Vegan tuig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irene793

Re: Vegan tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:24

Hoi TS, leuk topic! Ik zit hier ook erg mee. Ik ben vegan en paardeneigenaar. Ik heb nu een FRA boomloos zadel van kunststof. Een Libra BBP, die is voor zover ik weet ook vegan (iig synthetische wol). Maar dan het hoofdstel. Het is me nog niet gelukt daar een vegan variant van te vinden die ook nog past bij mij andere wensen. Ik merk dat webshops het materiaal vaak niet eens vermelden. Biothane vind ik niet zo mooi, maar die van Bliksem ziet er zo op de foto wel mooi uit.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:31

Volgens mij kan je bij Barefoot een vegan versie van hun zadels bestellen? Maar daar ben ik niet 100% zeker van. Ik had daar een kunststof model. Ik had ook een halster-hoofstel van Harry's Horse, deze was helemaal gemaakt van nylon!

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:39

Nies_ schreef:
LibertyLucky schreef:
Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
BTW ik wilde het even opnemen voor de ts,want vind het zo onterecht .
Een vegetarier kan echt wel een paard houden .
Ik wil geen discussie voeren verder sorry,vindt t gewoon jammer dat TS zo benaderd wordt.
Ik had vroeger kunststof tuig ,maar weet helaas net welk

Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.

In plaats van neerbuigend en naar te doen tegen mensen die zo veel mogelijk vegetarisch of veganistisch eten kan je ook gewoon respect hebben voor het feit dat ze zo veel mogelijk dier- en milieuvriendelijk consumeren. Dat dat niet bij alles mogelijk is of goed lukt, dat kan. Dat maakt ze geen slechter mens dan iemand die gewoon 3 x per week biefstuk eet.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:02

Ik ben zelf vegetariër en wil ook graag bewuster tuig kopen maar zoals gezegd is al dat plastic niet goed voor dier en milieu.

Daarom vraag ik mij altijd af wat word er gedaan met biologisch leer? Word dat altijd bij het gewoon leer gegooid?
Het lijkt mij zo mooi om biologisch leer te kunnen kopen. Dier vriendelijk en goede kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:05

tamary schreef:
Tuig moet ten eerste passen, daarna pas is het gebruikte materiaal belangrijk. Wel heeft kunststof voordelen qua onderhoud, geen last van schimmel in vochtige ruimtes en gewicht. Echter met het steeds meer bekend worden van de gezondheidsproblemen door het binnenkrijgen van microplastics bij vrijwel alle diersoorten, is bij het diervriendelijk en milieuvriendelijk zijn van kunststof tuigen net zo goed vraagtekens te zetten als bij lederen tuig.
Ik vind dit wel een heel valide vraag. :j Ben ook benieuwd hoe jullie, mensen op zoek naar vegan tuig, daar tegenover staan; kijken jullie ook naar het productieproces van kunststof tuig of de verwerking/vernietiging ervan als het zijn beste tijd wel gehad heeft? Heeft het nu niet-dierlijk zijn van het tuig prioriteit over de mogelijke gevolgen voor het milieu at large?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:22

VOglens mij zit in fleece, plastic, kunststof producten ook gewoon nog allerlei dierlijke bijproducten. Plus dat de productie milieuonvriendelijk is.
http://newsmonkey.be/article/3488

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat het aloude sisal touw of katoen nog het meest 'vegan' is? Of dat je probeert zo tuig-loos mogelijk te rijden/ je paard te managen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:36

Nies_ schreef:
LibertyLucky schreef:
Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
Ik wil geen discussie voeren verder sorry,vindt t gewoon jammer dat TS zo benaderd wordt.

Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.

Oei, daar snijd je een goed punt aan :D.

Daarnaast vraag ik me heel hard af hoe milieu-vriendelijk biothane en al die andere zooi zijn. Wel vind ik het goed dat er nagedacht wordt over de impact op het milieu. Mijn leren zadel gaat al 15 jaar mee :).

xMalibu

Saleisha schreef:
Nies_ schreef:

In plaats van neerbuigend en naar te doen tegen mensen die zo veel mogelijk vegetarisch of veganistisch eten kan je ook gewoon respect hebben voor het feit dat ze zo veel mogelijk dier- en milieuvriendelijk consumeren. Dat dat niet bij alles mogelijk is of goed lukt, dat kan. Dat maakt ze geen slechter mens dan iemand die gewoon 3 x per week biefstuk eet.

