Bitfitter: 'paarden allemaal te dikke tong'. Realistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 18:12

Leuk al die verschillende reacties. In grote lijnen lees ik vooral dat er niet een echte 'noodzaak' is voor het laten komen van een bitfitter. Maar dat je zelf dus ook een heleboel kan doen.

@Eline91: Dankjewel voor het advies, nadat ik heb onderzocht waar ik op moet letten bij mijn paard haar mond, ga ik inderdaad eerst eens wat bitjes op stal testen. Genoeg stalgenoten, genoeg bitten :') .

@Lynn_Nikita: Dankjewel, ik was de naam kwijt haha. Het idee dat het prettig is voor mijn paard dat spreekt me wel aan. Alleen wat ik in mijn vorige post schreef over het schuimen, weerhoud me er toch van. Mijn paard speelt sowieso al veel met haar bit.

@Robbie88: Bedankt voor de tip. Ik ga haar iniedergeval even opzoeken, geen idee wie het is. En bedankt voor de website!

@Belle_Boef: Dat klinkt inderdaad heel logisch. Mijn merrie heeft niet zozeer een heel klein hoofdje hoor. Eigenlijk helemaal niet in verhouding. Maar misschien wel een fijn mondje..

@Jessix: Ze loopt opzich erg fijn op het huidige bit. Maar heb natuurlijk niks anders geprobeerd dus ook geen idee of het anders kan.. Ik ben bij haar inderdaad bang dat dat haar standaard uitspraak is. Om die reden zou ik dan ook eerder iemand anders laten komen!

@Daphneeej: Waar woon je :')? Nee grapje, bedankt. Ik ga me er inderdaad zelf eens even goed in verdiepen.

@Tigraa_: Helemaal met je eens! Na 1 keer rijden weet ik het ook echt niet, hetzelfde met zadels.. Volgens mij is het bij haar gewoon 1 passessie. Althans dat is wat er bij al mijn stalgenoten is gebeurd..

@Suzanne F.: Wij hebben momenteel geen problemen. Alleen dat als ik haar bit indoe dat ik weleens denk van jeetje, zoveel tong, zo weinig ruimte. Maar verder qua rijden absoluut geen problemen met het bit gelukkig. Dus misschien ook niet teveel willen veranderen..

@Astridastrid: Bedankt voor je ervaring! Hier kan ik zeker wat mee. Ik ben ook iemand die al snel denkt: de expert zegt dat het goed is, dus het zal wel goed zijn.. Dat van Sprenger en Trust dat wist ik dus niet, goede tip! Dat kan ik natuurlijk altijd zelf doen!
Ik ben inderdaad ook wel heel erg nieuwsgierig en vind het ook erg interessant allemaal. Alleen moet het natuurlijk wel correct zijn wat mij verteld wordt en niet gewoon geroepen omdat 'alle paarden nou eenmaal een te dikke tong hebben'. Jammer dat het bij jou tegenviel in hoeverre er in de mond werd gekeken, dat zou ik juist het belangrijkst vinden. Tandartsen vind ik ook altijd een lastig verhaal moet ik eerlijk zeggen.
Fijn dat jou bitfitter vond dat je huidige bit goed was, dat was bij deze bitfitter geen enkele keer het geval haha.

@Terpentijn: Ze heeft gelukkig geen moeite met het sluiten van haar lippen of kaken. Het kan allemaal gewoon dicht en ik heb mijn neus en sperriem ook absoluut niet strak zitten. Hoe hoog het bit in de mond moet vind ik overigens ook altijd lastig 'te meten'. Wat dat betreft vertrouw ik blindelings op mijn instructeur eigenlijk..

@xyzutu2: Ik heb inderdaad een klein vergelijkend 'tongen' onderzoek gedaan. Ze verschillen allemaal best erg van elkaar en eentje heeft zelfs best een dun en klein tongetje. Toch kreeg zij ook de stempel: te dikke tong. Vergeleken bij haar heeft die van mij echt een mega tong. En juist omdat de paarden zoveel verschillende 'problemen' hadden en ook duidelijk hele verschillende monden, vind ik het zo vreemd dat overal dezelfde oorzaak op geplakt wordt. Dat snap ik echt niet. Dat maakt ook juist dat ik als leek ga twijfelen. Want als het klopt wat zij zegt dan heb ik er duidelijk geen kaas van gegeten :').

