Slofteugel, welk merk is fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:40

Sizzle schreef:
Het ligt zoooooo ontzettend aan het type paard.
Kleine stuiterballen heb je geen klap aan een slofteugel, paniekvogels zijn levensgevaarlijk met slof, maar gewoon een normaalgesproken cool verkeersmak paard met extreme stalmoed is met een slof vaak gewoon ontmoedigd om domme dingen te doen. Dan voelen ze zich ingesloten zuchten een keer en denken dan zoiets als 'ach laat ook maar'.
Die paarden kun je dan aan de dubbele longe ook gewoon goed controlleren terwijl ze aan een enkele longe uit hun plaat zouden gaan.

Ik ga er van uit dat TS haar paard kent.

Dat dus..
Overigens allicht zo een met klipjes en lus om singel wel handig, dan kan je hem makelijk in de bak erafhalen, anders moet je singel weer los doen.

Hier ook slof gebruikt toen paard tijd stil had gestaan en weer opgebouwd mocht worden. Bij stal geen bak en paddock volkomen ongeschikt, paard maanden alleen aan de hand gestapt, moet je toch weer keer op. Hij is verkeersmak + en ik verwachtte van hem ook geen theater onder het zadel, maar moet hier wel drukke weg op om bij rijbak te komen. Om risico op blij paard dat net iets te snel wel jippieee!! zou denken als er allicht toch iets geks langs zou komen toch in te dammen, had ik er ook slof aan hangen. Beter dat dan in de boom hangen. Overigens kan ik hem ook buiten gewoon los laten hangen, als ie gaat steekt ie zijn kop in de lucht en als je hem zo ver vast had dat ie dat net niet kon, dan gaat ie ook echt niet. Achteraf niet nodig gehad, maar ach beter zitten met dan verlegen zonder.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:46

Ik heb altijd een geweven teugel met stops. Vind stops zelf erg prettig, dan weet je dat je de teugels gelijk hebt. Maar das persoonlijk. Vind een niet te brede ook fijn.

Misschien een tip qua het rijden, ik deed de slof liever niet tussen de benen, maar of aan de zijkant vd singel, of aan de klipjes van het zadel.

Ik heb m 2 jaar geleden ook zo gebruikt als ik paard af en toe uit de wei trok voor een rondje hobbelen en ik met zwangere buik erop ging. Tussen de benen heb ik zelf snel het gevoel/angst dat ze met de benen door de teugels kunnen schieten (want hing vaak zat erg los) of bij een struikeltje over de kop kunnen gaan.

Aan de zijkant heb je dat niet, maar als ze de kop in de lucht gooien heb je toch wat extra te vertellen.

Succes!

Gwenvd

Re: Slofteugel, welk merk is fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:53

Ts let wel op als je er 1 met een touw stuk koopt dat hij goed past, anders kan het overgangsstukje bij het bit blijven haken, niet fijn voor paardje!

In iedergeval zonder elastiek nemen. Verder ligt het er ook aan wat je zelf prettig vind, al zou ik voor zon korte periode gewoon en goedkoop ding aanschaffen :)

Goede beslissing trouwens om even een noodrem in te bouwen ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:03

Ik heb zelf in overleg met de dierenarts tijdelijk muisjes gegeven zoals ook al een paar keer is genoemd in het topic. Misschien is dat nog een optie voor je?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:30

