@Eline91: Dankjewel voor het advies, nadat ik heb onderzocht waar ik op moet letten bij mijn paard haar mond, ga ik inderdaad eerst eens wat bitjes op stal testen. Genoeg stalgenoten, genoeg bitten

@Lynn_Nikita: Dankjewel, ik was de naam kwijt haha. Het idee dat het prettig is voor mijn paard dat spreekt me wel aan. Alleen wat ik in mijn vorige post schreef over het schuimen, weerhoud me er toch van. Mijn paard speelt sowieso al veel met haar bit.
@Robbie88: Bedankt voor de tip. Ik ga haar iniedergeval even opzoeken, geen idee wie het is. En bedankt voor de website!
@Belle_Boef: Dat klinkt inderdaad heel logisch. Mijn merrie heeft niet zozeer een heel klein hoofdje hoor. Eigenlijk helemaal niet in verhouding. Maar misschien wel een fijn mondje..
@Jessix: Ze loopt opzich erg fijn op het huidige bit. Maar heb natuurlijk niks anders geprobeerd dus ook geen idee of het anders kan.. Ik ben bij haar inderdaad bang dat dat haar standaard uitspraak is. Om die reden zou ik dan ook eerder iemand anders laten komen!
@Daphneeej: Waar woon je

@Tigraa_: Helemaal met je eens! Na 1 keer rijden weet ik het ook echt niet, hetzelfde met zadels.. Volgens mij is het bij haar gewoon 1 passessie. Althans dat is wat er bij al mijn stalgenoten is gebeurd..
@Suzanne F.: Wij hebben momenteel geen problemen. Alleen dat als ik haar bit indoe dat ik weleens denk van jeetje, zoveel tong, zo weinig ruimte. Maar verder qua rijden absoluut geen problemen met het bit gelukkig. Dus misschien ook niet teveel willen veranderen..
@Astridastrid: Bedankt voor je ervaring! Hier kan ik zeker wat mee. Ik ben ook iemand die al snel denkt: de expert zegt dat het goed is, dus het zal wel goed zijn.. Dat van Sprenger en Trust dat wist ik dus niet, goede tip! Dat kan ik natuurlijk altijd zelf doen!
Ik ben inderdaad ook wel heel erg nieuwsgierig en vind het ook erg interessant allemaal. Alleen moet het natuurlijk wel correct zijn wat mij verteld wordt en niet gewoon geroepen omdat 'alle paarden nou eenmaal een te dikke tong hebben'. Jammer dat het bij jou tegenviel in hoeverre er in de mond werd gekeken, dat zou ik juist het belangrijkst vinden. Tandartsen vind ik ook altijd een lastig verhaal moet ik eerlijk zeggen.
Fijn dat jou bitfitter vond dat je huidige bit goed was, dat was bij deze bitfitter geen enkele keer het geval haha.
@Terpentijn: Ze heeft gelukkig geen moeite met het sluiten van haar lippen of kaken. Het kan allemaal gewoon dicht en ik heb mijn neus en sperriem ook absoluut niet strak zitten. Hoe hoog het bit in de mond moet vind ik overigens ook altijd lastig 'te meten'. Wat dat betreft vertrouw ik blindelings op mijn instructeur eigenlijk..
@xyzutu2: Ik heb inderdaad een klein vergelijkend 'tongen' onderzoek gedaan. Ze verschillen allemaal best erg van elkaar en eentje heeft zelfs best een dun en klein tongetje. Toch kreeg zij ook de stempel: te dikke tong. Vergeleken bij haar heeft die van mij echt een mega tong. En juist omdat de paarden zoveel verschillende 'problemen' hadden en ook duidelijk hele verschillende monden, vind ik het zo vreemd dat overal dezelfde oorzaak op geplakt wordt. Dat snap ik echt niet. Dat maakt ook juist dat ik als leek ga twijfelen. Want als het klopt wat zij zegt dan heb ik er duidelijk geen kaas van gegeten

@Koper: Het laatste wat je zegt ben ik absoluut met je eens. Mede daarom heb ik een nare smaak bij het bitfitten/de desbetreffende bitfitter.. Het komt over als een beetje makkelijk geld verdienen. Even roepen dat de tong te dik is, sweet iron aansmeren, een bitje aanmeten en 400 vragen.. Misschien moet ik ook maar bitfitter worden