Korte rug hype?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:17

tamary schreef:
Dat verklaard een stuk van de ellende met zadel en rugproblemen en de opkomst van bv boomloos (wat trouwens ook niet zaligmakend is).

Van boomloos kan je zeggen wat je wil, maar heb nu 3 paarden lopen allemaal boomloze zadels, krijg elk jaar groen licht van mijn DA die ook manueel therapeut is. Geen gevoelige plekken op de rug, niks.
Er zullen vast paarden zijn waarbij het niet werkt maar ik heb vaak het idee dat mensen het te snel afschrijven.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:22

Ik had ooit een zadeltje met een korte steeg en vond dat eigenlijk best een briljante oplossing: geen hard deel wat in de rug kan drukken, maar een flexibel,meebewegend deel wat toch nog enigszins als drukverdeling werkt op een deel van de rug dat erg kwetsbaar is. Eigenlijk jammer dat in de hype van kort korter kortst dit beproefde (voor lange afstanden ontworpen) concept zo verguisd is.

Olympia96

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:29

Het is een feit dat er vroeger meer paarden waren met een normale ruglengte. Kijk alleen al naar de jonge KWPN dressuurhengsten die tegenwoordig worden aangeboden. Of naar Tinkers.

Er is nu idd meer kennis. Vroeger had iedereen een Stubben of een Kieffer en die 'paste' op alle paarden. Met een enorm smal tussenkanaal, waar niemand het ooit over had.

En idd, ik zie vaak beeldmateriaal van ruiters die een lichaam hebben dat totaal niet bij hun paard past. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat te dikke, volwassen mensen op een Welsh D pony gaan zitten. Of op een (modern gefokte) Haflinger. 100% zeker dat daar rugproblemen door ontstaan. Ofwel de kont van de ruiter blubt over de lepel heen, of het zadel ligt op de lendenen om de ruiter passend in het zadel op de pony te krijgen.

Er zijn ook zadelmakers die handig gebruik maken van de korte ruggen hype en die ook bij een rug van een normale lengte een te kort zadel aanmeten. Het is nog altijd het allerbeste om zoveel mogelijk draagoppervlak te hebben om het gewicht te verdelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:36

Het ligt er ook maar aan aan welke kant het zadel te lang is. Toen ik mijn ruin (kussenruimte 42 centimeter) kocht kreeg ik er een zadel met stegen (!) bij. De stegen waren flexibel en vormden geen probleem. Zowel chiropractor als osteopaat wisten mij te melden dat zijn lendenen, bekken en SI-gewricht niks mankeerden. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar een paar jaar onder dat zadel gelopen.

Echter was het zadel aan de voorkant ook te lang. Dat was wel een probleem.

Het gaat naar mijn idee niet om de totale lengte maar om de bouw van het paard icm het model zadel.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:44

Woensdag komt er bij mij een andere zadelmaker, ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Dat ruiter bij paard moet passen ben ik het mee eens, vind het beeld van de 1.90 lange mannen op een ijslander van 1.45 ook geen gezicht en kan me niet voorstellen dat het lekker is voor die beestjes. Ookal weegt zon vent maar 60 kilo.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:53

Wildgirl schreef:
Om over de blessures van ruggen nog maar te zwijgen als de befaamde franse kussens eronder zitten.

Wat is er mis met een frans kussen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:55

Barvrouwke schreef:
Wildgirl schreef:
Om over de blessures van ruggen nog maar te zwijgen als de befaamde franse kussens eronder zitten.

Wat denk je? Doordat het kussen zo kort is komt er veel druk op de achterkant van het kussen te staan.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:57

Koper schreef:
Barvrouwke schreef:

Wat denk je? Doordat het kussen zo kort is komt er veel druk op de achterkant van het kussen te staan.

Dan zit het zwaartepunt van de ruiter te ver naar achter, dat heeft meer met de inchmaat dan met het kussen te maken lijkt me.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:09

Dus Franse kussens is eigenlijk niet zo goed?
Ik ben nu met een nieuw zadel bezig die kort moet zijn omdat mijn paard dat ook is
Ik heb Mn paard bij mij uitgekozen.
Ben zelf 1.58 en mijn paard is dat ook.( hij is inmiddels wel gegroeid dus ik denk nu 160)
Hier voor had ik een 1.64 was ook niet zn probleem.
Vind het ook onzin dat grote/lange mensen op kleine paardjes rijden.
Zelf een keer gezien meisje was nog breder als het paard zelf en zadel verdween gewoon.
Belachelijk was echt een heel fijn dun paardje en dan met zn meid er op kan gewoon niet
Ik ben het er ook mee eens dat je een paard moet uitzoeken die bij je past.
Als ik op het paard van Mn moeder rij ziet dat er ook niet uit en rijd ook niet fijn 1.74 te groot voor mij.
Er zijn okk steeds meer paarden met korte ruggen bijv pre's is nog niet zo makkelijk om daar een passend zadel bij te vinden

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:12

Ik denk niet dat het perse alleen een hype is. Tegenwoordig willen mensen met een te grote kont op bijvoorbeeld een Haflinger gaan zitten en dan heeft de Haflinger ineens een korte rug omdat het achterwerk van de ruiter niet in een kleiner zadel past. Beetje de omgekeerde wereld denk ik. Misschien handig om dan eens realistisch te zijn en toe te geven dat je een groter maatje paard nodig hebt. Maar dat mag je nooit zeggen want 'die pony kan dat makkelijk houden hoor!'.

