Maakt een bitfitter nou echt het verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:35

Janine1990 schreef:
bruintje123 schreef:
Is er ook een bitfitter die ooit een simpel Harry's horse bit aanraad van 22,50?

Ik denk dat er teveel bombarie om gemaakt word.
Leg een paar bitten in je thuiscollectie en je bent een heel eind.
Er zijn nu eenmaal paarden die liever ongebroken hebben, of dubbel gebroken.
Wat dunner of dikker.
En dan voel je al een heel eind wat ze fijn vinden.

En bitten met scherpere randen als ze kantelen en dat soort dingen, daar hou ik allemaal niet van.
Dan denk ik echt, ga leren rijden op je zit.

https://www.reindersruitersport.nl/stub ... roken.html

Zoiets had ik. Mijn bitfitter gaf aan dat het prima kon en dat ik niet per se een ander bit hoefde te hebben. Ik heb wel een ander bit genomen, omdat het een heel duidelijk verschil maakte, anatomisch gezien.

Ik heb bij diverse paarden gemerkt dat ze of van dubbel gebroken of van ongebroken houden.
En dat ze dan bij dubbel gebroken de voorkeur geven aan een Sprenger KK ultra.
En bij ongebroken hebben ze liever de goedkope imperial riding en niet de Myler.
Maar dat kan natuurlijk bij een ander paard anders zijn.

Maar dan heb je gewoon wat bitjes liggen door de jaren heen bij elkaar gekregen.
Dat is waarom ik aangaf, heb thuis wat liggen.
En als ze dan gewoon fijn lopen, dan zou ik het echt daarbij laten.

Dit omdat ik me echt afvraag of je echt na 1 keer rijden kunt vergelijken. Ja als ze iets verschrikkelijk vinden, maar voor echte fijn gevoeligheid zou ik toch vaker met een bit willen rijden.
En klopt het wel wat ze aandragen. Zie het artikel van Paul Versluis hierboven.
Nog steeds paarden met een slecht passend bit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:50

bruintje123 schreef:
Ik heb bij diverse paarden gemerkt dat ze of van dubbel gebroken of van ongebroken houden.
En dat ze dan bij dubbel gebroken de voorkeur geven aan een Sprenger KK ultra.
En bij ongebroken hebben ze liever de goedkope imperial riding en niet de Myler.
Maar dat kan natuurlijk bij een ander paard anders zijn.

Maar dan heb je gewoon wat bitjes liggen door de jaren heen bij elkaar gekregen.
Dat is waarom ik aangaf, heb thuis wat liggen.
En als ze dan gewoon fijn lopen, dan zou ik het echt daarbij laten.

Dit omdat ik me echt afvraag of je echt na 1 keer rijden kunt vergelijken. Ja als ze iets verschrikkelijk vinden, maar voor echte fijn gevoeligheid zou ik toch vaker met een bit willen rijden.
En klopt het wel wat ze aandragen. Zie het artikel van Paul Versluis hierboven.
Nog steeds paarden met een slecht passend bit.

Bij zo'n passessie probeer je naar gelang je wens meerdere bitten. Maar dat betekent niet dat wanneer je ze eenmaal gekocht hebt de service meteen vervalt. Althans, niet bij 'mijn' bitfitter.
Vriendin van me heeft al twee keer ingeruild.

En natuurlijk is het begrijpelijk dat je eerst past wat je thuis hebt liggen. Zou ik ook zeker doen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:23

Maar ik neem aan dat dat inruilen ook niet gratis is?

Mijn K&K ultra was versleten. Oke na een jaar of 15 gebruik valt daar ook niets van te zeggen.
Maar die dingen zijn duur. Dus ging ik 2e hands eens kijken op MP.
Daar zag ik de sprenger dynamic. Heel andere vorm, maar ik dacht, ook wel eens wat om te proberen.
Vanaf de eerste seconde liep hij daar slecht op.
Die heb ik voor dezelfde prijs weer op mp gezet en binnen een week weer verkocht.
Dat heeft me dus niets gekost als 6,95 verzendkosten.

Toen zag ik een nieuwe ultra te koop staan maar vanuit veiling. Voor 50 euro was ik weer voorzien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:29

bruintje123 schreef:
Maar ik neem aan dat dat inruilen ook niet gratis is?

Mijn K&K ultra was versleten. Oke na een jaar of 15 gebruik valt daar ook niets van te zeggen.
Maar die dingen zijn duur. Dus ging ik 2e hands eens kijken op MP.
Daar zag ik de sprenger dynamic. Heel andere vorm, maar ik dacht, ook wel eens wat om te proberen.
Vanaf de eerste seconde liep hij daar slecht op.
Die heb ik voor dezelfde prijs weer op mp gezet en binnen een week weer verkocht.
Dat heeft me dus niets gekost als 6,95 verzendkosten.