@Koper: Het laatste wat je zegt ben ik absoluut met je eens. Mede daarom heb ik een nare smaak bij het bitfitten/de desbetreffende bitfitter.. Het komt over als een beetje makkelijk geld verdienen. Even roepen dat de tong te dik is, sweet iron aansmeren, een bitje aanmeten en 400 vragen.. Misschien moet ik ook maar bitfitter worden :)* _O-

Daphneeeej

Re: Bitfitter: 'paarden allemaal te dikke tong'. Realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:17

Je mag me altijd Pb'tje sturen als je hulp nodig hebt!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:27

Lol.
Over het algemeen vult bij de meeste diersoorten de tong de mondholte gewoon helemaal op als de mond normaal dicht en in rust is. Denk dat de meeste paarden een gewone tong hebben hoor, er past gewoon geen bit meer bij ;) Moet je is kijken naar doorsnedes van hoofden/koppen van dode dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:36

Dat bitfitter is weer zo'n modetrend. Het kost je altijd een hoop geld.
je kunt veel beter zelf wat bitten proberen maar eigenlijk heb je vaak beter aan goede instructie dan aan een ander bit.
Ik kocht vroeger ook bitten die van argentaan gemaakt waren want die waren ook weer beter voor een paard. Het is gewoon kolder. Mijn paarden lopen net zo goed op een RV bit dan op een koperkleurig bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:13

Gelijk heb je TS. Het is een vrij beroep en zo te lezen kun je er aardig aan verdienen. Ik zeg doen! :D

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 19:16

@Mariett: Interessant stuk dat je gestuurd heb. Heb het grotendeels gelezen. Dankjewel!
@Babootje: Het stuk dat jij stuurde komt uit het stuk van Mariett haha. Interessant! Ik moet zeggen dat ik het op basis van die tekst nog lastig vind om het op te meten. Toevallig heb ik vanmiddag een foto gemaakt van mijn paard haar mond. Waarbij ik het openhoud zodat je de tong ziet. Maar zodra ik met mijn vinger de ruimte tussen tong en gehemelte wil voelen dat ze gewoon braafjes haar mond open :+ .

Ondertussen ben ik even aan het neuzen tussen alle bitjes. We hebben dus geen probleem met het bit tijdens het rijden. Helemaal niet zelfs. Ze kauwt erg veel op het bit en lees overal dat dat heel positief is. Dus blijkbaar vind ze het bit wel aangenaam. Maar hoe dan ook moet er een ander bitje komen omdat deze niet van mij is. Ik denk dat ik daarvoor ga beginnen met de Sprenger Test service. Het bit van Sprenger: Dynamic RS Dubbel Gebroken Watertrens trekt mij erg aan omdat het anatomischer oogt dan de normale Sprenger watertrens. Echter staat er in de tekst dat het geschikt is voor paarden met aanleuningsproblemen, wat die van mij dus niet heeft. Zouden jullie adviseren om het toch gewoon eens te proberen? Of moet ik dat dan juist niet doen? Ik vind het oprecht eng om er iets anders in te hangen, bang dat ik daarmee juist 'om problemen vraag'. Ook wat betreft de dikte kan ik natuurlijk een dunnere variant proberen bij Sprenger. Kijken of ze daar anders van wordt. Zo niet, wat kies je dan?... Als er geen verschil is qua rijden? De dunnere, of de dikkere die ze nu gewend is?

@Daphneeej: Dankjewel voor je aanbod! Heel aardig!
@GaellaS: Die paardenkoppen staan in de artikelen die hier geplaatst zijn.
@Rataplan: Daar noem je ook weer iets, de verschillende materialen en smaken.. Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn huidige bit is..
@Koper: Hahahah lekker rijk worden! Maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen :') .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:22

TS als het bit wat je nu in gebruik hebt goed bevalt is het dan niet handig om zo'n zelfde bit te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:23

