Past dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 22:57

Tessa_93 schreef:
Bit past prima.. (het best is een bitfitter laten komen) zou alleen de neusriem een metertje omhoog doen.. nu zit het stukje huid klem tussen het bit en de neusriem als je de teugels aanneemt en dit doet echt pijn bij het paard..

Dank je wel!! Ik ga morgen proberen een extra gaatje bij te prikken of even een andere neusriem te zoeken die hoger kan. Fijn de input van hier, ik rijd zelf altijd bitloos en zou dit soort kleine details dus niet zien. :+

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:00

Captain schreef:
Tessa_93 schreef:
Bit past prima.. (het best is een bitfitter laten komen) zou alleen de neusriem een metertje omhoog doen.. nu zit het stukje huid klem tussen het bit en de neusriem als je de teugels aanneemt en dit doet echt pijn bij het paard..

Dank je wel!! Ik ga morgen proberen een extra gaatje bij te prikken of even een andere neusriem te zoeken die hoger kan. Fijn de input van hier, ik rijd zelf altijd bitloos en zou dit soort kleine details dus niet zien. :+

Eigenlijk is het de basis :o De richtlijn is dat de neusriem 2 vingers onder het jukbeen moet zitten.
Als je aan met 2 vingers van boven naar beneden op het neusbot van het paard drukt, voel je de overgang van ''schedel'' naar neusbot. op dat stuk moet de neusriem rusten. Weet het even niet duidelijker uit te leggen haha :')

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:06

Hier zie je een voorbeeld waar de neusriem moet liggen.
Let erop dat je er 2 vingers tussen moet krijgen (op elkaar, op het neusbot) anders zit ie te strak.
Afbeelding

Maartje1990

Re: Past dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:17

Dat gaat wel over een bitloze optoming hea....niet iedere neusriem van een bithoofdstel moet daar liggen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 23:26

Ik dacht dat twee vingers onder het jukbeen voor bitloze hoofdstellen gold... als dat ook voot een gewoon hoofdstel geld zal ik er weer 1 op maat moeten laten maken haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:37

Captain schreef:
Ik dacht dat twee vingers onder het jukbeen voor bitloze hoofdstellen gold... als dat ook voot een gewoon hoofdstel geld zal ik er weer 1 op maat moeten laten maken haha!

Day klopt ook. Er zijn heel veel verschillende soorten neusriemenvoor bithoofdstellen een lage neusriem zit bijv vele malen lager.

Heb wel het idee dat je neusriem te klein/krap is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:43

senna21 schreef:
Ik zou kiezen voor een menbit met scharen (kun je ook mild instellen) .

Wat een rare adviezen geef jij??

Een onbeleerd paard een men bit met scharen in gooien omdat deze bustrens te dun is? Wat een onzin????

Ts, dit bit ligt qua breedte prima in de mond. Qua dikte is puur wat het paard aan geeft, de 1 vind 14 mm fijn de ander 18mm. Dat zal je pas gaan merken wanneer je meer het bit gaat oppakken tijdens rijden. Nu nog niet van toepassing.

Daarnaast, wil je dat een bit echt stil en fijn in de mond ligt wat kan helpen met sturen is een kneveltrens fijn. Allerlei varianten mogelijk.

Daarbij is een goed passend hoofdstel belangrijk. De neusriem hangt nu te laag. Je kan kiezen voor 2 dingen: neusriem eraf of een andere neusriem eraan die hoger past. Sperriem er lekker aflaten maar las al dat je daar niet van houdt, top

Succes ermee ts!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:08

Zowel bij een bitloos hoofdstel als bij een hoofdstel mét bit moet de neusriem zoals op bovenstaande foto zitten... bij de meeste paarden is dat t.h.v 2 vingers onder het jukbeen. Vandaar dat ik ook zei dat het een richtlijn is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:31

Tessa_93 schreef:
Zowel bij een bitloos hoofdstel als bij een hoofdstel mét bit moet de neusriem zoals op bovenstaande foto zitten... bij de meeste paarden is dat t.h.v 2 vingers onder het jukbeen. Vandaar dat ik ook zei dat het een richtlijn is.