Toen zag ik een nieuwe ultra te koop staan maar vanuit veiling. Voor 50 euro was ik weer voorzien.

Natuurlijk niet 100% gratis, maar je betaalt echt niet weer de volle prijs bovenop je eerste aankoop.

Kijk, ik zal niet zeggen dat het geen geld kost. En zelf proberen is in mijn ogen ook totaal niet verkeerd. Financieel moet het natuurlijk wel allemaal kunnen. Maar stellen dat bitfitters niets toevoegen is in mijn ogen onzin.

Je moet gewoon zelf je gezonde verstand blijven gebruiken en kritisch zijn op jezelf en de mensen die je inschakelt. Want ik geloof absoluut dat er veel mensen zijn die zichzelf een oor laten aannaaien.
En ik denk dat heel veel mensen hun heil zoeken in dit soort nieuwkomers, om maar niet kritisch naar zichzelf, hun management en hun rijden te hoeven kijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:36

Nee ik weet dat het dan niet de volle prijs is.
Hier in de buurt zat ook een ruitershop waar je de sprenger bitten uit mocht proberen en binnen 14 dagen mocht ruilen tegen een ander. En dat koste dan rond de 25 euro. Maar zie het nu niet meer staan op hun site. Dus de precieze prijs weet ik niet meer.
Maar dat vind ik behoorlijk veel geld.
En ik verwacht bij een bitfitter dat het niet minder zal zijn.
Doe dat een paar keer en je had 2e hands ook een bit om te proberen die je voor hetzelfde geld weer te koop kunt zetten.

Ik zal niet beweren dat een bitfitter niets toevoegt, maar je weer van te voren niet wat de kunde is van die persoon.
En als je zelf al kritisch kunt kijken, dan denk ik dat een fitter niet nodig is.
Je komt dan toch al snel uit bij de mensen die niet kritisch zijn en alleen maar aan de voorkant denken, ipv aan het rijden in totaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:42

Meggie019 schreef:
Hoi,
Ik wil waarschijnlijk een bitfitter laten komen, maar nu vraag ik mij af of dit nou echt een groot verschil uitmaakt. Ik heb al veel positieve verhalen gehoord. Maar nu ben eigenlijk benieuwd of mensen zijn die er niks verder mee zijn geholpen. Dus graag jullie meningen/ ervaringen over een bitfitter, positief en negatief :D

En weet iemand dan ook nog een goeie bitfitter in Limburg/Brabant?

waarom veranderen als je geen problemen hebt, lijkt me voor het paard ook niet prettig

een ander bit is vaak het probleem anders verpakken, en niet echt de oplossing van het probleem

EngeltjeS

Re: Maakt een bitfitter nou echt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:47

Zelf geloof ik er niet zo in, omdat het vaak toch rijtechnisch is.
Als je een ander bit in de mond hangt, die scherper inwerkt (of dat word je verteld) dan ga je ook voorzichtiger met je handen rijden. Stiller, zachter en gecontroleerder. Hierdoor ga je meer met je benen/zit rijden..
Dit is natuurlijk een wereldverschil he? :)

Maar iedereen moet doen wat goed voelt. Een bitfitter zou veel mensen bewuster kunnen maken van het rijden, en goedpassend harnachement.

Persoonlijk zou ik niet zo snel van bit veranderen. Maar kijken naar de ligging van neusriem en hoofdstel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:51

bruintje123 schreef:
Nee ik weet dat het dan niet de volle prijs is.
Hier in de buurt zat ook een ruitershop waar je de sprenger bitten uit mocht proberen en binnen 14 dagen mocht ruilen tegen een ander. En dat koste dan rond de 25 euro. Maar zie het nu niet meer staan op hun site. Dus de precieze prijs weet ik niet meer.
Maar dat vind ik behoorlijk veel geld.
En ik verwacht bij een bitfitter dat het niet minder zal zijn.
Doe dat een paar keer en je had 2e hands ook een bit om te proberen die je voor hetzelfde geld weer te koop kunt zetten.

Ik zal niet beweren dat een bitfitter niets toevoegt, maar je weer van te voren niet wat de kunde is van die persoon.
En als je zelf al kritisch kunt kijken, dan denk ik dat een fitter niet nodig is.
Je komt dan toch al snel uit bij de mensen die niet kritisch zijn en alleen maar aan de voorkant denken, ipv aan het rijden in totaal.

