Ander bosbit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:50

Nadiine__x schreef:
Duhelo schreef:
Ik rij mijn trekpaard in grote groepen op een billy allen westernstang. Ik heb het paard stemcommando's aangeleerd voor de gangen en de ho, en stemcommando opzij (opzij gaan voor een auto). Dus in stap,draf en zelfs galop rij ik met een lekker losse teugel zonder contact, mondstuk zelf is ongebroken maar wel beweeglijk. Maar ALS het nodig is hoef ik maar 1 keer in te komen en ze weet direct wat ik bedoel.

Ik heb er dus geen probleem mee om enkel op de "stang"teugel te rijden als je die enkel gebruikt als het echt nodig is.
http://www.aleashop.be/images/articles/ ... t-8289.JPG
zo eentje
de twee helften kunnen afzonderlijk van elkaar draaien, maar het bit kan niet scharnieren dus geen notenkraker. Je kan je teugels op de grote ring of op de stangen onderaan zetten. (ik gebruik teugels met clipjes, vaak verclip ik ze ook gewoon, rij ik de stapstukken op de ring en stukken waar ik weet dat ik een galopje trek verklik ik ze naar de stang, maar dat is ook wat omslachtig.)
Het kinkettingetje kan je los doen, maar ook iets strakker zodat je snellere inwerking hebt.

Is dit eigenlijk niet hetzelfde principe als een pelham bitje?
Alleen deze heeft geen kinketting, en dan kunnen de scharen "doorslaan" wat ik begrepen heb..

Dat idee van die klipjes is wel een goede trouwens, mijn buiten hoofdstel heeft ook klipjes!
en de pelham bijvoorbeeld heeft ook 2 vastklik gedeeltes...

Deze in mijn voorbeeld is een westernbitje, die hebben standaard geen ketting eraan vast maar je doet er zelf een losse kinketting aan.
http://www.reininghorse.nl/files/2014/0 ... 20x300.jpg

Maar het is wel hetzelfde principe als een pelhambitje eigenlijk, ik vind deze fijner omdat de billy allen wel links en rechts onafhankelijk van elkaar kan draaien, maar niet kan dubbelklappen.
Een pelham is ofwel met een recht mondstuk, dus dan kan je niet op 1 zijde inwerken, ofwel gebroken (maar gebroken is niet fijn met hefboomwerking.)

De billy allen kan dus onafhankelijk bewegen, waardoor, als je bv enkel aan je linkerteugel trekt, dan gaat enkel die schaar naar je toe komen, door dat de rechterschaar niet meekomt slaat de kinketting ook niet aan, waardoor je op een zijde dus praktisch geen hefboomwerking hebt.
Pas als je beide teugels tegelijk aanneemt heb je hefboom.
Ik heb paarden met een erg gevoelige mond, met dit bitje krijg ik ze met lichte druk zo op hun kont getrokken als ik dat wil, maar als ik op een teugel inwerk dan reageren ze net zoals op hun trensbit, niet heftiger.
Vandaar dat ik vrij zeker ben dat de hefboom op dat moment nihil is, maar toch heel erg aanwezig als ik beide teugels aantrek. Vandaar mijn keuze voor de BA en niet voor de pelham.

Marcella

Re: Ander bosbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:53

Bij western bitjes kan je er ook voor kiezen om in plaats van een ketting een leertje te gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:23

Nadiine__x schreef:
Duhelo schreef:
Ik rij mijn trekpaard in grote groepen op een billy allen westernstang. Ik heb het paard stemcommando's aangeleerd voor de gangen en de ho, en stemcommando opzij (opzij gaan voor een auto). Dus in stap,draf en zelfs galop rij ik met een lekker losse teugel zonder contact, mondstuk zelf is ongebroken maar wel beweeglijk. Maar ALS het nodig is hoef ik maar 1 keer in te komen en ze weet direct wat ik bedoel.

