Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:28

Ik heb ook een massimo dressuur 2. Heerlijke zadels! Je kan ze 1x verbreden of versmallen. Zelf vind ik dat een beetje eng (zit nu dat het zadel iets versmald moet worden, maar ik rijd liever met een pad eronder dan dat ik hem laat versmallen!) want dat gaat onder bruut geweld met een pers. Plus, je moet hem opsturen en de waarde gaat omlaag.

Indien het nooit nodig bij je zal zijn; zijn die zadels erg prettig!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:36

Voor mijn buikige merrie boommaat 35, korte rug, terugliggende schouder in een jaar of 7 al geprobeerd: Euroriding diamant, Thorowgood T4 veelzijdig, K&M koudbloed versie, Zaldi New kent, Startrekk espaniola, startrekk dressuur, barefoot cheyenne. Karlslund Kontakt, freeform enduro, MSFC professional, Albion, Kieffer, Wintec, wide, Soft balance boomloos, PS, JC icelandic, Massimo, tolt, Massimo dressuur, massimo trail, en als laatste massimo veelzijdig en sinds kort een Zaldi San George met anatomisch kussen en elastische stoot. Die laatste 2 zijn een succes en die blijven vooralsnog.
Voor de rest: overal was wel iets niet goed aan, als je iets specifieks wilt weten over een bepaald merk en hoe het zich gedraagt om een rond kort paard, roep het, het is te veel om in een keer op te noemen.
(en ik ben vast nog wat zadels vergeten :D )

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 19:04

Dit is super handig! En heel veel zadels :')

Hoe lagen de Soft balance boomloos, de Zaldi new Kent en de Ijslanderzadels?

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:14

ZoZenn schreef:
Die MFSC lijkt me erg zwaar, maar ik houd 'm in gedachten!

Een Zaldi testzadel had ik al ergens gevonden, die ga ik zeker proberen!

Maar even contact opnemen met Flevohorsesupport dus :D

Singel is zeker belangrijk, maar mijn westernzadel met gewone singel schuift niet. Nu zit het bevestigen natuurlijk anders, hij zit namelijk op 2 punten vast, maar toch.

Ik heb zelf 2 ESTA zadels, dat zijn ook mfsc zadels, maar de naam is veranderd geloof ik. Zitten en rijden heerlijk, maar weet niet of ze breed vallen, heb namelijk een MW op mn niet heeeel brede paard (hij is ook niet heel smal hoor) liggen. Zadels zijn absoluut niet zwaar imo, maar ik heb wel vrij nieuwe, sus misschien dat mfsc wel zwaarder is?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:55

ZoZenn schreef:
Dit is super handig! En heel veel zadels :')

Hoe lagen de Soft balance boomloos, de Zaldi new Kent en de Ijslanderzadels?

Soft balance lag heel erg op de schouderkop en was lang, te lang naar mijn zin omdat het ook een stug zadel is. Zaldi New kent lag op het oog goed, maar tijdens het rijden schoof hij heel erg naar voren binnen een paar drafpassen al, en de Ijslanderzadels brugden, of lagen tot mijn verbazing ook flink op de schouderkop. Massimo tolt sloot mooi aan maar had het puntje van de takken echt precies op het schoudergewricht van mijn paard, niet fijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:09

Tekna Iceland?
Bij die van mij schoof ook alles, thorowgood cob, equestor contour master, barefoot. Stubben met monozweetblad lag nog aardig. Zaldi lander was te lang, dus knelde de schouder af en drukte in de lendenen. Wintec hopeloos.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:27

Zo'n oud type KN symphonie

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:35

Barnsby lag super op mijn zelfde soort pony.

