Is een sperriem zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 18:14

Zo staat ze als ze nageefelijk word gevraagd, maar ik zie hier nu wel mensen die het erover hebben dat ze in de krul gaat lopen door de druk die opgebouwd word. Maar ze staat toch zeker niet in de krul.
Hier is trouwens niet de sperriem gebruikt
Afbeelding
Ze word voor het wegstappen al nageefelijk gevraagd zodat als ze wegstapt het vanuit de achterhand komt.
Tijdens het stappen en draven loopt ze nog niet de hele tijd nageefelijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:17

als je ervan uit gaat dat het de bedoeling is dat haar neus op de loodlijn moet zijn, hoe vind je dan dat jou paard hier staat?
Als je kijkt naar de halsspier dan staat dit paard helemaal niet nagefelijk maar in de krul.
Nagefelijk is gymnastiek en dit paard ziet niks meer doordat ze zo naar beneden moet kijken.

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-04-17 18:23, in het totaal 3 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:18

Ik rijd zonder sperriem.
Achter naar voren rijden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:23

Ja, het is zielig als je met de sperriem de mond dichtsnoert
En nagefelijk vraag je niet, een paard gaat nagefelijk lopen als deze ontspant, ik krijg op mijn kop van mijn instructeur als ik nagevijkheid h ga vragen dmv. druk in de mond

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:26

Nagefelijk vragen (enfin, eisen...) zodat die vanuit de achterhand vertrekt? Het moet net omgekeerd!

Ik zou ook een andere instructrice zoeken die het wel correct doet. Hiermee ga je je paard schade aanrichten. Beestje loopt niet nageeflijk maar in de krul.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:30

Amberkelsey schreef:
Mijn pony leert nu om nageefelijk te leren lopen en dit doet ze niet zonder verzet, mond open, tong eruit, hoofd omhoog.
Toen zei mijn instructeur:"heb je misschien een sperriem, want dan kan ze haar mond niet meer open doen en haar tong niet meer naar buiten gooien"
Ik zei:"ja die heb ik"
Maar eigenlijk vond ik het zielig, want ja misschien zoekt ze niet naar de goede oplossing maar heeft ze echt pijn in haar mond... :=
Dus vraag ik om jullie mening, is een sperriem zielig of niet?

Hier gaat het denk ik fout. Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning, niet vanuit dwang.

"Een paard is nageeflijk als het loslaat in zijn kaken, nek en wervelkolom."

Probeer vanuit ontspanning te rijden, maak licht contact met de mond van je paard en kijk of hij je hand wil volgen, met de juiste instructeur zal dit vanzelf lukken.

Nu het antwoord op je vraag of een sperriem zielig is:

Ja. Een sperriem voorkomt namelijk dat het paard zijn mond kan "sperren". Open doen dus. Als het paard zijn mond open wil doen betekent dit vaak dat hij onder een ongemak (in dit geval het bit) vandaan wil komen. Als je dan vervolgens met een sperriem de mond weer dicht snoert dan is dat zielig om meerdere redenen: 1. Hij kan de pijn niet meer ontwijken en 2. Hij kan de pijn niet meer uiten en dat zorgt weer voor meer stress. Meer stress zorgt voor nog meer spanning en nog meer spanning zorgt voor een slechte houding van het paard. Zo raak je alleen maar meer verwijdert van het "aan de teugel" laten lopen van je paard.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:35

Die foto....... :x

Meisje, neem alsjeblieft GOED les......

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:40

Een pony die nagevelijk is, heeft zijn mond niet naar de borst gericht. Dit is echt duidelijk een pony die je probeerde te vertellen dat dit echt teveel van het goede is. Een nagevelijke pony loopt met zijn of haar hoofd op de loodlijn en niet zo ver er achter.

Nagevelijkheid en dan vertrekken van de achterhand? Wanneer ze niet netjes nagevelijk gereden worden, zullen ze juist meer op de voorhand komen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:46

Op die foto zie ik geen paard wat nageeft maar die in de krul wordt getrokken :+ Je leert een paard niet nageven, dat is een 'cadeautje' wat je krijgt als je hem correct rijdt en als hij los kan en wil laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:53

TS, neem goed les... luister naar de bokkers hier. Dit is GEEN correcte manier van rijden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:15

Paard mag met z'n hoofd niet achter de loodlijn komen.
Wat Suzanne ook zegt: het zit al in het woord: Nageven. Het moet je gegeven worden en door het paard met de teugels te beperken NEEM je het.
Nageven is veel subtieler; het is het opzoeken van het bit door je pony. Je voelt dan dat hij contact zoekt door met z'n mond naar het bit te reiken, contact te houden. En nooit met getrek ver achter de loodlijn wat we zo vaak zien. Het contact dat je voelt met nageven is zacht, meegaand met mond en nooit getrek. Je verknalt de zachte mond van je paard, en nog veel meer.

Zoek ajb een andere instructeur want deze leert je niet correct rijden. Overigens is er onder het rijtechnische deel hier genoeg te lezen over correct 'aan de teugel' rijden en hoe dat te leren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:19

Nee hoor paard loopt niet in de krul. ;(

Ik weet het wat onze voorbeelden moeten zijn in de topsport zijn het ook al lang niet meer. Maar gelukkig ook genoeg mensen die zich daar hard voor maken dat het anders moet.