Ik heb er dus geen probleem mee om enkel op de "stang"teugel te rijden als je die enkel gebruikt als het echt nodig is.
http://www.aleashop.be/images/articles/ ... t-8289.JPG
zo eentje
de twee helften kunnen afzonderlijk van elkaar draaien, maar het bit kan niet scharnieren dus geen notenkraker. Je kan je teugels op de grote ring of op de stangen onderaan zetten. (ik gebruik teugels met clipjes, vaak verclip ik ze ook gewoon, rij ik de stapstukken op de ring en stukken waar ik weet dat ik een galopje trek verklik ik ze naar de stang, maar dat is ook wat omslachtig.)
Het kinkettingetje kan je los doen, maar ook iets strakker zodat je snellere inwerking hebt.

Is dit eigenlijk niet hetzelfde principe als een pelham bitje?
Alleen deze heeft geen kinketting, en dan kunnen de scharen "doorslaan" wat ik begrepen heb..

Dat idee van die klipjes is wel een goede trouwens, mijn buiten hoofdstel heeft ook klipjes!
en de pelham bijvoorbeeld heeft ook 2 vastklik gedeeltes...

Je kan dit soort bitten ook met 2 teugels rijden. 2e maak je met een klipje en haarelastiek aan de voorring van je zadel vast (zoals een teugelsafe), dan zit die niet in de weg, maar je hebt hem zo als je extra nodig hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:49

tamary: TS wil niet met twee teugels rijden.
Daarnaast zou ik een losse bengelende teugel ook irritant vinden, als die te los hangt stapt je paard er zo in (en op een stangteugel wil je dat niet!) en als hij korter hangt heeft je paard minder vrijheid. nee, laat me dan maar gewoon op de stangteugel rijden die lekker los hangt, als paard braaf is heeft die er absoluut geen last van...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:58

Duhelo schreef:
tamary: TS wil niet met twee teugels rijden.
Daarnaast zou ik een losse bengelende teugel ook irritant vinden, als die te los hangt stapt je paard er zo in (en op een stangteugel wil je dat niet!) en als hij korter hangt heeft je paard minder vrijheid. nee, laat me dan maar gewoon op de stangteugel rijden die lekker los hangt, als paard braaf is heeft die er absoluut geen last van...

Vandaar teugelsafe (al dan niet zelf gemaakt) teugel blijft dan op de plek, onder handbereik, maar je hoeft hem niet vast te houden. Hier gaat de 2e teugel achter de knop langs, maar niet iedereen rijdt met een westernzadel. Juiste lengte is altijd even testen, nu heb ik een touwteugel, dus dan is een knoopje simpel. Gaan ze er mee grazen/benen wrijven of neus over de grond en grote passen, dan is het lastiger, maar dat is dan ook met een teugel die je vast hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:03

Ja, ik heb idioten die plots naar beneden duiken en been vooruit slaan, en die staan er zo in, dus dat durf ik niet meer aan, zeker omdat ze dan enorm heftig reageren en alles kapot trekken ...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:10

Ik heb mijn paard om deze reden een tijdje met een Thiedemann bit gereden, teugels niet in de sleuven maar gewoon in de ring. Als je je handen in een normale positie houdt heb je geen hefboom op die manier, maar als jij je handen naar beneden brengt of je paard zijn hoofd omhoog gooit schuiven je teugels lager in de ring en krijg je een lichte hefboom. Niet veel, maar bij mijn paard net genoeg :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:23

Mijn Draver had dat vroeger ook.. de knop moest even om.. zeker in groepsverband..
Ik heb hem toen een tijdje met hackamore buiten gereden.. dat werkte super.. had hij ook niets om op te gaan hangen/vast pakken..
Inmiddels kan ik hem ook buiten met een gewoon bitje rijden..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 05:57

ik heb van de week met een hackemore gereden buiten daar ging hij gruwelijk in hangen richting de grond en bij een lichte ophouding gelijk protest met de kop omhoog..

