Zadel voor korte benen.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Zadel voor korte benen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:49

Dan is je goedkoopste optie dus klitteband lijkt me.
In alle andere gevallen moet het maar net weer op je paard passen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:03

Ik vind Bates caprilli heel fijn, wrongen met klittenband en een verwisselbaar kopijzer :) ik ben 1.58 met korte pootjes en rijd hier heel prettig in, de kussens zijn met Cair maar ik geloof dat er ook bestaan met wolgevulde kussens :j

Afbeelding

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:18

Bates en Wintec is hetzelfde :D ;) :o vind de Bates zadels dankzij het leer wel veel mooier en chiquer ogen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:31

Met mijn korte benen (lang bovenlichaam en hele korte benen en dan vooral onderbenen!) zit ik erg lekker in een hulsebos, oud model van 20j geleden. :)
Die lelijke (imo) opplakbare kniewrongen kan ik ècht niet mee rijden (zadels zoals custom, sella etc), vind het zo verschrikkelijk zitten!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:39

Ik vind ze niet vergelijkbaar ondanks dat ze van dezelfde 'maker' zijn :) heb beiden gehad en Wintec is kwa kwaliteit gewoon echt veel minder, heel hard maar dat is logisch ze kosten ook minder! :j

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:41

bobje26 schreef:
Met mijn korte benen (lang bovenlichaam en hele korte benen en dan vooral onderbenen!) zit ik erg lekker in een hulsebos, oud model van 20j geleden. :)
Die lelijke (imo) opplakbare kniewrongen kan ik ècht niet mee rijden (zadels zoals custom, sella etc), vind het zo verschrikkelijk zitten!

Ik vind het in stap echt superfijn. Of in galop.. maar zodra ik moet gaan lichtrijden vind ik die wrongen echt niet fijn...
Heb ook een heel lang bovenlijf! Drama. ..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:42

Eight schreef:
Ik vind ze niet vergelijkbaar ondanks dat ze van dezelfde 'maker' zijn :) heb beiden gehad en Wintec is kwa kwaliteit gewoon echt veel minder, heel hard maar dat is logisch ze kosten ook minder! :j

In wat voor opzicht? ;) niet vergelijkbaar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:43

Ik ben 1.55 en kon goed rijden op een Ainsley fit 4 (=verbreed) 17 inch dressuurzadel.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:00

Ir1ne schreef:
Eight schreef:

Als ik kijk naar de kwaliteit vind ik Wintec hard en daardoor geen prettige pasvorm hebben. Voor mij doet Wintec onder aan de betere kwaliteit zadels, terwijl Bates heel prettig leer is met zachte kussens die ik goed gevormd vind. Bates vind ik net zo prettig rijden als de meeste A-merken, snap je wat ik bedoel? :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:22

Wat hier genoemd wordt dat je naar ouderwetse zadels moet kijken lijkt me juist minder handig. Juist daarmee kan ik echt niet fatsoenlijk rijden. Allemaal dat Mn knie halverwege de wrong komt.

Ik heb juist een monoblad met een dijbeenwrong. Zit je stevig en kan je simpel blijven zitten, maar wel op je eigen manier.

Afbeelding
Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:16

Je moet inderdaad een zadel hebben met een bovenbeenwrong en geen kniewrong. Kniewrongen gaan mis omdat die op de verkeerde plek zitten en je dan snel met je knie over de wrong gaat.

Ik heb ook een hulsebos gehad waar ik heel fijn in kon zitten. Hoge halve wrong had die

Ainsley vanguard zat voor mij voor geen meter, ging ik echt met de knie over de wrong heen.

Wintec pro (en dan de dikkere wrongen erbij kopen) zat voor mij ook erg goed :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:34

Je moet ook wel een beetje mazzel hebben met wat je tegenkomt. Toch lijkt me idd voor TS een wintec het handigste, ook ivm prijsklasse en haar doel. Een zadel Zonder klittenband daar naar laten ombouwen zou ik best een risico vinden namelijk. En veel andere zadels kun je de boomwijdte niet echt van aanpassen. Wintec is wat dat betreft wel heel fijn.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 06:35

suikermeisje schreef:
Je moet ook wel een beetje mazzel hebben met wat je tegenkomt. Toch lijkt me idd voor TS een wintec het handigste, ook ivm prijsklasse en haar doel. Een zadel Zonder klittenband daar naar laten ombouwen zou ik best een risico vinden namelijk. En veel andere zadels kun je de boomwijdte niet echt van aanpassen. Wintec is wat dat betreft wel heel fijn.

