Zadel schuift naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:28

Ik durf niet te zeggen of het hier passend was. Daarvoor heb ik er te weinig verstand van maar ook hier ligt het zadel te ver naar voren weet niet of die hier ook naar achteren is geschoven? De buik is hier inderdaad wel een heel stuk minder. Maar door dat het zo ver naar voren ligt, kiept het zadel duidelijk achterover wat dus niet de bedoeling is. Misschien het zadel er eens opleggen zonder singel en op de juiste plaats. Geeft een beter beeld of het echt te lang is.

Tendance

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:32

Een passend zadel blijft mooi op de juiste plek liggen.
Doet en zadel dit niet, dan is het niet en passend zadel.
Op geen van de foto's vive ik het zadel overigens correct liggen.
Ik zou gaan voor een andere zadelkamer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 00:53

Morgen komt de osteopaat voor mijn oude merrie. Ik zal hem er ook even naar laten kijken. En ik bel morgenvroeg als eerste een zadel maker. Heb de nr gekregen van mensen. Die waren er heel tevreden van en op de manege ook dus . Komt in orde.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:04

De osteopaat die voor mijn merrie kwam heeft ook even naar de pony gekeken. Hij had geen last van zijn rug ofzo. Hij denkt dat het zadel niet te lang is. Wel zou het aangepast moeten worden. Nu heb ik de zadelmaker gebeld. Die zou eventueel in de namiddag even kunnen passeren vermits hij hier vlak in de buurt moet zijn wilt hij wel ven komen kijken. Dus hopelijk straks meer duidelijkheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:07

Zadel ligt toch écht OP de schouders ipv achter de schouders hoor.

Heb even snel getekend.
Andere bokkers mogen mij corrigeren als het mis is.

Rood is waar het zadel tussen moet liggen. Oranje duid de schouder en laatste rib aan.

Laatste rib is hier heel nauw genomen, is lastig te beoordelen met een dikke pony.
Afbeelding

Bij deze is het voor mij ook moeilijker te zien door dat dekje.
Afbeelding

Komt helaas nog te vaak voor dat men zadels OP de schouders legt ipv erachter. Zie dat bij mij op stal ook enorm veel.
Stalgenoot wou haar zadel op mijn paardje passen en legt die pal op de schouders. Ik zei dus: nee die moet achter de schouders dus is het zadel sowieso te lang voor mijn paardje.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 12:33

Ik.begrijp wat je bedoelt. Sebiet komt de zadelmaker. Ben benieuwd wat die man gaat zeggen. Heb vanmorgend het zadel iets meer naar achteren proberen te leggen maar gemakkelijk is dat niet haha schuift direct terug naar voren door het ronde buikje.

Afbeelding

Ik heb is gekeken naar een barefoot cheyenne kids. Dit lijkt mij wel iets.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:59

Art_Ificious schreef:
Zadel ligt toch écht OP de schouders ipv achter de schouders hoor.

Heb even snel getekend.
Andere bokkers mogen mij corrigeren als het mis is.

Rood is waar het zadel tussen moet liggen. Oranje duid de schouder en laatste rib aan.

Laatste rib is hier heel nauw genomen, is lastig te beoordelen met een dikke pony.
[ [url=m/TUSf2s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij deze is het voor mij ook moeilijker te zien door dat dekje.
[ [url=m/PPu0J9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Komt helaas nog te vaak voor dat men zadels OP de schouders legt ipv erachter. Zie dat bij mij op stal ook enorm veel.
Stalgenoot wou haar zadel op mijn paardje passen en legt die pal op de schouders. Ik zei dus: nee die moet achter de schouders dus is het zadel sowieso te lang voor mijn paardje.

idd mee eens

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:42

Zadel is te lang op die laatste foto zie je duidelijk waar de haren van.buik en achterhand bijeenkomen dit duid vaak de laatste rib aan.
Heb nu de roze lijn op die haarlijn getekend en zadel komt er ver over.
Afbeelding

Ik hoop echt dat uw zadelmaker in het belang van het paard denkt en niet in het belang van zijn portefeuille en je dus zomaar een te lang of niet passend zadel wil aansmeren.

Voorbeeld van mijn eigen paardje die op normaal gewicht is.
Ook een slecht passend zadel. Als ik hiermee zou rijden zou het zadel naar achter kiepen omdat de boom te smal is en het paard zal zeer waarschijnlijk protesteren door te gaan bokken of rennen. Dit paardje is namelijk erg gevoelig.
Afbeelding

Heb inmiddels een zadel wat wél past. Kan morgen foto's maken ter vergelijking.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 14:00

Je mag zeker een foto doorsturen. Zadel maker heeft net gebeld dat hij onderweg is. Hij moest in de buurt zijn voor een andere klant. Ben benieuwd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:20

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:47

Het zadel moet uiteraard passen maar wat soms nog een beetje kan helpen is de anti slip pad.
Zo'n ronde pony met de singelplek naar voren is niet makkelijk om een zadel op te krijgen.

