Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Maar als ze het bitloos dus fijn doet (wat ik begrijp uit je bericht?), waarom wil je er dan een bit in hebben? Geen oordeel, puur interesse want daar ben ik wel benieuwd naar(Ik rij zelf beide overigens, met en zonder bit)
Celine_Mirte schreef:Grondwerk heb ik altijd bitloos met haar gedaan. De basis is er en ze staat al lekker in de spieren. Overgang naar bit heb ik gemaakt door met lange teugelen de teugels aan de neusriem en aan het bit te maken. Mijn doel is om haar (met bit) in de sport te gaan rijden. Als ik dan kies voor een bit, wil ik het ook goed doen. Geen waslijntjes dus maar gewoon zacht contact.
Anoniem schreef:Waarom moet je perse met bit rijden in de sport? Tot het Z (of M, geen idee eigenlijk) mag je gewoon zonder. Rij je paard dan in zonder, en zodra dat allemaal bevestigd is kan je er een bit in hangen. Grote kans dat het dan stukje beter gaat.
Ik snap niet waarom ze hem nu al in moet als paard aangeeft het niet prettig te vinden. Maar oké, das mijn mening.
Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg.
Tymone schreef:is ze niet aan het wisselen en heeft ze er last van?
dat had die van mij en accepteerde het bit daardoor ook moeizaam.
Rondje tandarts en een bitfitter? dan kun je verschillende bitten uitproberen en kijken ze tevens grondig naar de mond en het hoofdstel
Anoniem schreef:Waarom moet je perse met bit rijden in de sport? Tot het Z (of M, geen idee eigenlijk) mag je gewoon zonder. Rij je paard dan in zonder, en zodra dat allemaal bevestigd is kan je er een bit in hangen. Grote kans dat het dan stukje beter gaat.
Ik snap niet waarom ze hem nu al in moet als paard aangeeft het niet prettig te vinden. Maar oké, das mijn mening.
Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg! Dat kan je ook nog proberen
Maartje1990 schreef:Ik zou dan voor bitloos gaan. Een gebit aanpassen om met bit te kunnen rijden vind ik toch best ernstig.
Maartje1990 schreef:Ik zou dan voor bitloos gaan. Een gebit aanpassen om met bit te kunnen rijden vind ik toch best ernstig.
wwillemijn schreef:Ik ben met een vriendin bezig mijn jonge haflinger te beleren en hebben hetzelfde probleem. Hij houdt z'n mond veelal open met alleen al een hele lange teugel. We hebben hem ingereden met een dually halster. Nu heeft ie een hoge neusriem omdat ik geen sperriemen gebruik. Morgen even proberen met lage neusriem en een level 1 myler is onderweg. Hij heeft een sprenger dubbelgebroken gehad, niet fijn. Die was ook net te groot. Dus nu een dubbelgebroken bustrens met sweet Iron, ook niet fijn. Hopelijk is de myler de oplossing. Dat is het iig wel voor mijn twee paardenMijne is overigens wel naar de tandarts geweest voordat we hem gingen beleren. Kwamen wolfstandjes uit, hij was toen ruim 4.
Celine_Mirte schreef:Maartje1990 schreef:Ik zou dan voor bitloos gaan. Een gebit aanpassen om met bit te kunnen rijden vind ik toch best ernstig.
'gebit aanpassen om te kunnen rijden'? Nu breekt mijn klomp. Smakeloze reactie.
Kendra schreef:Maartje1990 schreef:Ik zou dan voor bitloos gaan. Een gebit aanpassen om met bit te kunnen rijden vind ik toch best ernstig.
Een tandarts past het gebit niet aan hoor...Een gebit hoort in balans te zijn en daar helpt de tandarts bij. Jonge paarden hebben vaak doppen en soms haken. Of je moet al doelen op het er uit halen van wolfskiezen, dat is inderdaad aanpassen. Maar ook alleen maar prettig voor het paard..
Maartje1990 schreef:Celine_Mirte schreef:
'gebit aanpassen om te kunnen rijden'? Nu breekt mijn klomp. Smakeloze reactie.
Hoezo is dit een smakeloze reactie?
Maar een goede balans om goed te kunnen kauwen vind ik iets anders dan inderdaad wolfskiezen verwijderen en het rondvijlen van de kiezen om het bit goed te laten liggen.
edit: ik ben voorstander van bitloos maar ben niet perse anti-bit
Maartje1990 schreef:Maar een goede balans om goed te kunnen kauwen vind ik iets anders dan inderdaad wolfskiezen verwijderen en het rondvijlen van de kiezen om het bit goed te laten liggen.
Janine1990 schreef:Maartje1990 schreef:Maar een goede balans om goed te kunnen kauwen vind ik iets anders dan inderdaad wolfskiezen verwijderen en het rondvijlen van de kiezen om het bit goed te laten liggen.
Dus een paard laten kauwen met dingen waar hij alleen maar last van heeft is wel oké (al zal hij dat niet zomaar laten zien, want primaire behoefte + vluchtdier), maar er mee rijden niet...
Een bit ligt niet op de tanden of kiezen. Dus je vijlt echt niets af zodat het bit past. Kauwen met haken op de kiezen is net zo pijnlijk met bit als zonder...
Janine1990 schreef:Ik zie niets schokkends, er wordt ook daarmee gewoon een haak van de kies gevijld. Goede zaak lijkt me, daar wil je een paard ook niet mee laten eten![]()
Als je een haak lang door laat groeien veroorzaakt hij vanzelf meer problemen bij het eten, ongeacht op welke plek. Bij ons is een beugel afdoende, onze tanden blijven niet groeien.
Maartje1990 schreef:Janine1990 schreef:Ik zie niets schokkends, er wordt ook daarmee gewoon een haak van de kies gevijld. Goede zaak lijkt me, daar wil je een paard ook niet mee laten eten![]()
Als je een haak lang door laat groeien veroorzaakt hij vanzelf meer problemen bij het eten, ongeacht op welke plek. Bij ons is een beugel afdoende, onze tanden blijven niet groeien.
Een haak wegvijlen is iets anders dan een gebir zo vijlen dat een bit mooi past. Ik heb overigens nergens beweerd dat haken niet bijgewerkt moeten worden?
Stukje over bitseats (en wolfskiezsn) door een gebitsverzorger https://www.google.nl/amp/www.jantinele ... e-bit/amp/
Janine1990 schreef:Je vindt bitseats belachelijk (if I may say so), maar haken moet je wel bijwerken...
Dat is toch een hypocriete uitspraak?
Want haken verwijderen en bitseats maken is niet hetzelfde
.
Janine1990 schreef:Dat wij van mening verschillen over het al dan niet toepassen van bitseats, betekent natuurlijk niet dat ik niet weet wat het zijn.