Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:07

Vooruit denken zullen ze misschien niet doen zoals wij toekomst doelen hebben.
Maar ze leren echt wel dat klieren (lees iets op een bepaalde manier doen) effect kan hebben en het daarom nog eens herhalen.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:10

Anoniem schreef:
Maar als ze het bitloos dus fijn doet (wat ik begrijp uit je bericht?), waarom wil je er dan een bit in hebben? Geen oordeel, puur interesse want daar ben ik wel benieuwd naar :) (Ik rij zelf beide overigens, met en zonder bit)

Onderstaande :)

Celine_Mirte schreef:
Grondwerk heb ik altijd bitloos met haar gedaan. De basis is er en ze staat al lekker in de spieren. Overgang naar bit heb ik gemaakt door met lange teugelen de teugels aan de neusriem en aan het bit te maken. Mijn doel is om haar (met bit) in de sport te gaan rijden. Als ik dan kies voor een bit, wil ik het ook goed doen. Geen waslijntjes dus maar gewoon zacht contact.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:13

is ze niet aan het wisselen en heeft ze er last van?

dat had die van mij en accepteerde het bit daardoor ook moeizaam.

Rondje tandarts en een bitfitter? dan kun je verschillende bitten uitproberen en kijken ze tevens grondig naar de mond en het hoofdstel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:14

Even een poosje een Myler proberen. Gewoon level 1 en een maat kleiner dan een regulier bit.

Maartje1990

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:19

Ik zou dan voor bitloos gaan. Een gebit aanpassen om met bit te kunnen rijden vind ik toch best ernstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:22

Waarom moet je perse met bit rijden in de sport? Tot het Z (of M, geen idee eigenlijk) mag je gewoon zonder. Rij je paard dan in zonder, en zodra dat allemaal bevestigd is kan je er een bit in hangen. Grote kans dat het dan stukje beter gaat.

Ik snap niet waarom ze hem nu al in moet als paard aangeeft het niet prettig te vinden. Maar oké, das mijn mening.

Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:28

Anoniem schreef:
Waarom moet je perse met bit rijden in de sport? Tot het Z (of M, geen idee eigenlijk) mag je gewoon zonder. Rij je paard dan in zonder, en zodra dat allemaal bevestigd is kan je er een bit in hangen. Grote kans dat het dan stukje beter gaat.

Ik snap niet waarom ze hem nu al in moet als paard aangeeft het niet prettig te vinden. Maar oké, das mijn mening.

Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg.

Waarom moet er zo gedramd worden op bitloos?
TS wil gewoon alles uitsluiten... Zal je zien, rij je jaren bitloos en moet je er dan een bit in hangen, heb je al jaren iets naars over het hoofd gezien... Nee lekker bezig dan... -O-

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:29

Tymone schreef:
is ze niet aan het wisselen en heeft ze er last van?

dat had die van mij en accepteerde het bit daardoor ook moeizaam.

Rondje tandarts en een bitfitter? dan kun je verschillende bitten uitproberen en kijken ze tevens grondig naar de mond en het hoofdstel

Ja dat denk ik wel :)

Tandarts komt en ik ga informeren voor een bitfitter.

Heeft een bitfitter wel zin in dit stadium? rondje testrijden zit er namelijk nog niet in, zo ver zijn we nog niet met rijden :P

Anoniem schreef:

Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg! Dat kan je ook nog proberen :)

Ik vind die discussie nu wel een beetje vervelend worden. Dit is mijn keuze, net als dat het jouw keuze is om bitloos te gaan. Waarom wordt het altijd zo zwart wit gezien?

Heb met genoeg paarden ook bitloos gereden. Ik kijk altijd naar het type paard en wat bij het paard past. Dit paard is er niet een van het type 'veilig' rondje bitloos door het dorp. Mijn ervaring is ook dat je met een bit net wat meer verfijning hebt dan bitloos. Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar dat is mijn ervaring. Mijn keuze voor een bit heb ik gemaakt op basis van mijn eigen ervaringen.

Maartje1990 schreef:
Ik zou dan voor bitloos gaan. Een gebit aanpassen om met bit te kunnen rijden vind ik toch best ernstig.

'gebit aanpassen om te kunnen rijden'? Nu breekt mijn klomp. Smakeloze reactie.
Laatst bijgewerkt door Celine_Mirte op 25-10-17 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:31

Kneveltrensje al geprobeerd ? Werkt bij mijn merrie erg fijn , paardje is verreden en schoot bij elk mogelijk contact scheef en kop in de lucht. Met de kneveltrens is het gelukt om tot 'normaal' contact en soms zelfs echt in de aanleuning te komen , maar dit gaat ons bitloos vele malen makkelijker af... van de 10 stuks die ik heb staan lopen er 3 gewoon veeel fijner zonder zo'n ijzere ding in de mond. Als ik toch een bit in hang is het of en kneveltrens of mijn ongebroken rubbere watertrens daar reageren ze hier goed op.