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 01:59

ik heb eeb msfc op een rondgeribte fries (en iets gezonken rug). Ligt als een huis.
Ik had hiervoor een fryso in bruikleen en die was veel zwaarder dan het msfc zadel. Msfc is natuurlijk niet zo licht als wintec, maar voor een leren zadel mijn inziens een lichtgewicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 02:18

dianaw33 schreef:
Voor mijn buikige merrie boommaat 35, korte rug, terugliggende schouder in een jaar of 7 al geprobeerd: Euroriding diamant, Thorowgood T4 veelzijdig, K&M koudbloed versie, Zaldi New kent, Startrekk espaniola, startrekk dressuur, barefoot cheyenne. Karlslund Kontakt, freeform enduro, MSFC professional, Albion, Kieffer, Wintec, wide, Soft balance boomloos, PS, JC icelandic, Massimo, tolt, Massimo dressuur, massimo trail, en als laatste massimo veelzijdig en sinds kort een Zaldi San George met anatomisch kussen en elastische stoot. Die laatste 2 zijn een succes en die blijven vooralsnog.
Voor de rest: overal was wel iets niet goed aan, als je iets specifieks wilt weten over een bepaald merk en hoe het zich gedraagt om een rond kort paard, roep het, het is te veel om in een keer op te noemen.
(en ik ben vast nog wat zadels vergeten :D )

Sorry,hoor... maar ik lees in jouw reactie al 7 merken die allemaal dezelfde pasvorm hebben.

Kan heel interessant zijn voor de andere reaguurders,maar ik lees hier iemand die er niet zo heel veel van snapt..

Wellicht wat hard om het zo te stellen, maar na zulke uitgave's ga je jezelf toch een beetje inlezen?

Kan zijn dat je dat idd gedaan hebt, maar mogelijk ben je te goed van vertrouwen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 06:25

Ik hoor goede verhalen over het zadelatelier van Ninon Schutte.

Zij past het zadel helemaal aan naar jouw wensen en begint met het passen van een kale boom.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 06:31

Ons paard heeft ook weinig schoft en is rond gebouwd, maar er ligt een euroriding diamant op en die ligt als een huis.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 07:46

Blijft moeilijk.
Zoveel mensen zoveel meningen.

Ik heb echt diverse zadels op me Arab gehad van 1.63.
Hij is breed vooral bij zijn schoft.
Dan rond geribt en beweegt groot.

Alle zadels werden op den duur te krap.
Massimo heb ik weer nare ervaringen mee gehad.
Wintec paste niet.
Kentauers diverse modellen werden te krap en zo heb ik nog diverse merken gepast.

Ninon is qua service super.
Hij liep onder de Arabier zadel in het begin super.
Tot hij er uit groeide.
Ze gaf eerlijk toe niets te hebben voor zijn brede bouw.

Nu ligt er een Empire BB op via zintuig.
Dit zadel heeft een extra brede kamer in de breedte.
Dus bij schoft en schouder veel vrijheid.

Mijn arab loopt er erg fijn onder.
Zonder moeite en problemen gaat hij in galop dat was daarvoor wel anders.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 07:47

Het nieuwe Parelli zadel, wat een uitkomst voor jouw genoemde probleem! Linda's Pro Dressage.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 07:50

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 07:53

Mijn zadelmaker maakt ook zelf zadels - is dat geen optie . Er zijn er vast nog meer in nl -helemaal op maat laten maken. succes.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 07:54

Kijk eens naar een Heather moffett Flexee. Heb zelf deze ook maar dan in een GP model ben er erg over te spreken. vooral ook de aanpasbaarheid.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:20

Massimo trail is echt wel een optie denk ik. Het is geen officieel dressuurzadel, maar je kunt er goed op zitten hoor. Genoeg steun.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:08

Citaat:
Sorry,hoor... maar ik lees in jouw reactie al 7 merken die allemaal dezelfde pasvorm hebben.

Kan heel interessant zijn voor de andere reaguurders,maar ik lees hier iemand die er niet zo heel veel van snapt..

Wellicht wat hard om het zo te stellen, maar na zulke uitgave's ga je jezelf toch een beetje inlezen?

