Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Persevero schreef:Ik snap de aanval richting de stang wel, het is gewoon een super scherp bit. Maar sta er ook bij stil dat een stang ook duidelijker kan zijn voor het paard. Zo heel veel hulpen kun je met de stang niet geven, maar vooral in de buiging kun je er wel heel fijn mee communiceren. Een nageeflijk en ontspannen paard zal de positie van de scharen volgen waardoor je heel precies kunt zijn. je maakt het daardoor ook duidelijk hoe je de buiging precies wil. Tis precies het zelfde als met andere hulpen, tussen 2 benen, tussen 2 Teugels, en in dit geval tussen 2 scharen.
Janneke2 schreef:In een van mijn oude paardenboeken stond de tip: leg maar eens je vuist tussen mondstuk en kinketting en trek aan de teugels (...voor hen die het begrip 'hefboom' niet duidelijk was).
Okee, als penny van tien deed ik dat ooit - en merkte dat mijn vuist werd samengedrukt. Het hele verhaal omvat ook de druk op het kopstuk - the poll - het botje bovenop 'tussen/achter' de oren.
En de natuurkunde leert dat hoe langer de scharen, hoe forser de hefboomwerking is.
De trens is een soort recht toe recht aan 'wysiwyg': zo hard jij "trekt", zo hard komt het in de mond aan.
De stang vermenigvuldigt de kracht, met dus enige extra effecten. (Behalve druk op de lagen ook druk op kin en poll.)
Toothless schreef:S&T is inderdaad voor het verfijnen van de hulpen.
Ikzelf heb een tijdje een PRE bijgereden die door zijn vorige eigenaresse altijd op stang is gereden, op trens wilde hij ook echt absoluut niet loslaten en door zijn lijf komen en toen ( onder begeleiding ) eens gekeken hoe hij zou lopen op een stang en hij ging er lekkerder van lopen, alsof er een knopje omging want ik deed niks anders dan bij de trens, ja vele malen zachter in mijn hulpen.
Aan de andere kant: een trens heeft een hefboom werking dus drukt in het gehemelte van een paardenmond waar een stang dat niet doet, maar op een andere plek. Over beide valt dus wel heen te vallen denk ik.
Persevero schreef:Toothless schreef:S&T is inderdaad voor het verfijnen van de hulpen.
Ikzelf heb een tijdje een PRE bijgereden die door zijn vorige eigenaresse altijd op stang is gereden, op trens wilde hij ook echt absoluut niet loslaten en door zijn lijf komen en toen ( onder begeleiding ) eens gekeken hoe hij zou lopen op een stang en hij ging er lekkerder van lopen, alsof er een knopje omging want ik deed niks anders dan bij de trens, ja vele malen zachter in mijn hulpen.
Aan de andere kant: een trens heeft een hefboom werking dus drukt in het gehemelte van een paardenmond waar een stang dat niet doet, maar op een andere plek. Over beide valt dus wel heen te vallen denk ik.
en dat is dus jammer. Zolang je het op trens niet voor elkaar hebt moet je die stang in de kast laten liggen. Sorry maar dit is gewoon afdwingen. Een paard zou op trens alles gewoon moeten doen.
Persevero schreef:en dat is dus jammer. Zolang je het op trens niet voor elkaar hebt moet je die stang in de kast laten liggen. Sorry maar dit is gewoon afdwingen. Een paard zou op trens alles gewoon moeten doen.
Picasso schreef:Psies Joolien! En dan de bek open en de tong eruit...Nee serieus: ik denk dat voor velen het nog iets magisch is om met stang en trens te mogen rijden, maar de helft daarvan (nog) niet handig genoeg is om ermee te kunnen rijden....
Joolien schreef:Picasso schreef:Psies Joolien! En dan de bek open en de tong eruit...Nee serieus: ik denk dat voor velen het nog iets magisch is om met stang en trens te mogen rijden, maar de helft daarvan (nog) niet handig genoeg is om ermee te kunnen rijden....
Ja of en dichtgesnoerde neus zodat het paard alleen nog maar met moeite kan tandenknarsen ofzo.
Joolien schreef:In theorie is het mooi gezegd, de 'verfijning van de hulpen'. Helaas zie je op een random concours eerder een wedstrijdje wie het meeste op druk kan rijden aan de voorkant. En dat je dan ook nog 'de betere instructeurs' langs de kant hoort gillen 'meer druk, hij moet nageven, meer druk!!!!'. Dan gaan mijn nekharen recht overeind staan...
Ik denk dat er nog wel eens kritischer naar het stanggebruik gekeken mag worden...
Toothless schreef:Persevero schreef:en dat is dus jammer. Zolang je het op trens niet voor elkaar hebt moet je die stang in de kast laten liggen. Sorry maar dit is gewoon afdwingen. Een paard zou op trens alles gewoon moeten doen.
Het is maar wat je afdwingen noemt, ik reed hem altijd licht in de hand en omdat hij wat jong was, 7 jaar. Deed ik er ook een goed half uur over voordat ik überhaupt contact zocht in de mond, omdat ik van mening ben dat hij daar zelf moet komen. Probleem met deze was dat hij op stang altijd op links vastpakte en denk dan aan: zijn hoofd ook daadwerkelijk naar links gooien en absoluut niet loslaten ( alles op medisch gebied e.d. is gecheckt ) En inderdaad, toen ik hem een lesje met stang reed, niks aan de hand en hij reageerde ineens wel op mijn hulpen. Trok ik aan het bit? Zeker niet. Was ik ineens strenger in de hand door dat bit? Ook niet.
Bij hem ging die knop gewoon om als ik met stang reed. Dus de uitspraak: gewoon afdwingen vind ik niet zo netjes. Waar het ene paard goed loopt op een appel bitje, bustrens, D-trens oid liep deze beter op stang.