Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:53

Ik heb een regendeken en een reflecterende uitrij deken
Enige wat hier nog bij zou kunnen komen is een wollen zweetdekentje en/of een. Vliegen/eczeemdeken
Als de vliegende projectielen vervelend worden

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:00

Geen. Hooguit een fleecedeken om een kwartiertje na zware arbeid in de winter op te doen, maar verder niets.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:05

Per paard heb ik de volgende set dekens:

* vliegendeken (rambo)
* zweetdeken (amigo)
* zomerdeken (verschillend)
* regendeken ongevoerd (amigo)
* regendeken medium gevoerd liner-systeem (rhino)
* onderdeken medium gevoerd lner-systeem (rambo)
* onderdeken zwaar gevoerd liner-systeem (rambo)

Best wel veel eigenlijk. Als je paarden wilt houden zoals ik dat doe, dan zul je deze stapel dekens ook echt nodig zijn (misschien de zomerdekentjes niet perse, die gebruik ik amper). Ik heb "sport"-paarden met dunne velletjes die 's nachts op stal komen en overdag de hele dag buiten spelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:20

Dunne velletjes kweken ook gewoon dikke vachtjes als ze de kans krijgen , ook bij de nachten op stal
Dat een dikke vacht niet altijd praktisch is is een ander verhaal idd
Als je ze bij training standaard flink in het zweet werkt kan ik me de behoefte aan een dunnere vacht zeker indenken :j

(Niet alleen voor de ruiter/eigenaar maar ook voor het dier tijdens het werk )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:23

Ik heb het tegenbewijs van die stelling hier op stal staan, Sonja-vr.
Mijn 3 jarige heb ik als blote jaarling uit de opfokweide moeten redden omdat hij het zo koud had gekregen dat hij zwaar ondervoed is geraakt. Hij kon zijn eigen lijf niet meer warm krijgen zonder hulp. Luxe dier kwa velletje, was als veulen al spiegeltje-glad.
En eerder had ik ook een merrietje, dat ook in de herfst al stond te rillen op stal zodra de temperatuur omsloeg naar kouder. Ook zo'n mooi dun velletje.

Er zijn paarden die écht geen wintervacht aanmaken. Vast een bij-effect van de moderne sportpaardenfokkerij, maar laat het een fabel zijn dat ieder paard geschikt is voor 365 dagen per jaar bloot. Er zijn ook paarden die daar ziek en stijf en koud van worden.
Laatst bijgewerkt door Dees op 06-06-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:25

Ik heb niet zoveel

- Regendeken 0gram (afneembare nek)
- Liner 100gram
- Liner 200gram
- Simpele regendeken 0gram als reserve
- Zweetdeken

Heb een Engels Volbloed die ongeschoren is. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en draagt in de winter de regendeken met 100gram liner. Maar wij hadden hier op Isle of Man een erg milde winter.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:34

Voor een ongeschoren paard heb je in principe geen deken nodig, hoewel een regendeken wel fijn kan zijn voor dagen dat het echt non stop giet.
- ongevoerde regendeken

Voor een geschoren paard en dan ook nog afhankelijk van wanneer je scheert en welk ras en of hij in de nacht op stal staat en of dit een binnen of buitenstal is.
Een ongevoerde regendeken is sowieso fijn om te hebben, dan kun je voor een geschoren paard een 100 onderdeken kopen en een 200 grams outdoordeken.
Zo kun je een 100, 200 en 300 grams deken maken, 300 gram zou warm genoeg moeten zijn voor een paard dat een binnenstal heeft.
Verder is voor een geschoren paard een (wollen) zweetdeken wel fijn en voor de overgang van winter naar zomer een katoenen zomerdeken.
- ongevoerde regendeken,
- 100 grams onderdeken / liner
- 200 grams outdoordeken
- (wollen) zweetdeken
- zomerdeken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:42

Sonja_vR schreef:
Dunne velletjes kweken ook gewoon dikke vachtjes als ze de kans krijgen , ook bij de nachten op stal
Dat een dikke vacht niet altijd praktisch is is een ander verhaal idd
Als je ze bij training standaard flink in het zweet werkt kan ik me de behoefte aan een dunnere vacht zeker indenken :j

(Niet alleen voor de ruiter/eigenaar maar ook voor het dier tijdens het werk )

We hebben er hier één staan die 's winters altijd onder dek moet, anders staat hij te rillen in zijn stal. Die kwam ook serieus afgevallen weer terug van een vakantie op de wei (24/7 flink gras, maar niet de standaard 2kg krachtvoer die hij op stal krijgt om op gewicht te blijven). Dit was midden in de zomer (augustus) voor 4 weken, niet echt de periode dat je paard normaal mager wordt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:52

Zoveel als je zelf wilt.