Langer dan 4 weken (volgens mij bijna 2 maanden), maar rond hetzelfde bedrag als ik me niet vergis.

Als je kritisch kan kijken, kan je prima beoordelen wat de kunde is. Ga eerst een keer in gesprek, kijk of je dat kan volgen. Dat geeft meer weer over de kunde van die persoon, dan 1 sessie.
Je kan als ruiter nu eenmaal niet op elk vlak alles weten. Dat is een illusie, zeker als je er geen opleiding toe hebt gedaan. Je gaat toch ook niet zelf je zadel opvullen. En dit is niet anders, gewoon beter ingeburgerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:54

EngeltjeS schreef:
Als je een ander bit in de mond hangt, die scherper inwerkt (of dat word je verteld) dan ga je ook voorzichtiger met je handen rijden. Stiller, zachter en gecontroleerder. Hierdoor ga je meer met je benen/zit rijden..

Maar iedereen moet doen wat goed voelt. Een bitfitter zou veel mensen bewuster kunnen maken van het rijden, en goedpassend harnachement.

Persoonlijk zou ik niet zo snel van bit veranderen. Maar kijken naar de ligging van neusriem en hoofdstel.

Leg eens een gewone dubbelgebroken watertrens van HH naast een NS bit... Wereld van verschil hoor... En toch hetzelfde concept. (en als je HH vervangt door K&K of Sprenger ook)

Terwijl een neusriem van dobert of HH precies hetzelfde is, alleen een andere kwaliteit materiaal. De inwerking blijft gelijk. Het soort neusriem maakt een verschil. Niet het merk. Terwijl dat bij Bitten wel zo is.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:00

Mijn bitfitter we bruintjel! De Harry Horse hulstrens bleek het beste bij mijn paard te passen, deze is rond de €20. :-)
Veel aan gehad, blijkt dat hij een vrij kleine mond en dikke tong heeft, waardoor een dun bitje fijner is en simpelweg beter past.

Als je met stang en trens wil beginnen is het ook een aanrader. Een klein verschil qua onderlegtrens of stang kan echt een mega verschil geven!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:02

Een zadel opvullen of de werking van een bit bekijken vind ik toch echt een wereld van verschil. En totaal geen vergelijk.
Er is zoveel informatie te vinden over bitten. Dat je ook als ruiter je er in kunt verdiepen.
Want ik denk dat er helaas bitfitters genoeg zijn die niet meer kunde hebben dan kritische ruiters die zich goed ingelezen hebben en ook durven te voelen met altijd de kritische noot op zichzelf houdend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:03

bruintje123 schreef:
Een zadel opvullen of de werking van een bit bekijken vind ik toch echt een wereld van verschil. En totaal geen vergelijk.
Er is zoveel informatie te vinden over bitten. Dat je ook als ruiter je er in kunt verdiepen.
Want ik denk dat er helaas bitfitters genoeg zijn die niet meer kunde hebben dan kritische ruiters die zich goed ingelezen hebben en ook durven te voelen met altijd de kritische noot op zichzelf houdend.

Het is niet het bit bekijken wat ze doen :P Volgens mij heb je een verkeerd beeld van een sessie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:04

Ik heb een video van een sessie gezien. En dat was toch echt het bit bekijken in de mond.
Past zijn tong, opent hij zijn mond, nou ja dat soort dingen.
Maar dat kun je zelf ook wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:10

bruintje123 schreef:
Ik heb een video van een sessie gezien. En dat was toch echt het bit bekijken in de mond.
Past zijn tong, opent hij zijn mond, nou ja dat soort dingen.
Maar dat kun je zelf ook wel.

Oh dat ging bij mij toch wel even heel iets anders.

Het hoofd werd uitgebreid gevoeld, hals ook volgens mij. Mond werd gesperd om alle tanden en kiezen te voelen, er werd het een en ander getest in de mond (nog voordat het paard een bit in had hoor) en de bevindingen werden hierover genoteerd. Er werd een advies gegeven indien nodig. Dit heeft zeker 20 minuten geduurd.

Vervolgens mocht ik gaan opzadelen en heeft ze mijn rijden uitgebreid bekeken. Aan de hand van de bevindingen eerder en met het rijden heeft ze me een ander bit gegeven, om te proberen. Gewoon proberen wat er allemaal gebeurd, even de moeilijkheden testen etc. Nouja, toen kwam voor mij nog het kopstuk. Heb nog een bit geprobeerd geloof ik, maar de eerste voelde beter. Iets anders dan jij hebt gezien in een video in ieder geval.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:12

En dat is dus het nadeel. Ieder kan zich bitfitter noemen.
In die video werd er geen mond en hals gevoeld, dat kan aan de montage liggen, maar toch het geeft wel een fout beeld dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:14

bruintje123 schreef:
In die video werd er geen mond en hals gevoeld, dat kan aan de montage liggen, maar toch het geeft wel een fout beeld dan.

