mijn hoop Lizz, dat het met tijd, ervaring en km rijden eruit gaat. Bedankt voor je bericht!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:13

Ik werk op een stal met Welsh Cobs en heb er zelf ook één, maar ik maak dit eigenlijk nooit mee. Ik ging met mijn eigen cob al op 3,5 jarige leeftijd naar buiten. Hij kan wel eens heet worden, maar zal nooit onder me uitrennen en is verder ook bomproof.

Hoe wordt hij gehouden? Komt hij de hele dag buiten of een paar uur? Hoeveel krachtvoer krijgt hij? Heeft hij niet teveel energie, dat hij zo vaak schrikt en gaat rennen? Dat zijn eigenlijk de eerste dingen die bij me opkomen.
Misschien kan je eens proberen om hem eerst flink aan het werk te zetten in de bak en daarna een rondje uit te stappen buiten? Je kunt er dan wel een scherper bit in hangen en die alleen gebruiken als je echt een noodrem nodig hebt. Misschien kan je een pelham proberen met twee teugels?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:38

denice schreef:
Waar ik dan wel benieuwd naar bed, wat raad je me dan aan? Hoe zou ik het beter kunnen aanpakken?

Daarvoor kun je best eerst de situatie eens in kaart brengen (moet van mij niet op bokt, je kan dit puur voor jezelf doen). Vragen die je je kunt stellen zijn:
1. Wanneer doet die dit? Kun je het paard met een ontspannen teugeltje rijden totdat die zo een schrikmoment heeft? Of is het toch het type paard dat tijdens de rit wel vaker schrikmomentjes heeft of continu dribbelt en spanning blijft opbouwen tot als het ontploft?
2. Hoe lang rijd je buiten? Gaat het op het begin wel goed en is het als je een bepaalde tijd weg bent dat die vervelend begint te doen? Of is het eigenlijk al koekenbak van zodra je het erf af rijdt?
3. Hoe reageert die als er een ander paard bij is?
4. Wat doe je na zo een schrikmoment? Meteen naar huis omdat je niet het risico wilt lopen om eraf te vallen? Of de rit verder afmaken?
5. Hoe is het paard verder in de omgang? Is die thuis doodmak of zijn er toch ook momentjes dat die even jouw leiderschap moet testen?
6. Wat is er anders als die voor de wagen loopt, dan wanneer jij erop zit? Waarom zou die in de ene situatie wel panikeren en in de andere niet?

Wat ik het allereerste zou doen is het respect vanaf de grond vragen. No way dat ik op een paard ga zitten dat zo weinig respect voor mij heeft dat die zelfs wanneer ik hem aan het halster begeleid zich losrukt. En uiteraard kun je het paard niet laten wennen aan buitenrijden door in de binnenpiste te blijven. Maar wel door korte stukjes naar buiten te gaan. En door het paard stoerder te maken. En door het paard respect voor jou te laten hebben (wat je dus wel best eerst oefent in de bak). En door na te gaan wat die zo vreselijk buiten vindt. Schriktraining is heel goed, echt super dat je dat al doet. Maar het nadeel van schriktraining is dan weer dat dat meestal toch een gecontroleerde situatie in een gecontroleerde omgeving is. Goed om een paard niet te overdonderen, maar van zodra de basis erin zit, kun je hier best verder in gaan. Schriktraining is geen gebeurtenis, maar een proces. Heb je al eens schriktraining buiten de bak gedaan? Heb je al eens iemand op een onverwacht moment een paraplu laten opendoen of met een zeiltje laten wapperen?

Dan is het in mijn ogen pas een én én-verhaal. En je pakt de oorzaak van het gedrag aan door naar het paard te luisteren, te begeleiden en te trainen en je kan er dan eventueel nog een strenger bit in hangen om voor jezelf dat gevoel van meer controle te hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:51

al eens iemand anders alleen met hem naar buiten laten gaan?

het is inderdaad de basis die niet klopt, die moet gefixed worden om het probleem op te lossen. Rest is eigenlijk verbloemen van het probleem.
het paard vertrouwd jou niet buiten aan de hand en onder het zadel, en gaat daarom aan de klats. Dat is geen aanstellerij of pesterij, zo redeneert of denkt een paard niet.

een danger bit veranderd niet in een stang, maar in een ongebroken trens, wat voor het paard prettiger is voor de mensen die een probleem achterwaarts op willen lossen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:01

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik denk dat je misschien meer baat hebt bij een martingaal of slof om toch de controle te kunnen houden als dat nodig is.
Daarnaast is het misschien handig om een instructeur mee te nemen op buitenrit die jou op dat moment kan zeggen wat je moet doen. Heeft mij wel veel geholpen toen ik ook een buitenrij probleem had.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 20:30

Tnx voor jullie berichten.

Even wat andere info: ik heb echt veel buitenrij ervaring. Hij doet het echt niet altijd hoor, vaak ritten geen probleem. Maar als er dus een harde wind waait ofzo, dan is hij super rillerig.

Hij staat aan huis, dag en nacht buiten. Zomers op de wei, swinters snachts op stal en tegels en overdag ook de 20x20paddock erbij. Hij staat overdag met 3 vriendjes en snachts met 1. Ze lopen echt samen door elkaar.

Er hebben een aantal keren anderen op hem gereden, niet vaak, en dat maakt hem echt super onzeker. Hij gaat dan ook in de bak aan de kletter. 1 dame is er zelfs 3x achter elkaar afgevallen en wil er niet meer op. Ik heb dit probleem niet, maar merk wel dat hij gewoon altijd alert is. Buiten alleen onder het zadel of eventueel aan het halster heb ik dit dus wel. Hij heeft 4 maanden in training gestaan op een stal met echt kundige mensen en daar brak hij ook af en toe los. Hij rende zelfs tussen de stapmolen en muur door waar echt maar 50cm tussen zat en belandde in de sloot. Heupen en bekken ontwricht.

Zadelmaler en osteo komen ieder jaar minstens een maal.

Ik wil niet graag een ander erop laten, ook gezien het risico dat hij gaat rennen en er wat gebeurt met ruiter, paard of overigen in het verkeer. Ik heb ook niet het gevoel dat de situatie vaak escaleert hoor, maar wel af en toe.

Ik ga met hem naar het strand en dan is hij weer erg oplettend naar mij toe en braaf.

Ik ga eens nadenken over wat ik verder nog kan doen. Denk dat jullie ook begrijpen dat het veilig en verantwoord moet en je toch ergens eerst een maatregel moet nemen.

Bedankt voor het meedenken hoor, ik merk dat ik in de verdediging schiet soms, maar het zit me best hoog en ik wil het oplossen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:04

Snap ik zeker dat het je af en toe hoog zit. Daarom dat ik ook niet belerend wil overkomen, want vanachter een computerscherm is het toch net allemaal iets gemakkelijker. ;)