Oer sterk halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Oer sterk halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:09

Ja, Zo had ik het niet bedacht. Je hebt een punt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:33

oomens schreef:
Kimm4 schreef:
Dat is toch iets heel anders dan wat Germie schrijft :j

Is dat zo? Ik lees dat Germie haar paard met halster op de wei zet zodat men haar als ze weer eens ontsnapt kan vangen. Of zie ik dat verkeerd?

Als dat inderdaad is wat er staat, dan is wel/geen halster niet het probleem, maar het uitbreken op zich. Los dát dan op, door opvoeding en/of goede omheining, dan kun je je paard gewoon veilig op de wei zetten. Dat halster voegt pas iets toe wanneer je van jouw paard het probleem van een ander hebt gemaakt, i.e. als het al buiten losloopt.

Mijn paard is nog NOOIT op de openbare weg ontsnapt, wel eens gewoon. En tja, moet ik de stalhouder de schuld geven? En ik vind het dan fijn dat iemand een paard zo kan pakken. Ik heb wel eens op de openbare weg een paard gevangen, toch wel handig zo'n halster.
Gelukkig weet ik wat ik doe en wat mijn paard doet (en die is al zeker 6 jaar niet meer ontsnapt, maar is dus wel 2 keer gebeurd, gewoon over 1.60 gesprongen om naar hengsten te gaan die op dezelfde stal stonden. ).
Halster vind ik dus veilig en ik probeer de TS te helpen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:07

Wees blij dat het bij jou dan altijd goed is gegaan.
Helaas van dichtbij de andere kant meegemaakt. Een Fries die met zijn achterbeen door zijn halster was gekomen, halster brak niet en paard kon worden ingeslapen wegens opgelopen shock.
Haflinger hing zichzelf op met een halster, halster brak niet, paard overleden.
Ik hoop van harte dat niemand zoiets mee hoeft te maken maar dat zijn voor mij de redenen om nooit een paard met halster om te zetten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:10

Echt een sterk halster is het leren menhalster van Ideal.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:10

Zelf gelukkig nog nooit een paard vastgehad in zijn halster. Wel met een achterhoef vast in het oorgat van zijn eczeemdeken (iets met jeuk aan een oor en een lenig paard). Werd 's ochtends vreemd liggend gevonden op de wei. Achteraf een geluk dat hij rustig is blijven liggen en niet is gaan liggen spartelen om los te komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:20

Vind halsters aan in het land, als je paarden er gewoon rondlopen en grazen, zonder er verder iets mee te doen enorm gevaarlijk, voorbeelden genoeg van freak-accidents.

Zelf meegemaakt bij een rustige Haflinger ruin, niet een van mijn paaden trouwens, die dragen geen halsters in de weide, die met lederen halster aan lekker in het land stond te grazen... tot-ie zich aan het hoofd wilde krabben (hij had ook nog achterhoefijzers).
IJzer bleef achter halster haken, paard kon zich niet loswurmen, en is in die onmogelijke houding in de naastliggende sloot gevallen, waar we hem de volgende ochtend pas aantroffen, helemaal geshockeerd en verstijfd. Gelukkig heeft-ie het overleefd, maar die heeft toch nog wel enige tijd gekreupeld. En nooit meer een halster in de wei aangehad!

En dat was dan op de weide, maar ook het volgende met paarden halster maar aanlaten.

Bij een kennis van mij heeft een paard zich in de nacht opgehangen doordat de gesp achter een miniem uitstekende spijker in de stal bleef haken. Dat wil je écht nooit aantreffen...

Ik begrijp dat TS géén halster omlaten in het land geen optie vindt...ik vraag mij dan wel af waaróm. is het paard niet te pakken/komt het niet? Of komt het wel maar weigert het een halster omgedaan te worden?

Veel sterker dan een regulier halster is een touwhalster/koordhalster maar dat laat je helemaal nóóit om in de wei. Dat is echt de Goden verzoeken.

Ik vind het echt gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:34

Haal gewoon een stapel halsters uit de 5euro-bak van de lokale ruitersportzaak of op een beurs. En prijs je gelukkig dat ze kapot gaan. Of nog beter: doe geen halster om. Scheelt je niet alleen een hoop irritatie, maar ook risico.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:37

de discussie halster wel of niet om laat ik even los, soms kom je er gewoon niet onderuit, bij ons op stal staan er 50 paarden die elke morgen en elke avond buiten en binnengezet worden, daar gaat gewoon een halster om in de wei, zonder is niet te doen voor de stalhouders. (in de box gaan ze wel af).

Ik heb voor dat doel weidehalsters, als er een aanbieding is, goedkope beursactie etc koop ik een halster. Die gaat een half jaar tot een jaar mee en dan is hij kapot en trek ik de volgende tevoorschijn.

Mijn knappe dure lederen of merkhalsters gebruik ik alleen tijdens het poetsen, transport etc. Die gaan zo jaren mee.

VJRBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:03

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:08

"Hij werkt perfect", nou ja eh... een halster 'werkt" niet, dat is weer iets....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:12

terpentijn schreef:
"Hij werkt perfect", nou ja eh... een halster 'werkt" niet, dat is weer iets....

Houten halsters wel toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:57

oomens schreef:
Zelf gelukkig nog nooit een paard vastgehad in zijn halster. Wel met een achterhoef vast in het oorgat van zijn eczeemdeken (iets met jeuk aan een oor en een lenig paard). Werd 's ochtends vreemd liggend gevonden op de wei. Achteraf een geluk dat hij rustig is blijven liggen en niet is gaan liggen spartelen om los te komen.

Spartelen en idioot doen is iets voor driegangers. Daarnaast kan elk normaal paard zichzelf achter de oren krabben met een achterhoef. Als mijn bejaarde dikbuikshet met patellafixatie dat kan kan elk paard het. Echt.

On topic: TS ik ben de zoveelste die het zegt maar inderdaad, liever geen halster om in de wei. Als je paard een halster draagt omdat hij anders niet te vangen is werk daar dan aan.

Leren halsters worden overigens niet voor niets aangeraden voor op de trailer: ze breken makkelijker dan die nylon dingen.