Ik ben vegetariër en zit ook met mijn kont op een leren zadel. Ik snap waarom mensen daar zo vaak banketstaaf over doen, volgens mij is geen vlees eten en wel een leren zadel hebben nog altijd diervriendelijker dan wel vlees eten en ook een leren zadel hebben. Laat mensen lekker doen waar zij zich goed bij voelen.

_Nelleke_

Heel typisch dit en ik begrijp nooit precies hoe die discussie werkt.

Als je vlees eet geeft dit je ook gelijk het recht om lederen zadels te gebruiken, maar ook kunststof zadels, plastic zakjes bij de supermarkt te kopen en met het vliegtuig op vakantie te gaan. Maar.... als je dan vegan eet, en je je levensstijl zo veel mogelijk dier en milieuvriendelijk wil aanpakken, dan komen alle hypocriete vleeseters ineens gillen dat 'paardrijden ook niet vegan is' en dat kunststof tuig ook niet milieuvriendelijk is. *zucht* 8)7

Als je bewuste en betere keuzes probeert te maken, betekent dit niet dat je niks meer 'mag'. Je kunt beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.

Bovendien vind ik 'verwerking en vernietiging van een kunststof zadel' echt een non-argument bij een product dat een lange levensduur heeft. Ga eerst maar eens naar al je eigen plastic verpakkingsmateriaal kijken van al je spullen die je in de supermarkt koopt. :roll:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:40

Ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie. Apart topic, anyone?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:43

Nies_ schreef:

Ahum... :roll:

Wie bepaalt dan wat 'vegan' is. Iedereen bepaalt toch voor zichzelf hoe ver hij of zij daarin wil gaan. Dat bepaal jij niet. Ik vind het nogal hard en respectloos om mensen die proberen het beter te doen, hypocriet en inconsequent te noemen. Dat siert je niet. :r

Iedereen bepaalt voor zichzelf in hoeverre zij zich een veganistische levensstijl willen aanmeten. Iedereen kan verschillende motieven hebben en dat bepaalt (gelukkig) niemand voor ze. De ene persoon wil alleen een vegan dieet, de andere persoon wil graag het liefste met biologisch katoenen sokken in een eco-tiny-house op de hei zitten. En dan heb je nog iedereen die daar tussenin zit. Dus leef en laat leven, maar bepaal alsjeblieft niet hoe iemand anders zijn 'vegan' levensstijl toepast.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:44

Precies wat ik wilde zeggen, xMalibu en Nelleke!

OT: ik gebruik zelf nog mijn normale tuig, wat al jaren bij m’n paardje is. Vind het zonde om dat weg te doen. Mocht ik wat nieuws nodig hebben dan zal ik wel andere materialen en/of productieprocessen overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:48

_Nelleke_ schreef:
Heel typisch dit en ik begrijp nooit precies hoe die discussie werkt.

Als je vlees eet geeft dit je ook gelijk het recht om lederen zadels te gebruiken, maar ook kunststof zadels, plastic zakjes bij de supermarkt te kopen en met het vliegtuig op vakantie te gaan. Maar.... als je dan vegan eet, en je je levensstijl zo veel mogelijk dier en milieuvriendelijk wil aanpakken, dan komen alle hypocriete vleeseters ineens gillen dat 'paardrijden ook niet vegan is' en dat kunststof tuig ook niet milieuvriendelijk is. *zucht* 8)7

Als je bewuste en betere keuzes probeert te maken, betekent dit niet dat je niks meer 'mag'. Je kunt beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.

