Maartje1990 schreef:Doe je grondwerk met haar? Ik zou teruggaan naR de basis namelijk. Veel grondwerk, zorgen dat ze op lichte druk reageert en jij de leider bent.
Jep, heb ik ook getypt! Ik heb de eerste paar weken dat ze hier stond vrijwel alleen maar grondwerk met haar gedaan. Kan haar los overal heen sturen maar dat is denk ik ook gelijk mijn probleem: los lukt het, zonder druk bedoel ik dan. Ik heb niet echt met haar gewerkt met druk, nooit over nagedacht eigenlijk ook omdat ik haar heel snel los overal heen/tussendoor/overheen kon sturen. Goede tip dank je wel, ga ik morgen mee aan de slag!
mooney schreef:Wat mij ook opvalt aan de foto's met hackamore is dat hij eigenlijk altijd doorgeslagen lijkt te staan. Als dat het geval is, dan heb je die ook (onbewust ) heel heftig gebruikt, niet waar die voor bedoeld is.
Ik weet niet hoe lang je al bezig bent maar van onbeleerd tot 'gelijk' kinderen etc erop kan natuurlijk ook net even wat te veel zijn geweest. Even paar stapjes terug zou dan fijn zijn en tot ze bevestigd is maar 1 persoon erop.
Dat is de indruk die ik van een paar moment opnames krijg, kan natuurlijk helemaal anders zijn maar wellicht is het het overwegen waard.
Elke hackamore slaat bij het minste contact om, wat dat betreft is het inderdaad geen ideale optoming maar ze deed het er in het begin heel goed om. Mijn fries loopt er ook op en een paar paarden van m'n vriendin ook en zijn allemaal dressuurmatig super te rijden. Ik weet dat mensen inderdaad geen fan zijn van de hefboomwerking van een hackamore en dat het een algemene mening is dat je zo'n ding dan ook niet voor constant contact moet gebruiken. Mensen vergeten vaak alleen dat als je met een stang en trens rijdt je 2 bitten in hebt en degene met de hefboomwerking heeft ook constant contact. Beetje hypocriet vind ik dat altijd. Maargoed, daar gaat het topic niet over, verdere discussie daarover graag via PB.
'Gelijk kinderen er op'.. Ik ben eigenlijk altijd alleen bij de paarden. In het weekend is het overbuurmeisje er bij. Zij komt al 3 jaar bij ons en reed eerst de shetlander bij die we hadden staan. Als je alleen bent klim je er niet snel op, helemaal niet als ze het sturen nog niet kent. Daarom heb ik haar er de eerste paar keren op gezet en stond ik zelf aan de andere kant van de longe. Daarbij heb ik een paar weken last gehad van mijn rug en mocht ik van de fysio niet rijden dus gaf zij ze beweging. Ik was er wel altijd bij om haar aanwijzingen te geven. Annie deed het altijd heel braaf onder haar hoor, ze heeft nooit een stap verkeerd gezet.
tamary schreef:Die hackamore zat niet 2 maar eerder 6 gaten te hoog. Alles met hevel heeft om die werking te beperken een kinketting/kinriempje en die hoort in de kingroeve te vallen (die zit ergens ter hoogte van de lagen, niet halverwege de kiezen. Lastige met goed afstellen is dat het stukje waar je bakstuk doorheen moet geen ruzie krijgt met het jukbeen, maar dan komt je hack eerder te laag uit dan te hoog. Daarnaast heeft alles met hevelwerking minder tot geen zijdelingse werking en dus een duidelijke stuurfunctie, dat soort optomingen stuur je op wijken voor de druk van je teugel op de hals.
Ga met je grondwerk heel specifiek aan de slag met wijken voor druk (voorhand, achterhand) en flexen op druk halster terwijl jij er naast staat. Zolang 1e reactie en dus reflex op druk van 1 teugel niet neus richting stijgbeugel buigen is, heb je geen stuur & rem, dus geen controle en geen veiligheid voor beide partijen. Pas daarna er op in stilstand, daarna stap, etc.
Ik denk dat dat ook vertekend door haar ramsneus. Als ik hem namelijk te laag heb werkt hij scherper in. Als ik hem zo zou hebben dat de kinriem in de kingroeve valt dan zit hij op haar neusgaten, ain't gonna work.
Bedankt voor je input, ik ga daar morgen mee aan de slag! Heb een aantal lessen gehad met parelli waarbij ik goede handvatten heb gekregen voor het wijken voor druk dus die kan ik gaan gebruiken. Nooit echt bij stilgestaan omdat, zoals ik al zei, ze los zo makkelijk te sturen is.
Ik denk dat een paar pasjes terug inderdaad wel een goed idee is. Misschien zijn we ook wel te snel gegaan maar ze bood alles zo makkelijk aan en leert zo snel. Voor nu komt er ook niemand anders op dan ikzelf. Ik ga maandag wel even erop natuurlijk om even aan mijn instructrice te laten zien wat het probleem is maar zal het grondwerk er ook bij pakken. Heb de komende 2 weken vakantie dus wel fijn dat ik lekker de tijd heb om alles weer even te bevestigen.
Bedankt allemaal voor het meedenken, waardeer ik echt!