Dat zal voor een aantal optomingen vast zo gelden. Maar zeker niet voor allemaal.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:53

Maartje1990 schreef:
Tessa_93 schreef:

Dat zal voor een aantal optomingen vast zo gelden. Maar zeker niet voor allemaal.

Voor welke niet dan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:54

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 15:09

Ik heb zojuist contact gehad met mijn instructrice (ze was net terug van wintersport toevallig vandaag) en een afspraak gemaakt voor maandag. Ik weet namelijk even niet wat ik moet...

Annie opgezadeld vandaag, bit ingedaan, gooide steeds tong over het bit dus die weer wat hoger gehangen. Neusriem kon trouwens 2 gaatjes hoger want ik kon er nog makkelijk een gaatje bij maken dus zat hij nu prima! :j

Ik hoor het mezelf nog zeggen.. 'Wauw, dat we niet eerder met een bit hebben gereden.. Kijk hoe makkelijk ze te sturen is! Ze reageert direct!!'

Dat was na 15 minuten helaas wel anders.. Alsof er een knop omgaat en ze gewoon niets meer lijkt te voelen. Ik heb het idee dat het uitproberen is.. Tot voor een paar weken geleden reed er een 10-jarig meisje mee rond met een hackamore en ze kon er alles mee. En nu doet ze zo?

Ik ga even heel eerlijk zijn, al zal ik dan vast heel dit topic over me heen krijgen, ik heb serieus met 2 handen aan 1 teugel getrokken om haar maar naar links te laten gaan (links of rechts is beide een probleem) en ze liep gewoon lekker rechtdoor met de oortjes erop alsof ze niet eens wat voelde. :? Halthouden is overigens geen probleem. Doet ze direct vanuit stap. Van draf naar stap gaat lastiger en sturen is gewoon onmogelijk..

In de 18 jaar dat ik rijd heb ik nog nooit pijn in mijn handen gehad en nu krijg ik gewoon blaren.. Volgens mijn instructrice ben ik altijd te vriendelijk en te zacht met mijn handen (teveel open terwijl ik moet sluiten om echt te voelen wanneer ik aanleuning krijg) dus dit is niets voor mij maar ik wist gewoon even niet hoe ik haar dan moest sturen.. :(

Er keken 2 mensen mee en die zeiden ook dat ze het idee hadden dat ze me aan het testen is.. Ze is sterker dan ik en het probleem is dat ze het weet en er volgens mij misbruik van maakt.

Maargoed, ik ga morgen maar eens wat grondwerk met haar doen (wat ik ook al veel doe, kan haar overal perfect los heen sturen, slalom, door een hoepel, door een smalle gang met vlaggetjes en balken) en maandag met mijn instructrice kijken hoe nu verder.

Please be gentle, ik doe echt mijn best maar weet gewoon nu even niet hoe verder.. Misschien ben ik te snel gegaan maar ze pakte het allemaal zo snel op en ze heeft er zoveel plezier in. Als ik met het zadel aankom komt ze van achteruit de wei aangedraaft en zadelt ze zichzelf zowat al op maar ik heb er zo geen plezier meer in.

Zo liep ze er 3 weken geleden nog bij met het 11-jarige meisje.. Braaf als wat!

Afbeelding

Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:27

Lastig is dat he, als ze 'ineens' zo'n ommekeer maken. En dat met 2 handen aan één teugel trekken heb ik ook wel eens gedaan bij een hele vervelende fjord op buitenrit. Zolang je het niet dagelijks doet... zie ik er niet zoveel slechts in. Soms moet je wat ;) . Mocht je dit nou nog een keer willen (of nouja, moeten) doen, zorg dan dat je beide teugels vast houdt. Als je namelijk alleen aan die linker (of rechter)teugel trekt, zul je zien dat het bit alleen door de mond schuift. Hou je de andere teugel ook op contact (zonder er vol aan te trekken), dan komt de hulp beter door.
Hopelijk heeft je instructrice tips voor je en kun je snel weer met je puberende Annie op pad +:)+

Over het bit: ik heb altijd geleerd dat het bit aan beide zijden ongeveer een halve centimer mag uitsteken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:46

Doe je grondwerk met haar? Ik zou teruggaan naR de basis namelijk. Veel grondwerk, zorgen dat ze op lichte druk reageert en jij de leider bent.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:00

Wat mij ook opvalt aan de foto's met hackamore is dat hij eigenlijk altijd doorgeslagen lijkt te staan. Als dat het geval is, dan heb je die ook (onbewust ) heel heftig gebruikt, niet waar die voor bedoeld is.