Ik merk dat het bit met Arigan of argentan wat zachter is en dat betekend in mijn geval dat de ringen van de watertrens snel het bit uitslijt. Dus de randen van het bit worden scherp en dat geeft dus monhoekproblemen. Datzelfde heb ik ook bij de ringen van de bustrens.
Nu rijd ik, net hoe het uitkomt en welk hoofdstel dat voorhanden is, de ene keer met een KK Argentan watertrens die anatomisch gevormd is en dan weer met een RVS Harry's bustrens ook dubbelgebroken en het maakt geen enkel verschil.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 19:25

Qua rijden niks mis mee! Alleen het oogt dus zo krap in haar mond. Mijn instructeur zei net dat ik wel de vriendelijk ogendere varient van Sprenger kan proberen. Misschien dat dat prettiger is voor haar. Ik heb wel mazzel met haar dat ze het bit goed accepteert (altijd gedaan ook met de voorgaande) en dat ze absoluut niet zwaar is in mijn hand. Maar ik 'ben bang' dat ze het gewoon accepteert zoals het is, maar dat ik het voor haar daarin nog wel prettig kan maken. Omdat het zo vol oogt in het mondje..

Grappig Rataplan! Jouw paard geeft er niet veel om dus? Misschien bij die van mij ook wel het geval en zit het vooral tussen mijn oren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:29

Persoonlijk vind ik een dubbelgebroken bit wel prettig en als ik weer opnieuw iets moest kopen dan werd het een bustrens. Ik vind dunne bitten niks en dikke bitten ook niet. Gewoon een tussenmaatje. En het bit niet te hoog of te laag hangen. En de neusriem niet te strak.
Je eigen goed verstand gebruiken en je niet gek laten maken door mode trends en bitfitters.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:47

Lauraa90 schreef:
Ik denk dat ik daarvoor ga beginnen met de Sprenger Test service. Het bit van Sprenger: Dynamic RS Dubbel Gebroken Watertrens trekt mij erg aan omdat het anatomischer oogt dan de normale Sprenger watertrens. Echter staat er in de tekst dat het geschikt is voor paarden met aanleuningsproblemen, wat die van mij dus niet heeft. Zouden jullie adviseren om het toch gewoon eens te proberen? Of moet ik dat dan juist niet doen? Ik vind het oprecht eng om er iets anders in te hangen, bang dat ik daarmee juist 'om problemen vraag'. Ook wat betreft de dikte kan ik natuurlijk een dunnere variant proberen bij Sprenger. Kijken of ze daar anders van wordt. Zo niet, wat kies je dan?... Als er geen verschil is qua rijden? De dunnere, of de dikkere die ze nu gewend is?

Ik heb voor het inrijden van ons jonge paard een trust locked bustrens gehad. Voor de africhting duidelijk bit en hij liep daar ook fijn op.
Maar ik vond hem toch teveel kauwen (het schuim vloog je om de oren). Sweet iron was voor hem dus te. Al liep hij echt wel fijn met dat bit.
Toen rem en stuur er goed op zaten over gestapt op de KK Ultra Dynamic sensogan van Sprenger. Dubbel gebroken bustrens. Daar ben ik erg enthousiast over. Hoewel geen echte aanleuningsproblemen (gewoon die van een jong paard) maakte dat bit duidelijk dat het echt nog stiller kon.
Ik zou dat bit zeker testen als dat kan.
Volgens mij is dat bit er maar in 1 dikte. Mijn paard heeft 11,5 en dan wordt het bit dus automatisch dunner.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:50

De Dynamic wilde mijn paard dan weer helemaal niet aannemen.
Terwijl hij erg fijn loopt op de KK ultra.
Zo zie je maar, elk paard is anders.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 25-02-17 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:56

Babootje schreef:
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

Op deze site, staat onder bitadvies/bittenbank een lees verder kopje. Als je dat aanklikt kom je op een te downloaden uitgebreide uitleg hoe je zelf kunt zien of je bit goed past of niet.
Van daaruit is het vaak een beetje proberen wat je paard fijn vindt of niet.

Ik geef liever mijn geld uit aan een goed kwaliteitsvol bit dan aan een fitter.
Voor ons paard een KK ultra dynamic sensogan bustrens gekocht. Enorm fijn bit (vindt ook mijn paard). Te merken aan een stille aanleuning en fijne mond.

