Past dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesnaom

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:04

Iedereen zegt gelijk hij lig niet goed. Maar vind dat beetje voorbarige conclusie.... 1 je zit er niet op 2 ze loopt niet... mijn is geleerd dat je pas echt kan zien of hij goed ligt als je er mee rijd.

Bv; mijne ligt mwah als ik hem erop leg. Echter stap ik op/ ga rijden ed. Ligt die perfect. Omdat ze heel erg har buikspiertjes aanspant.

Graag hoor ik waarom jullie zeggen dat hij terug moet terwijl er wordt gekeken naar een zadel in rust?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:28

Een zadel mag nooit 'over het paard heen zakken' als je er op gaat zitten - dan knelt ie per definitie....

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:37

@kendra. Ik snap niet wat je bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:11

miesnaom schreef:
Iedereen zegt gelijk hij lig niet goed. Maar vind dat beetje voorbarige conclusie.... 1 je zit er niet op 2 ze loopt niet... mijn is geleerd dat je pas echt kan zien of hij goed ligt als je er mee rijd.

Bv; mijne ligt mwah als ik hem erop leg. Echter stap ik op/ ga rijden ed. Ligt die perfect. Omdat ze heel erg har buikspiertjes aanspant.

Graag hoor ik waarom jullie zeggen dat hij terug moet terwijl er wordt gekeken naar een zadel in rust?
Bij deze zie je van 10 meter afstand al dat het niet goed ligt. :o

TS, ik zou inderdaad kijken of je iemand kunt vinden die de boom voor je kan verbreden. :j
Er zijn vast wel mensen die dat kunnen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:27

miesnaom schreef:

Een zadel wat in rust al knelt aan de voorkant (wat dit zadel zo op het oog lijkt te doen), wordt niet ineens breder als het paard in beweging komt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 13:16

voor degenen die de optie 'boom verbreden' aangaven; de boom is van hout, en aangezien het weer teruggegeven gaat worden doe ik dat ook liever niet ;)

Zadel wordt een dezer dagen teruggebracht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:24

Om een volgende keer zo'n situatie te vermijden is het in ieder geval al handig dat je de boommaat van je paard weet.
In onderstaande videos wordt uitgelegd hoe je een zadel aanmeet. En hoe je kunt controleren of het tussenkanaal breed genoeg is, hoe de vulling van het zadel moet zijn en hoe je kunt controleren of de boom niet gebroken is. Ook mogen de kussens van het zadel niet uitsteken na de laatste rib.
Ook als je een (dressuur) zadel past moet je het zadel achter de schouder leggen. Die zoek je op zoals in het 1e filmpje getoond wordt met het meten van de boommaat. Bij een springzadel is dat wat anders (daar zijn de zweetbladen wat meer naar voren gebouwd en moet je letten op het deel van het zadel dat bij de schouder drukt als is aangesingeld.
https://www.youtube.com/watch?v=Uzm5CSOA3R4
https://www.youtube.com/watch?v=wqwidevC-UU

Jouw paard (een tinker toch?) is grover gebouwd qua bot. Dus ook de ruggewervels en heeft dus een breed tussenkanaal nodig, zodat de wervelkolom vrij blijft.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 19:33

Bedankt, erg nuttige informatie :)

Ter info, omdat het inderdaad wel lijkt of ik lukraak zomaar zadels erop gooi :p :

De boommaat weet ik (het model verschilt echter soms), de zitting ook, het kanaal ook. Juist dit zadel uitgeprobeerd omdat het breed in kanaal is. Kussens waren goed,stiksels goed, leer goed, in de meegenomen mal paste het best goed (niet perfect), dus het proberen waard dacht ik. De mal was helaas door hondlief wat vervormd :+

Kussens lagen weliswaar overal netjes aan, ook na het aansingelen- maar we hadden het gevoel dat hij voor te nauw zou zitten. Jullie hebben dit (gelukkig) allemaal ook bevestigd.

Op de onfortuinlijke foto zag het er wat slechter uit dan het echt lag, en de zweetbladen van dit merk liggen allemaal wat naar voren (omdat je met je benen naar voren zou moeten zitten hierop)

We hebben vandaag nog eens goed gekeken, om de vermoedens te bevestigen, en weten nu dat het zadel echt súper is, heerlijk zit, goede kwaliteit- maar dat de vermoedens toch écht klopten, voor te nauw.