Edit : als fijn loopt op dubbelgebroken , haflinger hier loopt goed op een dubbele met een plat tussenplaatje ! Scheeld net wat bij hem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:53

Maartje1990 schreef:

Een tandarts past het gebit niet aan hoor...Een gebit hoort in balans te zijn en daar helpt de tandarts bij. Jonge paarden hebben vaak doppen en soms haken. Of je moet al doelen op het er uit halen van wolfskiezen, dat is inderdaad aanpassen. Maar ook alleen maar prettig voor het paard..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:56

Ik ben met een vriendin bezig mijn jonge haflinger te beleren en hebben hetzelfde probleem. Hij houdt z'n mond veelal open met alleen al een hele lange teugel. We hebben hem ingereden met een dually halster. Nu heeft ie een hoge neusriem omdat ik geen sperriemen gebruik. Morgen even proberen met lage neusriem en een level 1 myler is onderweg. Hij heeft een sprenger dubbelgebroken gehad, niet fijn. Die was ook net te groot. Dus nu een dubbelgebroken bustrens met sweet Iron, ook niet fijn. Hopelijk is de myler de oplossing. Dat is het iig wel voor mijn twee paarden :-) Mijne is overigens wel naar de tandarts geweest voordat we hem gingen beleren. Kwamen wolfstandjes uit, hij was toen ruim 4.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:59

wwillemijn schreef:
Ik ben met een vriendin bezig mijn jonge haflinger te beleren en hebben hetzelfde probleem. Hij houdt z'n mond veelal open met alleen al een hele lange teugel. We hebben hem ingereden met een dually halster. Nu heeft ie een hoge neusriem omdat ik geen sperriemen gebruik. Morgen even proberen met lage neusriem en een level 1 myler is onderweg. Hij heeft een sprenger dubbelgebroken gehad, niet fijn. Die was ook net te groot. Dus nu een dubbelgebroken bustrens met sweet Iron, ook niet fijn. Hopelijk is de myler de oplossing. Dat is het iig wel voor mijn twee paarden :-) Mijne is overigens wel naar de tandarts geweest voordat we hem gingen beleren. Kwamen wolfstandjes uit, hij was toen ruim 4.

Klinkt inderdaad als hetzelfde probleem. Laat je even weten hoe het gaat als je de myler hebt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:02

Celine_Mirte schreef:
Maartje1990 schreef:

Hoezo is dit een smakeloze reactie?

Kendra schreef:
Maartje1990 schreef:

Een tandarts past het gebit niet aan hoor...Een gebit hoort in balans te zijn en daar helpt de tandarts bij. Jonge paarden hebben vaak doppen en soms haken. Of je moet al doelen op het er uit halen van wolfskiezen, dat is inderdaad aanpassen. Maar ook alleen maar prettig voor het paard..

Maar een goede balans om goed te kunnen kauwen vind ik iets anders dan inderdaad wolfskiezen verwijderen en het rondvijlen van de kiezen om het bit goed te laten liggen.

edit: ik ben voorstander van bitloos maar ben niet perse anti-bit :)

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 17:09

Maartje1990 schreef:
Celine_Mirte schreef:

Hoezo is dit een smakeloze reactie?

Maar een goede balans om goed te kunnen kauwen vind ik iets anders dan inderdaad wolfskiezen verwijderen en het rondvijlen van de kiezen om het bit goed te laten liggen.

Je impliceert dat ik het gebit van mijn paard wil aanpassen om met bit te kunnen rijden. Weet niet waar je mij dat hebt zien schrijven?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:11

Bij je verhaal dacht ik ook aan een kneveltrens, ofwel aan een D-trens. Toen mijn paard jonger was (ik heb haar vanaf 8 jaar) had ze een wat onrustige mond (niet heftig maar wel storend in het rijden en natuurlijk voor haarzelf) en heb ik het e.e.a. uitgeprobeerd. Enkelgebroken ging niet helemaal fijn, zelfs stangetje geprobeerd maar daar stopte ze op met lopen dus dat was voor haar niets. Toen dubbelgebroken watertrens ging redelijk. Op advies van mijn toenmalige instructrice die het nog wat onrustig toch vond overgestapt naar (ik dacht een enkelgebroken maar weet het niet zeker) D-trens en daar heel wat jaren fijn op gereden. Dat gaf door de stabiliteit net wat meer rust. Uiteindelijk over naar dubbelgebroken watertrens argentaan en daar de meeste jaren op gereden en nu nog.

Ik denk dat het het uitproberen blijft wat je paard fijn vindt, maar ik heb hiervan geleerd dat iets minder bewegingsmogelijkheid in het bit d.m.v. D-ringen of knevel ook een oplossing kan zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:24

Maartje1990 schreef:

Dus een paard laten kauwen met dingen waar hij alleen maar last van heeft is wel oké (al zal hij dat niet zomaar laten zien, want primaire behoefte + vluchtdier), maar er mee rijden niet...