Ik weet niet hoe lang je al bezig bent maar van onbeleerd tot 'gelijk' kinderen etc erop kan natuurlijk ook net even wat te veel zijn geweest. Even paar stapjes terug zou dan fijn zijn en tot ze bevestigd is maar 1 persoon erop.

Dat is de indruk die ik van een paar moment opnames krijg, kan natuurlijk helemaal anders zijn maar wellicht is het het overwegen waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:11

Die hackamore zat niet 2 maar eerder 6 gaten te hoog. Alles met hevel heeft om die werking te beperken een kinketting/kinriempje en die hoort in de kingroeve te vallen (die zit ergens ter hoogte van de lagen, niet halverwege de kiezen. Lastige met goed afstellen is dat het stukje waar je bakstuk doorheen moet geen ruzie krijgt met het jukbeen, maar dan komt je hack eerder te laag uit dan te hoog. Daarnaast heeft alles met hevelwerking minder tot geen zijdelingse werking en dus een duidelijke stuurfunctie, dat soort optomingen stuur je op wijken voor de druk van je teugel op de hals.

Ga met je grondwerk heel specifiek aan de slag met wijken voor druk (voorhand, achterhand) en flexen op druk halster terwijl jij er naast staat. Zolang 1e reactie en dus reflex op druk van 1 teugel niet neus richting stijgbeugel buigen is, heb je geen stuur & rem, dus geen controle en geen veiligheid voor beide partijen. Pas daarna er op in stilstand, daarna stap, etc.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 16:24

Maartje1990 schreef:
Doe je grondwerk met haar? Ik zou teruggaan naR de basis namelijk. Veel grondwerk, zorgen dat ze op lichte druk reageert en jij de leider bent.

Jep, heb ik ook getypt! Ik heb de eerste paar weken dat ze hier stond vrijwel alleen maar grondwerk met haar gedaan. Kan haar los overal heen sturen maar dat is denk ik ook gelijk mijn probleem: los lukt het, zonder druk bedoel ik dan. Ik heb niet echt met haar gewerkt met druk, nooit over nagedacht eigenlijk ook omdat ik haar heel snel los overal heen/tussendoor/overheen kon sturen. Goede tip dank je wel, ga ik morgen mee aan de slag!

mooney schreef:
Wat mij ook opvalt aan de foto's met hackamore is dat hij eigenlijk altijd doorgeslagen lijkt te staan. Als dat het geval is, dan heb je die ook (onbewust ) heel heftig gebruikt, niet waar die voor bedoeld is.

Ik weet niet hoe lang je al bezig bent maar van onbeleerd tot 'gelijk' kinderen etc erop kan natuurlijk ook net even wat te veel zijn geweest. Even paar stapjes terug zou dan fijn zijn en tot ze bevestigd is maar 1 persoon erop.

Dat is de indruk die ik van een paar moment opnames krijg, kan natuurlijk helemaal anders zijn maar wellicht is het het overwegen waard.

Elke hackamore slaat bij het minste contact om, wat dat betreft is het inderdaad geen ideale optoming maar ze deed het er in het begin heel goed om. Mijn fries loopt er ook op en een paar paarden van m'n vriendin ook en zijn allemaal dressuurmatig super te rijden. Ik weet dat mensen inderdaad geen fan zijn van de hefboomwerking van een hackamore en dat het een algemene mening is dat je zo'n ding dan ook niet voor constant contact moet gebruiken. Mensen vergeten vaak alleen dat als je met een stang en trens rijdt je 2 bitten in hebt en degene met de hefboomwerking heeft ook constant contact. Beetje hypocriet vind ik dat altijd. Maargoed, daar gaat het topic niet over, verdere discussie daarover graag via PB.

