Problemen met singel en verschuiven zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:43

Ik heb de kieffer gehad, maar daar kreeg mijn paard toch een schuurplek van, terwijl ze daar niet gevoelig op is. Ik heb nu een mfsc singel, die bevalt beter.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:16

wwillemijn schreef:
Hier kun je goed zien dat hij niet aansluit. En als ik bij mijn paarden tussen de voorbenen naar de Singel keek dan keek ik zo de Singel in. De sella sluit mooi aan.

[ [url=m/mHVEcL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, nu snap ik het. Jammer, want deze singel heb ik juist hele goede ervaringen over gehoord. Onder andere het Engelse olympische team van meerdere jaren geleden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:19

Bij naar voren schuivende zadels wil een banaansingel nog wel eens helpen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:22

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 10:28

damian23 schreef:

Uhu maar zorgt deze er ook voor dat de ellebogen vrij blijven want ik heb het gevoel dat deze singel er juist te dicht op komt dan? Of is dat idee van mij?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:31

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:42

Mijn zadel deed trouwens hetzelfde. Ik heb mijn singelstoten nu anders waardoor ze gekruisd worden en dan aan de singel bevestigd. Zo verplaats je de lijn van de singelstoten naar de singellijn van je paard (in mijn geval). Mocht je graag een foto willen van wat ik bedoel , stuur maar een pb . De zadelmaker die dit voor mij kon oplossen is irene polane. Zij werkt volgens het saddlefit4life princiepe. Ik ben heel tevreden !

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:49

Ik heb in Duitsland toen een dressuursingel van Daslo gekocht. Wilde graag een Fairfax, maar die zijn me te duur eigenlijk. Dus de keuze op deze gevallen. Super zacht leer, kostte 40 of 50 euro en nooit meer last gehad van singel problemen. Ook nog nooit geschuurd oid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:10

Ik zou kijken voor een zo plat mogelijke singel, zoals de eerder genoemde FRA supersingel. Ik merk bij mijn paard (kwa verhaal redelijk gelijk aan het jouwe) dat dat beter werkt dan anatomische singels tegen die plekjes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:22

Muisssx schreef:
damian23 schreef:

Uhu maar zorgt deze er ook voor dat de ellebogen vrij blijven want ik heb het gevoel dat deze singel er juist te dicht op komt dan? Of is dat idee van mij?

De elebogen blijven gewoon vrij omdat deze singel gewoon in de singelgroeve ligt maar bovenin dus wat naar achteren loopt en het zadel niet naar voren trekt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:06

Een echte banaan singel werkte bij die van mij niet.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:12

Even een vraagje onze a pony zijn zadel schuift regelmatig naar voren. Zadel is indertijd aangepast geweest. In de winter ligt het zadel perfect maar in de zomer als hij verdikt schuift het naar voren. Nu raden ze mij een banaansingel aan. Maar waar kan je een kleine maat kopen? We zouden 75 @ 80 cm nodig hebben. Maar dan zijn het meestal dressuur singels. Kan dit ook of heeft de banaan singel dat geen effect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:15

Ik herken het probleem. Ik heb ook allerlei dure anatomische singels geprobeerd en allerlei bontjes enz. Uiteindelijk werkte voor mijn paard een neoprene singel het beste. Gewoon een simpele singel. Geen schuurplekken en zadel blijft netjes liggen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:16

Ik zou het dan niet in de Singel gaan zoeken. Je zadel wordt in de zomer te smal en schuift daardoor naar voren. Zelf zou ik kijken naar een zadel dat in de zomer past en daar in de winter een pad onder leggen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:20

Ik had exact hetzelfde probleem en ben ook uitgekomen op de Rossner. Zadel ligt echt stabieler en niet meer in de huidplooien van de elleboog. Er lag bij de Divoza nog een mooiere, met een grotere boog naar voren. Fairfax geloof ik. Die is nog zachter en ruimer. Je zou ook een banaansingel kunnen overwegen. Maar qua prijs/kwaliteit zal ik de Rossner zeker aanraden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:27

wwillemijn schreef:
Hier kun je goed zien dat hij niet aansluit. En als ik bij mijn paarden tussen de voorbenen naar de Singel keek dan keek ik zo de Singel in. De sella sluit mooi aan.