Daarnaast is er nu inderdaad meer bekend over de juiste ligging, zoals hierboven meermaals aangegeven.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:14

Ik vind het geen hype, wel een vaststelling.
Zeker als je de moderne dressuurpaarden bekijkt. bergop op gebouwd, stevige schouderpartij die vaak ver doorloopt, sterke achterhanden, en dan krijg je echte klimmertjes. op stand passen vaak die zadels wel, maar eens in beweging houd je eigenlijk bitterweinig draagvlak over. Dat, samen met meer bewustwording (eigen houding, invloed daarvan etc) maakt dat mensen veel kritischer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:17

Ik vind het wel interessant dat in dit topic 2 dingen door elkaar lopen:
1. 'Te lange boomzadels geven schade aan de lendenen/rug van het paard'
2. 'Te korte zadels zijn net zo slecht of nog slechter, want dan gaan te dikke/lange mensen helemaal achterin de lepel zitten en wordt de achterkant overbelast, dus langere zadels zijn echt niet altijd slechter'.

Vooral die tweede vind ik erg fascinerend omdat dit ineens helemaal niet om het paard en de optimale lengte voor het paard gaat, maar om het egootje van de ruiter. Het uitgangspunt is dan ineens niet meer 'het zadel moet de optimale lengte hebben voor het paard' maar 'het zadel moet de optimale lengte hebben voor de ruiter, want anders belast die het zadel verkeerd en dat is ook onprettig voor het paard.' :evaw:

Ik zou zeggen:
1: een paard moet altijd een zadel krijgen dat qua lengte 100% aansluit bij zijn bouw
2: als de ruiter niet in dát zadel past, dan moet hij niet op dat paard gaan zitten.
Oliebol happens - maar in dit geval kon je die oliebol vaak al gewoon lang en breed aan zien komen toen je dat leuke, ultrakorte paardje kocht.

Wat ik echter nog veel gekker vind is dat boomzadelmensen nog steeds zadellengtes bespreken in inchmaten. Dat is echt compleet onzinnig als het om de lengte van een zadel voor het paard gaat. Inchmaat zegt namelijk alleen iets over de grootte van de zitting, niet over de lengte van de kussens. Dus als iemand roept 'op mij paard past geen 17,5 inch' dan is dat vrij absurd want dat ligt er maar helemaal aan hoe die zitting eruit ziet: een 17 inch zitting met een hoge voorboom en een hoge lepe (diepe zit) heeft veel meer boom/kussenlengte nodig dan een 17inch zadel met vlakke zit. Je kunt zo zelfs een grotere inchmaat zitting op dezelfde korte boom creeren zonder dat de achterkant overbelast wordt, en je kunt ook een kleinere inchmaatzitting op een langere boom zetten.

Dus ik zou om te beginnen zowel leken als professionals willen adviseren om eindelijk te stoppen met dat idiote denken in inches, maar gewoon de zadelplek van het paard t/m de 18e rib op te meten in centimeters. Dan kan vervolgens elke idioot een meetlat over de kussens van het eigen zadel leggen en zien of dat ongeveer matcht. In de boomloze wereld is dat de gewoonste zaak van de wereld omdat daar uit wordt gegaan van de ruimte die het paard nodig heeft ipv de ruimte die de ruiter nodig heeft.
Dat de traditionele wereld echter nog steeds in inchmaten en dus primair ruimte voor de ruiter denkt is wel typerend voor wat daar eigenlijk het belangrijkste wordt gevonden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:18

Citaat:
Dan zit het zwaartepunt van de ruiter te ver naar achter, dat heeft meer met de inchmaat dan met het kussen te maken lijkt me.
[/quote]

Ik heb nooit problemen met franse kussens, imo wordt dat weer veroorzaakt door ruiters die eigenlijk niet op het paard passen.

en, xyzutu2: compleet mee eens! In de ijslanderwereld weet trouwens ook iedereen hoeveel lengte het paard kan hebben in cm.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 19-05-17 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:20

Ik denk niet dat het een hype is, maar gewoon andere kennis dan voorheen.
Toen lag inderdaad bijna elke kieffer of stubben goed op elk paard. 16 Inch voor de pony's 18 voor de paarden.
Nu had ik wel het idee dat er vroeger minder diversiteit aan rijpaarden was.Dat scheelt ook.
De fjord liep voor de kar en was zelden een rijpony.
En de paarden hadden allemaal meer het rechthoek model tegenover nu meer en meer het vierkantsmodel. Dus globaal gezien paste die zadels ook redelijk goed op best veel paarden.

