Wat doet dit (bitloze) hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:13

Fair schreef:
lijkt haast wel zelf in elkaar geknutseld. :P

Volgens mij is hij dat ook, ik herken er namelijk de hackamore schaartjes van Barefoot in!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:14

Lijkt me niet erg comfortabel bij zn oog...

ElCid

Re: Wat doet dit (bitloze) hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:24

Duidelijk zelf in elkaar geknutsel! Onbegrijpelijk dat een vereniging als de WEH dit soort knutsel werk toestaat op een wedstrijd.......of nee, toch niet van een knutsel club als de WEH die regels veranderen als het hun uitkomt....
Grof schandaal dat met zo'n illegale optoming gereden mag worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:31

Wat gek, dit hoofdstel is dus gewoon een normale hackamore, alleen normaalgesproken als je aan de teugels van de hack trekt dan zit aan de bovenkant van de hackamore een oog waar de kinriem aan vastzit: trek je de onderkant van de hack naar achteren, dan trek je de riem over het neusbeen naar achteren en de riem onder de kin naar voren. Een notenkrakereffect dus waarbij je de neus van het paard 'plet' tussen kinriem en neusriem.

Bij deze hackamore zitten de teugels nog steeds aan de onderkant van de scharen en zit er aan de voorkant een neusriem, maar de bevestiging van de kinriem is helemaal naar boven verplaatst zodat de hack nu de kin niet meer naar voren trekt, maar de kaak/wang.

Aangezien er echt enorme krachten in kilo's op de neus- en kinriemen komt te staan als je bij een hefboom aan de teugels trekt vind ik dit hoofdstel een van de naarste hackamores die ik ooit heb gezien. Niet alleen omdat die enorme metalen arm op zenuwbanen ligt, maar vooral omdat het hefboomriempje dat onder de wangen doorloopt helemaal geen nette, brede riem is zoals de kinriem bij normale hackamores is, maar een soort leren veter?
Als je kijkt naar het verschil in breedte tussen de kinzijde van de neusriem en de breedte van het riempje dan onder de wangen doorloopt, en ziet hoe diep dat touwtje zich in het wangvlees trekt dan moet dat echt snijden als de pest.

En gewoon anatomisch; als je niet gelooft in zenuwbanen ;) dan lijkt dit hoofdstel prima te liggen, maar als je ziet dat die metalen bovenarm gewoon over de kiezen en het kauwvlak loopt, dan duwt het metaal dus steeds het tandvlees/wangvlees tussen de kiezen als het paard zijn mond opent en daar bijt het paard dan op als hij zijn kiezen weer op elkaar zat, wat vrij pijnlijk is. Op de onderste foto zie je hoe de stang onder de wang precies tussen de kiezen duwt.
Heel vreemd dat je met zoiets gewoon wedstrijden mag rijden...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:35

Heel vreemd inderdaad, de WE wedstrijden worden niet voor niets "wilde wedstrijden" genoemd, dat komen ze steeds meer na. Wat een onkunde!
Ik geloof zeker in de zenuwbanen en het arme paard op de foto ook, kijk maar eens naar die gezichtsuitdrukking.........dat is echt geen blij paard.
Zie onderstaand plaatje;
Afbeelding

Moones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:37

Vreselijk ding! Investeer liever in les bij een goede instructeur dan heb je deze oliebol niet nodig.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:42

Ik vraag me af wat dit paard heeft misdaan om dit metaalwerk over zijn gezicht te krijgen -O- arm beest :(:)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:48

Ik ben voor bitloos rijden, doe ik zelf ook, maar dit vind ik niet echt vriendelijk tonen. En idd, die uitdrukking van het paard zegt genoeg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:49

Apart ook dat je op wedstrijd een zelf in elkaar geknutseld tuig mag gebruiken. De uitdrukking van het paard is ook veelzeggend. Duidelijk geval van onkunde. Jammer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:11

Hoewel het er heel heftig uitziet, valt het op zich mee hoe heftig het ding inwerkt. Een hefboom heeft 3 punten: een draaipunt, een punt waar jij kracht op zet (de macht) en een punt waar kracht op gezet wordt (de last).

Een hackamore om paardenhoofd heeft een combinatie van een wipwap en een notenkraker, afhankelijk van wel punt meer star is. Dit is het stukje dat ik lastig vind, misschien is hier een natuurkundige die dit beter kan uitleggen.

