Hoofdstel & happy athlete ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 17:22

nicky_rilana schreef:
Volgensmij heeft br een hoofdstel wat elastisch is misschien dat dit de druk vermindert?

Die ken ik niet. Ga even googlen!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 17:24

[qote="Koper"]
marleen_a_a schreef:
Koper schreef:
Zou het niet een idee zijn om er een cranio-sacraal iemand bij te halen? Zo'n therapeut kan echt wonderen doen met de schedel.

Ik heb de ostheopaat er wel bij gehad. Carnio-sacraal is mij net even te veel magie en te weinig verschil :x

Jammer. Mijn paard met schedeltrauma heeft er veel baat bij gehad. Hij kan nu weer normaal met druk op zijn hoofd omgaan :)

Lang niet elke osteopaat kan ook cranio-sacraal werk doen. Sommige mensen kunnen allebei. Maar het zijn twee verschillende methodes.[/quote]

Mijn ostheopaat kan idd allebei :o

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:45

Volgens mij was dat een hoofdstel van passier hoofdstel met waar het frontdeel vast zit elastiek is ik ga hem ff zoeken

amber28

Re: Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:50

Afbeelding
Afbeelding
Deze bedoel ik

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:53

Wellicht kan je zelf proberen uit te vogelen wat dit paard nét nog verdraagt en een hoofdstel op maat laten maken? Volledig met uitsparingen waar je merkt dat het paard het lastig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:55

Ik weet niet precies waarom een leren bitje met kinriem niet mag, maar als je paard echt niets tegen de wangen wil hebben, dan zou je aan de ringen van je leren bitje bakstukken vast kunnen maken en die onder de kaak (tussen de wangen zeg maar) kunnen kruisen om ze dan dan omhoog achter de oren langs aan elkaar vast te maken. Dan zit je bit wel vast en je hebt nog wel een riem achter de oren, maar verder blijft de zijkant van het hoofd volledig vrij. Dat lijkt me sowieso een veiliger optoming dan alleen een leren bitje, want sommige paarden leren dat ze die met hun tong eruit kunnen duwen en zo blijft het altijd op de juiste plek hangen, ook als je de teugels losser laat. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:56

Ik vrees wel een beetje dat als je zegt dat die zelfs geen halster verdraagt, er dan geen enkel hoofdstel comfortabel genoeg gaat zijn. Geen enkel hoofdstel, hoe anatomisch of elastisch ook, geeft minder druk dan een halstertje.

Het is uiteraard -zoals je zegt- jouw keuze om wedstrijden te willen rijden. Maar niets belet je die keuze te herzien in het licht van het welzijn van je paard.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:57

amber28 schreef:
[ [url=m/5Wzu7r.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZyeUB3.png]Afbeelding[/url] ]
Deze bedoel ik

Die bedoel ik ook

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:14

Heb je wel eens tegengesteld geprobeerd? Een heel breed hoofdstel met juist "zwaar" leer zoals een menhoofdstel.

Mijn paard heeft het headshaker syndroom met een overprikkelde neuszenuw. Alles rondom haar hoofd irriteerde haar. Maar juist het menhoofdstel, breed en zwaar kon ze juist wel verdragen en daat shakete ze juist niet.

Zij is overigens na een behandeling door cranio sacraal therapeut super opgeknapt en kan weer de hele dag in de zon buiten staan. Niet elke therapeut is hetzelfde.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:30

Dus omdat je wedstrijden wilt rijden, moet een 'probleem' opgelost worden welke helemaal geen probleem zou zijn als je leert te accepteren dat het probleem niet weg gaat.

Ik denk ook niet dat er een hoofdstel bestaat welke voldoet voor je paard en de KNHS. Ik vind dat acceptatie daarvan wel zo eerlijk is naar je paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:28

Koper schreef:
Jammer. Mijn paard met schedeltrauma heeft er veel baat bij gehad. Hij kan nu weer normaal met druk op zijn hoofd omgaan :)

Lang niet elke osteopaat kan ook cranio-sacraal werk doen. Sommige mensen kunnen allebei. Maar het zijn twee verschillende methodes.

Dat klopt niet. Craniosacraal is een onderdeel van osteopathie, eigenlijk is het niet meer dan een verfijning van je behandeling. Craniosacraal zonder de rest is eigenlijk een beetje onzin.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:30

Ik denk als je zo min mogelijk druk wil dat het oppervlak van je tuig groter moet. Touwhalster en derg geeft net veel meer druk op het hoofd. Waar precies kan die de druk niet hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:05

Als het leren bit met kinband wel mag, dan zou je met elastiek een voorstel kunnen maken om het hoofd voor het zicht. Vandaar dat ik vroeg of hij wel een touwhalster verdroeg zonder daaraan een halstertouw.

