Bitloos beginnen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:21

stoerebanaan schreef:
Alleen moet je wel oppassem met een lage neusriem en je dan niet te hard trekt. Ik heb is gehoord dat het neusbot dan kan breken, of het waar is weet ik niet precies :).

Als je hem te laag doet kan dat theoretisch, maar dan moet je hem wel bijna op de neusvleugels laten hangen of echt trekken met 80kg. Normaal hang je de neusriem op een dikker stuk en dat krijg je niet kapot. Met een hackamore is die kans wel groter als hij iets te laag hangt maar die optoming is hoe dan ook niet geschikt voor dressuur.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:22

Azmay schreef:
stoerebanaan schreef:
Alleen moet je wel oppassem met een lage neusriem en je dan niet te hard trekt. Ik heb is gehoord dat het neusbot dan kan breken, of het waar is weet ik niet precies :).

Als je hem te laag doet kan dat theoretisch, maar dan moet je hem wel bijna op de neusvleugels laten hangen of echt trekken met 80kg. Normaal hang je de neusriem op een dikker stuk en dat krijg je niet kapot. Met een hackamore is die kans wel groter als hij iets te laag hangt maar die optoming is hoe dan ook niet geschikt voor dressuur.

aah oke, weet ik dat ook weer :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:22

Er gaan een hoop verhalen over bitloos rond. Maar eigenlijk is het niet zo heel ingewikkeld.

Er zijn een aantal verschillende modellen hoofdstellen (net zoals er enorm veel soorten bitten zijn). Het grote onderscheid zit er in de inwerking en daarmee de manier van rijden.
Zo heb je hoofdstellen met hefboomwerking (oa hackamore, bloem, bosal), met gekruiste teugelvoering (kingekruist, kaakgeruist), met directe teugelvoering (oa sidepull) en nog wat andere specifieke hoofdstellen.
Dan varieert nog het materiaal - wat zachter of scherper kan inwerken.

Over het algemeen hebben paarden geen enkele moeite met de overgang naar bitloos. Ruiters moeten soms nog even wennen. Wel is nog duidelijker of je houding- en zithulpen goed tot zijn recht komen.
Je afspraken daarover met je paard moeten dus goed zijn. Rijtechnische problemen zul je blijven tegenkomen. Soms komen ze wat eerder naar voren, soms wat minder.

Mijn ervaring is dat een sidepull het eigenlijk bijna altijd goed doet. Er is geen verwarring bij ruiter of paard, het heeft een goede release (als de ruiter stopt met de hulp geven dan stopt 'het hoofdstel ook'), het is in principe een heel vriendelijk hoofdstel maar je hebt wel gradaties in de mate van inwerking.

Pb me gerust als je nog vragen hebt. :)

Edit: het neusbot breken is echt een fabeltje. Dat gebeurd echt niet zomaar.
Met een jong paard extra verstandig bitloos te overwegen ivm het wisselen. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:26

Met een laag gehangen mechanische hackamore kan je inderdaad de neus breken. Maar met een lage neusriem kan je dat net zo makkelijk als met een halster. Alles is mogelijk, maar enige waarschijnlijkheid zit er niet in. Zelfs met een engelse hackamore op de correcte hoogte wordt dat al heel lastig, een neusbot bij een paard breek je niet zo maar, er vanuit gaande dat je hem niet op de laatste cm hangt (dus tegen de neusgaten aan, waar geen enkele neusriem hoort, zelfs niet als er geen teugels aan zitten).

De mechanische hackamore:
Afbeelding

LukieBradley

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:05

Allemaal weer erg bedankt :j

Ik heb een nieuw hoofdstel hangen met lage neusriem die ik dacht ooit nodig te hebben, kan ik die dus veilig even testen als bitloos zijnde?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:07

LukieBradley schreef:
Allemaal weer erg bedankt :j

Ik heb een nieuw hoofdstel hangen met lage neusriem die ik dacht ooit nodig te hebben, kan ik die dus veilig even testen als bitloos zijnde?

Als hij ruim genoeg is om flink hoog te hangen kan dat zeker ja :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:13

Zou ik niet zo snel doen eigenlijk, tenzij je hem inderdaad hoger kan bevestigen, ik ga mee met het schuin gedrukte hieronder...

Silly_Woman schreef:
xlindaa schreef:
Ik heb een paard gehad die waarschijnlijk ooit ergens een trauma aan het bit opgelopen en daardoor super hard was in de mond. Dus ook bitloos geprobeerd, bij mij werd het een totaal ander paard. Ik rij reed zelf normaal altijd met een hackamore en op concour dan een flexibel rubber bitje.
Ik kreeg later een tip dat als ik het zo normaal mogelijk wilde houden om een lage neusriem te nemen en aan de ringetjes de teugels vast te maken. Heb dit trouwens niet geprobeerd. Maar misschien ook nog het proberen waard.

Maar een lage neusriem, zit toch veel meer op het 'dunnere deel' van het neusbot. En daar is het ook echt gevoeliger.

Dus zou dat niet als test nemen.