Babootje: nogmaals super bedankt! Je hebt echt hele goede tips gegeven, dat waardeer ik behoorlijk :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:29

khirshanta schreef:
Bedankt, erg nuttige informatie :)

Ter info, omdat het inderdaad wel lijkt of ik lukraak zomaar zadels erop gooi :p :

De boommaat weet ik (het model verschilt echter soms), de zitting ook, het kanaal ook. Juist dit zadel uitgeprobeerd omdat het breed in kanaal is. Kussens waren goed,stiksels goed, leer goed, in de meegenomen mal paste het best goed (niet perfect), dus het proberen waard dacht ik. De mal was helaas door hondlief wat vervormd :+

Kussens lagen weliswaar overal netjes aan, ook na het aansingelen- maar we hadden het gevoel dat hij voor te nauw zou zitten. Jullie hebben dit (gelukkig) allemaal ook bevestigd.

Op de onfortuinlijke foto zag het er wat slechter uit dan het echt lag, en de zweetbladen van dit merk liggen allemaal wat naar voren (omdat je met je benen naar voren zou moeten zitten hierop)

We hebben vandaag nog eens goed gekeken, om de vermoedens te bevestigen, en weten nu dat het zadel echt súper is, heerlijk zit, goede kwaliteit- maar dat de vermoedens toch écht klopten, voor te nauw.

Babootje: nogmaals super bedankt! Je hebt echt hele goede tips gegeven, dat waardeer ik behoorlijk :)

je hebt gelijk naar model ook al is de boommaat het zelfde
bij mijn haf past wintec top met witte boom
daar in tegen een bates met witte boom sluit niet aan
zelfde idee zadel alleen ene leerversie andere kunststof versie

was wel benieuwd naar nieuwe foto, of heb je die niet meer gemaakt nadat je paardje niet op rust stond en hem iets naar achteren had gelegd

succes naar het zoeken van een zadel

wat babootje zegt klopt heb ook wat dingen gedaan hiervan en ook nog meerdere zadel gepast
maar echt wintec ligt bij de mijne top
wil je iets speciaals

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 11:05

Ik heb geen nieuwe foto meer gemaakt- het zadel was echt een super zadel, goede kwaliteit en ik had het heel graag gehouden; ik werd er blij van, maar mijn knullie niet. Nu was dat precies de reden waarom ik een ander zadel wilde.

Het zat voor gewoon net te smal, waardoor het achter teveel in zijn rug lag.

Ik ben/was niet persé op zoek naar iets aparts, maar met name iets dat goed voor mijn paard zit, en voor mij. Ik ben geen super amazone, dus een zadel dat mij helpt/leert beter te zitten is wel een wens. Gisteren een Monturas Lucas Ellen over mogen kopen (op proef) van een hele aardige bokker. Dit zadel ligt echt als een huis, laat mij beter zitten, en verdeelt de druk bijzonder goed.

Van paard wat te kennen gaf niet te willen draven 'ok, als het moet, omdat jíj het vraagt' naar een paard dat met plezier tempowisselingen in draf doet, en bijna uit zichzelf in galop aanspringt (niet het sterkste punt van ons allebei, in de bak).

Paard blij, dus ik blij!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:19

khirshanta schreef:
Ik heb geen nieuwe foto meer gemaakt- het zadel was echt een super zadel, goede kwaliteit en ik had het heel graag gehouden; ik werd er blij van, maar mijn knullie niet. Nu was dat precies de reden waarom ik een ander zadel wilde.

Het zat voor gewoon net te smal, waardoor het achter teveel in zijn rug lag.

Ik ben/was niet persé op zoek naar iets aparts, maar met name iets dat goed voor mijn paard zit, en voor mij. Ik ben geen super amazone, dus een zadel dat mij helpt/leert beter te zitten is wel een wens. Gisteren een Monturas Lucas Ellen over mogen kopen (op proef) van een hele aardige bokker. Dit zadel ligt echt als een huis, laat mij beter zitten, en verdeelt de druk bijzonder goed.

Van paard wat te kennen gaf niet te willen draven 'ok, als het moet, omdat jíj het vraagt' naar een paard dat met plezier tempowisselingen in draf doet, en bijna uit zichzelf in galop aanspringt (niet het sterkste punt van ons allebei, in de bak).

Paard blij, dus ik blij!

super om te lezen heel fijn geniet van je paardje