ik heb ook bij de mijn soms de slof gebruikt maar reed toen gewoon in bak toen we alleen maar mochten stappen. Naar een half jaar stil gestaan tehebben maar aan de hand stappen was de mijn niet geschikt voor die breekt gewoon los aan hand. Maar heb wel gebruikt toen ik er op mocht stappen onder het zadel. Laat iereen klesen mij had ook geen rijtechies probleem maar wou wel veilig stappen in de bak. Toen want anders zouden we beiden weer geblesseerd raken. En we waren beiden toen veel plezier van gehad en hing bij mijn gewoon netjes los niet telos dat ze er in kon staan natuurlijk. Maar los genoeg dus niet straks. Maar weet even niet uit me hoofd welk merk ik heb. Maar de mijn is waar hem vast heb niet van leer. En ik heb er van die clipjes aan zitten waar hem mee vast kan zetten zeg maar. Maar laat iereen maar praten je moet doen waar je goed bij voelt. Ik heb in verkeer wel keer ongeluk gehad met mijn vorige paard maar was niet mijn schult. en de schaden had minder kunnen zijn als de bestuurder gelijk gestopt was. Maar reed door en ging veder op pas stilstaan. Maar wel met gevlog dat mijn paard nooit meer tevertouwen was in het verkeerd. Alleen maar door een vervelende bestuurder die niet gewoon reed en rekening met paarden hielt die je daar kon verwachten. Omdat er een veregeging zit en stallen en een manege zit. Maar ja kan altijd gebeurden ook als je gewoon op de weg loopt ook als je niet op moet bouwen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:31

Mijn slofteugel is bij 1 vd stalverhuizingen verloren gegaan maar volgens mij had ik er een van dobert. Fijn ding niet te stug in de hand. Sommige van die dingen schuren zo. Ik heb exceem handen dus rij mijnhanden bij het minste al open.

Overigens vind ik de slof als extra rem 1 vd weinige nuttige opties aan zo'n ding. Gooide hem er zelf eigenlijk ook alleen voor een buitenrit. Heb wel eens een paard gehad die vond dat het zandpad nog wel een stukje verder mocht lopen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:46

Zeker als het voor tijdelijk gebruik gaat zou ik niet investeren in een duur merk of iets dergelijks.
Ik heb er ook tijdelijk een gebruikt, die had voor de helft touw wat makkelijk door het bit gleed en het uiteinde was leer, prima kwaliteit, af en toe een vetje over het leer net zoals je bij een hoofdstel zou doen.
Ik heb er geloof ik 15 euro voor betaald ofzo, merk kan ik zo gauw niet op komen. Schuurde niet, had prima grip voor waarvoor ik hem gebruiken.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:55

Ik las hier iemand die het over kin op de borst, maar wanneer je de teugel als 'rem' mee hebt, hoef je de teugel toch niet zo strak te nemen dat je de kin op de borst trekt? Ik heb in het begin ook weleens een slof meegenomen naar buiten en zelden tot nooit gebruikt. Maar hij hing daar gewoon (nee, niet zo los dat ze kon struikelen) en dat was goed genoeg. Misschien dat TS hier ook al voldoende aan heeft! Eigen veiligheid absoluut eerst!

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:59

Heb zelf altijd met een touwtje gereden. Gewoon bij een bouwmarkt weg. En dan de dikte uitzoeken die je het prettigst vindt. Ook makkelijk om mee te longeren. Succes met je zoektocht.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:11

Als noodrem terwijl hij verder losjes hangt is t een super hulpteugel.
Ik zou m ook aan de zijkant vastmaken.

Merk maakt niet veel uit, ik heb een goedkope van webband en die voldoet prima ;)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:21

Ik vind de antislip van EJ eigen merk super fijn :) Op mijn werk hebben we half leer en half rond touw zodat het makkelijk door je bitringen gaat met langer en korter maken, dat is ook heel fijn!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:04

Waarom zou je muisjes geven als een slof als noodrem werkt? Er staat toch nergens dat ze hem continue strak heeft?

Als je het zonder verdoving kan doen is het toch alleen maar beter?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:09

Omdat een slof ook tegen je kan werken. Een paard wat de slof niet kent kan op dat moment ook in paniek raken. Paard zit waarschijnlijk vol energie, een slof veranderd dat niet en een paard kan omdat moment misschien minder makkelijk weg maar wel omhoog komen met alle gevolgende vandien. Daarbij met muisjes is het scherpe eraf en vaak goed te rijden en in mijn ogen een stuk veiliger.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:27

