welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:31

bruintje123 schreef:
Andere instructrice zoeken.
Er puber paard zet je aan het werk.
Continue.
Elke pas.
Dan hebben ze geen tijd om aan "stoute" dingen te denken.

Dat bedoel ik. Er is meer dan lichamelijk in het gebreke zijn.
Duidelijk ziet het paard TS niet als leider en gaat lopen klieren. Dus moet je imo terug naar de basis. Het paard geeft dit aan, dat er iets mis in de leiderschap. Luister dan ook.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:31

Goede instructie zoeken...
Uiteindelijk gaat op deze manier geen enkel stuk ijzer meer helpen. Een paard dat niet wil meewerken laat zich niet temmen door een kilo ijzer.
En nee, niet alle mogelijke oorzaken zijn onderzocht: er is niet gekeken naar de (inter)actie die het gedrag triggert en de voorafgaande non-verbale communicatie is niet onder de loep genomen. Daarvoor heb je goede instructie nodig en niet iemand die het zomaar op puberen steekt.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:34

ze staat met goed weer 24/7 buiten op het land, ze krijgt 1 handje vol suikervrije muesli en verder niet veel ruwvoer omdat ze op dit moment wat kilootjes moet afvallen :)

laurapathuis

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:37

vind je reactie wel erg ongepast aangezien ik al vanaf de basis ben begonnen ! maar zo zie je maar weer dat wat ze over bokt zeggen toch waar is! voor de mensen die wel goed advies voor mij gaven erg bedankt hier heb ik namelijk wel wat aan!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:37

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:38

Je kan ook bij verschillende instructrices een "proefles" nemen. Dan kijk je of ze allemaal hetzelfde zeggen (denk het niet namelijk) en welke manier jou het meeste aanspreekt, en waar je paard het beste op reageert.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:39

En anders blijf ik toch voor een ongebroken bitje (bustrensje) of een correctiebit. Linkjes heb ik hier boven al gestuurd.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:40

ik ben al meerdere instructrieces bij lamgs geweest de ene zegt streng aanpakken gooi er een stang en trens bit in aangezien je toch dressuurmatig wil rijden (niet mijn manier van denken) de ander is weer heel paard natuurlijk (sta ik voor open maar niet het extreme) en de laatste paar zeiden mijn zit (inmiddels aan gewerkt en verbeterd dus dit is ook geen probleem meer) en het puberen van mn tinker en ook dat tinkers gewoon ontzettend sterk willen en kunnen zijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:42

laurapathuis schreef:
vind je reactie wel erg ongepast aangezien ik al vanaf de basis ben begonnen ! maar zo zie je maar weer dat wat ze over bokt zeggen toch waar is! voor de mensen die wel goed advies voor mij gaven erg bedankt hier heb ik namelijk wel wat aan!

Met de basis ben je nooit klaar he!? Daar ga je elke keer weer mee aan de slag.
Ik zou het niet zozeer in ander bit zoeken als in andere instructie die jou en je paard bezig kan houden en ni staat er erg sterke tinker, maar je bent met zijn 2en, jij trekt aan het andere eindje van die teugels. Soms is less more, lijkt mij dat dit paard echt terug moet naar de basis en moet leren je hand te vertrouwen en te volgen en op een paar gram moet leren te reageren ipv dat er aan gesjord wordt. 1 doe je het paard dan pijn in de mond en 2 ga je het toch nooit winnen.
En dit zal betekenen helemaal terug naar af....

En ja, been there done that en uiteindelijk is het de beste en snelste weg naar een paard dat echt de hand vertrouwd.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:44

laurapathuis schreef:
ik ben al meerdere instructrieces bij lamgs geweest de ene zegt streng aanpakken gooi er een stang en trens bit in aangezien je toch dressuurmatig wil rijden (niet mijn manier van denken) de ander is weer heel paard natuurlijk (sta ik voor open maar niet het extreme) en de laatste paar zeiden mijn zit (inmiddels aan gewerkt en verbeterd dus dit is ook geen probleem meer) en het puberen van mn tinker en ook dat tinkers gewoon ontzettend sterk willen en kunnen zijn

De instructrice die een s&t aanraadt zou ik sowieso geen les meer bij nemen. Goed dat je open staat voor paard natuurlijk. Ik zou de fijnste instructrice kiezen en wat bitjes gaan uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:44

laurapathuis schreef:

Ja en het kan best dat ze aan het 'puberen' is, waar ik niet zo in geloof, want ze is niet gewoon stout aan het doen, ze is grenzen aan het opzoeken. Als ze het aan de longe ook doet, is het een probleem dat ze je niet serieus neemt en weet dat ze er mee weg kan komen. Zoals eerder aangehaald wordt, zet haar aan het werk, geen moment hetzelfde doen. Daarnaast, sommige paarden vinden de galop eenmaal moeilijk en zetten het dan op een rennen, dus het zou ook gewoon kunnen dat ze het moeilijk vind. Dan is een scherp bitje erin hangen niet zo'n strak plan, want daar verlies je enkel vertrouwen mee.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar een filmpje van jullie, misschien kunnen we je daar nog wat tips op geven :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:45

ik zit zeker niet aan haar bit te sjorren! ben zelf ook niet van de strakke teugel eraan en als ze niet wil luisteren geef haar een schop of tik met de zweep! basis nemen we elke week door maar dan moet ik na een jaar toch wel resultaat zien lijkt mij? ook mocht ze de basis kennen nemen we dit 1 keer per week minimaal met mijn instructriece voor de les nog even door zodat ze daar niet weer in terugzakt