Heel goed artikel dit! Ook ik heb een KK Ultra Dynamic waar ik heel tevreden over ben. Uit nieuwsgierigheid hebben we met een aantal stadgenoten een bitfitter laten komen, gewoon om te kijken of het nog beter/fijner zou kunnen. Van de 8 hebben er 2 een nieuw bit aangeschaft de rest was prima in orde. Geen enkele druk om iets aan te schaffen goed is goed. Wat me wel opviel was dat bijna bij alle paarden het bit te laag in de mond hing. Ik dacht dat ik EUR 55 had betaald dat is wel al 2 jaar geleden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:19

Bitfitten is een vrij beroep en Pietje op de hoek kan dit zo uitvoeren, dat maakt dat je net als zadelmakers en hoefsmeden (vrije beroepen) zorgvuldig moet uitzoeken wie je langs laat komen. Ik persoonlijk zou iemand uitzoeken die een paardentandarts icm een paardenarts is. Niet zo snel iemand die geen raakvlakken met de geneeskunde heeft. Ik scheer nu veel over eem kam maar gezien veel negatieve verhalen ben ik wel sceptischer geworden.

Nochtans, een goede paardenhouder en ruiter zal met gedegen boerenverstand zien en voelen of een bit goed past of niet. Dit boerenverstand steft helaas uit en iemand die geen gedegen kennis heeft zal snel in mooie verkooppraatjes trappen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:24

Tja ik had er wel baat bij. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet veel ervaring heb/had met allerlei bitten en dat ik op een mini pensionstal sta met 3 andere paarden dus ook niet echt zelf mogelijkheden om van alles te passen. Ik had een gewoon simpel dubbelgebroken bit, altijd zo gereden. En heb een volbloed dus redelijk gevoelig en een smal bekkie. Maar op dat bit schuimde ze nooit en ze had altijd dr mond open en knarste veel op het bit, ik dacht in het begin nog ach ze kauwt dus ze ontspant :'). Ik had 5 jaar geleden toen ik haar kocht, nog nooit van nagefelijkheid gehoord, dus tuurlijk is veel ook rijtechnisch. En nog steeds, als ze vaster zit op rechts bijv, daar helpt geen enkel bit aan. Maar nu zijn we tig rijlessen verder en vorig jaar een bitbitter gehad en ik merk dus echt verschil. Niet elk paard loopt fijn op dat blauwe spul, het is vooral fijn dat je verschillende bitten kunt proberen zonder dat je vanalles aan hoeft te schaffen. Als je nu al ongebroken, enkel en dubbelgebroken in je assortiment heb, weet ik ook niet of het toevoegt. Ik heb nu een kunststof bit, zou ik nooit zelf bedacht hebben. Maar ik was echt geen 400 euro kwijt, 50 euro voor het fitten en nog iets van 90 of 100 voor het bit. Als je nu al fijn rijdt, dan weet ik niet of het wat toevoegt, behalve de bevestiging dat dit goed is. Anders had je het wel gemerkt hoor ;) Ik mocht mijn bit trouwens nog 2 weken na het fitten uitproberen en kosteloos ruilen voor nummer 2. Het enige waar ik nu tegenaan loop, is dat mijn bit dus niet meer mag op wedstrijd per 1 april. Maar goed dat kon de bitfitter ook niet weten vorig jaar juli

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:43

Paarden hebben allemaal een te dikke tong/te klein mondje.
Neem je paard mee naar zo'n holistische dierenarts en hij heeft lyme. En ga zelf naar een chiro en je bekken staat scheef.. :+

Ze zullen er best verstand van hebben, maar sommige dingen zijn wel opvallend.
Ik dacht ook altijd dat ik gek was dat voor mijn gevoel veel veulens die hoog eindigen bij de veulenverkiezing vroegtijdig overlijden, maar ik bleek helemaal niet de enige te zijn die dat opviel bleek een tijdje terug in een topic. :P

Een beetje boerenverstand helpt en de juiste mensen aantrekken. Ik ben zelf praktisch en blijkbaar helpt dat ook. Veel praktische mensen in mijn omgeving en ook weinig gekkigheid met paardlief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:48

Als je paard je huidige bit goed aanneemt zou ik het helemaal niet nodig vinden om te veranderen. Gewoon lekker blijven rijden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:54

Lauraa90 schreef:
@xyzutu2: Ik heb inderdaad een klein vergelijkend 'tongen' onderzoek gedaan. Ze verschillen allemaal best erg van elkaar en eentje heeft zelfs best een dun en klein tongetje. Toch kreeg zij ook de stempel: te dikke tong. Vergeleken bij haar heeft die van mij echt een mega tong. En juist omdat de paarden zoveel verschillende 'problemen' hadden en ook duidelijk hele verschillende monden, vind ik het zo vreemd dat overal dezelfde oorzaak op geplakt wordt. Dat snap ik echt niet. Dat maakt ook juist dat ik als leek ga twijfelen.