Heel fout beeld inderdaad :j
En het is ook zeker jammer dat iedereen zich bitfitter kan noemen. In dit geval heeft wat jij hebt gezien een negatieve invloed op de manier waarop je over bitfitters denkt. En terecht!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:17

bruintje123 schreef:

What I said. Daarom moet je grondig research doen naar de persoon die je wilt laten komen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:21

Janine1990 schreef:
EngeltjeS schreef:

Leg eens een gewone dubbelgebroken watertrens van HH naast een NS bit... Wereld van verschil hoor... En toch hetzelfde concept. (en als je HH vervangt door K&K of Sprenger ook)

Terwijl een neusriem van dobert of HH precies hetzelfde is, alleen een andere kwaliteit materiaal. De inwerking blijft gelijk. Het soort neusriem maakt een verschil. Niet het merk. Terwijl dat bij Bitten wel zo is.

Ik bedoelde te zeggen: reageerd het paard beter op een aansnoerneusriem of simpele gecombineerde of toch op een hanoveraanse neusriem?
En waar ligt de neusriem, te hoog of te laag, niet lekker onder de onderkaak?

Als TS tevreden is met haar huidige bit, kan ze toch kijken naar de neusriem (hoofdstel) of je hier meer voordeel uit kan halen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:28

EngeltjeS schreef:
Ik bedoelde te zeggen: reageerd het paard beter op een aansnoerneusriem of simpele gecombineerde of toch op een hanoveraanse neusriem?
En waar ligt de neusriem, te hoog of te laag, niet lekker onder de onderkaak?

Als TS tevreden is met haar huidige bit, kan ze toch kijken naar de neusriem (hoofdstel) of je hier meer voordeel uit kan halen?

Natuurlijk is een neusriem van belang voor de aanleuning. Wat betreft de beweeglijkheid van het bit in de mond en hoe het paard daarop reageert. En het kan heel erg veel effect hebben.
Maar ik denk dat je daarbij het kopstuk echt niet moet uitvlakken en dat deze een veel grotere invloed kan hebben, soms drukt het kopstuk behoorlijk op de nekwervels. Dat kan leiden tot behoorlijk kantelen. Iets dat dus niet per se uit de mond hoeft te komen.

Het hoofdstel + bit is hét communicatiemiddel tussen ruiter en paard, waar het meeste mis mee kan gaan in mijn ogen. Dat moet een samenhangend geheel zijn.

Ik ben zonder problemen naar de bitfitter gegaan, het ging best goed met mijn rijden. Maar ik denk dat de sessie voor mij zeker heeft gezorgd voor verbetering. Wat heb ik? Een ander kopstuk, een ander bit en een andere neusriem. Dus ik denk dat je verbetering kan bereiken door het geheel te bekijken, niet door alleen te kijken naar een bit óf een neusriem óf een kopstuk.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:43

Interessant onderwerp! Denk dat het inderdaad ligt aan de problemen waar je tegenaan loopt, je kennis en je boeren verstand.
Toen ik mijn huidige paard kocht, zag ik al snel dat hij een dikke tong had en een smal mondje. Dus had al een redelijk dun dubbelgebroken bitje erin. Vaak toch net wat onrustig en strak in de kaak. Met een aantal stalgenoten bitfitter gehad die aangaf dat het het dikke tussenstukje niet prettig vond omdat zijn mond wel echt heel klein was. Daarom nu een anatomisch bitje met smal middenstukje. Bitje is heel smal dus als je houdt van plukken en trekken niet oke, maar voor hem wel het prettigst omdat het nu niet in de weg zit. Was ik zonder bitfitter mogelijk nog lang mee aan het rommelen geweest...

Hoofdstel wordt idd ook nagekeken en het verbaasde me hoeveel mensen daar nog een erg strakke/te hoge neusriem hadden of veel druk achter de oren..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:45

Ik zou het wel een optie vinden als het 'beroep' bitfitter zou worden gekoppeld aan het beroep paardentandarts. Nou zitten daar ook beunhazen en mindere goden tussen natuurlijk maar dat geldt ook voor hoefsmeden en zelfs voor dierenartsen. Een goede, goed opgeleide paardentandarts die tevens bitfitter is, daar zou ik wel een meerwaarde in zien.