Een bit ligt niet op de tanden of kiezen. Dus je vijlt echt niets af zodat het bit past. Kauwen met haken op de kiezen is net zo pijnlijk met bit als zonder...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:43

Janine1990 schreef:
Maartje1990 schreef:

Dus een paard laten kauwen met dingen waar hij alleen maar last van heeft is wel oké (al zal hij dat niet zomaar laten zien, want primaire behoefte + vluchtdier), maar er mee rijden niet...

Een bit ligt niet op de tanden of kiezen. Dus je vijlt echt niets af zodat het bit past. Kauwen met haken op de kiezen is net zo pijnlijk met bit als zonder...

Uhm?! Dat eerste zeg ik helemaal niet?! Integendeel.

Zoek de term Bitseats eens op ;) daar wordt wel degelijk aan de kiezen gevijld om het bit goed te laten liggen en is niet ongebruikelijk.

Ts: dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd excuses

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:53

Ik zie niets schokkends, er wordt ook daarmee gewoon een haak van de kies gevijld. Goede zaak lijkt me, daar wil je een paard ook niet mee laten eten :(:)

Als je een haak lang door laat groeien veroorzaakt hij vanzelf meer problemen bij het eten, ongeacht op welke plek. Bij ons is een beugel afdoende, onze tanden blijven niet groeien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:59

Janine1990 schreef:
Ik zie niets schokkends, er wordt ook daarmee gewoon een haak van de kies gevijld. Goede zaak lijkt me, daar wil je een paard ook niet mee laten eten :(:)

Als je een haak lang door laat groeien veroorzaakt hij vanzelf meer problemen bij het eten, ongeacht op welke plek. Bij ons is een beugel afdoende, onze tanden blijven niet groeien.

Een haak wegvijlen is iets anders dan een gebir zo vijlen dat een bit mooi past. Ik heb overigens nergens beweerd dat haken niet bijgewerkt moeten worden?

Stukje over bitseats (en wolfskiezsn) door een gebitsverzorger https://www.google.nl/amp/www.jantinele ... e-bit/amp/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:03

Maartje1990 schreef:
Janine1990 schreef:

Een haak wegvijlen is iets anders dan een gebir zo vijlen dat een bit mooi past. Ik heb overigens nergens beweerd dat haken niet bijgewerkt moeten worden?

Stukje over bitseats (en wolfskiezsn) door een gebitsverzorger https://www.google.nl/amp/www.jantinele ... e-bit/amp/

Jij wilt beweren dat haken en hoog tandvlees alleen pijn doen bij een bit en niet bij het kauwen?
Zelfs bij een grasmaaier hebben onze paarden het gebit in orde. Je wilt geen haken, op geen enkele kies, that's that. Op een tandarts bezuinigen omdat het paard toch geen bit in hoeft, terwijl het een flinke haak heeft, vind ik echt onacceptabel. Ook die tanden groeien gewoon door namelijk, net als die haak. Balen voor het paard als hij die moet slijten op z'n onderkaak :(:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:09

Janine: serieus, kun je niet lezen?!?! Ik zeg dag nergens?!?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:15

Je vindt bitseats belachelijk (if I may say so), maar haken moet je wel bijwerken...
Dat is toch een hypocriete uitspraak?

Het lijkt mij namelijk heel logisch... Paard heeft haken op de voorste (bovenste) kiezen, op de onderste voorste kiezen zit het tandvlees wat hoog, paard wil bit aannemen, sluit de mond en bijt op zijn eigen tandvlees. = zeer onaangenaam, veroorzaakt open plekken etc. Want een paard dat het bit aanneemt en ontspant in de kaak (= voorwaarde) laat de onderkaak iets zakken... Weg ontspanning, weg fijne ervaring voor het paard en ga maar zo door. (en dit zal met correct bitloos rijden waarschijnlijk niet anders zijn, ook dan dient de onderkaak door ontspanning iets te zakken in de aanleuning)
Als grasmaaier zal je direct niet iets merken... Maar hoe vaak ziet een tandarts wel niet volledig open wangen, ook bij grasmaaiers... :(:) Of gaan oudjes proppen maken die niet als gevolg van ouderdom zijn.

Dus nee, ik kan niet volgen dat je een paard niet voor zijn eigen gemak de kiezen mag veilen, zodat hij ontspannen kan lopen zowel met als zonder bit en op zijn gemakje kan kauwen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:27

Janine: weet je überhaupt wel wat bitseats zijn?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:29

Dat wij van mening verschillen over het al dan niet toepassen van bitseats, betekent natuurlijk niet dat ik niet weet wat het zijn. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:36

Je zegt dit. En hoe kan dit in hemelsblauw een hypocriete uitspraak zijn? Want hieruit maak ik op dat je je niet weet wat bitseats zijn. Want bitseats en haken verwijderen is niet hetzelfde.

Janine1990 schreef:
Je vindt bitseats belachelijk (if I may say so), maar haken moet je wel bijwerken...
Dat is toch een hypocriete uitspraak?

Want haken verwijderen en bitseats maken is niet hetzelfde

.

Janine1990 schreef:
Dat wij van mening verschillen over het al dan niet toepassen van bitseats, betekent natuurlijk niet dat ik niet weet wat het zijn. ;)