Hoefbevangen - graasmasker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Re: Hoefbevangen - graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 11:29

Net een berichtje van mijn pa gekregen, hij is net op stal geweest. Het gaat alweer wat beter zegt hij, ze stond alweer in de stal en hij heeft een paar rondjes met haar gelopen over de stoep en dat ging al iets soepeler dan gisteren en na 2 rondjes versnelde ze uit zichzelf al.
Morgen mag ze een paar uurtjes naar buiten op een paddock, waar ze dan met 1 paard samen staat. Om 5 uur komt vandaag de hoefsmid dus dan gaan we samen kijken hoe het nu verder moet

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 21:06

Hoefsmid is vandaag geweest en heeft de straal een beetje bijgesneden, hij zegt dat het nog geen volledige hoefbevangenheid is maar dat dit het begin is, dus dat we er gelukkig nog op tijd bij zijn. Ze staat al veel beter, niet die typische bevangen naar achteren leunende stand meer. Lopen doet ze nog voorzichtig, maar ze doet het wel uit zichzelf al. Ze blijft niet constant liggen, maar blijft ook gewoon staan. Vandaag kort op een aparte paddock gestaan en daar heeft ze dan een beetje hooi gegeten en heeft ze ook zelf wat gelopen. Naar en uit de paddock liep ze ook gewoon mee, in tegenstelling tot het vele stilstaan wat ze deed toen de staleigenaar haar het eerst op stal zette.

Ze gaat dus nu al flink vooruit met behulp van de pijnstilling. Nu is het gewoon hoofdzaak om haar op dieet te houden en beweging langzaam op te bouwen voor zo ver zij het toelaat. Dankjulliewel voor de tips en hulp, allemaal!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:08

Nog als extra tips (ik heb een merrie die al vaker bevangen is geweest): mijn hoefsmid maakt altijd een kleine mustangroll, hij vijlt de hoefwand aan de voorkant wat ronder, zodat het afwikkelen van de hoef makkelijker gaat. Als je pony uit zichzelf wat meer gaat bewegen, kun je haar motiveren door het water en het hooi verder uit elkaar te zetten en door meerdere hoopjes hooi te maken (of op verschillende plekken hooinetjes op te hangen).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:54

Wat fijn ts!!

Mag ik nog een tip meegeven?
Als paarden eenmaal bevangen zijn geweest is het heel goed mogelijk dat ze dat vaker worden. Wees dus erg voorzichtig met suikers en dus ook gras.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:36

Goed om te lezen dat je pony positief reageert op de pijnstillers.

Begrijp ik het goed dat je pony bevangen is geraakt onder de volgende omstandigheden:
- geen weidegang
- paddock met onbeperkt hooi
-geen krachtvoer
- aanwezige overgewicht

Je schrijft dat je pony al meerdere (5) graasmasker heeft gehad.
Was het overgewicht van je pony de reden om een graasmasker te gebruiken?

Ergens vind ik het opmerkelijk dat je je pony vrij sober houdt....dus hooi en verder niks maar dat je pony toch te zwaar blijft.

Is je pony wel eens slank geweest? Of altijd wat aanwezige overgewicht....ook als je veel met je pony deed wbt beweging ect?

Ik vraag me dit af omdat het mij niet zou verbazen als het onderliggende probleem te wijten valt in de richting van ems ( equin metabolic syndrome).

Kan uiteraard ook stom toeval zijn natuurlijk....in ieder geval veel sterkte en beterschap!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:55

Wat onze (chronisch) hoefbevangen pony goed hielp was bij de eerste gevoelige stapjes gelijk een periode een half aspirientje te geven. Aspirine werkt bloedverdunnend en verlaagd daarmee de druk in de voeten.
Verder is het vooral van belang om heel kritisch naar je voer te kijken. Wij gaven de pony enkel oud hooi dat was geweekt. Daarnaast een vitaminekorrel en verder eigenlijk niets.
Op deze manier kon de pony toch onbeperkt eten.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:29

cissie schreef:
Goed om te lezen dat je pony positief reageert op de pijnstillers.

Begrijp ik het goed dat je pony bevangen is geraakt onder de volgende omstandigheden:
- geen weidegang
- paddock met onbeperkt hooi
-geen krachtvoer
- aanwezige overgewicht

Je schrijft dat je pony al meerdere (5) graasmasker heeft gehad.
Was het overgewicht van je pony de reden om een graasmasker te gebruiken?

Ergens vind ik het opmerkelijk dat je je pony vrij sober houdt....dus hooi en verder niks maar dat je pony toch te zwaar blijft.

Is je pony wel eens slank geweest? Of altijd wat aanwezige overgewicht....ook als je veel met je pony deed wbt beweging ect?

Ik vraag me dit af omdat het mij niet zou verbazen als het onderliggende probleem te wijten valt in de richting van ems ( equin metabolic syndrome).

Kan uiteraard ook stom toeval zijn natuurlijk....in ieder geval veel sterkte en beterschap!

Ze kon wel op de wei maar dat deed ze eigenlijk weinig tot nooit, gras op de wei was ook heel kort dus met dat graasmasker om kwam ze er eigenlijk niet aan. Ze stond vooral bij het hooi inderdaad, en daar lag dan vrij rijk hooi.

Ze is wel 'slank' geweest maar beide ouders waren ook niet bepaald slanke paardjes dus de aanleg voor het overgewicht zit er wel in. Ik denk dat het probleem vooral is dat ze teveel rijk hooi at en te weinig beweging kreeg. Daarom nu ook van plan om zoveel mogelijk als zij toelaat te gaan wandelen en dat op te gaan bouwen dat zodra paard en ik allebei weer kunnen gaan rijden, dat dat ook regelmatig kan om haar uit die gevarenzone te houden

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:40

janouk schreef:
@dieseltje, ik ben hetnietmet je eens dat je een hoefbevangen paard met pijnstilling gedwongen beweging moet geven. Juist door de pijnstilling weet je niet hoe het werkelijk gaat met het paard. En als je nog geen foto's van de hoeven hebt gemaakt en weet wat de schade is van binnen, is het in mijn ogen geen goed advies om een hoefbevangen paard gedwongen te laten bewegen als je het paard niet in het echt hebt gezien en weet hoe erg het paard er aan toe is..

Lezen is moeilijk, nergens heb ik gesproken over gedwongen beweging....
Mijn pony was jaren chronisch hoefbevangen en heeft meerdere malen een acute aanval gehad. Alle keren is de paardenarts er intensief bij betrokken geweest en heb ik hem vrij gelaten in zijn doen en laten wat beweging betreft. Als ik buiten aan het werk was liep hij ondanks de bevangenheid met me mee en dat was allemaal alleen maar goed voor de doorbloeding. En ja, dan had hij pijnstilling.... Als het hem gruwelijke pijn zou hebben gedaan had hij heus niet uit vrije wil gelopen. Een paard met bevangenheid hoef je niet per definitie stil te zetten of wat ook, hij kan prima zelf beslissen of hij wel of niet loopt. Als hij dan loopt en hij heeft er niet overduidelijk veel last van en het is op een zachte dempende bodem komt het zijn herstel ten goede. Door goede medicatie is het nu eenmaal goed mogelijk dat een paard meer gaat bewegen aangezien de scherpe randjes eraf zijn. Met name dat draagt uiteindelijk bij aan het herstel...