Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nies_ schreef:LibertyLucky schreef:Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
BTW ik wilde het even opnemen voor de ts,want vind het zo onterecht .
Een vegetarier kan echt wel een paard houden .
Ik wil geen discussie voeren verder sorry,vindt t gewoon jammer dat TS zo benaderd wordt.
Ik had vroeger kunststof tuig ,maar weet helaas net welk
Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.
tamary schreef:Ik vind dit wel een heel valide vraag.Tuig moet ten eerste passen, daarna pas is het gebruikte materiaal belangrijk. Wel heeft kunststof voordelen qua onderhoud, geen last van schimmel in vochtige ruimtes en gewicht. Echter met het steeds meer bekend worden van de gezondheidsproblemen door het binnenkrijgen van microplastics bij vrijwel alle diersoorten, is bij het diervriendelijk en milieuvriendelijk zijn van kunststof tuigen net zo goed vraagtekens te zetten als bij lederen tuig.
Nies_ schreef:LibertyLucky schreef:Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
Ik wil geen discussie voeren verder sorry,vindt t gewoon jammer dat TS zo benaderd wordt.
Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.
Saleisha schreef:Nies_ schreef:Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.
In plaats van neerbuigend en naar te doen tegen mensen die zo veel mogelijk vegetarisch of veganistisch eten kan je ook gewoon respect hebben voor het feit dat ze zo veel mogelijk dier- en milieuvriendelijk consumeren. Dat dat niet bij alles mogelijk is of goed lukt, dat kan. Dat maakt ze geen slechter mens dan iemand die gewoon 3 x per week biefstuk eet.
Nies_ schreef:Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.
_Nelleke_ schreef:Het was dan ook geen argument, maar een vraag.Heel typisch dit en ik begrijp nooit precies hoe die discussie werkt.
Als je vlees eet geeft dit je ook gelijk het recht om lederen zadels te gebruiken, maar ook kunststof zadels, plastic zakjes bij de supermarkt te kopen en met het vliegtuig op vakantie te gaan. Maar.... als je dan vegan eet, en je je levensstijl zo veel mogelijk dier en milieuvriendelijk wil aanpakken, dan komen alle hypocriete vleeseters ineens gillen dat 'paardrijden ook niet vegan is' en dat kunststof tuig ook niet milieuvriendelijk is. *zucht*![]()
Als je bewuste en betere keuzes probeert te maken, betekent dit niet dat je niks meer 'mag'. Je kunt beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.
Bovendien vind ik 'verwerking en vernietiging van een kunststof zadel' echt een non-argument bij een product dat een lange levensduur heeft. Ga eerst maar eens naar al je eigen plastic verpakkingsmateriaal kijken van al je spullen die je in de supermarkt koopt.
anjali schreef:RedPassion schreef:Paardrijden op zich is niet vegan natuurlijk.Dan heb je ook geen tuig nodig.
Voor paardrijden wordt het paard toch niet gedood.Als je het goed doet is het zelfs bevorderlijk voor de gezondheid en conditie van het paard.
Ufurio4e schreef:Ik ben zelf vegetariër en wil ook graag bewuster tuig kopen maar zoals gezegd is al dat plastic niet goed voor dier en milieu.
Daarom vraag ik mij altijd af wat word er gedaan met biologisch leer? Word dat altijd bij het gewoon leer gegooid?
Het lijkt mij zo mooi om biologisch leer te kunnen kopen. Dier vriendelijk en goede kwaliteit.
anjali schreef:Ufurio4e schreef:Ik ben zelf vegetariër en wil ook graag bewuster tuig kopen maar zoals gezegd is al dat plastic niet goed voor dier en milieu.
Daarom vraag ik mij altijd af wat word er gedaan met biologisch leer? Word dat altijd bij het gewoon leer gegooid?
Het lijkt mij zo mooi om biologisch leer te kunnen kopen. Dier vriendelijk en goede kwaliteit.
Leer is nooit biologisch want er is altijd een dier voor gedood.Ik ben bij het Jainisme in India (officieel ingewijd) en in hun tempels mag geen enkel leren voorwerp binnen. Dus als je er in wilt moet je al je leren voorwerpen,zoals schoenen,portemonnees,horlogebandjes,etc.,afgeven bij de ingang. Die worden daar dan voor je bewaard en je krijgt ze weer terug als je de tempel verlaat.
NatasjavE schreef:anjali schreef:
Leer is nooit biologisch want er is altijd een dier voor gedood.Ik ben bij het Jainisme in India (officieel ingewijd) en in hun tempels mag geen enkel leren voorwerp binnen. Dus als je er in wilt moet je al je leren voorwerpen,zoals schoenen,portemonnees,horlogebandjes,etc.,afgeven bij de ingang. Die worden daar dan voor je bewaard en je krijgt ze weer terug als je de tempel verlaat.
Ahum....er is toch ook biologisch vlees?
Het is alleen nooit vegetarisch....maar dat lijkt me vrij logisch.
Nies_ schreef:Er bestaat ook nog zoiets als een middenweg, niet iedereen is van de uitersten.LibertyLucky schreef:Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.