Nu heb je ook de hype dat alles op het zadel gegooid word, terwijl de ruiter echt zo slecht rijd dat een paard nooit goed kan gaan lopen. Wat er ook op ligt.
Maar helaas zijn er veel ruiters die jong als ze zijn alles al weten denken ze en daarom zichzelf belemmeren om bij te leren. Ze mogen niet meer aangesproken worden door de instructeur.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:27

Nou op mijn pony past écht maar een 17 inch, hij heeft en een korte rug en zijn schouder ligt vrij ver naar achter. Scheelt dan weer wel dat een 17,5 voor mij te groot is dus een 17 inch is prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:39

Barvrouwke schreef:
Wildgirl schreef:

Koper schreef:

Hoe kom je daar nu bij? Juist de wat meer uitstekende keilkussens drukken eerder in de lendenen.
Wat ik al zei, wat er geschikt is hangt echt af van de vorm van de rug van je paard.
Daar moet bij het kopen van een paard ook rekening mee gehouden worden. Past er een zadel op en pas je vervolgens dan zelf ook in dat zadel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:43

Kussens die achter in de lendenen drukken, worden daar vaak in gedrukt door te 'massieve bipsen'..... veel ruiters kunnen niet in het midden van hun zadel zitten maar nemen het gehele oppervlak, en meer, in beslag.
Het paard sport, de ruiter niet of nauwelijks...... Bij de rijverenigingen en ponyclubs waren de ruiters vroeger absoluut meer in vorm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:46

Maar dan zegt een zittingmaat in inches nog steeds echt geen drol.
Hier bijvoorbeeld 2 zadels:
Afbeelding
Afbeelding

Dit kunnen allebei 17 inch zadels zijn als je de rode lijn meet, maar je ziet toch wel dat je als mens in het onderste zadel veel minder zitruimte hebt, dus dat je bij dat onderste type met die hyper-diepe zit waarschijnlijk als mens zelfs een grotere maat zitting nodig hebt, die een langere onderkant van de boom nodig heeft, en dat je dus ineens een langer zadel op de rug van je paard hebt?
Een 17inch zadel met diepe zit kan dus al te klein voor jou zijn terwijl een 17 inch zadel met vlakke zit jou wel perfect past.
En dan nog steeds zegt '17 inch' niets over lengte van de boom aan de paardkant, maar alleen iets over een bepaald meetpunt aan de ruiterkant (en dus ook een meetpunt wat zelfs voor de ruiter niets zegt), dus het blijft onzinnig om inchmaten van zadels te koppelen aan de ruimte die een paard voor een zadel heeft in centimeters.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:49

Ik lees hier veel over de te dikke konten.
Mij is vroeger geleerd, dikke kont of lange benen die iemand de lepel op drukken.
Er moet een vlakke hand ruimte zijn achter de bips. Dan past een zadel.

Is dat nu nog steeds de norm?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:50

xyzutu2 schreef:
Ik zou zeggen:
1: een paard moet altijd een zadel krijgen dat qua lengte 100% aansluit bij zijn bouw
2: als de ruiter niet in dát zadel past, dan moet hij niet op dat paard gaan zitten.
Oliebol happens - maar in dit geval kon je die oliebol vaak al gewoon lang en breed aan zien komen toen je dat leuke, ultrakorte paardje kocht.

Helemaal mee eens. En als je nu eenmaal dat paard al hebt en er geen passend zadel op kunt vinden, denk dan eens aan boomloos.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:51

bruintje123 schreef:
Mij is vroeger geleerd, dikke kont of lange benen die iemand de lepel op drukken.

Nou, ik denk dat je een gekneusde hand hebt wanneer dat nog steeds de norm is....... ;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:53

Als je dat nu zo ziet Xuyzutu kun je je makkelijk voorstellen dat als je in het tweede zadel op de lepel zit dit nog slechter is dan in het eerste zadel (hefboomwerking).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:53

Dat is mij ook geleerd (10 jaar terug). Vlakke hand tussen kont en lepel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:54

Ninx schreef:
bruintje123 schreef:

Nou, ik denk dat je een gekneusde hand hebt wanneer dat nog steeds de norm is....... ;(

Ja bij sommige helaas wel ja. En dan denk ik aan wat ik ooit geleerd heb. Dat past niet.
Maar goed, ik stam ook nog uit de tijd dat de kieffer met zijn smalle kussenkanaal een top zadel was. (en de bruine zadeltjes daarvoor met knoerharde kussens)
Dus misschien nu ook andere maatstaven in wanneer een kont/been past.

Ik heb zelf ook een maatje of wat meer, toch past er bij mij nog wel die vlakke hand achter mijn bips.
Daarom vroeg ik het me af.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:00

Zou het model van het zadel misschien ook een rol spelen? Vroeger waren er geen (of weinig) zadels met een diepe zit en flinke wrongen. Ze waren allemaal vrij vlak, en dus was er wat meer zitruimte.
Men zat niet snel op of tegen de lepel (een volwassen persoon en normale broekmaat in een 17,5 inch zadel had ruimte genoeg). De huidige, met name, dressuurzadels met diepe zit, sluiten de ruiter flink op en in een kuipje is minder speelruimte.