Mijn zadel laten aanpassen kan altijd nog maar ik vind dat idd een risico..

Ik kom inderdaad niet uit met het buigen van mijn knieën tijdens het lichtrijden, waardoor mijn bovenlijf licht uit balans raakt. Het is niet onoverkomelijk maar het doet toch iets af aan comfort haha.
Wat voor zadel rij jij mee suikermeisje?

Eight schreef:
Ir1ne schreef:

Als ik kijk naar de kwaliteit vind ik Wintec hard en daardoor geen prettige pasvorm hebben. Voor mij doet Wintec onder aan de betere kwaliteit zadels, terwijl Bates heel prettig leer is met zachte kussens die ik goed gevormd vind. Bates vind ik net zo prettig rijden als de meeste A-merken, snap je wat ik bedoel? :)

Jazeker!
Ik heb begrepen dat Wintec recent vanalles heeft aangepast en dat dit de kwaliteit flink ten goede is gekomen, maar ik kan/wil dat toch ook even proberen.
Bates is qua pasvorm en aanpasbaarheid toch wel vergelijkbaar?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:03

Hier wel springgericht maar een Symbion en een binnenkort een Antares. Beide hebben ook dressuurzadels en worden opgemeten op maat van paard en ruiter :)

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:07

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:29

Hier ook naar verhouding korte (stevige) pootjes...totale lengte ook niet indrukwekkend..1,66m. Ik rij gewoon op een KN symphony. Heerlijk zadel, gewoon weinig wrong, dus ook geen wrong die in de weg zit. Kan er zelfs mee springen als ik een keer mijn springzadel vergeet mee te nemen naar les.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:03

Ir1ne schreef:
Mijn zadel laten aanpassen kan altijd nog maar ik vind dat idd een risico..

Ik kom inderdaad niet uit met het buigen van mijn knieën tijdens het lichtrijden, waardoor mijn bovenlijf licht uit balans raakt. Het is niet onoverkomelijk maar het doet toch iets af aan comfort haha.
Wat voor zadel rij jij mee suikermeisje?

Ik heb een Sella maatzadel. Maar in wintec zat ik ook goed evenals euroriding Luxor. Al vond ik Fryso Legacy en fijner zadel qua stevigheid van de zit.

Beterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:21

De vorm en ligging van de kniewrong zal voor jou heel bepalend zijn of je wel of niet lekker zit. Je zou dus ook kunnen kiezen voor een zadel met weinig wrong zodat je knie er niet tegen aan komt.

Daarnaast zal het waarschijnlijk ook schelen als je een zadel hebt met een smalle zit, waardoor je minder rotatie in je bekken krijgt en je benen prettiger kan laten afhangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:29

Hier korte pootjes (kom niet aan die 40 cm :') ) en hier ligt een prestige lucky dressage er op.
De KN Symphonie kon ik een aantal jaren geleden ook heel fijn op zitten.

En heb ooit op een devoucoux zadel gereden, dat zat ook erg fijn.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 11:32

Ik heb nu een euroriding diamant.
Die heeft ronde wrongen,vrij stug.
Geen idee of deze een smalle zit heeft. .
De vorm van de wrongen van de luxor is wel echt anders zie ik dus daar zou ik ook nog op kunnen proefrijden..
KN kan ik echt niet in zitten := vind ze ook altijd erg hard.

Bedankt voor alle input, kan er zeker wat mee ! +:)+

Prestige ben ik niet bekend mee en devoucoux ken ik helemaal niet?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:36

Afbeelding
Tribal Pony dressuurzadel 16 inch

Afbeelding
Wintec Pro Contourblok 17 inch

Ik heb trouwens een onderbeenlengte van ongeveer 39cm denk ik. Bovenbeen geen idee. Mijn totale lengte is ook niet zo bijzonder.. Ben slechts 1m58 :')

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 11:41

Ja ik ben niet in verhouding haha..
Ik vind de wintec er niet verkeerd uitzien.. de tribal ook niet maar daar hangt volgens mij een iets ander prijskaartje aan toch?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:51

Deze Tribal is 1595 euro, omdat het een pony dressuurzadel is. Ik durf ook niet te zeggen of die er is in grotere maten dan 16 inch.

De Wintec heb ik weinig mee gereden, maar vond ik wel fijn zitten!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:55

Afbeelding
Pony is 1.47 en ik ben 1.55 met de ainsley 17 inch zadel.

Afbeelding
Alleen als ik nu nog rij is dat het liefst op mijn barefoot Cheyenne zadel.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:25

Boomloos wil ik liever niet... :)

Ainsley heeft toch best dikke wrongen?