In dat geval heb ik persoonlijk meer vertrouwen in jouw observatievermogen als leek dan in haar verkooppraatje over paardenmonden als verkoper. :j
Klinkt alsof jullie gewoon de pech hadden een slechte bitfitter te treffen, een beetje in de categorie foute tweedehands autoverkoper; niet alleen idioot duur maar ook ontzettend onwetend of gewoon gemakzuchtig. Want het is natuurlijk makkelijker als alle paarden allemaal hetzelfde probleem hebben en jij toevallig voor dat ene probleem ook net de juiste oplossing in je tas hebt zitten... 8-)

Ik werk zelf bitloos maar onze tandarts is ook bitfitter. Toen ze laatste hier was zei ik dat het me nog best lastig leek om een goed bit voor [***] te vinden omdat hij een erg korte mondspleet heeft en een hele dikke tong. Haar reactie was 'ja, dat klopt allemaal, maar hoe weet jij dat?'
Gewoon door te kijken. ;)
Vervolgens gingen we voor de lol even door haar verzameling bitten (zonder bij hem te passen) en keken ook naar haar anatomische hoofdstellen. Die verkoopt ze natuurlijk graag, maar zij zag ook meteen dat dat hoofdstel niet zou werken omdat [***] een verkeerde vorm achterhoofd heeft voor het anatomische kopstuk. Dus goede bitfitters bestaan wel degelijk, maar je moet ze maar net tegen het lijf lopen (en met bit willen rijden 8-) ).

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:14

Ik heb de tandarts/dierenarts laten kijken hoe haar bit zat toen ze nog in een roesje was. Koste me niets extra en kiezen paste keurig op elkaar.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:27

Ik zie enkel die schedels?
Ik heb het over dit soort dingen:

Afbeelding

In het blauw omlijnd is de tong.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:16

Zat paarden die de tong omhoog drukken om het bit van de lagen te houden. Dikke tong? Tja... ik geloof er niet zo in.
Wel leuk om die neue schule bitten te kunnen verkopen. Ik rij met een ongebroken trens en ik denk dat het voor veel paarden en ruiters een verademing zal zijn om mee te rijden ipv al die nieuwigheden met enorme prijskaarten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:19

Het is een flauwekul dat alle paarden een te dikke tong hebben.

Paarden hebben gewoon een tong en er zitten minder ruimte in hun monden dan men denkt, bitten zijn meestal veel te dik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:25

gekvanfleur schreef:
Neem je paard mee naar zo'n holistische dierenarts en hij heeft lyme.

Er zijn best veel paarden met lyme. Dus het zal best dat je er veel van hoort.
Het probleem is dat het aantal besmette teken enorm is toegenomen juist in gebieden waar veel paarden lopen.
Daar moet je wel rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:28

Bitfitters en de belachelijk dure bitten die ze mee brengen. Komen voort uit het feit dat er maar weinig mensen nog echt kunnen rijden, laat staan les geven.
En daar speelt de commercie mooi op in.

Wie nog echt kan rijden, kan bijna ieder paard rijden op een normale trens zonder toeters en bellen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:45

Nini_roosje: dat is nogal kort door de bocht denk ik.
Als een paard maar 14 mm ruimte heeft, en je propt er 18 mm bit in is het niet raar dat dat niet lekker zit.
Ik heb er meerdere getest, het verkeerde bit is direct staken en kop omhoog aan de longe alleen al.
Het goede bit is een pony die gelijk over de rug wegloopt, zonder echt wat te doen.
Overigens heb ik gewoon een harry's horse onderlegtrens met smal tussenstukje van 14 mm dik, kost 23 euro en hij is er blij mee.
Enkelgebroken bustrens en kneveltrens was meneer echt niet van gecharmeerd.