Er hoeft dan geen spanning op het hoofdstel, want in principe hangt het bitje volledig op de kinband, maar het ziet er wel traditioneel uit alleen van stof.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:49

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:27

Jackytje schreef:
Wellicht kan je zelf proberen uit te vogelen wat dit paard nét nog verdraagt en een hoofdstel op maat laten maken? Volledig met uitsparingen waar je merkt dat het paard het lastig heeft.

Dat is idd een manier , denk dat het alleen heel lastig is...

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:28

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet precies waarom een leren bitje met kinriem niet mag, maar als je paard echt niets tegen de wangen wil hebben, dan zou je aan de ringen van je leren bitje bakstukken vast kunnen maken en die onder de kaak (tussen de wangen zeg maar) kunnen kruisen om ze dan dan omhoog achter de oren langs aan elkaar vast te maken. Dan zit je bit wel vast en je hebt nog wel een riem achter de oren, maar verder blijft de zijkant van het hoofd volledig vrij. Dat lijkt me sowieso een veiliger optoming dan alleen een leren bitje, want sommige paarden leren dat ze die met hun tong eruit kunnen duwen en zo blijft het altijd op de juiste plek hangen, ook als je de teugels losser laat. :)

Dat heeft hij gelukkig nog niet bedacht haha.
Bedankt voor het meedenken. Is iets om anders een keer te proberen als hij het wel doet

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:29

Gini schreef:
Ik vrees wel een beetje dat als je zegt dat die zelfs geen halster verdraagt, er dan geen enkel hoofdstel comfortabel genoeg gaat zijn. Geen enkel hoofdstel, hoe anatomisch of elastisch ook, geeft minder druk dan een halstertje.

Het is uiteraard -zoals je zegt- jouw keuze om wedstrijden te willen rijden. Maar niets belet je die keuze te herzien in het licht van het welzijn van je paard.

Bedankt voor het meedenken.
Het paard is het belangrijkste. Als er een optie is waar hij vrolijk van word dan ga ik die vinden.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:31

janouk schreef:
Heb je wel eens tegengesteld geprobeerd? Een heel breed hoofdstel met juist "zwaar" leer zoals een menhoofdstel.

Mijn paard heeft het headshaker syndroom met een overprikkelde neuszenuw. Alles rondom haar hoofd irriteerde haar. Maar juist het menhoofdstel, breed en zwaar kon ze juist wel verdragen en daat shakete ze juist niet.

Zij is overigens na een behandeling door cranio sacraal therapeut super opgeknapt en kan weer de hele dag in de zon buiten staan. Niet elke therapeut is hetzelfde.

Nee heb ik niet geprobeerd.
Ik zal eens gaan informeren bij een carnio sacraal therapeut of die hier iets in ziet omdat iedereen dat advies geeft :j

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:33

Djeradalover schreef:
Dus omdat je wedstrijden wilt rijden, moet een 'probleem' opgelost worden welke helemaal geen probleem zou zijn als je leert te accepteren dat het probleem niet weg gaat.

Ik denk ook niet dat er een hoofdstel bestaat welke voldoet voor je paard en de KNHS. Ik vind dat acceptatie daarvan wel zo eerlijk is naar je paard.

Vind het een flauwe reactie. Mijn keuze. Ik ken mijn paard. Dat hij gelukkig is staat voorop.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:34

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:18

marleen_a_a schreef:
Djeradalover schreef:

Vind het een flauwe reactie. Mijn keuze. Ik ken mijn paard. Dat hij gelukkig is staat voorop.

Jij kan het een flauwe reactie vinden. Ik vind het een flauw excuus dat je voor jezelf op wedstrijd wilt omdat 'je anders nergens komt'. Je hebt al harstikke veel geprobeert (en dat is mooi!), maar het houd ergens op, en dan hoop ik dat je voor je paard kiest.

Daarnaast snap ik dat je niet op buitenrit gaat, maar is op wedstrijd gaan dan ook niet gevaarlijk? Of start je alleen indoor?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:10

marleen_a_a schreef:
janouk schreef:

Nee heb ik niet geprobeerd.
Ik zal eens gaan informeren bij een carnio sacraal therapeut of die hier iets in ziet omdat iedereen dat advies geeft :j

Moet je voor de grap eerst eens kijken wat de opleiding van een cst inhoudt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:16

marleen_a_a schreef:
Rocamor schreef:
Even een zijsprong, maar hoe komt het dat je paard die druk niet meer kan verdragen?

Ik heb je een pb gestuurd. Ik hoop dat dat het duidelijk maakt !

Daar ben ik ook benieuwd naar want ik ken er meer met 1 oog na maanblindheid die het er prima mee doen.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:18

Is de passier fortuna niks? Heeft een elastiekje waardoor er kinder druk op het kopstuk is :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:06

Ik weet niet of zoiets hier al is voorgesteld? Ik kwam het tegen toen ik googelde op ergonomische hoofdstellen :) Afbeelding