Bovendien vind ik 'verwerking en vernietiging van een kunststof zadel' echt een non-argument bij een product dat een lange levensduur heeft. Ga eerst maar eens naar al je eigen plastic verpakkingsmateriaal kijken van al je spullen die je in de supermarkt koopt. :roll:
Het was dan ook geen argument, maar een vraag. ;) Ik ben ook blij dat we elkaar zo goed kennen dat je op de hoogte bent van mijn consumptiepatroon en dieet. Wanneer kom je weer op de koffie? Misschien kunnen we dan wel een interessante dialoog voeren over deze zaken. :*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:41

RedPassion schreef:
Paardrijden op zich is niet vegan natuurlijk. :) Dan heb je ook geen tuig nodig. ;)

Voor paardrijden wordt het paard toch niet gedood.Als je het goed doet is het zelfs bevorderlijk voor de gezondheid en conditie van het paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:43

anjali schreef:
RedPassion schreef:
Paardrijden op zich is niet vegan natuurlijk. :) Dan heb je ook geen tuig nodig. ;)

Voor paardrijden wordt het paard toch niet gedood.Als je het goed doet is het zelfs bevorderlijk voor de gezondheid en conditie van het paard.

Bijen worden ook niet gedood voor de honing, schapen worden ook niet gedood voor de wol. Vegans gebruiken geen dierlijke producten, wat overigens prima is. Maar waarom dan wel het dierlijke product paard gebruiken, ondanks dat het leeft? Ik denk dat dat het punt is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:49

Ufurio4e schreef:
Ik ben zelf vegetariër en wil ook graag bewuster tuig kopen maar zoals gezegd is al dat plastic niet goed voor dier en milieu.

Daarom vraag ik mij altijd af wat word er gedaan met biologisch leer? Word dat altijd bij het gewoon leer gegooid?
Het lijkt mij zo mooi om biologisch leer te kunnen kopen. Dier vriendelijk en goede kwaliteit.

Leer is nooit biologisch want er is altijd een dier voor gedood.Ik ben bij het Jainisme in India (officieel ingewijd) en in hun tempels mag geen enkel leren voorwerp binnen. Dus als je er in wilt moet je al je leren voorwerpen,zoals schoenen,portemonnees,horlogebandjes,etc.,afgeven bij de ingang. Die worden daar dan voor je bewaard en je krijgt ze weer terug als je de tempel verlaat.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:17

Nu vraagt TS toch meerdere malen heel specifiek om hier geen discussietopic van te maken.
Is het echt zo moeilijk om dit te respecteren?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:34

anjali schreef:
Ufurio4e schreef:

Leer is nooit biologisch want er is altijd een dier voor gedood.Ik ben bij het Jainisme in India (officieel ingewijd) en in hun tempels mag geen enkel leren voorwerp binnen. Dus als je er in wilt moet je al je leren voorwerpen,zoals schoenen,portemonnees,horlogebandjes,etc.,afgeven bij de ingang. Die worden daar dan voor je bewaard en je krijgt ze weer terug als je de tempel verlaat.

Ahum....er is toch ook biologisch vlees?

Het is alleen nooit vegetarisch....maar dat lijkt me vrij logisch.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:41

NatasjavE schreef:
anjali schreef:

Ahum....er is toch ook biologisch vlees?

Het is alleen nooit vegetarisch....maar dat lijkt me vrij logisch.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:42

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:50

Nies_ schreef:
LibertyLucky schreef:

Er bestaat ook nog zoiets als een middenweg, niet iedereen is van de uitersten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:54

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:09

Mara2000 schreef:
Nu vraagt TS toch meerdere malen heel specifiek om hier geen discussietopic van te maken.
Is het echt zo moeilijk om dit te respecteren?

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:17

Ik ga misschien met Biothane (medieval) hoofdstellen maken! Maar dit is eigenlijk omdat ik liever fouten maak met biothane dan met leer hihi, dus het is mijn plan dus wel om uiteindelijk over te stappen op leer

Sowieso moet ik eerst nog handigheid krijgen, dus biothane hoofdstellen begin ik mee ^_^

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:35

Als je gewoon tweedehands leer koopt is er toch geen probleem? het dier is toch al geslacht en dan kan het maar beter gebruikt worden.