'Gelijk kinderen er op'.. Ik ben eigenlijk altijd alleen bij de paarden. In het weekend is het overbuurmeisje er bij. Zij komt al 3 jaar bij ons en reed eerst de shetlander bij die we hadden staan. Als je alleen bent klim je er niet snel op, helemaal niet als ze het sturen nog niet kent. Daarom heb ik haar er de eerste paar keren op gezet en stond ik zelf aan de andere kant van de longe. Daarbij heb ik een paar weken last gehad van mijn rug en mocht ik van de fysio niet rijden dus gaf zij ze beweging. Ik was er wel altijd bij om haar aanwijzingen te geven. Annie deed het altijd heel braaf onder haar hoor, ze heeft nooit een stap verkeerd gezet.

tamary schreef:
Die hackamore zat niet 2 maar eerder 6 gaten te hoog. Alles met hevel heeft om die werking te beperken een kinketting/kinriempje en die hoort in de kingroeve te vallen (die zit ergens ter hoogte van de lagen, niet halverwege de kiezen. Lastige met goed afstellen is dat het stukje waar je bakstuk doorheen moet geen ruzie krijgt met het jukbeen, maar dan komt je hack eerder te laag uit dan te hoog. Daarnaast heeft alles met hevelwerking minder tot geen zijdelingse werking en dus een duidelijke stuurfunctie, dat soort optomingen stuur je op wijken voor de druk van je teugel op de hals.

Ga met je grondwerk heel specifiek aan de slag met wijken voor druk (voorhand, achterhand) en flexen op druk halster terwijl jij er naast staat. Zolang 1e reactie en dus reflex op druk van 1 teugel niet neus richting stijgbeugel buigen is, heb je geen stuur & rem, dus geen controle en geen veiligheid voor beide partijen. Pas daarna er op in stilstand, daarna stap, etc.

Ik denk dat dat ook vertekend door haar ramsneus. Als ik hem namelijk te laag heb werkt hij scherper in. Als ik hem zo zou hebben dat de kinriem in de kingroeve valt dan zit hij op haar neusgaten, ain't gonna work. :+

Bedankt voor je input, ik ga daar morgen mee aan de slag! Heb een aantal lessen gehad met parelli waarbij ik goede handvatten heb gekregen voor het wijken voor druk dus die kan ik gaan gebruiken. Nooit echt bij stilgestaan omdat, zoals ik al zei, ze los zo makkelijk te sturen is.

Ik denk dat een paar pasjes terug inderdaad wel een goed idee is. Misschien zijn we ook wel te snel gegaan maar ze bood alles zo makkelijk aan en leert zo snel. Voor nu komt er ook niemand anders op dan ikzelf. Ik ga maandag wel even erop natuurlijk om even aan mijn instructrice te laten zien wat het probleem is maar zal het grondwerk er ook bij pakken. Heb de komende 2 weken vakantie dus wel fijn dat ik lekker de tijd heb om alles weer even te bevestigen.

Bedankt allemaal voor het meedenken, waardeer ik echt! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:43

Vandaag gewerkt met het wijken voor druk, eerst met een halster daarna met het hoofdstel om nog het een en ander gedaan. Met het halster ging het prima, had aangegeven om alleen even in de wei te willen werken zonder dat het overbuurmeisje er bij zou zijn dan zijn we beide ook wat rustiger. Bit blijft ze gek vinden en zodra er ook maar íets druk op komt te staan heeft ze de neiging haar tong er overheen te gooien. Ik heb geen idee hoe ik dat kan voorkomen, bit kan niet hoger en ik wil de neusriem ook niet dichtsnoeren. Ik denk dat ze het bit niet prettig vindt dus ik ga denk ik een ongebroken trens kopen.. morgen les, maar eens kijken wat zij denkt! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:40

Tong over het bit gooien betekent meestal dat er 'iets' niet lekker zit. Aan jou de leuke taak om uit te zoeken wat :P
- gebit (wolfskiesjes, haken)
- tong is dikker waardoor het bit niet lekker ligt
- bit prikt in het gehemelte en dat vindt ze niet fijn
- etc, etc