Ik heb voor mijn paard een vliegendeken, zweetdeken, 50 gram winter/regen deken en 200 gram winter/regen deken.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:39

Ik zou per paard een beetje kijken.
ik heb er 1 die snel invalt en helemaal in de winter heb ik afgelopen winter gezien.

Voor haar heb ik 4 dekens maar nog maar 2 gebruikt.

Ik heb:
- 1x 0 gram regendeken
- 1x 100 gram staldeken
- 1x 200 gram outdoor deken met afneembare hals
- 1x fleece deken

Ik denk dat ik er nog een vliegendeken bij haal want ze heeft aardig last van dazen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:06

Dees schreef:
Ik heb het tegenbewijs van die stelling hier op stal staan, Sonja-vr.
Mijn 3 jarige heb ik als blote jaarling uit de opfokweide moeten redden omdat hij het zo koud had gekregen dat hij zwaar ondervoed is geraakt. Hij kon zijn eigen lijf niet meer warm krijgen zonder hulp. Luxe dier kwa velletje, was als veulen al spiegeltje-glad.
En eerder had ik ook een merrietje, dat ook in de herfst al stond te rillen op stal zodra de temperatuur omsloeg naar kouder. Ook zo'n mooi dun velletje.

Er zijn paarden die écht geen wintervacht aanmaken. Vast een bij-effect van de moderne sportpaardenfokkerij, maar laat het een fabel zijn dat ieder paard geschikt is voor 365 dagen per jaar bloot. Er zijn ook paarden die daar ziek en stijf en koud van worden.

maar dat zijn en blijven de uitzonderingen Dees
en die bevestigen de regel ;)
het overgrote deel van de paarden , ongeacht ras, maakt gewoon voldoende vacht aan als ze de kans krijgen
degenen die dit niet doen zijn zeldzaam.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:09

Ik heb enkel een staldeken en een regendeken.
Mijn paard staat in de winter zonder deken dus maakt zelf zijn wintervacht.
Het staldeken gebruik ik als ze echt bezweet is zodat ze niet ineens een klap krijgt van koud naar warm, en het regendeken als het regent. Mevrouw staat namelijk graag buiten dus dan maar een dekentje :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:42

Ik had er voorheen verschillende voor mijn paard, verschillende grams etc. Nu ben ik uitgekomen op de Bucas smarttex medium. Deze zijn speciaal gemaakt om van -15 tot 12 graden op te kunnen. Ook erg fijn dat hij heeel sterk is, al mijn dekens die ik had zijn kapot gescheurd.
Daarnaast heb ik dan 1 zweetdeken als onderdeken en 1 zweetdeken voor na wassen. En voor in de mooi weer maanden een Rambo Protector vliegendeken. Verder niks nodig omdst de bucas zo breed ingezet kan worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:42

Sonja_vR schreef:
maar dat zijn en blijven de uitzonderingen [naam verwijderd]
het overgrote deel van de paarden , ongeacht ras, maakt gewoon voldoende vacht aan als ze de kans krijgen

Dan spaar ik ze kennelijk, want van de paarden die hier gewoond hebben (naar schatting iets van 7-8), had zeker 50% onvoldoende vacht om zichzelf warm te kunnen houden op koudere dagen. Zo zeldzaam is dat dus helemaal niet.

Okee, toegegeven, ik houd geen Tinkers oid, ik heb wat hoog in het bloed staande 'voor-de-sport-gefokte' warmbloedpaarden (waar ik overigens gewoon mee op buitenrit ga). Die populatie is natuurlijk maar een deel van de totale paardenpopulatie en er zijn inderdaad een heleboel lager in het bloed staande dieren die prima zonder deken door het jaar komen.

xPearl

Re: Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:47

Tja..
Ik heb;
1x staldeken 200grams
1x staldeken 300grams
1x regendeken met fleece
2x fleecedeken
1x vliegendeken

Maar je kan er natuurlijk zo veel kopen als je zelf wilt, haha :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:00

Dees schreef:
Sonja_vR schreef:

Dan spaar ik ze kennelijk, want van de paarden die hier gewoond hebben (naar schatting iets van 7-8), had zeker 50% onvoldoende vacht om zichzelf warm te kunnen houden op koudere dagen. Zo zeldzaam is dat dus helemaal niet.

Okee, toegegeven, ik houd geen Tinkers oid, ik heb wat hoog in het bloed staande 'voor-de-sport-gefokte' warmbloedpaarden (waar ik overigens gewoon mee op buitenrit ga). Die populatie is natuurlijk maar een deel van de totale paardenpopulatie en er zijn inderdaad een heleboel lager in het bloed staande dieren die prima zonder deken door het jaar komen.

