Ervaringen schade door peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 18:39

Ik heb nog niet alles grondig doorgelezen, maar nog een toevoeging.
Ik rijd nu af en toe met deze, met name in ruw zand en op gras. Neopreen zou zeer slecht zijn heb ik gelezen? Dus dan zijn deze peesbeschermers helemaal funest?
Afbeelding

bruintje123

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:20

Die funeste heb ik al 20 jaar of wanneer kwamen de eerste uit :D
En nog geen funeste benen gehad en ik zat in die tijd toch fanatiek in de spring en dressuursport.
Nu recreatief en nog steeds die. :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:03

Te dichte peeskappen, maar een goed rechtgericht paard, wat goed in zijn lijf zit ervan gelijkmatig belast wordt op een nette ondergrond -> zal wel loslopen. Diezelfde kappen bij een enorm scheef lopend paard met slechte voeten en een kuilenbak echter...
Maar ligt het dan aan de kappen, of eerder aan de rest?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:31

Schade:

Mijn paard heeft af en toe schuurplekjes van de peesbeschermer rechtsvoor.
Op de plek van zijn schieffel.
(goede peeskappen vinden die totaal niet schuren is een kunst voor hem)

Waarom draagt hij ze dan toch?
Juist die schieffel blijft een risicoplek. Een keer goed aantikken op die plek kan bizar nare gevolgen hebben.

Paard loopt op ijzers.
Is soms achter vlot en voor een fractie traag weg (wordt met bekappen en beslaan absoluut al veel rekening mee gehouden, gaat vrij goed tegenwoordig)
Kan soms vrij heet zijn ook.

Maar om dus te voorkomen dat hij zichzelf blesseert door zich met zijn achterijzers voor aan te tikken, en om zijn kwetsbare schieffel te beschermen heeft hij die kappen om.

Dus wat schade ja.
Maar ik gebruik ze tóch, omdat ik denk dat die kleine schuurplekken minder erg zijn dan het risico dat ik anders zou nemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:11

Tigra_ schreef:
Schade door peesbeschermers zal erg lastig te bewijzen zijn omdat het niet zo is dat je er vandaag mee rijdt en je paard gelijk stuk is.
Zoals met de meeste blessures bij paarden gaat het geleidelijk aan en zullen er meerdere dingen meespelen. Ik weet ook niet of het zo is, maar ik rijdt al jaren zonder en heb ook nog nooit last gehad van ernstige beenblessures. Zoals er ook weer heel veel mensen zijn die al jaren met rijden en er nooit last van hebben. Ik denk dat het meer een combinatie is van dingen die niet goed gaan. Dan dat er echt 1 oorzaak is. Hoor ook vaak genoeg dat mensen roepen dat hun paard een peesblessure oploopt in de wei persoonlijk denk ik veelal dat het tot uiting komt in de wei maar niet dat daar de oorzaak altijd ligt maar dat het een opbouw is van overbelasting die uiteindelijk te veel word.

Dit dus. De meeste blessures zijn niet aan 1 incident toe te schrijven. Dus ook niet aan de ene tik.

Ik kies zelf voor de gulden midden weg. Zo veel mogelijk zonder beschermers. Heel veel paarden hebben die dingen vooral om omdat het zo hoort. Bij heel veel paarden en activiteiten kan het echt zonder. Dan vind ik het onnodige betutteling en eigenlijk alleen maar onnodig 'risico'.

Sommige activiteiten zijn risicovoller. Springen bijvoorbeeld of een jong ding iets heel nieuws leren misschien. Dan kies ik voor dunne (dus geen kunstof schaal) ventilerende beschermers. Dat haalt de grootste impact (dus risico) weg maar laat ze wel nog iets voelen. Ik wil wel dat ze zich nog bewust zijn van wat ze zichzelf aandoen.

En dan bij SGW ga ik wel voor stevige beschermers. Maar wel geperforeerde zodat er nog enige ventilatie is. Dan zijn de omstandigheden dusdanig 'ruig' en meer onvoorspelbaar dat er iets meer kan gebeuren.