Afbeelding
Hierbij is de driehoek de neusriem, de rode bal de kaakriem en de rode pijl teugel (en dus de variabele macht).

Afbeelding
Hierbij is de noot de neusriem, het scharnier de kaakriem en waar de pijl rechts eindigt de teugel.

Iedere hefboomwerking heeft een totale lengte. Bij wipwap is dat de lengte van de plank. Bij de notenkraker is dat het gedeelte van waar je knijpt tot het scharnier + van het scharnier tot de noot.

Bij zowel de gewone hackamore als de geknutselde variant heb ik de kortste afstand genomen en die zo vaak als nodig was gekopieerd om de volledige relatieve armlengte te weten. De kortste afstand zal ik de lengte 1 geven, om het zo inzichtelijk mogelijk te houden.

Afbeelding
De gewone hackamore heeft oranje als kortste streepje. Bij de wipwap, en dus de inwerking op de kinriem, is de totale lengte 4, met waarbij de verhouding 1:3 is. Iedere kg druk op de teugels is daardoor 3kg druk op de kinriem. Bij de inwerking op de neusriem (de notenkraker), is de totale lengte 5 (4+1), waarbij verhouding 1:4 is. Iedere kg druk op de teugel is dus 4kg druk op de neusriem.

De knutselhackamore heeft blauw als kortste streep. Bij de inwerking op de kaakriem is de totale lengte 3 met een verhouding van 2:1. Dat betekent dat iedere kg druk op de teugel 0.5kg druk op de kaakriem is. Bij de inwerking op de neusriem is de totale lengte 5 met een verhouding van 2:3. Dat betekent dat iedere kg druk op de teugel 1.5kg druk op de neusriem is.

Hoe comfortabel het hoofdstel werkelijk is, durf ik niks over te zeggen. Maar de strafheid van de druk valt in mijn ogen eigenlijk wel mee. Als iemand het (onderbouwt!) kan weerleggen dan hoor ik het graag.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:09

Ja, die berekeningen zijn in principe prima, maar het gaat in dit geval ook om de verdeling van die druk en die vind ik persoonlijk niet heel prettig. Het is geen brede neusriem, maar een dun rolletje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:41

Het is absoluut een dun rolletje, maar om dezelfde druk per cm2 te krijgen bij een gewone hackamore moet de neusriem dus bijna 3x zo breed zijn. Dan kom je op 4cm breed uit. Het is dus wel iets strenger dan de gemiddelde hackamore, deze zijn namelijk 4.5-5cm breed wat ik zo kan vinden, maar niet extreem veel strenger.

Eerlijk is eerlijk, ik ben er ook geen fan van omdat ik het wel erg veel ijzerwerk vind en het neusstuk ook te smal vind, maar het ziet er veel extremer uit dan dat het werkelijk inwerkt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:42

Het gaat er hier i.m.o. hoofdzakelijk om dat "zelf knutsel werkjes" niet gebruikt mogen worden in een wedstrijd...........
Volgende keer komt iemand met een zelf gesmeed bit "waar het paard zo goed op loopt", er zijn al genoeg martelwerktuigen te koop in de winkel, die hoeven niet zelfgemaakt te worden en als dat al gebeurt zouden ze ten allen tijde geweerd moeten worden in wedstrijden.
Ik denk dat je bij de KNHS ( of een officiële westernwedstrijd ) echt niet aan hoeft te komen met een dergelijke constructie! Geen enkele mechanische hackamore heeft een plaats in een dressuurwedstrijd en als dit een naam zou moeten dragen is het een mechanische hackamore.........en WE is niets meer of minder dan dressuur, met of zonder obstakels.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:52

Hij trekt achter de oren, op de neus en onder de king. En door eigen knutsel nu ook nog aan de keelriem?
En dan ook nog van die dunne riempjes.
Echt wel het toonbeeld van vriendelijk zeg. :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:01

Druk achter de oren -> hoofd naar beneden
Druk op de neus -> hoofd naar achteren/beneden
Druk op de kaak -> hoofd omhoog.
Is dat niet erg verwarrend samen in 1 optoming?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:53

Ik was vandaag voor het eerst op een WE wedstrijd, was mee met een jurylid. En laat ik het zo zeggen mijn ogen & oren hebben over uren gemaakt. Het is zo anders als wat je gewend bent vanuit de KNHS wedstrijden.