Makes two of us! Paard 1 redde het nog wel met haar spekbuik toen, paard 2 is een hoopje botten zonder deken. Die moet echt dekens. En geloof me, ik ben voorstander van zonder, vind die dekens eerlijk gezegd pokke irritant

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:02

Geen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:12

Dees schreef:
Sonja_vR schreef:

Ik zoek ze er blijkbaar ook op uit. Ik heb er twee die ook niet zonder deken kunnen. Niet altijd handig, want af en toe word ik wel tureluurs van dat gewissel met alle dekens als de temperaturen maar blijven schommelen. Mijn pony staat te trillen van de kou zonder en verandert in een hoopje botten. Mijn paard maakt gewoon amper vacht aan, ook wel geprobeerd om die zonder deken te laten staan, maar ze heeft het alleen maar koud. Er komt echt geen vacht bij. Had het liever anders gehad, maar ach. Zolang mijn paarden het maar fijn hebben :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:18

Gebruik zelf geen dekens voor de mijne, staan 24/7 buiten.
Heb wel winterdekens reserve liggen, van 100 tot 300 gr. en ongevoerde regendeken.
Mocht het ooit nodig zijn om medische redenen of ze kunnen zichzelf niet meer goed warmhouden heb ik gelijk een deken liggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:53

0-2. Ik heb een 200 grams regendeken en een zweetdeken. Dan heb ik nog wel een 400 grams regendeken, maar die is overbodig. Zomerdekens, vliegendekens, allemaal niet nodig. Zo'n nylon net over je lijf is benauwder dan een vliegensteek hoor. Mijn paard doe je er geen plezier mee. Te warm.
Ik probeer elke winter zonder deken, maar ik tref haar in oktober ergens een keer helemaal rillend en koud in de regen aan en dan gaat dus de regendeken er weer op. Die gaat weer af zodra het in het voorjaar weer 10 graden overdag is (nacht doet er niet toe). Paarden kunnen prima over kou, wat minder over nattigheid.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:23

mijn shet;
0 grams regendeken ( nog nooit opgehad)
fleecedeken
uitrijdeken 1x voor zadel en 1x voor menwagen
2x vliegendeken ( restanten vorige shet en gewonnen)
1x fleece reflectiedeken ( reflectiedeken grote maat erop genaaid)

c pony
2 zweetdekens, 1 wollen 1 fleece
3 eczeemdekens
1 reflectiedeken
2 uitrijdekens, 1 fleece en 1 vliegen

ben nu aan het oriënteren op winterdekens ( hoe wanneer waar hoeveel grams) omdat mijn c pony het ondanks berenvacht veel te koud heeft en gigantisch afvalt.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:41

Ik heb een zweetdeken, bucas regendeken, bucas power turn out en een eczeemdeken.
Ik ben altijd een beetje anti-deken geweest, maar ben nu toch wel een beetje om.
Mijn paard is nu 21 en hij staat overdag buiten en in de nacht binnen. Voordeel van de bucas regendeken is dat hij ook op kan als je paard al nat is, dus als het buiten regent kun je nog naar buiten rennen en hem de deken alsnog om doen :) Voordeel van de power turn out is dat hij goed is voor temperaturen tussen de -10 en +16, je hebt dus niet meerdere dekens nodig en je kunt eventueel in de nacht je deken ophouden. Ik gebruik hem eigenlijk alleen als het echt koud is, tussen de -10 en +5 en het liefst in de nacht de deken af :)

Als ik je een advies mag geven, investeer in je deken! Koop liever twee goede dekens zoals die van Bucas dan 5 of 6 verschillende diktes/kwaliteiten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:43

Ik heb een zweetdeken en that's it. :) paard wordt nooit geschoren en staat het hele jaar door overdag buiten en snachts op stal.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:16

Ponylief heeft 2 zweetdekens, een uitrijdeken, een 200 grams staldeken, een 200 grams regen/outdoor deken, een 0 grams regendeken en volgend jaar komt hier nog een 100 grams regendeken bij.
In de winter is ze geschoren en staat ze onder de staldeken samen met de 200 grams regendeken. Word het warmer/krijg ze een lange vacht word de 0grams regendeken erop gedaan met 200 grams staldeken.
En daarna heeft ze dus alleen de 0 grams regendeken, maar deze overgang vind ik te groot, vandaar volgend jaar de 100 erbij.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:19

Dat is maar net afhankelijk wat je doet, is paard geschoren en hoe staat hij gestald.

Ik zelf met heb het amigo systeem, dus 1 outdoor deken en 2 zo genaamde liners die je bevestigd aan de outdoor deken. Heb 1 liner van 200 gram en een vari liner van 400 gram.

Daarnaast heb ik een zweetdeken met en een zonder hals.
En een vliegendeken.

Mijn paard is geschoren en staat overdag in de winter in de paddock en de rest op stal