Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:24

hamsters onder de douche :')

In ieder geval, ik heb een stuk of 30 dekjes, en elke rit heb ik een ander dekje opliggen. Het oude gaat mee naar huis en droogt daar. Ik was ze niet vaak, ik leg namelijk een grote dweil onder mijn dekje. Die dweil daar rijdt ik mee tot hij vies is (wat meestal is na een week of 2 - 3 ) en die gaat daarna de vuilbak in. Heel handig ook in het rui seizoen, dan gaat hij al na enkele dagen in de vuilbak, maar vermijd ik overvloed van haar in men dekjes. Op deze manier vermijd ik dat men dekjes te vaak gewassen moeten worden, en blijven ze mooier in model/kleur. Als ik ze dan toch was, hebben we een grote kuip, hierin doe ik warm water en neutrale zeep, en heb ik nog zo'n ouderwets ding waarmee je moet stompen op de dekjes. Dat maakt ze proper op een korte tijd, vervolgens spoel ik ze en hang ik ze te drogen :)

meggiemeg

Berichten: 12260
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:34

Ik heb ook een oude wasmachine staan voor alle paardenspullen.
Dekjes laat ik nooit zo heel erg vies worden, hoef je ze ook niet zo heet te wassen. Was ze gewoon met een vloeibaar bontwasmiddel.

Zag ze wel een stijf van het zweet staan bij stalgenoten toen ik nog op pension stond met de paarden, zover heb ik het nooit laten komen.

M_arjolein

Berichten: 1461
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:37

Ik stop ze altijd per 1 in de gewone wasmachine. Maak ze wel goed haar vrij. Zou nog wel eens zo'n waszak willen, want haar vrij maken is best nog wel een klusje. Ik doe ze op 30 graden.
Ik had een stuk of 10 dekjes en had steeds 5 op stal liggen en dan weer 5 schoon thuis. Dit wisselde ik dan steeds om. Ik ging ze meestal wassen als ze echt vies aanvoelden.

Xanniexx
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:37

Ik heb een dekje met coolmax. Kan dit kwaad om te wassen?

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:18

Xanniexx schreef:
Ik heb een dekje met coolmax. Kan dit kwaad om te wassen?



Geen probleem, ik stop ze gewoon in wasmachine.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:31

In de zomer kan ik ze best wekelijks wassen.
In de winter bijna nooit. Hou wel voorjaarsschoonmaak :')
Stop ze per 2 hooguit 3 in de machine (ook shet dekje) op 40 graden normaal programma.
Prop ze ook in de droger, vervaagt niet sneller als met wassen hoor. Krimpt ook niet zo snel en de overtollige haren zijn er dan grotendeels vanaf.
Mocht het na een heeeeeeele tijd zo versleten zijn koop ik gewoon nieuwe :')

Rivjenn

Berichten: 4023
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:31

Fortitude schreef:
Ik was trouwens mijn hamsters en zo ook gewoon onder de douche.



*\o/* ik moest echt ff twee keer kijken }:0
Maar ik ga er maar van uit dat je halsters bedoeld :+
Ik had de andere reacties nog niet gelezen :o

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 03:42

Gewoon in de wasmachine, zelfde programma als voor t-shirts enz. Ik was ze na 2x gebruiken maar dat is omdat ik met meerdere paarden rij en anders vind ik het echt zo vies als ik ze nooit was. Met eigen paard zou ik toch ook echt niet langer dan een maand met een dekje doen voor het terug te wassen. Je paard zweet en het dekje droogt in een stoffige of vochtige stal meestal, ik wil niet weten wat voor bacteriën anders in dat dekje komen. Een broek om te sporten was je toch ook regelmatig? Een bit was je toch ook altijd af?

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:54

Rivjenn schreef:
Fortitude schreef:
Ik was trouwens mijn hamsters en zo ook gewoon onder de douche.



*\o/* ik moest echt ff twee keer kijken }:0
Maar ik ga er maar van uit dat je halsters bedoeld :+
Ik had de andere reacties nog niet gelezen :o


:D Zo ver had ik nog niet nagedacht, halsters.... ik dacht echt hamsters ivm de haren die er dan van de dekjes en hamsters af komen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:20

:')
Jord schreef:
Fortitude schreef:
Ik was trouwens mijn hamsters en zo ook gewoon onder de douche.




:D Zo ver had ik nog niet nagedacht, halsters.... ik dacht echt hamsters ivm de haren die er dan van de dekjes en hamsters af komen _/-\o_



_O-
Ja joh, hamsters verharen zooo erg altijd..