Men moet zich realiseren dat de wedstrijden van de KNHS al tientallen jaren bestaan en daarmee ook al tientallen jaren in ontwikkeling is. De KNHS is een enorm grote organisatie en de WEH kan daar nog lang niet aan tippen, die 2 zijn niet te vergelijken met elkaar. Naast dat het gewoon een vrij nieuwe tak is hier in NL, willen ze in de WE ook gewoon andere dingen zien dan wat de KNHS voorschrijft voor de dressuurwedstrijden.

Doordat de WE nu enorm in opkomt is in NL is het daardoor natuurlijk ook enorm in ontwikkeling, men moet niet vergeten dat de WE in NL nog maar in de kinderschoenen staat (met bijbehorende 'kinderziektes')! De regels die in het buitenland gehanteerd worden heeft de WEH overgenomen (logisch) maar binnen de WEH word er wel heel hard gewerkt om de reglementen goed (en waterdicht) voor elkaar te krijgen. Zo zijn er elke wedstrijd wel weer leerpuntjes waarna er weer dingen aangestipt worden in de reglementen waar nog onduidelijkheid over is, wat dus uitgebreider of beter omschreven moet worden. Zo heb ik mij ook laten vertellen dat er bijvoorbeeld gewerkt word aan de voorschriften omtrent optomingen & bitten. Zo hadden de aanwezige juryleden het vandaag ook nog over de optoming uit dit topic. Positief vind ik dan weer (als leek binnen de WE / buitenstaander) dat men niet gelijk een 'gekke' optoming afschrijft maar nieuwsgierig is naar de (in)werking ervan. Daarna word er pas gekeken of een optoming onder 'toegestaan' of 'niet-toegestaan' geschaard moet gaan worden & waarom. En op dit moment krijgt zo'n combinatie dan gewoon toestemming om te rijden omdat momenteel niet expliciet in het regelboek staat dat dit niet is toegestaan.

Doordat de KNHS al tientallen jaren bestaat en een veel grotere organisatie is met veel en veel meer wedstrijden, veel en veel meer leden, etc. is het logisch dat de KNHS dit soort dingen tot in de kleinste details al heeft omschreven in de reglementen. De KNHS is dit stadium van ontwikkeling al lang voorbij. En ook bij de KNHS zijn de reglementen nog continu in ontwikkeling, niet voor niets word dit ieder jaar herzien.

En wisten jullie dat ELKE combinatie voordat ze mogen losrijden gecontroleerd worden of er geen wondjes te zien zijn, er geen bloed te zien is en oude wondjes worden daarbij ook genoteerd. Ook word de optoming gecheckt of dit reglementair correct is. Daarna word het paard weer gecontroleerd na het losrijden wanneer de combinatie de ring in gaat en word het paard ook weer gecontroleerd wanneer de combinatie de ring uit komt. Wanneer iets er dus echt dieronvriendelijk uit ziet, er bloed te zien is of wanneer duidelijk is dat een optoming wondjes veroorzaakt o.i.d. geloof ik er dus niet in dat zo'n combinatie gewoon mag starten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 06:48

Ik had je zo niet herkend gisteren. :)

Voor mij is het ook wennen hoor, bij de KNHS zijn de klassen en reglementen scherp afgebakend en dat is hier (nog) minder. Ik heb veel bij de ringmeester gekeken en er is momenteel flink wat discussie over oa toegestane bitten. Hetzelfde wat Marinke al schreef.

Ik denk wel dat dit goed komt, maar je moet ze wel de tijd geven. Je kunt moeilijk de regelementen van KNHS kopiëren immers en dat wil ook niet gezien de verschillen.

Controle voordat ze de ring in moeten.
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:45

Daarbij vergeten jullie ook dat de KNHS, FEI, WRAN etc ook niet in één dag geworden zijn wat ze nu zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:19

Jammer genoeg zijn er een heleboel mensen met hele slechte ervaringen van/ met en bij deze "club". Niet alleen omdat regels naar believen worden aangepast en veranderd........ etc. etc. etc. Ook en met name op het gebied van dier ( en mens) vriendelijkheid. Voor de schone schijn wordt er van alles gedaan om het "vriendelijke" te tonen, achter de schermen en als het nodig is om te winnen wordt daar helemaal niet naar gekeken.
Misschien wordt het hoog tijd dat ze lid gaan worden van de KNHS, dan komt er tenminste controle op alle fratsen die ze uithalen. Jammer genoeg controleert de WAWE, het overkoepelende Portugese orgaan, ook nergens op.