Bv:
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:45

Zadel maker is net geweest momenteel ligt het zadel niet goed. Hij komt binnen een tijdje terug als de pony wat is afgevallen. Want nu een ander zadel passen is binnen enkele maanden weer een probleem. Hij stelt voor eerst de pony terug op zijn normaal gewicht te krijgen en dan een passend zadel zoeken. Nu hij zei dat het zadel niet perse te lang is. Maar het zou dan zowizo moeten aangepast worden. Dus nu de pony laten afvallen en dan de zadelmaker terug laten komen. Hij zei wel dat het voor die kleine ponys niet gemakkelijk is om een passend zadel te vinden. Dat het soms echt veel zadels passen is voordat je een passend model vind.
Dus op dieet vanaf vandaag

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:06

Cheyenne drytex kids is een fijn zadel voor dit soort pony's hoor! Kan ik je zeker aanraden heb zo een zadel ook lang gebruikt op mijn rond geribte a pony.
Nu wel weer een veelzeidigheidszadel gevonden die past maar de drytex past gewoon op veel modellen pony's.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:47

En is dat van barefoot?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:53

llora schreef:
En is dat van barefoot?

Ja, lijkt me een fijne oplossing voor deze pony.
Goede pad eronder, passende pommel (voorboom) erin en je hoeft je niet druk te maken over knellen een dikker wordende pony en die ellende.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:55

Misschien dan nog beter meerdere pommels voorzien ivm uitzetten in de zomer/winter.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 17:45

Van prijs vallen die precies heel goed mee. Denk niet dat ik voor die prijs een ander degelijk zadel ga vinden. Nu prijs maakt niet echt uit maar is natuurlijk wel mooi meegenomen

Vraagje wat is het verschil tussen de barefoot cheyenne, de barefoot cheyenne barry en de barefoot cheyenne drytex? En welke maat zou je dan moeten nemen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:47

llora schreef:
Van prijs vallen die precies heel goed mee. Denk niet dat ik voor die prijs een ander degelijk zadel ga vinden. Nu prijs maakt niet echt uit maar is natuurlijk wel mooi meegenomen

Vraagje wat is het verschil tussen de barefoot cheyenne, de barefoot cheyenne barry en de barefoot cheyenne drytex? En welke maat zou je dan moeten nemen?

Voor deze pony moet je altijd maat 0 hebben, dat is de kleinste (kinder) versie.
De gewone cheyenne is van leer, de drytex van kunststof als ik me niet vergis.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 18:54

Er is ook maat xo is dat dan nog een maatje kleiner?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:01

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 19:43

Welke van de twee is het het beste? Beide beschikbaar in maat xo. Ik heb gezien dat je van die maat kaartjes kan bestellen. Misschien interessant om die te bestellen voor ik een zadel koop en tegen de tijd dat hij is afgevallen

De eerste is de barefoot cheyenne drytex

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:47

llora schreef:
Welke van de twee is het het beste? Beide beschikbaar in maat xo. Ik heb gezien dat je van die maat kaartjes kan bestellen. Misschien interessant om die te bestellen voor ik een zadel koop en tegen de tijd dat hij is afgevallen

De eerste is de barefoot cheyenne drytex

[ [url=m/VrO50D.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IqmQIw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1NBZZB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zover ik weet ik het verschil vooral de kleur in dit geval, maar je kan altijd een dealer mailen.
Voordeel is dat het enige wat niet past de pommel is en die heb je voor een paar euro een nieuwe en die kan je zelf wisselen. Heb je niemand meer voor nodig.
Je hebt wel een pad nodig trouwens met inlages.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:09

Drytex is het maatje die je nodig hebt.
Die past bij mij op mijn grote shet maar ook op mijn a pony.
Niet bezuinigen op een goede pad eronder met inlagen en zou meteen de flexibele pommel erbij nemen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:15

Sanniej_ schreef:
Drytex is het maatje die je nodig hebt.
Die past bij mij op mijn grote shet maar ook op mijn a pony.
Niet bezuinigen op een goede pad eronder met inlagen en zou meteen de flexibele pommel erbij nemen.

Drytex is materiaal geen maat. De flexibele pommel werkt niet op elk paard maar valt te proberen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 23:15

Kan je eigenlijk je gewone onderleggers eronder leggen. Want zou het wel jammer vinden als we die niet meer kunnen gebruiken. Zijn er enkel met haar naam op. Of kan je zoiets in combinatie met inlagen gebruiken? Wat gebeurt er als je die pad met inlagen niet gebruikt? Enkel uit nieuwsgierigheid