druk op zijn neus is gewoon geen optie bij hem.. (om eerder genoemde reden)

i ga geen teugelslos vast laten bungelen..

verder ga ik even overal over nadenken!

misschien idd wel western bitje en hoofdstel heeft hij ook lekker geen neusriem :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:11

Misschien een gek idee hoor maar je zou eens kunnen proberen een halsring om te doen met rijden( gewoon halstertouw ook prima natuurlijk) dit tesamen met een hoofdstel. Misschien dat wanneer je hier wat druk op zet tijdens zijn uitspatting hij er wel op reageert?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:17

En een gewone martingaal? Dan krijgt hij in ieder geval druk naar beneden op de teugel als hij zijn hoofd omhoog gooit, werkt niet in als er niks aan de hand is en je hebt geen extra paar teugels.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:37

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:43

In mijn bericht heb ik het over de Yankee ja. :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 10:40

ik vermoed dat een halsring niks uitmaakt, of touw.. als ik hem achteruit wil laten lopen gata hij daar ook eerst tegenin hangen namelijk en dat is een zelfde soort druk..

martingaal of borsttuig is misschien ook wel een idee inderdaad. ken zat mensen die er 1 hebben misschien keertje 1 lenen om te proberen :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:09

Nadiine__x schreef:
Bedankt al voor alle reacties, ik ga even op iedereen reageren :)
Als ik het mis heb in mijn gedachtes corrigeer gerust, mijn bittenkennis is nog vrij klein!

Kaitlyn schreef:
Kijk eens naar het zogenaamde danger bit van Sprenger.

Is een gewoon dubbel gebroken trens, maar op het moment dat ze er tegenin gaan werkt deze in als een ongebroken trens.

Dit is misschien wel een optie inderdaad, maar dan zit de teugel neem ik aan in het aparte gedeelte dus zodra er druk is, is er wel gelijk hefboomwerking en geen kinketting die voorkomt dat hij door kan slaan..

Dit is het Danger bit van Sprenger
https://www.ruitersportdenbesten.nl/bit ... roken_3214

Zoals je ziet een gewoon dubbel gebroken bit. :)
Je krijgt dus geen hefboomwerking zoals bij een stang.

Ik gebruik dit bit als ik spring met mijn paard, dan is 1 duidelijke ophouding genoeg. :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:14

Maik79 schreef:
En een gewone martingaal? Dan krijgt hij in ieder geval druk naar beneden op de teugel als hij zijn hoofd omhoog gooit, werkt niet in als er niks aan de hand is en je hebt geen extra paar teugels.

Dit is precies wat ik ook wilde adviseren :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:19

Bij mijn paard dat buiten ook wel eens te enthousiast wordt heb ik een tijdje een slof aan gehad.
Deze had ik in een knoop liggen zodat hij los was maar niet bungelde. Zo hoefde ik hem niet vast te houden.
Hele ritten hem daar laten hangen. Maar Soms als hij echt te enthousiast werd kon ik hem erbij pakken.

Dat heb ik zo ook een poosje met een pelham gedaan.
Dan had ik alleen de tweede teugel vast als hij te happy werd.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:23

Kaitlyn schreef:
Dit is het Danger bit van Sprenger
https://www.ruitersportdenbesten.nl/bit ... roken_3214

Zoals je ziet een gewoon dubbel gebroken bit. :)
Je krijgt dus geen hefboomwerking zoals bij een stang.

Ik gebruik dit bit als ik spring met mijn paard, dan is 1 duidelijke ophouding genoeg. :j

Stübben Easy Control zou je dan ook voor kunnen kijken, precies hetzelfde idee als de Sprenger maar iets goedkoper volgens mij :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:05

daffie1986 schreef:
Het is niet dat je paard "dolblij" wordt, het is meestal het probleem door het ontbreken van evenwicht.