Maar je paard loopt veel en veel te diep. Hij hoort met zijn neusje op of net iets vóór de loodlijn te lopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:23

Oei oei.. als ik die foto zo zie krijg ik plaatsvervangend pijn in mijn nek..!! :x

Als je haar dáár wilt hebben lopen, zal ze überhaupt nooit onder kunnen treden met het achterbeen.
Een paard correct rijden is eerst naar voren.. ongeacht waar het hoofd is..
En daar moet het dier een stille verbinding hebben, zodat ze ook durft te ontspannen.. en ze daardoor nageeflijk wordt.
Maar een paard kan niet ontspannen als er druk op staat..!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:01

Als ik die foto zie snap ik wel dat je pony in verzet gaat := TS, zoek alsjeblieft een andere instructeur, iemand die wél weet hoe je een paard correct nageeflijk rijdt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:23

Beste TS,

Ga a.u.b. op zoek naar een andere instructeur zoeken.
Ik vind het echt niet vreemd dat je pony verzet toont. Wamt dit doet hem zeer!
dit is heeft niets met correct rijden te maken.

en in welke regio woon je TS?

heeft iemand misschien een plaatje met juiste uitleg erbij.

Xsofjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:47

Het gebruik van een sperriem is als je hem voor de goede bedoeling gebruikt niet zielig. Je gebruikt hem zodat het bit goed en stabiel in de mond ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:14

Xsofjex schreef:
Het gebruik van een sperriem is als je hem voor de goede bedoeling gebruikt niet zielig. Je gebruikt hem zodat het bit goed en stabiel in de mond ligt

Fabeltje. Als je wil dat het bit stabiel in de mond ligt kan je evengoed met een lage neusriem rijden. Met een sperriem snoer je uiteindelijk gewoon de mond dicht. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:21

Xsofjex schreef:

Bit hoort te passen, dan ligt die ook vanzelf goed en stabiel. Paard leer je zowel respect voor als vertrouwen in bit EN ruiterhand! aan, onder die voorwaarden is meer riempjes dan 1 achter de oren langs om bit in de mond te houden en 1 naar de ruiterhand toe overbodig, zeker bij gewoon gymnastiek werk in de bak.
Ja ik heb een hekel aan prutsen met gespjes en tuigpoetsen :P . Lichte communicatie en samenwerking rijdt echter ook stukken plezieriger.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:29

Resistance schreef:
Fabeltje. Als je wil dat het bit stabiel in de mond ligt kan je evengoed met een lage neusriem rijden. Met een sperriem snoer je uiteindelijk gewoon de mond dicht. :)

:j Mee eens.... trouwens, zelfs met een hoge engelse neusriem kan een bit stabiel liggen, als dat bit de juiste maat heeft, en de ruiter de teugels correct gebruikt.

Ondertussen heeft TS dus de pech een van de vele krul dwingende instructeurs te hebben die Nederland rijk is... weet er iemand een instructeur die dat niet doet?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:38

Ts, zoek een andere instructrice. Nagevelijk vragen doe je niet in stilstand. Dat is afdwingen en dan heb je geen aanleuning. Op de foto zie ik paard wat niet nagevelijk is maar de druk ontwijkt door ver achter de loodlijn te duiken. Nagevelijk is een cadeau als je je paard in balans van achter naar het bit toerijdt. Nageven dwing je niet af.

Ik snap wel dat je paard verzet toont. En een instructice die dit wil oplossen door een sperriem aan te snoeren :n Ik zou snel een andere zoeken voordat je paard "stuk" gaat. Dat verzet toont hij niet voor niks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:42

Foto lijkt op rollkur...daar zou ik niet trots op zijn.Goed de tips lezen hier,en er vooral wat mee doen.Voor de pony zo ernstig nekartrose heeft dat ze helemaal niemand meer op haar rug wil

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:44

Zoolgangster schreef:
Resistance schreef:

:j Mee eens.... trouwens, zelfs met een hoge engelse neusriem kan een bit stabiel liggen, als dat bit de juiste maat heeft, en de ruiter de teugels correct gebruikt.

Ondertussen heeft TS dus de pech eenvan de vele krul dwingendeinstructeurs te hebben dieNederland rijk is... weet er iemand eeninstructeur die dat niet doet?[/quote. Noor tanger

Xsofjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:51

Resistance schreef:
Xsofjex schreef:

iedereen zijn eigen mening :) ik doe hem nooit super strak en mijn paarden vinden het totaal niet erg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:53

Het kan inderdaad met een lage neusriem, maar inderdaad ook met een sperriem.
En nee met de sperriem snoer je dan niet meteen af. Waarom wel vraag ik me meteen af?
Ja als je hem te strak doet, maar dat is niet anders met een lage neusriem, die snoert ook af bij verkeerd gebruik.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:05

Ik ben het met voorgaande antwoorden eens dat dit geen nageven is en hoop dat je een betere instructrice gaat zoeken/vinden!

Ik vind het wel top van je ts dat je het belang van je pony voorop stelt en je instructrice niet blindelings gelooft en dat je vragen durft te stellen!