SaphiraX
Berichten: 38
Geregistreerd: 09-11-16
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:15

Ik was mn dekje ook best vaak. En als er na het rijden heel veel haar op zit haal ik dat met (meestal) mijn Magic Brush er af

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:00

Hahaha ik lees dit topic nu pas weer. Stomme auto correct :')

Halsters ja uiteraard _/-\o_

Anoniem

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:35

Hoe wassen jullie dekens? Ik heb inmiddels de dekjes klaar, maar moet nu mn dekens gaan wassen. Kunnen staldekens wel (even) in de droger? Ik denk dat aan de lucht drogen toch te nat gaat zijn, dus ik dacht ze eerst even in de droger te doen voor een uurtje en dan de rest aan de lucht te laten drogen?

x_jdjn
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-17

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:37

Ik 'onthaar' ze met een rosborstel, daarna gaan ze op 30 graden in de wasmachine.

MariekeS_

Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:46

Fortitude schreef:
Hahaha ik lees dit topic nu pas weer. Stomme auto correct :')

Halsters ja uiteraard _/-\o_


Noouu...dat vind ik echt een domper :') _/-\o_

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:49

Jeetje, wat wassen jullie die dekjes weinig. Ik gebruik hetzelfde dekje hooguit twee keer en dan gaat ie in de wasmachine. Eerst alle haren er af borstelen en dan op 30 graden. Wil niet van die harde dingen op de rug van mijn paard. Je trekt zelf toch ook vaker schone kleren aan. Gaat toch ook niet met een oude bezwete onderbroek lopen.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:28

Homiafortuna, ik denk dat het ook afhankelijk is van hoeveel je paard zweet.
In de zomer vervang ik mijn dekje vaker dan in de winter.

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:21

Ik moet binnenkort mijn dekje ook eens wassen, maar nu in de winter zweet hij eigenlijk nauwelijks dus ik borstel alle haren eraf en laat hem drogen als het nodig is. En we hebben sinds kort een oude wasmachine voor de paarden spullen. Nu eerst nog aansluiten

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:39

Dunne dekens was ik in het wasmachine en laat ze buiten drogen, in de droger doe ik nooit. Dikke dekens leg ik op de grond en spuit ik nat met de slang, laat ze paar uur inweken dan was ik ze in een specikuip, paar keer spoelen. Dit wel altijd in de zomer bij warm weer, dan zijn ze in 2 dagen weer droog. Je kunt ze nu beter bij een dekenwasserij brengen.

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:58

Wanneer ze echt vies zijn of ze heel erg gezweten heeft. Ik heb geen vast schema voor het wassen :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:44

Hier gaan ze best vaak. Mijn paard is nogal grijs/stoffig en na een keer of 4 gebruiken dan zien ze er gewoon niet zo fris uit en gaan ze in de was. En als ze erg veel gezweet heeft gaan ze gelijk in de was. Dat opgedroogde zweet vind ik ook niet zo prettig. Ze heeft makkelijk last van huidproblemen en ik voorkom dat liever dus gewoon op tijd wassen. In de zomer wil ik ze nog weleens schoon spuiten en dan laten drogen maar in de winter droogt dat veel te slecht. Ze gaan hier op 30 graden en hooguit 2 tegelijk.
Dekens is hetzelfde heb alleen vliegendeken en fleecedeken.

Nobodylikes

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:07

Ik rijd praktisch dagelijks en ik was 1x per 2 weken mn dekjes (heb er dan 4 om te rouleren tussen 2 paarden voor als ze nat zijn). Gewoon wasmiddel volstaat hier prima.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:14

Ik gebruik mijn dekjes bij meerdere paarden en hou gewoon in de gaten hoeveel haar erin zit of hoe vies ze zijn. :)

naomivl

Berichten: 75
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Schiedam

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:55

Ik was mijn dekjes als ze echt vies zijn, in de zomer na 5x ongeveer.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:43

Marie111 schreef:
Mijn wasmachine heeft geen extra grote trommel, dus past er maar 1 dekje tegelijk in de machine.
Moet ik er ook zo inprutsen dat de meest vieze kant aan de kant van de trommel zit.

Verder nog een tip voor het wassen. Het heeft geen zin om alle soorten wasmiddel - voorwasmiddel (Biotex) en vloeibaar (hoofdwasmiddel) en nabehandeling (azijn) in 1 keer in de machine te doen als je ook een voorwasprogramma gebruikt.

Als je goed in het wasmiddelbakje van je machine kijkt zie je 3 vakjes/bakjes. Meestal met een I en II en iets van een "wolkje".

In bakje I doe je voorwasmiddel (Biotex bijvoorbeeld)
In bakje II doe je hoofdwasmiddel (ik zweer bij Ariël poeder)
In derde bakje (zit vaak klepje op) doe je Azijn om de zeepresten te verwijderen, het werkt tevens als wasverzachter.

Als het goed is namelijk gaat de machine eerst voorwassen met het voorwasmiddel.
Dan wordt water afgepompt en komt er schoon water in de machine met het hoofdwasmiddel.
Dan weer afpompen en spoelen met de azijn.


Zo leer je nog eens wat haha