Ik zou dus aanraden om de galop in de bak te oefenen op rechte stukken. Ik ga er tenminste vanuit dat je het aanspringen alleen in de bochten doet in de bak?

Mee eens.

TS kijk alsjeblieft uit met ophaalbitten en schaarbitten met een gebroken mondstuk. Die dingen werken veel heftiger in dan de modellen met een ongebroken mondstuk.

Maar los daarvan zou ik het niet oplossen met een bit. Zelf één keer geprobeerd, met als resultaat dat hij alleen maar harder ging rennen. Het bleek een rijkunstig probleem te zijn. Dus daar zou ik naar gaan kijken. De tip om contact op te nemen met ruitje vind ik een hele goede!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 17:31

Koper schreef:
daffie1986 schreef:
Het is niet dat je paard "dolblij" wordt, het is meestal het probleem door het ontbreken van evenwicht.

Ik zou dus aanraden om de galop in de bak te oefenen op rechte stukken. Ik ga er tenminste vanuit dat je het aanspringen alleen in de bochten doet in de bak?

Mee eens.

TS kijk alsjeblieft uit met ophaalbitten en schaarbitten met een gebroken mondstuk. Die dingen werken veel heftiger in dan de modellen met een ongebroken mondstuk.

Maar los daarvan zou ik het niet oplossen met een bit. Zelf één keer geprobeerd, met als resultaat dat hij alleen maar harder ging rennen. Het bleek een rijkunstig probleem te zijn. Dus daar zou ik naar gaan kijken. De tip om contact op te nemen met ruitje vind ik een hele goede!

kun je mij ook het verschil uitleggen tussen de inwerking van dubbel gebroken en ongebroken met hefboomwerking?

want zonder hefboom is dubbel gebroken juist vriendelijker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:48

Met westernbit shank zou ik ook niet zomaar gaan rijden zijn gewoon vaak toch nog behoorlijk heftige bitten met een pittige inwerking en kunnen hierdoor ook het tegenovergestelde werking mee krijgen dan je wil (vluchtgedrag voor pijn in de mond).

Laat ik het zo zeggen weet een beetje hoe het voel als je een korte harde ruk aan de teugels geef met zo'n bit. Heb een instructie gehad die wist hoe je zoiets kon laten voelen weet alleen niet meer hoe dat was. Maar weet nog wel heel goed dat dit behoorlijk zeer deed. :=

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:07

Marcella schreef:
Met westernbit shank zou ik ook niet zomaar gaan rijden zijn gewoon vaak toch nog behoorlijk heftige bitten met een pittige inwerking en kunnen hierdoor ook het tegenovergestelde werking mee krijgen dan je wil (vluchtgedrag voor pijn in de mond).

Laat ik het zo zeggen weet een beetje hoe het voel als je een korte harde ruk aan de teugels geef met zo'n bit. Heb een instructie gehad die wist hoe je zoiets kon laten voelen weet alleen niet meer hoe dat was. Maar weet nog wel heel goed dat dit behoorlijk zeer deed. :=

Op een stoel gaan zitten, hoofdstel over je knie hangen, bit op je scheenbeen en kinriem om je kuit. En dan heel eerlijk zijn en er net zo hard aan trekken als je bij je paard zou doen :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:16

Auw...... :D

Weet het gelijk weer...... _O-

Maar maak je wel goed bewust van wat zo'n bit kan doen. :j

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:19

Zo'n soort gelijk probleem had ik ook, mijne pakte alleen het bit vast en ging er dan vandoor. Sinds ik haar bitloos buiten rij ( dit ging de eerste keren ook niet vlekkeloos :') ) heb ik geen problemen meer en is ze heel gehoorzaam. Nu reageert mijne ook erg goed op mijn stem, dat speelt natuurlijk ook mee...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:30

Marcella schreef:
Auw...... :D

Weet het gelijk weer...... _O-

Maar maak je wel goed bewust van wat zo'n bit kan doen. :j

Heb je het getest? :D