de Zin van het Oornetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:57

In eerste instantie gebruikt tegen de schuurplekken die hij zomers krijgt van het zweten. Toen een mooiere en duurdere gekocht om het bijpassend bij mijn setje te krijgen.

Na gebruik er achter gekomen dat hij zomers minder heftig reageert op de vliegen!

Ook is het op grote concoursen fijner tegen het geluid.

Afbeelding

En buiten dat vind ik het hem ook gewoon super mooi staan :=

O en bij een stal genootje heb ik een oornetje geadviseerd voor behoud van zijn voorpluk.. paardje loopt veel wedstrijden en die voorpluk wordt met de keer kleiner. Straks heeft het paard niks meer over! Kies dan voor niet vlechten en een oornetje uit behoud voor de voorpluk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:02

Wij gebruiken er alleen 1 op wedstrijd, we kunnen de voorpluk niet invlechten want dat ziet er echt niet uit met dat kleine plukje haar wat hij op zijn voorhoofd heeft. Met een oornetje is het wel netjes en verzorgd. We hebben trouwens geen demping, dus voor het geluid doet het niks, het is puur voor de mooi. Zag trouwens dat iemand het op een kerstmuts vond lijken? Daar hebben wij ook een mutsje voor :D :

Afbeelding

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:09

Mijn jonge pony is met oornetje veel beter geconcentreerd en veel minder angstig en afgeleid op geluiden. Hij kan vanuit het Niks ernorm schrikken van een geluid en met oornetje is dit vele male minder :j

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:27

Ik gebruik het alleen in de zomer voor de vliegen. Mijn paard blijft headbangen als ik zonder muts naar buiten ga (vliegen). Met mutsje blijft hij rustig. Dus het lijkt me ook fijner voor hem. :)
Daarbij vind ik het wel mooi staan. :D

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:51

oji schreef:
Volgens mij is het grotendeels een modegril. Oornetje bijpassend bij het setje....ik persoonlijk vind alle oornetjes spuuglelijk. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je zo iets moois als een paardenhoofd wil verstoppen achter een oubollig haakwerkje....

Eensch :)

Zeepsop

Re: de Zin van het Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:09

Ik gebruik hem tegen de vliegen op wedstrijd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:18

Ik heb op wedstrijd echt nog nooit iemand gezien met een ingevlochten voorpluk. Denk ook dat iedereen je vierkant uit zou lachen als je het zou proberen.
Waarschijnlijk toch meer iets uit de wereld van de grote paarden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:22

oomens schreef:
Ik heb op wedstrijd echt nog nooit iemand gezien met een ingevlochten voorpluk. Denk ook dat iedereen je vierkant uit zou lachen als je het zou proberen.
Waarschijnlijk toch meer iets uit de wereld van de grote paarden.

Dan weet ik niet naar wat voor soort wedstrijden jij gaat? :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:38

Zeepsop schreef:

Laatste was het NK vorige week in Exloo (als toeschouwer). Zie [VN] WK equipe IJslandse Paarden bekend voor een foto van de WK equipe die daar werd gepresenteerd. Niet iedereen staat er met paard op, maar je kunt een idee krijgen van het aantal vlechtjes dat je daar ziet.
Vandaar ook mijn opmerking dat dat gevlecht/getut/gepunnik wel een grote-paardending zou zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:41

Ik vind ze over t algemeen ook niet denderend.. Maar mijn paard heeft zomereczeem en wil zn hoofd ook heel vaak schuren, waardoor er bij zijn voorpluk kale plekken zitten.. Als ik dan buiten ga rijden vind ik een oornetje fijner dan elke passant uit te moeten leggen dat hij ZE heeft en wat dat inhoudt..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:43

oomens schreef:
Zeepsop schreef:

Laatste was het NK vorige week in Exloo (als toeschouwer). Zie [VN] WK equipe IJslandse Paarden bekend voor een foto van de WK equipe die daar werd gepresenteerd. Niet iedereen staat er met paard op, maar je kunt een idee krijgen van het aantal vlechtjes dat je daar ziet.
Vandaar ook mijn opmerking dat dat gevlecht/getut/gepunnik wel een grote-paardending zou zijn.

Gewoon een andere tak van de sport dus. Ik neem ook aan dat je daar geen oornetjes ziet? -:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:49

Haha ik vind punniken wel een leuke naam voor invlechten. Maar idd, voorpluk invlechten is echt iets van uit de dressuur, en het springen ook nog wel. Vooral in de B waar je punten voor verzorging ook meetellen bij de stijlpunten. Daar willen wij best wat extra moeite voor doen. Zou wel een uitdaging zijn een oornetje bij een Ijslander, zie die mega voorpluk daar maar eens onder te frutten.