Ik zou toch altijd eerder weer voor slof kiezen dan mijn paard te drogeren als het niet echt nodig is, mede doordat als paard gedrogeerd is leereffect en effect van het weer buiten rijden niet geheel binnenkomt en je vervolgens problem nog tijd houdt.
Verder voordeel van slof werkt kort, alleen als je hem gebruikt, muizen werken door.
Muizen geven ook bij sommige paarden nog wel eens bijwerkingen.
Als paard echt staatsgevaarlijk is mag er van mij emmer muizen in, maar voor in geval dat situaties is slofje echt wel handig.
Los slofje dat alleen inkomt als ie wel babbels zou gaan krijgen werkt dan in mijn ogen beter, bovendien kan je het schrik effect als paard het niet gewend is ook doseren, je hoeft hem niet ineens helemaal op te sluiten het is een toevoeging aan je gewone teugelvoering in geval van nood bij normaal gebruik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:35

Genoeg paarden die door de sedering heen vliegen en dan nog veel enger worden.
Plus alle mogenlijke bijwerkingen van dagelijks drogeren.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:43

Nou inderdaad, plus dat als ze gesedeerd over de rooie raken het helemaal gevaarlijk is omdat zichzelf niet in kunnen schatten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:56

TS jij durft! Vragen om slofteugel advies op Bokt is net zo gedurfd als in een kleuterklas roepen dat Sinterklaas niet bestaat. :D

Ik heb zelf altijd een slof van Kieffer gehad met een lus die om de singel gaat zodat je hem makkelijk kunt vast- en losmaken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:25

Tazzey schreef:
TS jij durft! Vragen om slofteugel advies op Bokt is net zo gedurfd als in een kleuterklas roepen dat Sinterklaas niet bestaat. :D

Ik heb zelf altijd een slof van Kieffer gehad met een lus die om de singel gaat zodat je hem makkelijk kunt vast- en losmaken.

Ja, zoiets bedoelde ik! Dat is handig! Die had ik niet dus moest ik hele boel weer verbouwen.
Nu hang ik er gewoon S&T in als noodrem :Y) :+
Spoiler:
grapje, is brave pony, uiteraard rij er wel mee en hobble doodleuk met S&T mijn paard zonder zadel naar instructie die liever met haar eigen zadel rijdt :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:22

Sjolvir schreef:
Ja, zoiets bedoelde ik! Dat is handig! Die had ik niet dus moest ik hele boel weer verbouwen.
Nu hang ik er gewoon S&T in als noodrem :Y) :+
Spoiler:
grapje, is brave pony, uiteraard rij er wel mee en hobble doodleuk met S&T mijn paard zonder zadel naar instructie die liever met haar eigen zadel rijdt :D

Dat is wel effectiever denk ik. :D _O-

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:12

Haha ja ik durf zeker.. ik heb wel even getwijfeld over dit topic, maarben toch blij met de tips!

En wat betreft de sederende spullen.. ik kan mij echt niets voorstellen bij dat ik mijn paard elke dag sederende medicatie ga geven in plaats een Slofteugel die waarschijnlijk 99,9% van de tijd niet werkzaam is en verder geen nadelige effecten heeft voor zijn lichaam. Daarnaast gun ik mijn paard ook dat die weer lekker wakker om zich heen kan kijken en na lange tijd van boxrust weer van de omgeving kan genieten zonder half gesedeerd te zijn..
maar goed het lijkt mij zinloos om hier een discussie over te voeren.. uiteindelijk doet iedereen de dingen op zijn/haar manier waarvan die denkt dat het het beste is voor het paard :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:17

Het is net wat je zelf prettig vind. Persoonlijk vind ik antislip helemaal niks, ik heb slofteugels met het springteugelidee. Dus van die dingen met stof er omheen en dan stopjes. Gewoon van Eppeljeck huismerk.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:48

Je geeft een paard niet zoveel sedatie dat die het 'vergeet of niks meer kan. Een klein beetje dat het scherpe eraf is, ze zijn dan echt niet van de wereld met een goeie dossering. Daarbij geef je dat niet elke dag, alleen de eerste paar keer, dan kun je rustig afbouwen. Mijne had het bijvoorbeeld maar 3 dagen nodig, en dat is echt geen gemakkelijk paard. Vaak naar een paar keer word het normaal en is de ergste frisheid eraf.