Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja_vR schreef:Dunne velletjes kweken ook gewoon dikke vachtjes als ze de kans krijgen , ook bij de nachten op stal
Dat een dikke vacht niet altijd praktisch is is een ander verhaal idd
Als je ze bij training standaard flink in het zweet werkt kan ik me de behoefte aan een dunnere vacht zeker indenken
(Niet alleen voor de ruiter/eigenaar maar ook voor het dier tijdens het werk )
Dees schreef:Ik heb het tegenbewijs van die stelling hier op stal staan, Sonja-vr.
Mijn 3 jarige heb ik als blote jaarling uit de opfokweide moeten redden omdat hij het zo koud had gekregen dat hij zwaar ondervoed is geraakt. Hij kon zijn eigen lijf niet meer warm krijgen zonder hulp. Luxe dier kwa velletje, was als veulen al spiegeltje-glad.
En eerder had ik ook een merrietje, dat ook in de herfst al stond te rillen op stal zodra de temperatuur omsloeg naar kouder. Ook zo'n mooi dun velletje.
Er zijn paarden die écht geen wintervacht aanmaken. Vast een bij-effect van de moderne sportpaardenfokkerij, maar laat het een fabel zijn dat ieder paard geschikt is voor 365 dagen per jaar bloot. Er zijn ook paarden die daar ziek en stijf en koud van worden.
Sonja_vR schreef:maar dat zijn en blijven de uitzonderingen [naam verwijderd]
en die bevestigen de regel![]()
het overgrote deel van de paarden , ongeacht ras, maakt gewoon voldoende vacht aan als ze de kans krijgen
degenen die dit niet doen zijn zeldzaam.
Dees schreef:Sonja_vR schreef:maar dat zijn en blijven de uitzonderingen Dees
het overgrote deel van de paarden , ongeacht ras, maakt gewoon voldoende vacht aan als ze de kans krijgen
Dan spaar ik ze kennelijk, want van de paarden die hier gewoond hebben (naar schatting iets van 7-8), had zeker 50% onvoldoende vacht om zichzelf warm te kunnen houden op koudere dagen. Zo zeldzaam is dat dus helemaal niet.
Okee, toegegeven, ik houd geen Tinkers oid, ik heb wat hoog in het bloed staande 'voor-de-sport-gefokte' warmbloedpaarden (waar ik overigens gewoon mee op buitenrit ga). Die populatie is natuurlijk maar een deel van de totale paardenpopulatie en er zijn inderdaad een heleboel lager in het bloed staande dieren die prima zonder deken door het jaar komen.
Dees schreef:Sonja_vR schreef:maar dat zijn en blijven de uitzonderingen Dees
Dan spaar ik ze kennelijk, want van de paarden die hier gewoond hebben (naar schatting iets van 7-8), had zeker 50% onvoldoende vacht om zichzelf warm te kunnen houden op koudere dagen. Zo zeldzaam is dat dus helemaal niet.
Okee, toegegeven, ik houd geen Tinkers oid, ik heb wat hoog in het bloed staande 'voor-de-sport-gefokte' warmbloedpaarden (waar ik overigens gewoon mee op buitenrit ga). Die populatie is natuurlijk maar een deel van de totale paardenpopulatie en er zijn inderdaad een heleboel lager in het bloed staande dieren die prima zonder deken door het jaar komen.