Nadiine__x schreef:Duhelo schreef:Ik rij mijn trekpaard in grote groepen op een billy allen westernstang. Ik heb het paard stemcommando's aangeleerd voor de gangen en de ho, en stemcommando opzij (opzij gaan voor een auto). Dus in stap,draf en zelfs galop rij ik met een lekker losse teugel zonder contact, mondstuk zelf is ongebroken maar wel beweeglijk. Maar ALS het nodig is hoef ik maar 1 keer in te komen en ze weet direct wat ik bedoel.
Ik heb er dus geen probleem mee om enkel op de "stang"teugel te rijden als je die enkel gebruikt als het echt nodig is.
http://www.aleashop.be/images/articles/ ... t-8289.JPG
zo eentje
de twee helften kunnen afzonderlijk van elkaar draaien, maar het bit kan niet scharnieren dus geen notenkraker. Je kan je teugels op de grote ring of op de stangen onderaan zetten. (ik gebruik teugels met clipjes, vaak verclip ik ze ook gewoon, rij ik de stapstukken op de ring en stukken waar ik weet dat ik een galopje trek verklik ik ze naar de stang, maar dat is ook wat omslachtig.)
Het kinkettingetje kan je los doen, maar ook iets strakker zodat je snellere inwerking hebt.
Is dit eigenlijk niet hetzelfde principe als een pelham bitje?
Alleen deze heeft geen kinketting, en dan kunnen de scharen "doorslaan" wat ik begrepen heb..
Dat idee van die klipjes is wel een goede trouwens, mijn buiten hoofdstel heeft ook klipjes!
en de pelham bijvoorbeeld heeft ook 2 vastklik gedeeltes...
Deze in mijn voorbeeld is een westernbitje, die hebben standaard geen ketting eraan vast maar je doet er zelf een losse kinketting aan.
http://www.reininghorse.nl/files/2014/0 ... 20x300.jpg
Maar het is wel hetzelfde principe als een pelhambitje eigenlijk, ik vind deze fijner omdat de billy allen wel links en rechts onafhankelijk van elkaar kan draaien, maar niet kan dubbelklappen.
Een pelham is ofwel met een recht mondstuk, dus dan kan je niet op 1 zijde inwerken, ofwel gebroken (maar gebroken is niet fijn met hefboomwerking.)
De billy allen kan dus onafhankelijk bewegen, waardoor, als je bv enkel aan je linkerteugel trekt, dan gaat enkel die schaar naar je toe komen, door dat de rechterschaar niet meekomt slaat de kinketting ook niet aan, waardoor je op een zijde dus praktisch geen hefboomwerking hebt.
Pas als je beide teugels tegelijk aanneemt heb je hefboom.
Ik heb paarden met een erg gevoelige mond, met dit bitje krijg ik ze met lichte druk zo op hun kont getrokken als ik dat wil, maar als ik op een teugel inwerk dan reageren ze net zoals op hun trensbit, niet heftiger.
Vandaar dat ik vrij zeker ben dat de hefboom op dat moment nihil is, maar toch heel erg aanwezig als ik beide teugels aantrek. Vandaar mijn keuze voor de BA en niet voor de pelham.