Kan zijn dat je dat idd gedaan hebt, maar mogelijk ben je te goed van vertrouwen?
[/quote]

Ik denk dat ik er juist heel erg veel van snap. Ten eerste is er de laatste jaren heel veel meer aan keuze op de markt gekomen voor 'moeilijke ruggen', of dat allemaal even zinvol is laat ik hier in het midden. Wat je hierboven ziet staan is mijn 'inlezen proces' gedurende heel wat jaren geweest, zoals je het noemt, en dat deel ik graag, want iedereen moet ergens beginnen.
Ik heb op dit moment 1 paard waar diverse zadelpasser geen raad mee weten dus dan ga ik zelf op zoek, dat lijkt mij geen domheid maar zoeken naar een oplossing om mijn paard pijnvrij en in balans te laten bewegen.
Ik ben ook geen zadelmaker maar een consument, en moet in eerste instantie uitgaan van mijn eigen basiskennis, maar specifieker van wat ik lees en wat een zadelpasser mij vertelt. En helaas hebben de meeste zadelpassers maar heel beperkte merkenkennis, niet verder reikend dan hun eigen merken, en de meeste zadelfabrikanten zijn niet scheutig met het verschaffen van info over bomen, boomvormen en kopijzers. De verkooppraatjes gaan altijd over ruitercomfort en 'schoudervrijheid'. Maar waar bestaat die 'schoudervrijheid' uit en hoe gedraagt het zadel zich vervolgens op mijn specifieke paard?
Dat kan/wil niemand me vertellen. Op het oog 'passende' zadels werden hier na enkele dagen een compleet fiasco en konden zo terug naar de zadelpasser. Ik geloof al lang niet meer in een uurtje uitproberen om te zien of een zadel past, wat de meeste verkopers aanbieden. Uitproberen door een zadel langer in handen te krijgen is voor mij een leerproces waar ik overigens beslist niet op leeggelopen ben: testen, lenen, huren, je kunt heel veel even bekijken zonder overal meteen geld in te stoppen. Dus een beetje een voorbarige reactie van je.

Ik denk dat elke ruiter 'goed van vertrouwen' is naar een zadelpasser toe, en dat ook zou moeten zijn want waar heb je anders die experts voor? Helaas is de praktijk anders, getuige de vele topics met zadelellende hier.

Dus ik vraag me af wat er mis is met mijn post, waarin ik heel veel merken noem die constant als suggestie langskomen. ik heb daar iets zinnigs over te melden, en deel dat, nogmaals graag.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 02-07-17 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:13

Massimo trail lag prima op mijn rondgeribte korte Ijslander, maar ik bleek er zelf niet zo goed in te zitten als ruiter. Dat is voor iedereen persoonlijk en zul je zelf moeten ervaren :)
Ik heb nu een Hrimnir Master en heel blij met dit zadel. Heeft ook een verstelbaar kopijzer, wat handig kan zijn als ze zomers wat dikker zijn en S'winters weer wat afvallen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:52

Ik zou ook eens bij Zaldi kijken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:58

Kijk eens naar ghost!Ze hebben nu ook een paar nieuwe modellen waaronder een mooi dressuurmodel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:08

Bel de country mill maar, zij hebben veel vaker met dit bijltje gehakt en hebben daardoor ook geschikte modellen, waaronder Massimo en Zaldi.
Verder zou je kunnen kijken naar een Startrekk zadel.
Op mijn 2 fjorden met dezelfde problemen die jij beschrijft lagen deze 3 merken prima. De eerste 2 heb ik wel altijd i.c.m. een banaansingel gebruikt, de startrekk i.c.m. een anatomische singel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:38

Je hebt pb. Voor het schuiven bij een verdet goed passend zadel werkt en v systeem singel met anatomie singel vaak goed

Ik heb een Massimo en lovatt & ricketts. (Staat te koop. Mag gepast worden )

Ik heb ook zeker 20 soorten zadel geprobeerd voordat ik vond. Alles was te lang of sof of was te smal of klapperde te omhoog van achteren

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:32

Je kan ook nog even googlen naar Equestor. Die heb ik er zelf ook op liggen :)
Erg tevreden mee voor mijn brede ronde paardje :+