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:53

Hier ook een paard met eczeem. Ben blij dat ik in de zomer een oornetje mag gebruiken. Paard schuurt zijn hele oor van binnen kaal, waardoor insecten hem behoorlijk irriteren. Daarnaast schuurt hij op slechte dagen ook de huid bij zijn oren/voorpluk kapot. Ziet er voor leken/derden een beetje dubieus uit :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:13

Zeepsop schreef:
Gewoon een andere tak van de sport dus. Ik neem ook aan dat je daar geen oornetjes ziet? -:)

De meeste gebruiken zelfs niet eens dekjes :D

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:14

Ik gebruik meestal op wedstrijd een oornetje, ze kan heel snel afgeleid zijn en met netje is ze iets relaxter, en voor de vliegen. Ze heeft er heel veel last van in de zomer, de dazen willen echt de oren in kruipen en dan loopt ze alleen maar te schudden. Ik doe dan in de training dus ook een oornetje aan ;) En als het regent vind ze het ook wat prettiger met oornetje ;)

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:36

die van mij heeft een oornetje op tegen de kleine vliegjes als hij hem niet op heeft blijft hij schudden met zijn hoofd

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:54

Ik heb ook nooit wat van oornetjes begrepen, dus ik vind dit een heel handig topic. Ook weer goed om altijd te bedenken dat als je iets niet begrijpt, het niet per definitie stom/dom/mode etc. is. Ik kan me goed voorstellen dat het voor vliegjes in de oren een fijne oplossing is.

Ik las hierboven ook dat sommige van jullie ze gebruiken met oud en nieuw. Die van mij hadden nooit last van vuurwerk, maar 2 jaar geleden hebben mensen op minder dan 10 meter van waar ze stonden te grazen een serie vuurpijlen afgeschoten en daar zijn ze enorm van in paniek geraakt. Vorig jaar zijn we met oud en nieuw naar de Veluwe geweest waar het vuurwerk een stuk verder weg was, maar misschien voor dit jaar zijn oornetjes ook wel een (deel)oplossing.

Voor de kenners hier, wat voor soort oornetjes dempen het beste en hoe bevestig je ze eigenlijk? Ook bij een pony met behoorlijk weerderige voorpluk? Moet er een halster overheen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:58

Ik weet dat een vriendin er een heeft van eskadron... in de oren zelf zit een soort van schuimrandje oid

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:20

die van Equiline schijnen ook goed te dempen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:22

farahdiba46 schreef:
oji schreef:
Volgens mij is het grotendeels een modegril. Oornetje bijpassend bij het setje....ik persoonlijk vind alle oornetjes spuuglelijk. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je zo iets moois als een paardenhoofd wil verstoppen achter een oubollig haakwerkje....

Eensch :)

:j

Ik vind het ook erg bijzonder hoeveel paarden er tegenwoordig last van de vliegjes en geluid hebben blijkbaar en vroeger dus niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:50

Ik gebruik altijd een katoenen Oornetje bij mijn menpaard op wedstrijd. Ze haat t namelijk als ze zweet dat er straaltjes over haar hoofd lopen. Oornetje vangt veel zweet op, probleem opgelost.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:04

Ik heb een dempende van Equiline, die gebruik ik in de trailer.
Mijn paard is erg angstig voor verkeersgeluiden in de trailer en sinds ik dit oornetjes gebruikt laadt en reist hij een stuk rustiger.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:40

bruintje123 schreef:

Ik vind het ook erg bijzonder hoeveel paarden er tegenwoordig last van de vliegjes en geluid hebben blijkbaar en vroeger dus niet.

Dat vind ik niet zo verwonderlijk, paarden worden steeds meer prestatie gefokt, iedereen wil de nieuwe Totilas oid fokken. Dat vereist ook een bepaald bijbehorend karakter. Ik heb het idee dat paarden veel temperamentvoller en sensibeler zijn dan 25 jaar geleden toen ik mijn eerste paard kocht.
Kijk naar alle topics op fokkerij...iedereen wil een zo veelbelovend veulen fokken, liefst met Olympische kwaliteiten...Niemand zegt dat die een leuk mak recreatiepaard wil fokken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:42

Ik zie anders nog een heleboel huis tuin en keuken paarden lopen hoor. Niks sensibel aan.
Ik denk wel dat er erg veel mensen bij komen die denken dat ze kunnen rijden maar niet meer luisteren naar de instructeur. Overal een ja maar op.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:47

oji schreef:

Citaat:

:= inderdaad. Het zou ook een soort bijgeloof kunnen zijn :D 'die keer dat ik een netje op had zette hij die pas niet zomaar opzij dus hij heeft last van het geluid'

Ik doe met springen wel een (zwart) netje op omdat ik een gevlochten voorpluk met springen tuttig vind staan :o maar ongevlochten lijkt dan net weer alsof je iets vergeten bent.

Die bijpassend kleurende netjes vind ik wel echt afschuwelijk! zeker met dressuur of springen. Heb je een zwart paard met een wit netje op bijvoorbeeld. Of rood. :r