Zadel voor verschillende paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Zadel voor verschillende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:19

Ik heb ook een kwpner, die had al snel W-XW en nu met 7 zit er eindelijk schoft op.
Wel rij ik pas met 4 jaar in.
Maar die grote sprinkhanen van 1.75+ die zijn inderdaad smaller.
Echter pas nog bij een 3 jarige volbloed arabier met XXW geweest.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:19

Bates vind ik erg mooi en fijn, google maar eens of gebruik de zoekfunctie op bokt :) ze zijn alleen niet heel goedkoop en ik heb geen idee wat je budget is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:25

Duhelo schreef:
ik zou gaan voor een boomloos zadel. Zoals bv barefoot, ghost of hidalgo. Met een goede pad eronder kom je al een heel eind.

Boomloos is een hele vervelende zadel.
Velen zijn weer erop teruggegaan naar een zadel met boom, want het schuift steeds en ook niet zo fijn in gebruik met stijgbeugels, dat is een aanslag op een rug hierdoor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:27

Ragdollcat schreef:
Duhelo schreef:
ik zou gaan voor een boomloos zadel. Zoals bv barefoot, ghost of hidalgo. Met een goede pad eronder kom je al een heel eind.

Velen zijn weer erop teruggegaan naar een zadel met boom, want het schuift steeds en ook niet zo fijn in gebruik met stijgbeugels, dat is een aanslag op een rug hierdoor.

Juist.
Heb je ook een paar modellen/merken geprobeerd?
Anders is het eigenlijk hetzelfde als zeggen dat alle boomzadels rommel zijn omdat je wel eens op een niet passende Kadet hebt gereden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:29

Ik ben er nooit fan van, want ik kan zo wel zien en zelf bedenken dat het een hoop gedoe geeft.

Ik heb ze dan ook nooit gekocht en of zelfs maar overwogen er eentje te kopen.

Wel op een boomloze zadels gezeten van iemand anders, zit voor geen meter.
Ik mocht op hun paarden die zadels ervaren zodat ik begreep waarom ze er niet blij mee waren en dat waren ook goede merken...........maar het is het gewoon niet.

Wel veel ellende gezien bij stalgenoten en mensen die ik ken die ze hadden.

En geen 1 heeft nog boomloos meer.........allemaal ervan op teruggekomen.
Zegt toch voldoende.

Er bestaan wel hele goede boomloze en ik ben het maar 1 x tegengekomen maar die zijn heel erg aan de prijs en die wilt bijna niemand omdat het gewoon heel duur is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-05-17 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:34

Ragdollcat schreef:
Duhelo schreef:

Euhm... Ik denk dat je meer moet verdiepen in boomloos. Ze zijn tegenwoordig zo door ontwikkeld, vooral duurdere merken zijn niet te onderscheiden van boomzadels.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:36

Is wel weer iets van 8 jaar geleden.

Maar dan nog...........heb genoeg gezien en ben er geen fan van en dat hoeft ook niet meer, want ik heb geen paard meer (heerlijk paardvrij nu).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:39

Ragdollcat schreef:

Maar dan nog...........heb genoeg gezien en ben er geen fan van en dat hoeft ook niet meer, want ik heb geen paard meer (heerlijk paardvrij nu).

Mocht je je ooit bedenken. Bij mij zijn mensen altijd welkom om mijn boomloze zadels te bekijken en proberen :) Zodat ze kunnen zien dat boomloos net zo is als boomzadels.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:47

Ik denk dat het gemakkelijker en goedkoper is om voor beide paarden een (desnoods tweedehands ) zadel aan te schaffen. Zo simpel als: 'past op veel paarden' is het echt niet. En even de voorboog wisselen is ook niet even, dat valt tegen.

Zeker bij een jong paard wil je ook niet gelijk de rug verknallen lijkt me, of een slechte ervaring met zadels geven.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:54

Ik ken in principe buiten wintec/bates/fairfax niet echt iets wat "meegroeit". Voorgaande merken zijn wel met een verwisselbaar kopijzer, zelf los ik dat meestal op door onder een redelijk universeel zadel een acavallo pad te leggen. Dat is een gelpad, waarop je losse risers (voorkant/achterkant/midden) kunt "plakken" (het materiaal is vrij plakkerig en érg antislip, dus gaat niet schuiven). Je kan het ook met een prolite oplossen, dat is een zachte pad. Bontje zou ik afraden, daarmee kun je niet variëren in dikte. Dat is gelijk of heel dik, of heel smal, en is aan de voor en achterkant niet aan te passen.

Zou niet gaan voor Anatomica of Hulsebos. Hulsebos is daarvoor té specifiek op één soort paard gemaakt, Anatomica leek in het begin voor mij redelijk universeel te zijn, tot ik er een nieuwe variant van kreeg en paarden er niet fijn meer onder liepen.

Euroriding diamant fit 4 zoals eerder genoemd is, is een heel fijn universeel zadel. Fit 4 is redelijk breed, dus prima te "versmallen" met pad. Of je er qua zitting blij van wordt, daar verschillen de meningen over, dan lijkt me een Albion beter, duurder ook, maar zit prima en lopen heel veel paarden goed onder weg. Daarnaast schijnen Erreplus en Amerigo ook heel erg universeel te zijn, en ook gelijk fijn om op te zitten, maar daar heb geen ervaringen uit eerste hand van. Zelf rijd ik nu Custom, de wachttijden zijn écht lang, maar is wel helemaal aangepast zoals je het zelf wilt, en die kan blijkbaar ook goed aangepast worden als er iets verandert. Ligt overal wel prima op, en het mooiste: op mijn eigen paard ligt hij het beste.

Prestige, mwah... vraag me af of dat nog zo aanpasbaar is als dat het lijkt. Desondanks wel erg goede zadels hoor, zitten fijn, maar moet echt bij je (en bij je paard vooral) passen. Prestige ging bij mij regelmatig achter wippen, dus ik zou dat zeker voor jonge paarden ook niet doen.

Ook Franse zadels (Antarès, Luc Childeric, etc.) zou ik, niet omdat het geen goede zadels zijn, integendeel zelfs, ze zijn super, maar vanwege de slijtagegevoeligheid, niet aanraden om bij jonkies te gebruiken.

Als ik een beetje je context zie, 2 jonge paardjes, beide nog niet zadelmak? Zou ik je het advies willen geven om voor Euroriding of Albion gaan (al zou ik zelf liever zadelmak maken met een springzadel, maar dat terzijde). En dan met een wijde boom (fit 4), smaller kun je ze maken door een gelpadje, net als achter/midden/voor apart ophogen als dat nodig is.

Verkijk je trouwens niet op paarden die voor de kar hebben gelopen en die je dan gaat zadelmak maken. Die zijn echt nog niet zo bespierd op de rug als dat het lijkt. Dus altijd voorzichtigheid geboden met de rug.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:05

Daphneeeej schreef:
Ragdollcat schreef:

Mocht je je ooit bedenken. Bij mij zijn mensen altijd welkom om mijn boomloze zadels te bekijken en proberen :) Zodat ze kunnen zien dat boomloos net zo is als boomzadels.

Wat zijn het voor zadels?

Heb je een website ervan?

Niet dat ik weer een paard ga aanschaffen, maar vind het gewoon interessant.