Het is niet alles goud wat er blinkt en bij deze club is het echt alleen het buitenste laagje, daaronder is alles verroest en verrot.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:50

Waarom toch die drang om alles maar bij de knhs onder te willen brengen?
Misschien moet een nieuwe organisatie gewoon de tijd krijgen in te ontwikkelen?

Hoewel ik wel van mening ben dat je beter alvast een basis reglement in kunt stellen wat misschien wat beperkt is maar wat je relatief makkelijk kunt uitbreiden wat betreft wat er wel! Toegestaan is qua optomingen

Maar om het dan maar bij een logge bureaucratische, monopolie organisatie onder te brengen die te bedonderd zijn verder te kijken dan hun neus lang is met de communicatieve vaardigheden van een kleuter
Neuh , lijkt me onnodig

Had ooit de hoop nog wedstrijden te gaan rijden met mijn IJslander
Maar nee, ook die willen fijn bij de knhs
Dus laat maar zitten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:03

De KNHS is ook zeker niet zaligmakend, maar zou er wel voor kunnen zorgen dat uitwassen binnen de perken gehouden worden als een beginnende club daar zelf niet toe in staat is.
De ontwikkeling van deze club gaat alleen maar in het negatieve, er was in het begin een goed regelboek met duidelijke eisen m.b.t. bijv. de optomingen. Ondertussen zijn die eisen duidelijk vervaagd en mag er met alles gereden worden wat er voorbij komt, dat is een slechte zaak. Die controles zijn leuk, maar stellen in de praktijk niet zo heel veel voor.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-02-17 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:04

Daar kan ik wel inkomen, als dit hoofdstel zoveel vragen oproept en probleemloos door de keuring komt vraag ik mij af wat de waarde is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:09

Er zijn op het moment niet voor niets 2 afsplitsingen van deze club die zelf wedstrijden en trainingsdagen organiseren en die de boel beter geregeld hebben, o.a. m.b.t. jury's en regels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:20

Snap je punt wel hoor . Zeker als blijkt dat een club het niet op orde krijgt is een controlerend iets absoluut een toegevoegde waarde
Ik ben zelf alleen redelijk allergisch voor de knhs, als in, als ik voor gangen wedstrijden die club verplicht moet sponsoren
Zijn wedstrijden een no go
Want ik verrek het om ze ook maar een euro te betalen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:34

Veel westernclubs zijn ook niet aangesloten bij de KNHS maar bij de rassenclubs zijn de overkoepelende Amerikaanse organen ook de controlerende organen, dat scheelt toch ( al ben ik het ook niet altijd eens met de Amerikaanse regels :o ).
De westernclubs die nergens zijn aangesloten wordt je ook niet blij van ;) .

Het is gewoon erg jammer dat de WAWE een compleet laks beleid heeft t.o.v. de buitenlandse verenigingen, ze doen niks aan uitwassen, stellen geen regels op m.b.t. klasses / optomingen etc. maar schrijven wel Europese en Wereldkampioenschappen uit waar ieder land wat aangesloten deel mag nemen, niveau wordt niet naar gekeken. De schandalige vertoning van afgelopen jaar is daar een mooi voorbeeld van, daar liepen te veel ruiters die er niks te zoeken hadden.
Leuk voor de WAWE, want de Portugezen winnen en ze innen een flinke zak geld, dat beleid zet zich voort binnen alle niet- Portugese clubs; geen kwaliteit, "we doen maar wat" mentaliteit, elitegedrag, zelfbenoemde "trainers" die naar voren geschoven en dik betaald worden zonder adequate ervaring of opleiding, twijfelachtige, zelfbenoemde, juryleden, etc. etc.
De hele WE is wereldwijd een zooitje en elitesport, zonder richtlijnen, regels of echt serieuze mensen. Ook in Portugal, maar die winnen alles met de paar ruiters die er nog serieus mee bezig zijn.

Zolang dat niet opgelost wordt zal de sport nooit enig niveau bereiken!