Uiteraard staan ze buiten altijd zonder beschermers. En dan halen ze de grootste gekkigheid uit.

Als je paard echt zulke dikke beschermers nodig heeft bij normale arbeid moet je je toch afvragen wat er mis met hem is. Ze zullen er vast zijn, maar dan heten ze waarschijnlijk Zonik oid. Die zijn ook niet normaal dus daar kun je dan misschien geen normale regels op toepassen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:25

Peesbeschermers zelf zijn niet zo kwalijk en schadelijk. Wat wel schade veroorzaakt is hoe strak mensen ze aantrekken. Doe eens een pleister om het topje van je vinger en trek die hard aan voor je hem vast plakt... Geheid dat het ongemakkelijk voelt en uiteindelijk pijn gaat doen.

De sluitingen van peesbeschermers hoef je niet aan te trekken. Pak de sluiting en maak het vast met hetzelfde gevoel als je een pleister omdoet. Je hoeft het elastiek niet uit te rekken voor je hem vast maakt. Dat is funest voor het been... Niet de peesbeschermer, wel het elastiek waar je ze mee vast maakt.

Veel mensen denken dat peesbeschermers anders afzakken of gaan draaien, maar de pasvorm is zodanig dat ze ook gewoon vast zonder uitgerekt elastiek goed blijven zitten. Vocht doet elastiek ook wat krimpen, waardoor ze door de warmte van het been prima blijven zitten.

Bandages het zelfde probleem... De warmte geeft de schade niet, wel dat de drukverdeling totaal niet klopt omdat er door 9 van de 10 mensen waardeloos slecht gebandageerd wordt zonder onderlappen.

Is bij flextrainers weer wat anders, maar die hebben een hele andere druk verdelingen en zijn niet voorgevormd en zit meestal geen elastieken sluiting aan.

En hier wordt ook al 20 jaar gereden met die 'funeste' peesbeschermers... en nog nooit een paard met een peesblessure gehad.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:29

Pipodipo schreef:
Shanna, hoe weet je dat allemaal? In je eerste post stel je al dat paarden met beschermers zwakke pezen krijgen en nu ook drukplekken? Let je er speciaal op?

Dat is toch niet zo lastig te zien? Van die lelijke witte plekken op de plaats van de peesbeschermers zijn imo niet te missen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:46

friesam schreef:
Ik ken wel een pony met enorme schade omdat de eigenaresse vergeten is de beschermers af te doen.
Dat waren lelijke wonden en nu lelijke littekens.
Ik dacht meer dan 24 uur.

Ik rij zelf dressuurmatig zonder bescherming en met buitenrit en springen gewone peesbeschermers.
Met crossen wel corssbescherming en springschoenen.

Ik had een pony die lelijke witte littekens op zijn voorbenen had doordat vorige eigenaren vergeten waren de peesbeschermers af te doen...

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:59

Door rijden met beschermers, of paarden met beschermers in de wei/paddock zetten heb ik nog nóóit schade gezien. Sterker nog, na een peesblessure bij een paard heb ik verschillende dierenartsen om advies gevraagd of ik wel of geen beschermers moest blijven gebruiken, die adviseerden mij allemaal om gewoon beschermers te blijven gebruiken omdat schade door hitte geen risico vormde volgens hun. Ik heb wel schade gezien van beschermers die iemand vergeten was om af te doen, dus die zaten er zo'n 24 uur om. Dat paard had witte drukplekken, benen waren warm en dik maar nooit geen peesblessure of iets gekregen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:23

Toen ik mijn paard kocht had ze echt een nare wond van kapotte peesbeschermers. Gelukkig niks van te merken op de buigproef.

Ik rijd haar nu zonder beschermers (we springen niet en ze tikt niet aan).

Bij mijn pony waren ze echt nodig anders liep ze zichzelf open.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:34

Ik heb een paard gehad dat dikke benen kreeg van peesbeschermers. Nooit weer met peesbeschermers gereden aangezien hij zichzelf toch niet aanraakte. Mijn paarden die ik nu heb rijd ik wel allemaal met peesbeschermers en nog geen problemen mee gehad.