De fairfax moet toch juist daar op dat voorstukje los liggen? De zwevende rand.

http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... e&aid=3036

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:32

Probleem is dat de pony zo hard verschilt van gewicht in de zomer dan tegenover de winter. In de winter ligt het prima. Het is een wintec 15 inch zadel. Het zadel schuift nu naar voor omdat zijn buik zo dik is en bijna geen schoft heeft. We hadden er een breedere boom laten insteken maar dan begint het zadel vanachter omhoog te wippen. Nu is het wel de bedoeling dat hij afvalt en dat we hem volgende zomer niet meer zo dik laten worden.in verband met andere zadels vrees ik dat ik niet extreem veel keuze heb met een a pony van 1.10 m. Denk ik.

Ze raden mij een staartriem aan maar daar ben ik tegen. Of een antislipmatje wordt ook aangeraden. Maar het zadel schuift niet opzij ook niet met opstapen. Het schuift altijd een 10 @ 15 cm naar voren.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:08

s6801881 schreef:
Ik had exact hetzelfde probleem en ben ook uitgekomen op de Rossner. Zadel ligt echt stabieler en niet meer in de huidplooien van de elleboog. Er lag bij de Divoza nog een mooiere, met een grotere boog naar voren. Fairfax geloof ik. Die is nog zachter en ruimer. Je zou ook een banaansingel kunnen overwegen. Maar qua prijs/kwaliteit zal ik de Rossner zeker aanraden.

Maar zou deze ook goed liggen bij een a pony? Want ik zou dan een dressuursingel moeten nemen voor de maat maar ik heb wel korte singelstoten aan het zadel. Of zou dan het effect wegzijn van een banaansingel

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:22

Ik heb de Prolite singel. Zelfde idee als fairfax, maar een stuk beter voor je portemonnee.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:26

Hier hetzelfde zadel en hetzelfde probleem, naar voren schuiven en dan de schouder belemmeren.

Ik reed met een rechte neopreen singel maar heb nu een msfc anatomische singel. Wel tweedehands hoor want ze zijn nogal prijzig. De kieffer heb ik ook geprobeerd maar daar liep m'n paard niet echt onder. Het naar voren schuiven is niet helemaal weg maar al veel minder en m'n paard loopt echt ruimer met de nieuwe singel. De nieuwe singel is 1 maat groter dan de neopreen.

Ik heb wat singels van stalgenoten uitgeprobeerd voordat ik wat heb aangeschaft, weet niet of dat een mogelijkheid voor je is?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:44

Ik kan is proberen er van iemand eentje te lenen. Ik wil gerust zo een singel proberen. Maar is het dan het beste dat ik eerst singelverlengers gebruik en dan een kleine banaansingel van bv 50 cm?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:50

bruintje123 schreef:
wwillemijn schreef:

De fairfax moet toch juist daar op dat voorstukje los liggen? De zwevende rand.

http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... e&aid=3036

Klopt, daar hoort ruimte tussen te zitten. :j

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:57

De voorste singelstoot naar voren halen wil ook wel helpen om het zadel op zijn plek te houden. Als dat mogelijk is natuurlijk.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:08

valori schreef:
De voorste singelstoot naar voren halen wil ook wel helpen om het zadel op zijn plek te houden. Als dat mogelijk is natuurlijk.

Dit heb ik idd ook laten doen bij mijn zadel voor mijn buikige b pony. Zadel trekt nu niet meer naar voren en heb dus ook geen problemen meer met singelplekjes. Zou ik absoluut eens laten checken!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:12

Oh daar kan ik ook is achter horen. Je bedoelt de voorste singelstoot schuin naar voren laten plaatsen?