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:47

ze wordt dagelijks aan het werk gezet! 1x per week springen (balkjes en lage sprong voor de achterhand) 2 tot 3 keer per week met tuig aan de dubbele lijnen en de rest rijden op dit moment door een rugblessure wordt ze door mijn bijrijdster gereden en gelongeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:56

laurapathuis schreef:
ze wordt dagelijks aan het werk gezet! 1x per week springen (balkjes en lage sprong voor de achterhand) 2 tot 3 keer per week met tuig aan de dubbele lijnen en de rest rijden op dit moment door een rugblessure wordt ze door mijn bijrijdster gereden en gelongeerd

Ja maar ik bedoel tijdens het rijden en longeren aan het werk zetten. Niet gaan afwachten, maar de leiding nemen. Als je maar een beetje angstig bent, kun je al terughoudend worden zonder je dat door hebt en sommige paarden maken daar direct gebruik van.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:57

Een jong puberpaard dat dagelijks moet werken?
Veel kans dat dit gewoon te veel is en dat je paard dat op die manier aangeeft. En dat bedoel ik dus met goede instructie: iemand die daar dus "voelsprieten" voor heeft en je paard goed aanvoelt.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:02

de ene keer wordt ze minder vaak hard aan het werk gezegt dat de andere dagen soms is het gewoon een beetje stappen en draven en de andere keren met mijn instructriece het nodige doornemen, als ik haar vaak stil laat staan heeft ze al snel de aanleg om echt dik te worden en heb geen zin in hoefbevangenheid wat voor haar en mij niet leuk is, tuurlijk heeft ze af en toe wel eens een vrije dag of weeken n u helemaal omdat ik met een tijdelijke blessure zit ;)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:03

het is meer dat ze dan even de benen strekt op de dagen dat ze niet heel hard aan het werk gezet wordt zodat ze toch even wat anders aan haar hoofd heeft dan alleen gras...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:03

Ik heb een tuin van inmiddels 17 die ik alleen maar met een bokkebitje mee naar buiten neem, die is in de bak redelijk te trainen met een bustrens en superscherp en braaf op stemhulp, buiten ook heel scherp aan de hulp maar als je echt wil heb ik met die stang net iets meer in te brengen

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:05

ja precies dat heb ik dus ook en zo wil ik dus ook rijden want dan blijft het gewoon hetzelfde bit maar mocht het nodig zijn kan je de tweede teugel erbij pakken en anders niet dus zoveel scherper is het dan niet lijkt mij dan? dan is het je eigen keus hoe scherp je het bit maakt..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:09

Een paard heeft ook gewoon rust nodig om alles psychisch te verwerken en fysiek te herstellen van een training. 3 keer fijn werken per week is nu meer dan genoeg en dat op termijn opbouwen naar desnoods 5x een halfuurtje.
Het overgewicht pak je aan met goed stalmanagement en niet met het overtrainen van je paard.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:10

als ik haar maar 3x per week aan het werk ga zetten weet ik zeker dat ik straks een dure da rekening ga krijgen! ze heeft na een zware week trainen altijd het weekend rust (praat ook over doordeweeks weekend is voor haar altijd rust of even 'hobbelen' )

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:11

meestal rijd of train ik ook max 45 minuten meestal nog niet eens dan is het net een half uurtje het is net hoe zij zich die dag voelt

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:13

Ik weet niet hoe oud ze is en hoe lang ze al in training staat, mss helpt het om juist even "vrij" te nemen?

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:15

ze is 8 jaar, sinds ze bij mij is (ongeveer 2,5 jaar) zijn we bezig geweest, ze heeft bijna elk weekend vrij of doordeweeks een dag tussendoor... laatst heeft ze ook 2 week vakantie gehad en was teon op het randje van hoefbevangen dus dit werkte ook niet dus ze krijgt nu meestal na een intensieve week het hele weekend vrij en anders 1 doordeweeks en 1 in het weekend :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:18

Waarom een dure rekening?
En paarden denken niet in "weekends", 5 dagen hard werken en twee dagen rust helpt niet om te herstellen. Verdiep je eens in basis trainingsleer. Je paard werkt niet graag voor jou omdat jij het werk niet aanpast op haar. Met drie dagen werken met rustdagen ertussen gaat ze met zowel fysiek als psychisch met sprongen vooruit gaan als jij haar op de juiste manier traint.

Met goed management krijgt een paard echt geen hoefbevangenheid van een week rust. En bij slecht management kun je echt geen hoefbevangenheid voorkomen door ze alle dagen te laten werken. Je ziet spoken ivm die hoefbevangenheid..