De pardoes is mooi, vandaag nog bij fra in m'n handen gehad.
En zelf vandaag de mistral gepast bij mijn paardje. Zat goed en heeft mooie padding :)

Mizora schreef:
Met een lage neusriem kan het prima, je moet hem alleen wat hoger vastmaken dan dat hij gemiddeld gesproken wordt vastgemaakt. Gewoon op dezelfde hoogte van een sidepull.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:21

Wij rijden sinds kort ook bitloos: wereld van verschil! Ik heb nu een paard met een rustige en stille aanleuning :j Wij rijden met de FRA Pardoes die hier al een paar keer genoemd is :)

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:25

Oh staat heel gaaf Dreamer! Ga je ook met dit hoofdstel naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:28

Joanieke schreef:
Oh staat heel gaaf Dreamer! Ga je ook met dit hoofdstel naar buiten?

Zou ik uiteindelijk wel graag willen, als alles in de bak goed bevestigd is :) Sturen en remmen gaat, maar begrenzing is nog een dingetje ;)
Al weet ik niet of ik het durf, puur vanwege het enthousiasme van mijn paard en de erg drukke weg die wij over moeten (kruispunt van de af- en oprit van de A12). Ik kan buiten ook niet met normaal bit rijden namelijk :')
Wil het graag doen uiteindelijk, maar dat heeft geen haast. Moet wel veilig blijven :)

Ik heb er laast een keer mee gesprongen en dat was ook nog niet zo'n succes _O-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:31

Ah, dank voor je reactie! Ik moet nog de stap maken om erop te stappen zonder bit, maar was wel benieuwd. :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:36

@_Dreamer, online lijkt het dat de Pardoes een keelriem heeft en geen kaakriem. Heb je er een kaakriem aan bevestigd?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:40

Je kunt je lage neusriem veilig testen. Dat is behoorlijk vriendelijk dus je hoeft je geen zorgen te maken dat dat niet ok zou zijn. Tikkie hoger hangen evt. dan normaal, maar hoef net zo heel veel hoor.

De sidepull hierboven vind ik ook aan de hoge kant. Lijkt ook een beetje strak te zitten? Ik kan het mishebben hoor, vanaf de foto, maar hoe het eruit ziet zou ik het een gaatje losser doen. :)
En een gaatje lager is echt geen probleem. Als je ietsje meer inwerking hebt scheelt dat niet onwijs veel. Maar misschien in deze situatie wel fijn. :)

Goed bezig!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:42

Silver_Fox schreef:
@_Dreamer, online lijkt het dat de Pardoes een keelriem heeft en geen kaakriem. Heb je er een kaakriem aan bevestigd?

Volgensmij heeft ze de Flandy, heb ook even gezocht.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:46

Joanieke schreef:
Silver_Fox schreef:

Volgensmij heeft ze de Flandy, heb ook even gezocht.. :Y)

Hihi nee ik heb echt de Pardoes :D
De keelpijn heb ik eraf gehaald en een sperriem die dient als kaakriem. Hij schoof anders wat omhoog richting d'r ogen, en nu blijft hij perfect op z'n plek :)

En TM, inmiddels zit hij anders en met een bondje onder de neusriem :) Dit was de eerste keer en hij zit inderdaad te strak, maar dat had ik toen niet helemaal door dat hij best "los" mag zitten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-17 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:47

Ah ik zie het! Wat slim! Bij de Flandy zijn de 'bakstukken' trouwens ook veel langer.. :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:50

_Dreamer ik zie vaak dat de neusriemen wat te strak zitten, eerlijk gezegd. Is ook even wennen soms. :)
Goed dat je er zo mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:54

Tot ons mooie dunne bondje binnen is rijden we nu zo :)
Was voor mij inderdaad even wennen, (hij lijkt op de foto wel extreem strak, maar haar hoofd is niet geschoren dus dat vertekend ook wel wat) ik dacht juist dat ze wat meer aangesloten moesten zitten dan een normale neusriem, maar was hier al op gewezen door een stalgenoot :D

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:07

En een andere frontriem ook. Je geeft er je eigen draai aan. :D

Ik vind de neusriem hier nog steeds best hoog. Echt, je mag hem eentje lager doen hoor, kan geen kwaad.

Lieve blik heeft jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:10

Ja ik ben wel van wat glitters hoor :D

En lager? Ik zal hem vanavond is wat lager doen en kijken hoe dat gaat!

Het is ook een heel lief beest, meestal :Y)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:23

Ik rij ook met de fra pardoes en mijn energieke en sensibele merrie is van een duiveltje omgetoverd naar een engeltje. Ze loopt nu zoo fijn nageeflijk, dat kreeg met bit niemand voor elkaar.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:37

Hier ook een bitloze ruiter, ik rijd met de Harry's Horse sidepull.

Paard loopt erg fijn bitloos, veel rustiger. Ga er ook zo mee naar buiten en doe er alles mee, wat betreft controle maakt het voor mij totaal geen verschil.

Probeer het gewoon eens, desnoods met een stalhalster.

Afbeelding
Neusriem lijkt hier best strak maar dat is ie totaal niet :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:25

Ik zit heel erg te twijfelen tussen de Pardoes en Flandy

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:27

Silver_Fox schreef:
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de Pardoes en Flandy

Dan zou ik de flandy nemen, die heeft een kaakriem ipv keelriem

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:32

Hoe is de HH van kwaliteit? De pardoes zit bij een van mijn paarden echt voor geen meter. Vind de HH ook een stuk mooier. Vind sidepulls al snel van die bosritten hoofdstellen. Is ook niks mis mee, maar daar heb ik persoonlijk dan weer niks mee :+