Passend hoofdstel is ook belangrijk. Persoonlijk zie ik her nut niet zo van een anatomisch gevormde hoofdstel. Wel van het hoofdstel goed onderhouden en correct afstellen. De bakstukken zitten al snel te strak waardoor er zowel in de mondhoeken als achter de oren permanente druk wordt uitgeoefend. Het bakstuk mag niet strak staan en mag ook niet in een boogje hangen want dan hangt het bit te laag. Overigens hangt dat laatste ook weer sterk af van de lengte van de mondspleet van het paard. Bij een paard met een korte mondspleet zit het bit al snel te strak/ te hoog maar moet je ook opletten dat het bit niet zo laag hangt dat het tegen de hoektanden aan komt. De neusriem, hoog of laag, moet losjes zitten (aansnoerneusriemen: _-:( )maar niet zo los dat ie voortdurend schuift of klappert.

Overigens denk ik ook dat de meeste bit problemen in feite rijtechnische problemen zijn. Sommige paarden ergeren zich (terecht) al aan de meest minimale verstoring door de ruiterhand. Dat kan resulteren in kantelen, tong over het bit, rommelen, op het bit bijten etc. Als het daarbij gaat om een paard zonder gebits- of andere fysieke problemen en je rijdt met een goed passend bit (naar mijn ervaring wordt een niet te dikke, dubbelgebroken anatomisch gevormde bus- of D-trens door vrijwel alle paarden uiteindelijk goed aangenomen) dan worden de problemen met het bit meestal snel minder als de ruiter correct blijft rijden, met een licht en gelijkmatig teugelcontact en zonder bij het maken van een ophouding terug te werken (trekken).

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:47

Askja, eens! Maar ik schrik er soms wel van met wat voor enorm dikke bitten er wordt gereden onder het mom 'dan is het zachter'. Juist voor die mensen zou een bitfitter heel goed zijn maar zoals met zoveel is het vaak zo dat juist de groep waarvoor het het meest effectief is, het niet zo nodig vindt :P
Laatst bijgewerkt door danoesje op 30-01-17 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:58

danoesje schreef:
Zoals met zoveel is het vaak zo dat juist de groep waarvoor het het meest effectief is, het niet zo nodig vindt :P

Dat is inderdaad zo :D Mensen die zich vragen stellen over de inwerking van hun bit gaan zelf wel eens wat verschillende bitten uitproberen. En die mensen komen er zelf meestal wel achter of hun paard beter loopt op een enkelgebroken, dubbelgebroken of ongebroken bit, dik of dun, al dan niet anatomisch gevormd.

Mijn trainer heeft volgens mij wel 50 bitten hangen in zijn kast, en tijdens de opleiding van een paard gaat hij al op zoek naar het juiste bit. Een proces dat soms maanden kan duren, want vaak merk je pas na een aantal keer rijden of je nou echt wel het juiste bit hebt of niet. Zulke mensen hebben geen bitfitter nodig, omdat ze het vinden van het juiste bit zelf al als een essentieel deel van de opleiding zien. En mensen die er niet bij stilstaan, die zullen niet zo gauw een bitfitter laten komen :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:12

Eline, dat dus. Als je het interessant en belangrijk vindt, lees je je er zelf grotendeels over in. Al kan ik me voorstellen dat het soms lastig is om een en ander uit te proberen, dus dat was voor mij de hoofdreden: niet weeeeeer een bit dat in de kast komt te hangen naast de andere 10, maar eea kunnen proberen. Vaak weet je dan iig qua eerste indruk wel wat echt wel of niet werkt. Mijn peerd is daar sowieso niet moeilijk over, die maakt meteen wel duidelijk wat ie vindt en daar blijft het vaak ook wel bij :)

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:56

Ik heb vandaag een bitfitter erbij gehad en zo kwam ik er achter dat mijn pony erg scherpe lage heeft, nooit geweten en heb nu een bit wat ik zelf nooit zou hebben aangeschaft om te proberen. Een ongebroken appel watertrens van harryshorse van €20,-. Ze had wel duren bitten maar ook simpele van Harry's Horse en mijn pony vond deze duidelijk fijner dan een flexi soft ongebroken van bijv trust. Had toch wel gelijk een pony onder me die gelijk achter haar kaken los liet dan met een dubbelgebroken bitje. Ik vond het in ieder geval erg verhelderend en heb er geen spijt van een bitfitter erbij te hebben gehad ondanks dat ik geen echte problemen had.