Bij mijn ruin was tong over het bit gooien aangeleerd gedrag geworden tijdens het inrijden; bij hem kwam het waarschijnlijk door zowel wolfstandjes als een prikkend bit in het gehemelte. Ik heb gezorgd dat ik zeker wist dat hij lichamelijk in orde was en hem op verschillende bitten gereden. Dat hielp wel, maar niet voldoende, hij bleef zijn tong over het bit gooien. Onze conclusie was dat het gedrag inmiddels aangeleerd is (paard is 10). Ik heb hem dus een tijdje met een tonglepel gereden, zodat hij zijn tong niet over het bit kon gooien. Dat vond hij uiteraard ook lastig, want nu kon hij z'n normale gedrag niet meer vertonen. Inmiddels rij ik hem weer zonder tonglepel; hij frutselt nog wel wat met zijn tong, vooral bij moeilijkere oefeningen, maar hij heeft z'n tong sinds gebruik van de tonglepel niet meer over het bit gegooid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:59

Ze is paar weken geleden nog bij de tandarts geweest. Ze heeft een vrij dunne tong dus ik denk dat ze de enkelgebroken trens niet prettig vindt. Morgen ga ik, voor de les, langs de winkel om een ongebroken en dubbelgebroken kneveltrens te halen (als ze die hebben in de goede maat) om te kunnen testen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:31

senna21 schreef:
Dit bit lijkt niet te passen. Niet zozeer vanwege de breedte, maar vanwege de dikte. Een bit moet ook in de mond passen.
Ik zou een stangbit gaan gebruiken en een passend hoofdstel erbij.
Slechte gewoontes zijn sneller weer aangeleerd als afgeleerd.

Ik vraag mij wel af of deze merrie werkelijk onbeleerd was.

Waarom gelijk een stangbit? vanwege de hefboomwerking? omdat het een 'zwaar ras' is?
Een bit is zo scherp als dat de ruiterhand hem maakt toch? dan zou ik juist op een jong paard niet zomaar, zonder dat het paard een bit kent of snapt wat er van haar gevraagd word een stang erin hangen... Sorry maar imo is dat vragen om ongelukken en zoals boven mij al word gezegd je heb slechte gewoontes sneller aangeleerd dan afgeleerd.

Het trekpaard wat ik heb gereden was op twee pinken te rijden met een enkelgebroken bustrens en dat was toch al wel even 1000 kg. Als het dier weet wat je bedoeld heb je echt geen zware bitten nodig.

TS kan Eva je hier niet mee helpen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 03:29

Geloof dat met stangbit gewoon een ongebroken trens wordt bedoeld. Geen hefboomwerking dus en Sommige paarden vinden dat prettiger omdat dat stiller ligt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:41

Maartje1990 schreef:
Geloof dat met stangbit gewoon een ongebroken trens wordt bedoeld. Geen hefboomwerking dus en Sommige paarden vinden dat prettiger omdat dat stiller ligt

Nee hoor dat bedoeld ze niet. Ze bedoeld echt een men bit met scharen die je scherper in kan stellen. Dit staat ook in haar vorige post.

Ik heb er ook op gereageerd verbaaste me al dat niemand er wat van zij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:22

Ohja ik zie het. Dat had ik indd ook gelezen. Belachelijk. Gelukkig gaat ts dat niet doen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:06

Nou, vanochtend even langs de winkel geweest voor de les. Had een dubbelgebroken kneveltrens en een ongebroken trens gehaald. We hebben als eerste de dubbelgebroken kneveltrens gebruikt en dat ging eigenlijk top!! Nog wel veel gefriemel in haar mond maar als je ook pas 5 keer in je leven een bit in hebt gehad is dat logisch. Ze gooide haar tong niet meer over het bit heen en sturen ging ook heel fijn. :D Super dus, andere bit weer terug gebracht en hier gaan we lekker mee verder. Ik verwacht woensdag haar nieuwe hoofdstel binnen te krijgen:
Afbeelding

En dan kunnen we lekker verder. We gaan wel wat stapjes terugnemen en weer lekker naar de basis en veel grondwerk er weer bij doen! :D Bedankt allemaal voor het meedenken, verdere vorderingen kunnen jullie, als jullie het leuk vinden, volgen in haar volgtopic. Link staat in mijn onderschrift!